• 0

Experts raadplegen; een goed idee?

Via een nieuwsbrief van Eurib las ik over het een onderzoek naar ‘Knowing too much’ waarin onderzoekers Mehta, Hoegg en Amitav hun bevindingen beschrijven over het geheugen en beslisgedrag van experts. Als ondernemer heb ik vaak te maken met externe experts / adviseurs. Voor mij herkenbaar en volgens mij leerzaam voor veel ondernemers.

 

Kern van het verhaal: Wanneer experts producten vergelijken op basis van geheugen, richten zij zich door hun verhoogde verantwoordelijkheidsgevoel meer op het beslissingsproces dan op de uitkomst. Dit komt doordat zij het gevoel hebben te moeten kunnen bewijzen hoe ze de afweging gemaakt hebben. Deze focus op het beslisproces maakt hun geheugen en evaluaties minder goed. Als men de experts zich alleen laat focussen op de uitkomst, en ze zich dus niet hoeven te verantwoorden over het beslissingsproces, worden de beslissingen beter.

 

Concreet betekent dit, dat wanneer je een expert om zijn of haar mening vraagt, je het best kunt vragen welk product hij/ zij zou kiezen (zonder dit te beredeneren). (bron van, en uitgebreide tekst op http://www.eurib.org/index.php?id=530)

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het wordt pas echt interessant om te bedenken dat de resultaten van dit door experts uitgevoerd onderzoek ongetwijfeld beredeneerd zijn en dus sub optimaal.

 

Er is trouwens meer onderzoek waaruit zou blijken dat gevoelsmatige beslissingen meestal beter uitpakken dan uitgekauwde. En natuurlijk ook dat kennis belangrijk is om juiste beslissingen te kunnen nemen. Gaat ook op in de kunst, koken en ga maar door. Eerst het vak leren en dan vanuit de intuïtie (=talent) beslissingen nemen. Fijn dat weer eens een keer bewezen is wat iedereen allang weet of zou moeten weten.

Link naar reactie
  • 0

Aardig artikel.

 

Staat of valt naar mijn mening alleen met de definitie van een exper, want daar wordt verder in het beknopte artikel niet verder op ingegaan.

 

Zijweggetje:

 

Stel nu dat ik een offerte moet maken voor een klant.

Die klant beschouwt zichzelf (ten onrechte of niet) als expert. Hij heeft zich ingelezen, informatie op internet gezocht etc.

Als ik nu alle eigenschappen van een aangeboden product beschrijf dan zal hij dus in staat zijn om te vergelijken met andere offertes

 

Tevens zal hij ,om vanuit zijn verantwoordelijkheidsgevoel een goede keuze te beargumenteren, ook aannames doen over eigenschappen die niet beschreven zijn en desnoods 'valse herinneren' oproepen.

 

Op welke manier zou je dat in grote offertes kunnen gebruiken in je eigen voordeel? Of is dat te moeilijk gedacht zo 's-ochtends vroeg?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat in het onderbuikgevoel niet alleen de kennis over producten meespeelt maar ook (juist) de "gun" factor en daarin ben je als mens/ondernemer belangrijk onderdeel. Ik ben ervan overtuigd dat niemand (ook de experts niet) keuzes maakt die zuiver op kennis gebaseerd zijn. Er spelen altijd andere factoren een rol.

 

Dit raakt ook aan de discussie of je bewust of onbewust een beslissing neemt. Omdat in de westerse wereld het gebruikelijk is om onze keuzes te verdedigen, verzinnen we in veel gevallen pas achteraf (nadat we onbewust, onderbuik?) al een beslissing hebben genomen, pas de argumenten erbij. Kennis van de materie helpt om met argumenten te komen om de beslissing te verantwoorden.

 

En ....welke beslissing is de beste? Vaak wordt pas achteraf duidelijk, op basis van nieuwe kennis/ervaring, dat men beter een andere beslissing had kunnen nemen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

leuk om de reacties te lezen, op het gevaar af om te veel al te dwalen....

 

@devlink... de experts die ik op higherlevel ken maken altijd een gezonde de mix gevoel en verstand

 

@hans.... het vergt naast intuïtie ook moed en ervaring e.e.a. los te laten en te gebruiken.

 

@Frans / zijweggetje (grote offerte)....

Het hangt volgens mij echt af van het klanttype, bij klanten die houden van

- creatief, enthousiast, indruk maken > testimonials , complimenten geven, meningen vragen

- open, eerlijk, oprecht > garanties geven, persoonlijk advies, benadruk stabiliteit en zekerheid

- in control zijn > opties aangeven en incentives voor 'act now'

- gedetailleerd en systematisch > feiten aangeven, eerlijke prijs, klant betrekken in aankooproces

 

@Marjan...

zeker, het onbewuste bepaalt in vrijwel alle communicatie veel meer dan we rationeel denken te weten.

