• 0

KENNIS ECONOMIE en INNOVATIE: nieuwe impulsen voor de AGRO & FOODSECTOR

Gast Pim Kantebeen

WORDT BALKENENDE DE DON QUICHOT VAN HET INNOVATIEBELEID?



 

Meld u aan voor deze studiemiddag op www.klv.nl!

 

kennis-innovatie-klv.gif

Nederland verliest internationaal steeds meer marktaandeel. Dat komt volgens minister Brinkhorst van Economische Zaken doordat we verwend en gezapig zijn geworden. Innovatie werd daarom vorig jaar hoog op de politieke agenda gezet en er kwam een Innovatieplatform onder voorzitterschap van minister-president Balkenende in hoogsteigen persoon. Wat direct opvalt, is de slechte vertegenwoordiging uit de agri-food sector in het breed samengestelde platform.

 

Balkenende's platform is nu bijna een jaar aan het werk. Opvallende resultaten heeft dat niet opgeleverd. KLV wil wat doen aan deze kennelijke lethargie en organiseert daarom op 3 juni a.s. de conferentie 'Kenniseconomie en innovatie, nieuwe impulsen voor de agro- en foodsector' onder voorzitterschap van prof. dr. ir. I. Rietjens, lid van het Innovatieplatform.

 

Op de conferentie zullen opinieleiders, beleidsmakers en deskundigen uit praktijk, wetenschap en overheid hun ervaringen met en visie op innovatie presenteren. In een aantal discussierondes zullen zij met de deelnemers toewerken naar een een serie conclusies en aanbevelingen voor het Innovatieplatform over de sectoren van voeding, veehouderij, groene ruimte en plantaardige productie. Daarbij steken zij ook de hand in eigen boezem: Wat kunnen we zelf binnen de sectoren doen om onze innovatiekracht te vergroten'.

 

Bouw daarom mee aan innovatie van de sector en kom naar deze studiedag.

 

Meer info en aanmelden op: www.klv.nl!

 

Kosten: € 100, voor leden KLV en VVA-Larenstein € 50.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Pim Kantebeen

Toch jammer dat er toch altijd weer een behoorlijk prijskaartje aan dergelijke impulsen zitten... :(

Daar trek je dus geen jonge inovatieve ondernemers mee....

 

KLV is een vereniging. We hebben geen winstoogmerk maar we moeten wel kostendekkend te draaien. KLV leden krijgen een forse korting en betalen 50 euro, ondernemende studenten betalen slechts 20 euro.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Pim Kantebeen

En ondernemende scholieren? ::)

 

 

Die zijn op 3 juni aanstaande van harte welkom op de extra informatiedag van Wageningen Universiteit: zie www.weksite.nl . Dat is uiteindelijk de beste manier om een loopbaan in de Life Sciences te beginnen. :)



040603_weksite_120x60.gif

Link naar reactie
  • 0
Dat is uiteindelijk de beste manier om een loopbaan in de Life Sciences te beginnen

 

Loopbaan? Bah bah bah! Zo komt die kenniseconomie nooit van de grond >:( Ondernemers moet je hebben! Jelmer doorsturen naar een banenmiddag is dom en kortzichtig. Wat mij betreft een kneusje voor de KLV.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Jelmer doorsturen naar een banenmiddag is dom en kortzichtig.

 

Volgens mij bedoelen ze een voorlichtingsdag voor een studie aan de universiteit van Wageningen.

Da's op zich niet zo dom. Maar ondernemen leer je daar vrijwel niet.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Toch jammer dat er toch altijd weer een behoorlijk prijskaartje aan dergelijke impulsen zitten... :(

Daar trek je dus geen jonge innovatieve ondernemers mee....

 

100 euro duur? met die mag-niks-kosten-mentaliteit kweek je ook geen ondernemers. kennis kost geld, simpel. en Pim krijgt van mij een reusje, anders komt-ie nooit meer terug.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Gast Pim Kantebeen

In een aantal discussierondes zullen zij met de deelnemers toewerken naar een een serie conclusies en aanbevelingen voor het Innovatieplatform over de sectoren van voeding, veehouderij, groene ruimte en plantaardige productie.

 

wat waren de uitkomsten van de studiedag?

 

Om te zorgen dat alle deelnemers aan het woord kwamen, hebben we hen gevraagd hun cri de coeur op een formulier in te vullen.

