Hoe ben je ondernemer geworden?

Aanbevolen berichten

Ik ben erg benieuwd hoe jullie ondernemer zijn geworden. Daarmee bedoel ik dan of je ondernemer wilde worden, en daarom iets begonnen bent. Of dat je een goed product bedacht en dat op de markt wilde brengen en er zo ingerold ben.

Hoe gaat dat? Was het echt een bewuste keuze destijds? Zou je de keuze nu nog maken?

 

Link naar reactie

Na een aantal jaren als directeur van een business unit gewerkt te hebben verviel mijn functie vanwege sanering en reorganisatie. Ik speelde wel met de gedachte zelfstandig adviseur te worden in de branche waar ik al 20 jaar in werkzaam was en ben me vast wat gaan oriënteren. Wat me werkelijk over de streep trok was dat een aantal directeuren van andere organisaties waar ik veel mee te maken had gehad, mij vertelden dat ik het moest doen omdat ze mij altijd al veel meer ondernemer dan directeur/bestuurder hadden gevonden. Bovendien ken ik van laag tot hoog alle ins en outs van de branche. Inmiddels is me wel duidelijk dat er werk genoeg is en het zelfstandig bestaan bevalt me heel goed al mis ik wel de contacten met collega's, niemand om eens in de maling te nemen ;)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie

Leuke vraag zeg.

 

Ik zag het gat in de markt en ben erin gesprongen ...

 

Ben ik het begin wel huivering geweest en heb mijn baan in loondienst gewoon aangehouden.

Toen ik begon te groeien heb ik mijn partner, die eerst de nodige reserves had, meegetrokken in de zaak.

Nu runt zij de zaak en fungeer ik voornamelijk op de achtergrond.

 

Van nature ben ik geen ondernemer, meer een leider en managerstype. Ik heb het ondernemen echt moeten leren, veel dank aan HL. Waar ik in het begin veel moeite mee had was het nemen van (financiele) risico's. Overigens nu nog steeds, ik ben ondernemers voor eigen risico, maar blijft altijd wel behoudend.

 

Gr

 

Devlinx

 

 

 

 

 

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie

Hai Wouterjan,

 

Het ondernemen zat al in m'n bloed, het heeft wel wat jaren geduurd alvorens ik voor mezelf ben begonnen.

De historie: m'n opa is in 1892 al begonnen met een textielzaak, deze is destijds overgenomen door m'n vader.

In 1997 kregen we brand, zowel prive als zakelijk platgebrand :-\ en deze lokatie verhuren we nu aan Bristol/H&M...we zijn daarna met de zaak in een ander pandje van ons verdergegaan, wel kleinschaliger.

Ik zou deze zaak dus overnemen, maar helaas overleed m'n vader en was e.e.a. financieel niet haalbaar, althans voor mij niet...het kon wel, maar de kosten zouden giga worden!

Toen een ander vak gekozen, rij-instructeur..héél wat anders, maar ook deze baan moest wijken na een motor-ongeluk.

M'n baan kon ik niet meer uitvoeren, na lang ouwehoeren met o.a. zo'n geitenwollensokkenreïntegratiekerel ( ::) ) is besloten dat ik toch de handel weer zou opzoeken, dit keer in de vorm van een lijstenmakerij annex kunsthandel.

Kunst is altijd wel aan de orde geweest in onze familie en de lijstenmakerij was een logisch gevolg, het bevalt me méér dan genoeg!

 

En zo geschiedde ;D het ondernemersschap is dus wel met een grote omweg gegaan.

 

www.popmaprima.nl

Dé lijstenmaker van Joure

Link naar reactie

In 1983 had ik (bijna) mijn eerste BV opgericht. Alles was eigenlijk rond: Pand, bankfinanciering, voorraden, inventaris, personeel, rijdend materieel, rayon, marktonderzoek en alles wat nodig was. Op het laatste moment heb ik alles afgeblazen op verdenking van paulianeus handelen van de verkoper van de andere exploitaite. (is een goede keuze geweest)

 

Doordat mijn opleiding in de electro zat en ik klaar was om off-shore te gaan voor de NAM had ik dat misschien beter kunnen uitbouwen richting een eigen bedrijf. Het is echter anders gelopen toen ik geronseld werd door een relatie die wilde dat ik zijn onderneming (in reclame) ging runnen. Deze relatie stopte zijn onderneming als donderslag bij heldere hemel en in '86 stond ik voor de keuze: direct een andere baan zoeken, inschrijven bij KvK of een uitkering aanvragen.

