• 0

Mag ik factuur maken zonder inschrijving KVK

Heel de dag al aan het zoeken naar het passend antwoord maar zie door de bomen het bos niet meer.

Vandaar dat ik jullie hulp in roep.

Ik ben enkele dagen terug begonnen met het schrijven van internet teksten voor op website's.

Hiervoor ontvang ik 'n vergoeding voor van 10,00 euro.

Gisterenavond werd met plots gevraagd 'n factuur te maken voor de reeds gemaakte teksten.

ik bezit geen KVK nummer en heb dus ook geen BTW nummer.

Zit nu dus ook met de volgende vragen

* mag ik zonder KVK inschrijving facturen uitschrijven?

* moet ik deze facturen incl. of excl. BTW maken?

* hoe kan ik de BTW Afdragen indien het incl. BTW is?

 

Bedankt voor al jullie reacties.

Staat deze vraag op de verkeerde plaats in het forum graag 'n tip waar deze vraag beter geplaatst kan worden

 

Fiep

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben enkele dagen terug begonnen met het schrijven van internet teksten voor op website's.

Hiervoor ontvang ik 'n vergoeding voor van 10,00 euro.

 

Als deze werkzaamheden voor jou niet in de hobbysfeer liggen (maar een soort onderneming is dus) dan ben je daar BTW over verschuldigd.

Voordat je hier dan mee begint, dan moet je jezelf melden bij de BD zodat je een BTW nummer krijgt.

En waarschijnlijk moet je jezelf inschrijven bij de KvK.

 

Als de afnemer een bedrijf is dan moet je zelfs een factuur uitreiken.

 

Misschien handig om te lezen (eigenlijk is dit een basisvereiste!):

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/onderneming_starten_stoppen.html

 

Link naar reactie
  • 1

Je kan gewoon een factuur maken zolang je maar geen BTW in rekening brengt.

 

Wat voor soort tekstschrijver ben je? Er zijn namelijk diensten die vrijgesteld zijn van BTW.

 

Het schrijven van een journalistiek artikel is hier een voorbeeld van. En als je schrijft voor krant of (vak)bladen hoef je geen btw in rekening te brengen. Schrijf je commerciëler, dan ben je al snel btw-plichtig.

 

Meer info:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/vrijstellingen.html

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat jij naar het antwoord op zoek bent, omdat je met de teksten die je maakt wel vaker een bedrijf als opdrachtgever zult hebben;

 

* ja, je mag een factuur/bon uitschrijven

* nee, deze factuur is niets waard voor bedrijven, je zakelijke klant wil een factuur zien met de administratieve gegevens van de ondernemer.

 

vraagje; doe je jezelf (lees; je business) wel voorkomen als bedrijf? Dat maakt namelijk het verschil of je klant een officieel factuur verwacht of gewoon een bonnetje voor de administratie.

 

Ik heb een tijd zonder kvk nummer een handel gedreven, en op een gegeven moment, terwijl ik nog lang niet mijn business op orde had, apart een kvk nummer aangevraagd omdat ik ineens een paar grote zakelijke klanten kreeg. (die kochten bij mij handel op als relatiegeschenk of promotiemateriaal).

 

Als je teksten voor bedrijven schrijft is denk ik de conclusie; zul je gewoon een eenmanszaakje kunnen oprichten.. dan kun je gewoon netjes de bedrijfsgegevens op de factuur zetten. Kijk ook eens hier

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_administratie/ondernemen_administratie-06.html

 

Dikke kans dat je vrijstelling kan krijgen van administratieve verplichtingen.. maakt de stap helemaal klein.

 

 

 

Heel de dag al aan het zoeken naar het passend antwoord maar zie door de bomen het bos niet meer.

Vandaar dat ik jullie hulp in roep.

Ik ben enkele dagen terug begonnen met het schrijven van internet teksten voor op website's.

Hiervoor ontvang ik 'n vergoeding voor van 10,00 euro.

Gisterenavond werd met plots gevraagd 'n factuur te maken voor de reeds gemaakte teksten.

ik bezit geen KVK nummer en heb dus ook geen BTW nummer.

Zit nu dus ook met de volgende vragen

* mag ik zonder KVK inschrijving facturen uitschrijven?

* moet ik deze facturen incl. of excl. BTW maken?

* hoe kan ik de BTW Afdragen indien het incl. BTW is?

 

Bedankt voor al jullie reacties.

Staat deze vraag op de verkeerde plaats in het forum graag 'n tip waar deze vraag beter geplaatst kan worden

 

Fiep

Link naar reactie
  • 0

Als Fiep even zou willen reageren op de post van Jeroen en ons zou willen laten weten wat voor teksten er geschreven worden (eigen gedachtengoed of ..., enfin zie de link bij Jeroen's post) dan kunnen we wat zinnigs zeggen.

 

Vrijgesteld van BTW wil overigens niet zeggen dat je dan geen BTW-nummer nodig hebt of een inschrijving bij de KvK. Je kunt nl. pas vrijgesteld van BTW zijn als je eerst ondernemer bent voor de BTW.

