• 0

ZZPer wil personeel aannemen

Hallo allen,

Ik ben zzp en nu wil ik een personeelslid in dienst nemen, Ik ben al opzoek geweest naar antwoorden maar tot op heden niet gevonden. Inmiddels weet ik dat ik aan de belasting de afdrachten moet gaan betalen, personeel en ik moeten alle twee een bijdrage leveren Verder is het denk ik van belang te weten dat ik de boekhouding in exel doet.

Nu de vraag met fictive getallen,

 

Netto loon 1000,00

afdracht Belasting 400,00

bruto loon 1400,00

 

maal 12 maanden 16800,00

 

 

Mag ik dit bedrag op het einde van het jaar voor de jaar opgave in zijn totaliteit aftrekken als zijnde onkosten bedrijf ??

Hoor graag van u

 

 

PS Best wel goed betaald voor een draaideurcrimi die de lak van de auto afpoetst :'(

 

 

Uitvaartverzorging in Dordrecht en omgeving 24 uur bereikbaar

http://www.basis-uitvaart.nl

http://www.staatsie-uitvaart.nl

http://www.ashangers.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een loonadministratie (dat is dus wat je moet hebben, als je iemand in dienst neemt) is een heel specifiek iets.

Het zal moeilijk zijn om als leek/ondernemer dit goed te doen. Je moet o.a. maandelijks een digitale loonaangifte doen, een loonstrook aan je werknemer uitreiken, het juiste nettobedrag na inhoudingen van loonheffingen uitbetalen etc.

 

Het handboek van de belastingdienst bevat enkele honderden pagina’s met regels en instructies:

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/handboek_loonheffingen_2011_lh0221t11fd.pdf

 

Dus (zoals eerder gezegd): zoek hulp.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen,

Ik ben zzp en nu wil ik een personeelslid in dienst nemen, Ik ben al opzoek geweest naar antwoorden maar tot op heden niet gevonden. Inmiddels weet ik dat ik aan de belasting de afdrachten moet gaan betalen, personeel en ik moeten alle twee een bijdrage leveren Verder is het denk ik van belang te weten dat ik de boekhouding in exel doet.

Nu de vraag met fictive getallen,

 

Netto loon 1000,00

afdracht Belasting 400,00

bruto loon 1400,00

 

maal 12 maanden 16800,00

 

 

Mag ik dit bedrag op het einde van het jaar voor de jaar opgave in zijn totaliteit aftrekken als zijnde onkosten bedrijf ??

Hoor graag van u

 

 

PS Best wel goed betaald voor een draaideurcrimi die de lak van de auto afpoetst :'(

 

 

De kosten mag je aftrekken van je resultaat, reken wel nog op de sociale lasten waarmee het bruto loon wordt vermeerderd.

 

In je administratie mag je dan in mindering brengen op je resultaat het bruto loon en het werkgeversdeel van de sociale lasten (dat deel wat je niet op de loonstrook ziet staan, maar wel op de aangifte loonheffingen afgedragen moet worden.)

 

Succes

erik

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo beginnend werkgever,

 

Een grote stap voor een zzp-er: personeel in dienst nemen. Je wordt baas.

 

Bij personeel in dienst nemen komt een groot aantal zaken kijken. Voordat je er aan begint moet je kijken wat dat voor je bedrijf betekent en of er misschien (in eerste instantie tijdelijk?) betere alternatieven zijn in de vorm van een uitzendkracht of een payrollconstructie of het werken met een collega-zzp-er.

 

In het kader van het aangaan van een arbeidsrelatie moet je eerst weten:

[*]Bij welke (belasting)sector ben je als werkgever dan gelet op de aard van het beestje ingedeeld (van belang voor bijv. de premiestellingen);

[*]Is er een CAO van toepassing?;

[*]Is er een pensioenregeling van toepassing of ga (mag) je dat zelf regelen?;

[*]Heb ik direct een fulltimer nodig of kan het eerst nog op deeltijd-basis?;

[*]Kan ik met een speciale werknemer aan de slag waarvoor subsidies te verkrijgen zijn (WAJONG; langdurig WW-er of WGA-er)?

 

Van deze vragen zal afhangen hoe je loonkostenplaatje eruit gaat zien want het is wel leuk om het bruto loon te weten van een werknemer (denk aan het Wettelijk Minimum Loon of een bij CAO-voorgeschreven loongebouw) maar dan ben je er nog niet. Zelfs bij lange na niet.

 

Het bruto loon dat jezelf uiteen hebt gezet (waar heb je dat vandaan?) herbergt al de loonbelasting/VVZ. Maar je moet ook nog denken aan zaken zoals:

[*]vakantiebijslag;

[*]overwerkkosten;

[*]netto of bruto vergoedingen zoals woon-werk-verkeer, versnaperingen.

 

Voor het loonkostenverhaal moet je denken aan:

[*]het werkgeversgedeelte in de pensioenpremie;

[*]WIA/WGA/WAO/WW-premies;

[*]Zorgverzekeringswetbijdragen;

[*]CAO-werkgeversverplichtingen zoals een Sociaal Fonds bijdrage, opleidingsfondsbijdrage.

 

Denk echter ook aan bijkomende (werkgevers-)kosten waaronder:

[*]een ziekengeldverzekering;

[*]een arbodienst/bedrijfsarts;

[*]een collectieve ongevallenverzekering.

 

Aangezien je echt blanco bent op het loongebied raad ik je aan voor de loonverwerking echt te gaan werken met een loonadministrateur. Mogelijk dat deze ook het gehele loonkostenplaatje voor je helder kan maken.

 

En last but not least, als je ondanks alles voor het werkgeverschap gaat, stel voor het starten van de dienstbetrekking een heel goed schriftelijk arbeidscontract op.

 

Sterkte,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 3-11-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Was de vraag niet reeds beantwoord?

En sinds wanneer zit de sociale lasten niet meer in de LB?

 

Of speelt er een andere reden welke ik niet zo snel kan zien?

 

LB is loonbelasting LH is loonheffingen of te wel loonbelasting plus sociale lasten, de sociale lasten worden niet verrekend met de loonbelasting maar er bij opgeteld.

 

Door sec te zeggen bruto loon x 12 dekt m.i. de lading niet, vandaar de nuance.

 

 

Link naar reactie
  • 0

PS Best wel goed betaald voor een draaideurcrimi die de lak van de auto afpoetst

 

vraag me af waarom je met dat soort vooroordelen dan toch zo iemand aanneemt?

 

Ach niet elke misdaad is het zelfde b.v. geweld is anders dan lange plakvingers iemand straf heeft gekregen en die ook heeft uitgezeten, mag ook zeggen ik heb dat afgerekend en mag wat mij aangaat ook weer een kans krijgen om een goede toekomst op te bouwen.Desnoods om auto's te poetsen :) Maar ... wel blijven opletten

Uitvaartverzorging in Dordrecht en omgeving 24 uur bereikbaar

http://www.basis-uitvaart.nl

http://www.staatsie-uitvaart.nl

http://www.ashangers.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.