Niet lang heb ik er over na hoeven denken, heb me dan ook in laten schrijven bij KvK en ben dezelfde artikelen gaan verkopen die ik in loondienst ook verkocht. Een ondernemer ben ik overigens altijd geweest...

 

Anno nu? Doordat ik eigenlijk vanaf mijn 20ste kennis heb moeten inkopen weet ik dat het bedrijfstechnisch beter zou zijn geweest als ik destijds enkele studies had gevolgd die gericht waren op het ondernemerschap om daarna pas te starten.

 

Ben ook benieuwd naar jouw verhaal Wouterjan.

Link naar reactie

Puur toevallig - ik werd na 3 tijdelijke contracten (en evenveel beloftes van een vast contract) bij mijn toenmalige werkgever eruit geknikkerd. Toen ik in de WW op zoek was naar een andere baan kreeg ik een mailtje van een bedrijf dat mijn CV had gevonden en vroeg of ik iets voor ze kon programmeren. De enige manier om dat te doen en er ook nog wat aan over te houden was een eenmanszaak te beginnen. Da's inmiddels 7,5 jaar geleden... ;)

Link naar reactie

Leuke vraag....ben benieuwd naar de rest !

 

Op de lagere school (hoe heet dat ook al weer...oja...basisonderwijs) wist ik altijd al dat ik met mensen bezig wilde zijn. Hoe, dat was nog een groot vraagstuk. Mijn ouders waren beiden werkend (moeder terug nadat we full time naar school gingen) en beiden onregelmatig. Wij werden dus heel zelfstandig opgevoed. Op mijn 12e jaar maakte ik een spinazieschotel uit de oven, of mijn broer (2 jaar jonger) een spaghettipan.

 

Dit heeft ons wel wat geleerd. Wij waren al vroeg zelfstandig, dit moest wel, en zó oud zijn wij niet eens ! Ik ben net 39 en mijn broers jonger.

 

Na de basisschool werd het VWO, met een evt terugval naar de HAVO. Die terugval werd rap gemaakt, en ook de terugval daarna richting MAVO was een kwestie van maanden. Dit was mijn ding niet. Ik wilde aan de gang verd... !!!

 

Via zo'n speciale leraar op de MAVO kwam ik in contact met de MDS (Middelbare DetailhandelSchool) Rooi Pannen. Dit was het. Dit was het helemaal !

 

Ware het niet dat ik de theorievakken als recht, administratie en al dat soort vakken links liet liggen ! Ik was goed in reclametekenen, etaleren, commerciële vormgeving en meer. In de pauze verkocht ik spijkerbroeken in de kantine en na school vuurwerk in de bosjes. Dat soort spul.

 

Na herhaalde 2e klas mocht ik ook hier niet langer blijven. (Note to myself : Controleren of er wellicht één enkel diploma wél gehaald is, al dan niet rechtsgeldig is.... ::))

 

Tja, daarna ging het snel bergafwaarts..... maar niet heus !

 

Ik zag een advertentie in de krant voor verkoper kantoorartikelen. Dit was bij een bedrijf waar ik al jaren kwam voor mijn tekenspullen en dergelijke. Solliciteren en per direct aangenomen. Na 6 maanden "vertrok" de eigenaar en ging vanaf thuis werken en kreeg ik als groentje de zaak in handen. Inkoop, verkoop...prima...alles liep op rolletjes. Helaas gingen de zaken niet al te best, want wat ik inkocht werd door kantoor niet betaald.

 

Van kwaad tot erger tot ik te horen kreeg, dat ik mijn ontslag kreeg.

 

Dit was na 8 jaar, en ik stond op straat zogezegd. Ik zat domweg in de WW ! En dat gaat er niet in bij ons (gezin) !

 

Tja, en eigengereid als ik ben..... ben als vakkenvuller gaan werken bij een supermarkt, opgeklommen tot soort van bedrijfsleider en mocht iedere woensdagochtend vanaf 07.00 uur de tampons en boter aanvullen. O ja, en 3 avonden per week een vulploeg leiden... En DAT gun je niemand !

 

Tja, en toen kwam er iemand boodschappen doen en wist een winkel te koop. Ik heb diezelfde middag vrij genomen, een week later een winkel gekocht in een héééél andere branche, uitverkoop gehouden, en een boekhandel begonnen.

 

Een pand van 200M2, samen met vader naar L. Bakker en 1 (één !) boekenkast gekocht en 4 boeken besteld. Daarna 8 enzovoorts.

 

Begonnen dus met een leeg pand, 10.000 gulden schuld bij ouders en daarna uitgegroeid tot een volledig complete kantoorboekhandel in nieuw pand in centrum. Door omstandigheden deze na een aantal jaren moeten staken met een forse schuld.

