• 0

Hay allen,

Ik ben bezig met een eigen bedrijf, hiermee wil ik bhv opleidingen gaan doe, buitensport instructie doen en evenemeneten organiseren en veiligheidsbewustwordingstrainingen geven.

Nu wil ik één of meerdere VAR verklaringen aanvragen en weet niet wat wijs is.

Kan ik beter 1 verklaring aanvragen en daar alles onder vernoemen; zo ja hoe?

Of kan ik er beter 3 aanvragen, maar hoe zit dit dan met meerdere opdrachtgevers en valt dit nog oner 1 bedrijfd dan.

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Vriendelijke groet,

Gert-Jan

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34106-omschrijving-werkzaamheden-var/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Hay allen,

Ik ben bezig met een eigen bedrijf, hiermee wil ik bhv opleidingen gaan doe, buitensport instructie doen en evenemeneten organiseren en veiligheidsbewustwordingstrainingen geven.

Nu wil ik één of meerdere VAR verklaringen aanvragen en weet niet wat wijs is.

Kan ik beter 1 verklaring aanvragen en daar alles onder vernoemen; zo ja hoe?

Of kan ik er beter 3 aanvragen, maar hoe zit dit dan met meerdere opdrachtgevers en valt dit nog oner 1 bedrijfd dan.

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Vriendelijke groet,

Gert-Jan

Hallo Gert-Jan,

Je mag zoveel VAR verklaringen aanvragen als je wil.

Of het handig is, is een tweede.

De omschrijving van de werkzaamheden op de VAR verklaring moet overeenkomen met de werkzaamheden die je uitvoert.

Je zou een VAR verklaring aan kunnen vragen voor "alle voorkomende educatieve werkzaamheden". ( BHV opleiding, Buitensport instructie, veiligheidsbewustwordingstrainingen.

En een VAR verklaring voor "organisatorische werkzaamheden."

Zelf heb ik een VAR verklaring voor "alle voorkomende elektrotechnische werkzaamheden".

Op facturen vermeld ik, "voor u uitgevoerd elektrotechnische werkzaamheden", en wil een opdrachtgever het gespecificeerd, dan doe ik er een excelsheet bij, en laat ik de factuur verwijzen naar de excelsheet.

"Voor u uitgevoerd, elektrotechnische werkzaamheden, volgens bijlage....".

• 0

Ondanks de aanbeveling om een zo concreet mogelijke beschrijving te geven accepteert de fiscus ook heel algemene omschrijvingen hoor. Zo heb ik al jaren een VAR "adviseren in en ondersteunen van bedrijfsprocessen en administratie". Ik zal in mijn vak niet snel een opdracht tegen komen die hier niet onder kan vallen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

Ik heb geenszins aangegeven een zo conreet mogelijke beschrijving te geven, maar juist algemeen.

Alleen moet het wel overeenkomen met de werkzaamheden.

Dit is wat de belastingdienst er over zegt.

Een VAR verklaring is er voor bescherming van de opdrachtgever, bij een controle dient alles wel met elkaar overeen te komen.

Wordt ik ingehuurd voor andere werkzaamheden, dan is een tweede VAR zo aangevraagd.

Het voorkomt discussies bij controles.

• 0

net terug van een dagje cursus (permanente educatie) en zowaar kwam de VAR ter sprake.

Wees erop bedacht dat als de omschrijving van je werkzaamheden waar je een VAR voor aanvraagt te algemeen is, dat Belastingdienst Noord (coördinatiepunt VAR) gewoon een signaal stuurt naar de competente inspecteur om nadere vragen te stellen over het soort werkzaamheden.

Een omschrijving "alle educatieve werkzaamheden" zal IMHO niet werken. Dat is zo breed (van lesgeven op school tot jezelf verhuren als spreker op seminars) dat de kans aanwezig is dat nadere uitleg gevraagd wordt.

Overigens sluit het verrichten van meerdere verschillende werkzaamheden in een eenmanszaak niet uit dat je per werkzaamheid een VAR-WUO kunt aanvragen. Als daar vervolgens werkzaamheden bij zitten die meer marginaal zijn, dan kan ook een VAR-ROW volstaan, mits je het contract met de opdrachtgever maar zo inricht dat geen sprake is van een gezagsverhouding en/of de plicht persoonlijk de arbeid te moeten verrichten.

Voor de winst uit onderneming doet de VAR niet ter zake. Het kan dus best zo zijn dat je verschillende activiteiten combineert in je eenmanszaak, daarvoor voor de IB ondernemer bent, je de 1.225 uren haalt voor alle werkzaamheden opgeteld en zo een beroep kunt doen op de ondernemersvoordelen, terwijl je 2 VAR-WUO's en 2 VAR-ROW's hebt.

De VAR ziet alleen op de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer en heeft dus niets van doen met je status als IB-ondernemer.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar