• 0

Omzetbelasting aangifte: KOR

Hallo leden,

 

Ik heb twee vraagjes betrekkende de omzetbelasting en dan specifiek de kleine ondernemersregeling.

 

Stel: je blijft onder het bedrag van €1345 per jaar, zonder dat je daarvoor de voorbelasting er af hoeft

te trekken. Kun je deze voorbelasting dan nog steeds terugvorderen?

 

Stel: Je blijft niet onder het bedrag van €1345 per jaar, maar als je de voorbelasting eraf haalt lukt dit wel.

Ik neem aan dat je deze voorbelasting dan niet langer terug kunt vorderen?

 

Alvast bedankt! :)

Sander

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sander,

 

De KOR word niet bepaald op alleen de btw op je omzet maar de KOR word bepaald op d het saldo tussen de af te dragen btw minus de voorbelasting terug. Dat bedrag moet minder dan 1346 eruo zijn om het volledig terug te krijgen of tussen 1346 en 1883 euro om een gedeelte terug te krijgen.

 

voorbeeld 1

Stel af te dragen btw 1300 euro, voorbelasting 500 euro. Dan krijg je 800 euro terug op basis van de KOR

 

voorbeeld 2

Af te dragen btw 2500 euro, voorbelasting 1700 euro. Ook dan krijg je 800 euro terug op basis van de KOR

 

De teruggave word dus altijd bepaald over het jaarsaldo van je aangiftes.

Link naar reactie
  • 0

Maar waar zit mijn denkfout nu dan? Ik zou namelijk zeggen:

 

Voorbeeld 1:

Je voorbelasting kun je terug vorderen bij de belastingdienst: 500 euro. Je totale BTW die je aan

de klanten is doorberekend bedraagt 1300 euro. Stel dat je niet hebt gewerkt met voorlopige vermindering.

Dan lijkt mij dat je al het betaalde terug moet krijgen, want je komt tenslotte in aanmerking voor

de kleine ondernemersregeling omdat je minder dan 1300 euro aan BTW af moet staan. Daarnaast

wil je toch ook de betaalde BTW voor je bedrijfsspullen nog terug hebben? Anders schiet dat laatste

er toch gewoon bij in?

 

Voorbeeld 2:

2500 euro af te dragen, om onder de grens van 1345 te blijven, moet je hiermee 1155 euro van je

voorbelasting verrekenen. Er blijft dan nog 545 euro over aan BTW die je betaald hebt voor je

bedrijfsspullen, maar dus nooit terug zult zien?

 

Het komt er dus op neer dat je voorbelasting dan nooit daadwerkelijk terugebetaald kan zien, en enkel

van je eigen gerekende BTW aan klanten af kunt halen zodat je minder af hoeft te dragen?

 

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie
  • 0

Het is zoals Roel het zegt. Je kunt deze verrekening per aangifte termijn toepassen.

 

Let op dat je aan het einde van het jaar of de kor aftrek nog klopt in het geval er dus negatieve en positieve aangiften door mekaar lopen.

 

Het zou dan kunnen dat je dubbeltellingen doet.

 

De Kanjer

Link naar reactie
  • 0

Wat Roel zegt is dus bij mij nog niet helemaal helder, zou je mij kunnen vertellen wat er verkeerd gaat als ik de voorbeelden behandel zoals hierboven. Zou je mij ook antwoord kunnen geven op die allerlaatste vraag van hierboven?

 

Ik weet dat de KOR toe te passen is elk kwartaal (in mijn geval) en dat op het einde van het jaar je dan wel op moet passen

dat je goed uitkomt, toch bedankt voor die tip ;)

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie
  • 0

Het komt er dus op neer dat je voorbelasting dan nooit daadwerkelijk terugebetaald kan zien, en enkel

van je eigen gerekende BTW aan klanten af kunt halen zodat je minder af hoeft te dragen?

 

 

De belastingdienst is geen sinterklaas.. ze gaan je niet én voorbelasting uitbetalen én je btw over omzet terugbetalen.

De KOR is géén regeling die zorgt dat je de btw over je omzet niet hoeft af te dragen. Het is een regeling die zorgt dat als je totale saldo van de btw aangiftes onder de 1346 euro is dat je dan het saldo btw niet hoeft af te dragen. kortom hij werkt anders als jij dacht dat is alles.

 

ik kan het weinig anders verwoorden als in mijn eerste reactie. wellicht helpt het om te zeggen dat de KOR word toegepast over het saldo wat je normaal bij vraag 5c (omzet - voorbelasting) invult en niet over het bedrag dat je bij vraag 1 (omzet) invult.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sander,

 

Het toverwoord is saldo. Het saldo dat bestaat uit de verschuldigde BTW (het bedrag dat je aan je klanten hebt berekend) minus de voorbelasting (de BTW die op je inkopen en kosten zit) is bepalend voor de hoogte van de KOR.

 

Ook ik kan het weinig anders zeggen dan Roel in z'n eerste antwoord als heeft aangegeven, maar misschien dat een iets andere verwoording wonderen doet.

 

Shetlaz maakt het daarna (met de beste bedoelingen, neem ik aan) een beetje ingewikkeld door over de KOR per aangifte-tijdvak te beginnen, maar dat heeft met jouw vraag niets te maken. Het gaat uiteindelijk om het jaarsaldo.

 

Toch even een kleine correctie op wat Roel zegt:

voorbeeld 1

Stel af te dragen btw 1300 euro, voorbelasting 500 euro. Dan krijg je 800 euro terug op basis van de KOR

 

Je krijgt die 800 euries niet terug (tenzij je ze ten onrechte hebt afgedragen). Je hoeft ze niet af te dragen aan de fiscus!

Dat weet Roel ook wel, maar voordat iemand dit verkeerd begrijpt wilde ik het toch ff melden.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.