 

@vossie en iedereen die het onderzoek zelf wil na lezen:

Ik weet niet hoe 'gezaghebbend' de onderzoekers / auteurs zijn, maar hier staat het complete onderzoek

http://www.sauder.ubc.ca/Faculty/People/Faculty_Members/~/media/Files/Faculty%20Research/Marketing%20Division/Marketing%20Publications/knowing%20too%20much.ashx

 

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

waarom hebben experts, voorlichters, consultants o.i.d. zelf geen onderneming waarover ze praten, advies geven, etc?

 

Ze zouden dan toch bakken met geld binnenhalen met hun enorme kennis? Volgens mij zijn er veel te veel praatjesverkopers die liever kwaken dan eieren leggen.

 

waarschijnlijk denk ik veel te klein....

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

Een "expert" is meestal iemand die graag zijn standpunten wil propaganderen en daar zelf ook in geloofd.

 

De meeste "experts" die ik ken staan niet open voor andere standpunten dan alleen die van hun zelf en zullen evt. onderzoeken dan ook zo uitvoeren dat hun standpunten als beste uit de bus komen. Laat je hun standpunten door een onafhankelijk iemand onderzoeken dan zullen de uitkomsten afwijken.

 

Elke stroming heeft zijn voor - en nadelen, het is de clou daar de juiste mix van te maken.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

waarom hebben experts, voorlichters, consultants o.i.d. zelf geen onderneming waarover ze praten, advies geven, etc?

 

Er zit vast kaf onder het koren. Dat zal jij als opdrachtgever moeten uitvogelen. Misschien ben je zelf wel een expert op elk vlak, dan heb je niemand nodig. Maar als je je eigen beperkingen kent, huur je iemand in die jou aanvult. De definitie van expert heeft dan ook een subjectieve kant. Volgens mij moet je ook als opdrachtgever ruimte laten aan je intuïtie.

 

Kun je samen grote fouten maken. ;D

 

Wat veel spannender is dan samen alles goed proberen te doen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben je zelf wel een expert op elk vlak, dan heb je niemand nodig. Maar als je je eigen beperkingen kent, huur je iemand in die jou aanvult. De definitie van expert heeft dan ook een subjectieve kant. Volgens mij moet je ook als opdrachtgever ruimte laten aan je intuïtie.

 

Kun je samen grote fouten maken. ;D

 

Wat veel spannender is dan samen alles goed proberen te doen.

 

inkopper natuurlijk. onze shop hebben we niet zelf gebouwd en adwords is ook niet aan mij besteed, dus ik denk zeker niet dat ik de wijsheid in pacht heb.

 

Ik denk dat het heel belangrijk is dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Ieder zijn vak, maar volgens mij stuift er soms wel erg veel kaf in de rondte.

 

trouwens, vanmiddag komt er iemand langs om te keuvelen over social-media. Hopelijk meer koren dan kaf, dan draait de hele molen niet voor niets.

 

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

waarom hebben experts, voorlichters, consultants o.i.d. zelf geen onderneming waarover ze praten, advies geven, etc?

 

Ik verbaas me er ook nog steeds over hoeveel mensen met alleen een theoretische achtergrond "praktijkmensen" willen vertellen hoe het wel moet.

Nog gekker is het feit dat deze "praktijkmensen" dingen gaan aannemen van die betreffende "experts". :)

 

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Een schaakmeester kun je een expert in schaken noemen.

 

In zijn loopbaan heeft hij veel stellingen bestudeerd en openingen nagespeeld en wellicht ook wedstrijden meegemaakt.

 

Zo langzamerhand hoeft hij niet alles meer te beredeneren en doet hij een zet of zetten op intuïtie omdat hij vertrouwen heeft in de ontstane stelling en verwacht een grote kans dat hij er voordelig doorkomt. Maar ik geef toe misschien zit in die intuïtie toch iets van een onderbewuste herinnering.

 

Sommigen groot schaakmeesters spelen daardoor gemakkelijk simultaan en doen de zetten in wandelpas en winnen ook nog met een groot aantal.

 

Helaas bij een wedstrijd kan de tegenstander nog net een betere intuïtie hebben of toch beter gaat doordenken dan is er dus verlies.

 

Link naar reactie
  • 0

waarom hebben experts, voorlichters, consultants o.i.d. zelf geen onderneming waarover ze praten, advies geven, etc?

 

Ik verbaas me er ook nog steeds over hoeveel mensen met alleen een theoretische achtergrond "praktijkmensen" willen vertellen hoe het wel moet.

Nog gekker is het feit dat deze "praktijkmensen" dingen gaan aannemen van die betreffende "experts". :)

 

Daar kunnen we in de kinderopvang van meepraten.... jonge meiden die een SPW of MBO opleiding Pedagogiek hebben gedaan worden als gekwalificeerde beroepskrachten aangemerkt. Gastouders (meestal zelf moeder/vader en/of oma/opa) worden niet voor vol aangezien als zij niet ook een opleiding hebben gevolgd om kinderen te verzorgen.