 

Hoewel het een erg lange lijst is voor een internet-forum, zal ik hem zodadelijk hierbeneden plaatsen. De lijst met deze cris de coeur geeft namelijk een aardig overzicht van de meningen die onder deze professionals en ondernemers leven.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Pim Kantebeen

CRIS DE COEUR VAN DE DEELNEMERS VAN DE KLV STUDIEMIDDAG

 

KENNISECONOMIE EN INNOVATIE:

NIEUWE IMPULSEN VOOR DE AGRO- EN FOOD SECTOR”

 

3 JUNI 2004

 

Aan deze studiemiddag namen ruim 100 professionals en ondernemers deel die vrijwel allemaal werkzaam zijn in Life Sciences. Om te zorgen dat alle deelnemers aan het woord kwamen, hebben we hen gevraagd hun cri de coeur op een formulier in te vullen. De lijst met deze cris de coeur geeft daarom een aardig overzicht van de meningen die onder deze professionals en ondernemers leven:

 

CRIS DE COEUR VAN DE WORKSHOP:

"INNOVATIE IN DE PLANTAARDIGE SECTOR"

 

Om de innovatiekracht van de plantaardige sector te versterken dient het innovatie platform……..

 

  • te acteren vanuit vragen die door de eindconsument door de keten gesluisd worden.
  • te kiezen voor sectoren met potentie, en die specifiek te versterken (ik zou denken aan onder meer de kennisintensieve uitgangsmateriaalsector van de agro-industrie).
  • jonge, innovatieve ondernemers via subsidies en faciliteiten te ondersteunen.
  • te focussen op de positie van het MKB.
  • organisatievermogen te vergroten op gebied van aanwezige kenniscentra.
  • nationaal en internationaal agenda op te stellen.
  • inspirerend leiderschap op kenniscentra ruimte te geven.
  • te versterken waar Nederland reeds goed in is, namelijk kennisintensieve tuinbouw en zaadindustrie!
  • woorden om te zetten in daden.
  • vooral contact te houden met de primaire sector en gebruik te maken van bestaande initiatieven/”werkgroepen”.
  • minder regelgeving
  • stimulansstrategieën voor subsidie innovatie MKB.
  • samenwerkingsinitiatieven van publieke en private organisaties te ondersteunen én keuze te maken, waarbij focus op Food Valley voor de hand ligt.
  • initiatieven op het gebied van samenwerking (in de breedste zin) te stimuleren en te belonen.
  • elke vraag uit het MKB een kans te geven.
  • het belang van deze sector in te zien, en deze sector te ondersteunen in het verder verbeteren van de innovatiekracht.
  • landbouw-voeding” als economisch sleutelgebied vast te stellen.
  • intermediaire bedrijven die vragers (MKB) en aanbieders (adviseurs/onderzoek) bij elkaar brengen te stimuleren in het ontwikkelen van een geschikt instrumentarium.
  • de sector meer prioriteit te geven. Dit hoeft niet ten koste van andere sectoren te gaan want het totale budget voor R & D moet toenemen tot minimaal 3% BNP. Lange termijn investeringen in jonge onderzoekers en programma’s moeten door investering verduurzamen.
  • budget vrij te maken voor dit regieorgaan: het ontbreken van regie zal op termijn resulteren in afkalven van de kennisinfrastructuur.
  • een laagdrempelige subsidieregeling in te stellen die het MKB in staat stelt kennis in innovatie om te zetten.
  • een mandaat te geven om de Plant Valley tot bloei te brengen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Pim Kantebeen

CRIS DE COEUR VAN DE WORKSHOP:

"INNOVATIE IN DE VEEHOUDERIJ-SECTOR"

 

Om de innovatiekracht van de veehouderij sector te versterken dient het innovatie platform……..

 