 

Dit weer compleet ingelost, en na 2 jaar begon het toch weer te spannen, en een partnership aangegaan met een collega ondernemer in een heel andere branche.

 

Nu, na 2 jaar samenwerking, zijn ook deze wegen weer gescheiden, en zijn de wegen naar de toekomst weer volop open.

 

WW bestaat niet als ondernemer, dus ik zal altijd mijn eigen broek moeten ophouden. En dat is niet erg, zorg in ieder geval dat je tenminste een broek hébt, om op te houden.

 

Succes met je plannen, vond het een leuke vraag !

 

Marcel

 

PS : OEMPFFF.... ik zat effe in mijn type-modus geloof ik, teruglezend.... ;)

 

 

Link naar reactie

Sorry, het einde is inderdaad niet helemaal duidelijk. Ik ben nog steeds zelfstandig, maar dan weer opnieuw alleen, zonder partnership, en in de telefoondienst / telefoon antwoordservice.

 

Met mijn laatste zinnen bedoelde ik dus eigenlijk : Wanneer je al zo lang zelfstandig bent, bestaat er ook geen weg terug. Een WW bestaat sowieso niet, maar al helemaal niet in mijn woordenboek.

 

[edit] @Popma...was jij niet eerder actief hier .....?? ??

Link naar reactie

22 jaar geleden.... als goede puber ook onder de indruk van autotelefoons. Ik ben toen ex-demo en gebruikte exemplaren gaan verkopen. Op mijn 18e ingeschreven bij de Kvk en zo maar een beetje doorgegaan met ondernemen.

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Uit frustratie. Tijdens schoolperiode veel geleerd maar kon de kennis niet in de praktijk brengen. Tijdens school al met projecten bezig geweest en dat ging alleen maar naar meer smaken.

 

Na MBO afgemaakt te hebben stond ik voor de keuze om verder te studeren of vol voor het ondernemerschap te gaan. Die keuze was voor mij makkelijk omdat ik zoveel kansen zag en niet nog eens 4 jaar kon wachten om ze dan te gaan uitvoeren. Daar was ik ook gewoon te ongeduldig voor.

 

Als je voor jezelf meer mogelijkheden ziet dan moet je hier volledig voor gaan. En dat heb ik gedaan.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie

Eigenlijk roep ik al sinds de middelbare school dat ik later voor mijzelf wilde gaan beginnen. En nu is later, dus de daad maar bij het woord gevoegd.

 

Uiteraard wist ik toentertijd helemaal niet wat ik wilde. Alhoewel ik "iets" met computers wilde gaan doen omdat ik daar min of meer mee ben opgegroeid. Dus na de middelbare school mbo ICT gedaan. Daarna een jaar eigenlijk niks gedaan. Ik wilde wel weer naar school, maar ik wist niet precies wat ik wilde. Omdat ik toen hobbymatig wel eens wat met 3D bezig was heb ik in dat jaar nog wel een cursus 3D Producer gevolgd. 2x per week van Heerenveen naar Amsterdam, maar het was een leuke ervaring.

 

Maar goed, dat jaar "niks doen" liep ten einde, en ik wilde dus weer een voltijd opleiding gaan doen. Aangezien ik echter nog steeds niet precies wist wat heb ik me toen maar ingeschreven voor de opleiding Informatica op het Windesheim in Zwolle. Daar ben ik echter nooit terecht gekomen. Op de valreep, zo'n 3 weken voor de scholen weer begonnen, heb ik me aangemeld voor de Communication and Multimedia opleiding op de NHL in Leeuwarden. De reden van deze switch was dat ik eigenlijk helemaal geen verstand had van programmeren, en dat ik vooral iets creatiefs wilde doen. De opleiding CMD sloot daar perfect op aan, en ik heb hier 5 hele leuke jaren gehad waarin ik mijzelf heb doorontwikkeld als 3D'er.

 

Na 5 jaar afgestudeerd, en dat is nu een jaar geleden. Ik ben hierna meteen begonnen met de voorbereidingen om voor mezelf te beginnen, en in januari , begin dit jaar, heb ik het officieel laten maken door me bij de KvK in te schrijven.

 

Hoewel ik op mijn 16e nog niet wist wat ik wilde gaan doen, wist ik dus wel dat dat iets met computers zou zijn. Ik had toentertijd echter verwacht dat dit meer richting de hardwarematige kant zal zijn ipv aan de softwarematige kant. Ik geniet er echter met volle teugen van dus het is voor mij de juiste beslissing geweest.

3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau

3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties

http://www.3dinyourhands.nl

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.