Daarentegen hoef je als toekomstige ouder geen opleiding te volgen, dan mag je blijkbaar gewoon aanrommelen zonder enige kennis of toezicht.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk is het kiezen tussen bepaalde 'experts' een onderbuikgevoel.

 

Zelf hanteer ik het 'je doet mee, of je doet niet mee-principe' natuurlijk moet je niet met oogkleppen op lopen, maar een eigen visie en focus is niet onbelangrijk.

 

maar om nou een 'expert' met een heli in te laten vliegen gaat me te ver.

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

Nog gekker is het feit dat deze "praktijkmensen" dingen gaan aannemen van die betreffende "experts". :)

 

Daar gaat het dan ook fout. Maar dat kan je deze quasi-experts niet aanwrijven. Dat ligt aan opdrachtgeverts die zulke mensen inhuren. Volgens mij zijn we op dit forum tamelijk consistent in het advies aan beginnend adviseurs om eerst enkele jaren praktijkervaring op te doen. Zelfs aan beginnend ondernemers. Leer je branche kennen! Loop een paar jaar mee als inkoper, als verkoper. Er is niks mis met theoretische kennis, maar vul die tenminste aan met een paar jaar praktijk.

 

Dat zijn inderdaad open deuren. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Sommige studenten kunnen echter meteen aan de slag. Deze bijvoorbeeld!

 

Hoop dat je dit sarcastisch bedoelt. Deze student heeft alleen een eenvoudig standaard beveiligingstestje uitgevoerd. Dat zegt niets over zijn status als expert, alleen dat de programmeurs van de geteste website het niet zijn. Maar door websites van grote bedrijven (BCC, Kruidvat etc) en zwáár overtrokken teksten als (Bron: Nu.nl)

 

Op de websites werden xss-lekken aangetroffen, zogenaamde cross-site scripting. Hierdoor is het mogelijk om in te breken bij de webwinkels en deze te voorzien van een eigen pagina, informatie of programmacode om gegevens van klanten te stelen.

 

dicht je hem impliciet expert status toe? Door media tot experts gebombeerde mensen (zonder verdere aantoonbare ervaring) wil je nou net niet hebben.

Link naar reactie
  • 0

dicht je hem impliciet expert status toe? Door media tot experts gebombeerde mensen (zonder verdere aantoonbare ervaring) wil je nou net niet hebben.

 

Inderdaad er is de expert in een breed vakgebied (waarschijnlijk met lange tijd ervaring) en de kundige die een specifiek onderdeel (van het vak) even diep goed bestudeerd heeft.

 

Dus hoe meet je de breedte van de deskundigheid of expertise van de adviseur?

En welke wil je gebruiken. Moet het breed zijn of diep zijn?

 

Link naar reactie
  • 0

Deze student heeft alleen een eenvoudig standaard beveiligingstestje uitgevoerd. Dat zegt niets over zijn status als expert, alleen dat de programmeurs van de geteste website het niet zijn.

 

Websites, zo te zien. Ik heb er geen verstand van. Je moet een expert zijn om een expert te herkennen. Of af te branden. Blijkbaar deugt er iets niet met al die experts die aan die websites gewerkt hebben, ingehuurd of niet. En misschien is het een opgeklopt verhaal.

 

Mooie aanleiding voor een echte expert om de beveiliging van de grote webshops te testen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Sancho heeft geen verstand van websites, computers en internet. Wel heeft Sancho zojuist gezien hoe de Don zomaar even wat gegevens opvroeg over een zeer kwaadwillende windmolen hier in de buurt. Klak klak klaar, scherm vol en zwaarden slijpen maar. De Don zegt vaak dat ie een hele goede vriend heeft in Google. Sancho weet niet wie dat is, maar die schijnt wel veel te weten. Vaak moet Sancho het afleggen, omdat Google iets anders zegt.

 

Sancho heeft het helemaal niet zo op die nieuwerwetse dingen. Hij vraagt zich af hoe kan het toch kan zijn dat dezelfde mensen die dikke contracten vol schrijven met overeenkomsten, met hetzelfde gemak hun doopceel op het internet plaatsen. Sancho denkt dat het misplaatst vertrouwen is in de technologie die erachter zit. Hij heeft ook geen enkel idee waar uiteindelijk deze tekst terecht zal komen...... wie ermee aan de haal zal gaan.... en wat daarvan de consequenties zijn... en het maakt hem eigenlijk ook niet zoveel uit. De ezel heeft te eten, de zwaarden blinken, de lans is net gerepareerd en Sancho gaat een slapie doen, daar is ie echt goed in.

 

Salut, de La Mancha!

 

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.