• 0

Herman Wijffelsprijs 2011 voor overlevingsbak voor ondermaatse vissen

Met hun overlevingsbak voor ondermaatse vis hebben de gebroeders Schilder uit Volendam donderdag de Herman Wijffels Innovatieprijs 2011 in de wacht gesleept. Volgens de jury hebben de drie broers met hun idee een belangrijke bijdrage aan de verduurzaming van de visserij geleverd.

 

De Volendammers, zelf allen visser zijn, ontwikkelden een bak waarmee 99 procent van de ondermaatse vis of bijvangst levend in zee kan worden teruggezet. De jury noemt de uitvinding 'een innovatie met veel impact, niet alleen in Nederland, maar hopelijk straks ook op wereldwijde schaal'.

 

Winnaars Herman Wijffels Innovatieprijs 2011

 

Op bovenstaande link zijn ook de andere winnaars en kanshebbers te vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wow, interessant idee, en waarschijnlijk de terechte winnaar.

 

Hoewel ik moet zeggen, dat ik de nr. 2 ook erg interessant vind:

 

"2e prijs (37.500 euro): coating voor duurzame bescherming tegen schadelijke bacteriën.

De tweede prijs is uitgereikt aan Hossein Mahmoud van AM Coatings. Deze heeft een coating

ontwikkeld die bacteriën niet dood door ze te vergiftigen, maar door ze lek te prikken. Er wordt

gebruik gemaakt van nanotechnologie. De bacteriën kunnen niet resistent worden tegen het lek

prikken. Volgens de jury is deze innovatie een „uitstekende combinatie van een hoogstaande

techniek voor een duurzame oplossing van een maatschappelijk probleem. Een probleem dat in

heel veel sectoren speelt‟. De coating kan worden toegepast in o.a. ziekenhuizen. "

 

Je hoort de laatste tijd veel over de toename van resistentie. Hoewel deze gebruikte techniek in deze coating waarschijnlijk niet gebruikt kan worden als bij een vervanger van antibiotica, is het al een hele prestatie dat hiermee het proces van resistent worden verlangzaamd kan worden. Ik ben geen expert op dit gebied, en ken de details natuurlijk niet. Maar het klinkt in ieder geval veelbelovend. Respect! ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Leuk die eerste prijs. Was het er zeker mee eens dat die vissen uit de bijvangst nu kunnen blijven leven. (Als vegetarier gun ik eigenlijk ook de niet-bijvangstvissen een goed leven, maar ja. :) )

Ik was gisteren aanwezig bij de uitreiking omdat we als genomineerde van vorig jaar ook een standje hadden. Het was de tiende uitreiking van de Herman Wijfels Prijs, dus een jubileum vandaar de aanwezigheid van oud gedienden.

Wat ook leuk is dat we zelf één van drie genomineerden van de Accenture Innovation Award zijn in de categoriie Agri en Consumerporducts. De nummer twee van de Herman Wijfelsprijs 2011 is een van de andere twee genomineerden waar we tegen knokken. Een stevige tegenstander dus.

 

Je kunt overigens nog steeds stemmen op ons (of mijn conculega's) voor de publieksprijs van de Accenture awards.

https://data.innovationawards.nl/2011/publieksprijs/vote.php?id=22&ind=cpa

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.