 

@dsv86: je doet het voorkomen (of ik begrijp je niet goed) alsof Fiep een keuze heeft , maar die heeft ze/hij niet. Zodra een incidentele werkzaamheid structureler wordt, moet je je melden bij de KvK, die vervolgens een voorlopig oordeel velt over het ondernemerschap voor de BTW. Pas daarna ga je met de Belastingdienst in de slag over een mogelijke vrijstelling, die overigens ook slechts voor een deel van je activiteiten kan gelden.

 

En over een ontheffing van je administratieve verplichtingen zou ik nog niet nadenken. Afgezien van het feit dat je toch zult moeten boekhouden voor bijv. de IB, kun je de aftrek van voorbelasting dan schudden en dat lijkt me niet handig, zeker niet in het eerste (investerings)jaar.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

@ John Kode;

Zodra een incidentele werkzaamheid meer structureel wordt? Dit is natuurlijk as multi-interpretabel as hell ::) of juist niet, na 2 teksten begint het al structureel te worden. je moet inderdaad op een gegeven moment een kvk nummer gaan aanvragen.. Ik heb met weten van de belastingdienst tijden zonder kvk nummer een beste tijd gehandeld via marktplaats en dit is niet een probleem. Ik was de markt aan het uittesten, een half jaar lang, en toén besloot ik een kvk nummer aan te vragen. Dit is trouwens in die tijd ook goedgekeurd door de kvk.

 

En waarom nog niet nadenken over ontheffingen van administratieve verplichtingen? Laatst nog de tip gegeven aan iemand die een paar keer per jaar een logo/huisstijl voor andere mensen ontwikkeld.. die wist er niet eens vanaf. Het was de drempel dat hij geen aangifte hoeft te doen, uiteraard moet je daar wel een KVK en BTW nummer voor hebben, dat was nou juist het hele voordeel aan het verhaal. (+ je kunt adverteren met een bedrijfsnaam en je oogt professioneler)

 

Toegepast op de vraag hierboven kan Fiep dan gewoon facturen uitschrijven als haar klant daar om vraagt. Het enige belangrijke als je hier van wil profiteren is dat er niet (zoveel) groeipotentieel moet zijn, zodat de belastingdienst je een halfjaar later niet alsnog als ondernemer gaat zien. Boekhouden voor de IB houdt in haar geval ook niet zoveel in,

 

Maar of fiep een keuze heeft; ik geloof dat ze geen keuze heeft als ze teksten schrijft voor zakelijke afnemers die een factuur verwachten maar ze zegt dat ze énkele dagen geleden begonnen; ze heeft nu kort gezegd een keuze, toch? Al je af en toe een tekstje schrijft voor 10 euro mag je dit van de belastgingdienst gewoon bij je jaarlijks belastingaangifte opgeven als 'overige inkomsten', en over de vereiste administratie daarvan en de tijd die de administratie inneemt hoef je niet bang te worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Het bedrag wat je jaarlijks aan BTW moet betalen (af te dragen BTW minus voorbelasting) moet minder dan 1345 euro in het jaar zijn, wil je in aanmerking komen voor de 'geen administratie' regel. Uitgaand van een product of dienst met 19% btw zou je dan, ook al kun je geen voorbelasting aftrekken, 700 euro omzet per maand mogen maken.

 

Ik begrijp niet waarom altijd strikt wordt gereageerd; zo snel mogelijk een KvK nummer aanvragen, zodra het niet meer je hobby is moét je KvK nummer hebben en BTW betalen! Als ik het wil rijmen met wat ik zelf van de, -voor startende ondernemers zeer meegaande-, belastingdienst geadviseerd heb gekregen, zou ik Fiep eerder wijzen op de gunstige zaken eraan.. hoeveel omzet je mag maken zonder btw te betalen, de mogelijkheden voor geen administratie..

 

Ik ben benieuwd wat voor teksten je schrijft FIEP? ::) En heb je met je dienst geadverteerd of werk je voor een familielid o.id..?

Link naar reactie
  • 0

Zodra een incidentele werkzaamheid meer structureel wordt? Dit is natuurlijk as multi-interpretabel as hell ::) of juist niet, na 2 teksten begint het al structureel te worden. je moet inderdaad op een gegeven moment een kvk nummer gaan aanvragen..

 

Hoi,

 

Daar heb je helemaal gelijk in, vandaar dat melding bij de KvK/BD nodig is. Als iedereen op eigen houtje gaat beslissen of er wel of geen sprake van ondernemerschap voor de BTW is, dan wordt het een zooitje. Niet dat het dat nu al niet is, want ook de verschillende BD-kantoren en zeker de KvK zitten niet op één lijn wat dat betreft.

 

Wel of geen ondernemerschap voor de BTW in dit geval hangt af van een heel spectrum van factoren. Adverteren of binnen de eigen familiekring aan de slag zijn, zijn slechts piepkleine onderdeeltjes daarvan.

 

V.w.b. die ontheffing van de administratieve verplichtingen blijf ik de niet aftrekbare voorbelasting een enorm nadeel vinden, zeker in het eerste jaar.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.