• 0

aandelen - faillissement - teruggave?

Hallo iedereen,

 

In het jaar 2000 heb ik mijn EMZ geruisloos ingebracht in een BV waar ik enig aandeelhouder van werd en bleef. De BV is in 2007 gefailleerd. De inbreng is via accountant, notaris en belastingdienst gedaan zoals het hoort.

 

Ergens heb ik opgevangen dat er mogelijheden zouden bestaan om het waardeverlies van deze aandelen te verrekenen in de aangifte IB echter pas na een bepaalde periode. Wie kan mij hier meer info over geven?

 

groet,

 

pewede

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Je kunt inderdaad het verlies op je aandelen verrekenen. Ik denk dat je deze procedure bedoeld:

 

Omzetting verlies bij einde aanmerkelijk belang in een belastingkorting

 

Artikel 4.53.

1.Indien de belastingplichtige en zijn partner in het kalenderjaar en het daaraan voorafgaande kalenderjaar geen aanmerkelijk belang hebben, wordt een nog niet verrekend verlies uit aanmerkelijk belang op verzoek van de belastingplichtige omgezet in een belastingkorting voor verlies uit aanmerkelijk belang. Ingeval de belastingplichtige geen partner heeft en in het kalenderjaar is overleden, geldt in afwijking van de eerste volzin slechts als voorwaarde voor het indienen van een verzoek tot omzetting van een nog niet verrekend verlies uit aanmerkelijk belang in een belastingkorting, dat de belastingplichtige ten tijde van het overlijden geen aanmerkelijk belang heeft.

2.De belastingkorting bedraagt 25% van het nog niet verrekende verlies.

3.De inspecteur stelt het bedrag van de belastingkorting vast bij voor bezwaar vatbare beschikking. Artikel 4.50, vierde, vijfde en zesde lid, is van overeenkomstige toepassing.

4.De belastingkorting voor verlies uit aanmerkelijk belang vermindert de belasting op het belastbare inkomen uit werk en woning van het in het eerste lid, eerste volzin, eerstbedoelde kalenderjaar en de zeven daarop volgende jaren, maar uiterlijk van het negende jaar volgend op het jaar waarin het verlies is geleden. Indien het eerste lid, tweede volzin, toepassing vindt, vermindert de belastingkorting voor verlies uit aanmerkelijk belang de belasting op het belastbare inkomen uit werk en woning van het kalenderjaar van overlijden.

5.De belastingkorting voor verlies uit aanmerkelijk belang voorzover deze is voortgevloeid uit de toerekening van gemeenschappelijke inkomensbestanddelen aan de belastingplichtige en niet kan worden verrekend met de belasting op het belastbare inkomen uit werk en woning van de jaren waarin de belastingplichtige een partner heeft, wordt ingeval het partnerschap door het overlijden van de belastingplichtige eindigt, aangemerkt als belastingkorting voor verlies uit aanmerkelijk belang van de partner mits zowel de belastingplichtige als zijn partner op het tijdstip van het eindigen van het partnerschap.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Odeon, dit is denk ik wat ik zoek.

Mijn inbreng was (omgerekend) ruim 450k, dus kan ik, mits ik de benodigde stukken natuurlijk kan aanleveren, hier 25% van "profiteren" voor het eerst met de IB2009. Klopt die beredenering?

Mag ik deze regeling opsouperen gedurende de komende aangiften of blijft dat bij 1 aangifte?

Link naar reactie
  • 0

 

De BV is in 2007 failliet gegaan, dus in 2009 en het daaraan voorafgaande jaar had je geen aanmerkelijk belang meer. Het verlies uit ab wordt op verzoek omgezet in een belastingkorting van 25% * € 450.000 = € 112.500. De belastingkorting mag je verrekenen met de verschuldigde belasting over 2009. Hetgeen je niet kunt verrekenen wordt doorgeschoven naar de 7 jaren volgend op 2009.

 

Nu heb je het over 2009 als 1ste jaar waarin verliesverrekening mogelijk is, wat betekent dat je in feite te laat bent met het indienen van een verzoek. Zolang de aanslagen van 2009 en 2010 nog niet definitief zijn opgelegd, zie ik nog mogelijkheden voor verliesverrekening in 2009 en 2010, maar anders vrees ik dat je die jaren "kwijt" bent. Omdat er sprake is van verrekening op verzoek, wordt een verzoek om ambtshalve vermindering m.i. niet gehonoreerd, maar zeker weten doe ik het niet. Dus proberen kan altijd.

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Odeon,

 

Dat is een mooie bevestiging, dank je.

 

In mijn situatie (IB2009 nog ambtshalve en IB2010 uitstel) ga ik er maar een beetje op hopen dat ik hiervan kan profiteren.

Ik zal jou / HL op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

In hoeverre is dit een regel die iedere boekhouder, accountant en ondernemer behoort te weten en te weinig wordt toegepast door mogelijke onbekendheid?

 

groet,

 

pewede

Link naar reactie
  • 1

Mijn ervaring is dat veel accountants en boekhouders niet op de hoogte zijn van deze regel. Hierdoor laten ze onnodig geld liggen voor hun cliënten. Een andere regel die vaak vergeten wordt, is het nemen van liquidatieverlies bij het faillissement van een deelneming.

 

Ook het tijdig melden van betalingsonmacht, wordt nogal eens vergeten, met alle nare gevolgen vandien...

 

Van ondernemers begrijp ik wel dat ze niet op de hoogte zijn van alle regels bij faillissement. Ze hebben wel wat anders aan hun hoofd.

 

Het lijkt me daarom ook van belang om je in geval van (aankomend) faillissement in ieder geval bij te laten staan door een fiscalist en jurist.

 

Link naar reactie
  • 0
Mijn ervaring is dat veel accountants en boekhouders niet op de hoogte zijn van deze regel. Hierdoor laten ze onnodig geld liggen voor hun cliënten

Hopelijk gaan ondernemers door dit topic hier dan ook meer gebruik van maken.

 

Een andere regel die vaak vergeten wordt, is het nemen van liquidatieverlies bij het faillissement van een deelneming.

Daar kan ik in dit geval niets meer aan veranderen, de werkmaatschappij is al veel eerder gefailleerd.

 

Het lijkt me daarom ook van belang om je in geval van (aankomend) faillissement in ieder geval bij te laten staan door een fiscalist en jurist.

Die horen inmiddels al jaren tot de vaste kring van raadgevers :-\ en daar kwam dit ook even snel ter sprake.

Dat ik hier een topic van gemaakt heb is omdat ik niet van de hoed en de rand wist en het in mijn beleving inderdaad te weinig onder de aandacht gebracht werd.

Link naar reactie
  • 0

Even een kleine update.

In 2000 had ik inderdaad € 444k ingebracht vanuit mijn EMZ en dit valt wel degelijk onder de regeling die Odeon heeft geplaatst.

Morgen krijg ik de bijbehorende kopien van de notaris en gaat het verzoek naar de fiscus.

In de komende 7 jaren brengt mij dat maximaal € 111.000,- belastingkorting.

Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.