• 0

Hoe lang wachten op BTW-nummer

Hallo allen, ik heb mij enige tijd geleden ingeschreven bij K.v.k., zelfde dag nog formulieren startende ondernemer etc. op de post gedaan naar de fiscus.

 

Hoe lang duurt het ongeveer voordat ik mijn BTW-Nummer krijg, wil namelijk al aan de slag met briefpapier en facturen.

www.nva-online.nl

www.kidplanet.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast Martijn

Ik had binnen 14 dagen een BTW nummer.

Bij een eenmansbedrijf is dit heel simpel: je sofi nummer + B01 (of 02 als het je tweede bedrijf is).

 

Jelmer.

 

Precies. Ik kreeg mijn btw-nummer trouwens bij de inschrijving voor de KvK. Daar zat iemand van de belastingdienst, die me dat gelijk vertelde.

Was ik wel blij mee, want anders had ik weer langs de belastingdienst gekund of een paar uur aan de telefoon kunnen gaan zitten wachten.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

<>

Daar gaat, afhankelijk van de plaats, één week tot drie maanden overheen, zonder dat duidelijk is hoe lang het precies gaat duren.

<>

 

Dat het starten van een bedrijf eenvoudiger kan en moet daar zijn ze bij de overheid wel van bewust ... maareh aanpassen van de wet- en regelgeving schijnt een moeizaam proces te zijn.

Miskien leuk artikeltje >>> waar je waarschijnlijk niet zoveel aan hebt, maar waar ik wel bovenstaande quote vandaan heb.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Gast Martijn

Heb je een eenmanszaak? Dan weet je je btw-nummer toch al. Het moet alleen nog officieel bekend gemaakt worden.

Zoals eerder gezegd: (sofinummer)+(B01)

Waarbij B01 staat voor je eerste bedrijf.

 

Link naar reactie
  • 0

Hm ja en dadelijk krijg ik toch opeens een ander BTW-nummer, ik zeg niet dat ik jullie niet geloof hoor, maar ik kan dit verder nergens bevestigen, ook op de site van belastingdienst.nl zie ik het niet staan.

 

en is het dan xxxx.xx.xxx.B01

 

heb een sofinummer op mijn id kaart staan maar er staan geen punten tussen.

www.nva-online.nl

www.kidplanet.nl

Link naar reactie
  • 0

Gerelateerde vraag:

 

Per 1 januari was ik gestart, nog zonder (officieel) een btw nummer te hebben. Moet ik de facturen die toen verstuurt zijn nog 'updaten'?

 

In hoofdzaak verkoop ik alleen aan particulieren, dan gelden de nieuwe factuureisen volgens mij niet? Aangezien een contantbon ook voldoende is.

 

Patrick.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Zou je je niet eerst eens afvragen of je wel BTW-plichtig bent en zo ja welk tarief? Een BTW-nummer lijkt handig (terug vragen betaalde BTW) maar vereist tegelijk ook een "uitgebreide" administratie.

Overigens zou ik me niet zo druk maken over het toegezonden krijgen van het nummer tenzij je verwacht veel terug te krijgen (dus meer betaald dan gefactureerd). Hoe langer het duurt hoe later je moet afdragen (wel reserveren, je zult niet de eerste zijn die door de afdracht in de problemen komt). Scheelt weer liquiditeit en dus rente.

Je BTW-nummer heb je alleen heel snel nodig omdat je dit, sinds begin dit jaar, verplicht bent om op je factuur moet vermelden. En dat nummer is, zoals door anderen al gemeld, bij eenmanszaken altijd je SOFInummer met B.01 erachter (of 02 als je al een zaak had).

Link naar reactie
  • 0

En als je dan btw plichtig bent, mag je over reeds verzonden facturen alsnog de btw afdragen, op eigen kosten. En ook je klanten op de hoogte brengen van het feit dat die facturen inclusief btw waren, zodat zij ook de boekhouding kunnen aanpassen. Bij controle laat de belastingdienst wel eens vallen dat sommige nota's zonder btw eigenlijk inclusief waren, dag klanten.

Als je niet btw-plichtig bent, en het genoemde nummer op je facturen gaat vermelden zonder dat je van de belastingdienst dat nummer hebt gehad, boeken al je klanten het als btw, te vorderen. En krijgen dus allemaal een boete bij controle, dag klanten.

Dit alles kun je ook na afloop nog wel corrigeren, door per brief op je knieëen te gaan, en een en ander uitleggen.

Maar over het algemeen ben ik van mening dat met het advies over btw, dat je tot op heden hebt gehad, je geen vijanden nodig hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf al volop aan het verkopen en moet ook nog een BTW nummer aanvragen. Dit nummer dient voor de aangifte van de af te dragen BTW aan de belastingdienst, waarmee ik overigens kontact heb opgenomen voor het aanvraagformulier voor een BTW nummer.

 

Dit formulier kwam binnen enkele dagen al in mijn brievenbus terecht, samen met een prachtige pak lektuur, waarin Duidelijk alles over de BTW, administratieve verplichtingen, verzekeringen en nog wat andere zaken waarmee je als ondernemer te maken kunt krijgen worden uitgelegd.

 

Het is overigens ook mogelijk dat je geen BTW nummer nodig hebt omdat je omzet te laag is of omdat de artikelen en services van de BTW vrijgesteld zijn.

 

Wanneer je een factuur moet uitreiken moet die wel aan de wettelijke eisen voldoen. Anders is het mogelijk dat je afnemer geen recht heeft op aftrek van BTW.

 

Zoals gezegd ben ik volop aan het verkopen en naar mijn idee kan dat geen kwaad, zolang je later wel precies kunt aangeven wat je gedaan hebt.

 

Bel even met de belastingdienst, dan heb je binnen enkele dagen alle informatie in je brievenbus.

Nu een speciale actie! een eigen domein + 50 MB schijfruimte voor 29,- euro per jaar op www.graphillusions.nl

Link naar reactie
  • 0

Daar zeg je al iets.

 

Je factuur moet aan de eisen voldoen. Er moet oa een btw nummer op staan. En die heb ik dus niet... Ook kan je volgens mij problemen krijgen bij het kopen bij leveranciers.

 

Bijvoorbeeld europese... Om het 0% tarief te laten gelden moet je een geldig btw nummer verstrekken toch..

Ik had echter wel laatst gelegen dat als het in aanvraag is oid je toch wel de transactie mag uitvoeren.

Link naar reactie
  • 0

In het geval dat je en eigen onderneming in de vorm van een eenmanszaak start weet je je BTW nummer toch al. Het moet dan alleen nog maar door de Belastingdienst op papier en in de molen opgenomen worden.

 

Je BTW nummer wordt dan: NL (sofinummer) B01

 

(Nederland) (in je paspoort) (Bedrijf numero Uno)

Link naar reactie
  • 0

Een Btw nummer op een Factuur is weldegelijk wettelijk verplicht. Zoals eerder gezegd kan de afnemer problemen krijgen om de Btw als vooorbelasting af te trekken wanneer je factuur niet aan de wettelijke eisen voldoet.

 

NL (sofinummer) B01 :) Da's handig om te weten, bedankt

Nu een speciale actie! een eigen domein + 50 MB schijfruimte voor 29,- euro per jaar op www.graphillusions.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.