  • vooral ruimte te scheppen voor maatschappelijke experimenten, door de beperkende wet- en regelgeving (tijdelijk) buiten werking te stellen binnen afgebakende gebieden.
  • oog te hebben voor de moed van (jonge) ondernemers en agribusiness van – soms tegen de stroom in – steeds weer bij te dragen aan een gezond en betaalbaar voedselpakket (én een prima kasstroom qua export.
  • Stimuleer dit (i.p.v. ontmoedigen). Zie deze sector als een blijver (en niet als iets wat maar afgebouwd moet worden). Ergo: zie de sector voor vol aan !
  • ruimte te geven aan creatieve ideeën van het bedrijfsleven
  • te vragen aan het bedrijfsleven wat de prioriteiten op de innovatie agenda zijn
  • voorwaarden te creëren dat kennisinstellingen en marktorganisaties elkaar ontmoeten en in gesprek raken.
  • halveer de LNV bijdrage voor onderzoek en geef die helft rechtstreeks aan R & D plannen en het bedrijfsleven en vraag hen achteraf verantwoording af te leggen.
  • meer focus te leggen op de verduurzaming van de “gangbare”landbouw, en minder focus op de niches “met een hoge aaibaarheidsfactor”.
  • er bij LNV op aan te dringen dat er bij de besteding van onderzoeksgelden meer nadruk wordt gelegd op innovatie en minder op onderzoek. Het leggen van accenten dient in nauw overleg met bedrijfsleven te gebeuren.
  • een duidelijke visie te geven – en in RO wetgeving te implementeren – op de functie van het landelijk gebied. Hiermee worden ondernemers, onderzoekers, wetgevers, financiers e.d. op één lijn gebracht !!!
  • de focus van de sector zo sterk mogelijk neer te zetten. Deelname aan de maatschappelijke discussie is hierbij van levensbelang.
  • zorgen dat overheid en bedrijfsleven samen hun verantwoordelijkheid nemen, gericht op het in stand houden van een duurzaam concurrerende sector.
  • nadrukkelijk de communicatie op te pakken en het voorbeeld te geven dat innovatie niet eng is maar zeer inspirerend kan werken, en dat weer in het kader van duurzaamheid ook nog voordeel van kunnen hebben.
  • ook aandacht te besteden aan innovatie van organisatiestructuren in de bedrijfskolom.
  • meer aandacht te besteden aan innovaties in de agro foodsector en in de groene ruimte.
  • het leggen van nieuwe verbinding agro – vlees - mensen sectoren te vergroten en t.b.v. primaire ondernemingen die kunnen en willen innoveren 1e lijn goed ondersteunen; vraagarticulatie en bij elkaar brengen van gelijkgezinden t.b.v. innovatie tot economische bedrijvigheid.
  • meer ruimte op juridisch financieel vlak te geven aan experimenten in de praktijk.
  • de agro foodsector als volwaardige sector te zien. De behoefte om van aanbodgestuurd naar innovatie/vraaggestuurd te faciliteren. Samenwerking in de keten en tussen de keten- en kennisinstellingen te verbeteren.
  • er van uit te gaan dat een handhaving van de economische betekenis van deze sector voor Nederland alléén haalbaar is als de producten (vers en slim verwerkt) in een zodanige kwaliteit en tegen een zodanige prijs worden geproduceerd dat de Europese grootwinkelketens bereid zijn deze af te nemen (80-90%) van de productie. Maximaal (10-20%) kan vanwege het specifieke afgezet worden op de eigen (Nederlandse) markt.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Pim Kantebeen

CRIS DE COEUR VAN DE WORKSHOP

"INNOVATIE IN DE FOOD-SECTOR"

 

Om de innovatiekracht van de “food”- sector te versterken dient het innovatie platform……..

 

  • ondernemerschap werkelijk te stimuleren met concrete acties.
  • kraamkamers te ondersteunen zodat juist MKB meer mogelijkheden krijgt om met KIS en OV in contact te komen.
  • de levensmiddelenindustrie actief te betrekken bij het innovatieplatform.
  • sterke punten van de NL agribusisness duidelijk te formuleren en op basis daarvan het draagvlak in de politiek te vergroten en in samenwerking overheid – bedrijfsleven gericht uitwerken.
  • meer efficiëntie / aandacht te besteden aan het NPD-proces in bedrijven. Blijf erbij met je aandacht, dat levert betere ideeën op en scheelt geld.
  • het gebureaucratiseerde fondsen-verwervings proces te vereenvoudigen. (onderzoekers besteden veel te tijd aan projectacquisitie, regels te stringent, voorwaarden zijn “killing” voor KIS’sen, vanwege te slechte financieringsvoorwaarden.
  • fondsen te verruimen, EEF was prima programma. Een EEF voor de “Food” voldoet aan wensen van industrie + KIS + overheid.
  • matching van Eu-geprioriteerde werkvelden mogelijk te maken. Vergelijk Finland waar Eu-projecten worden gematched.
    N.B. Er zijn ideeën genoeg, geld is beperkend waar het gaat om uitwerking van vooruitstrevende ideeën.
  • zichzelf op te heffen.
  • opnieuw te beginnen en de industrie erbij te betrekken.
  • de creativiteit niet met teveel geld te smoren.
  • Synergie stimuleren door de cluster te handhaven (niet verder afboeken) en waar nodig opbouwen / versterken.
  • afgeschaft te worden. Geef maar gewoon belastingverlaging aan innovatief bedrijfsleven die de samenleving dient.
  • kennis te nemen van de innovatie-agenda van de Nederlandse Food-sector.
  • concrete speerpunten, keuzes, ten behoeve van innovatie ontwikkeling en toepassing gericht op MKB vast te stellen.
  • hef op en slecht barrières in verstrekking van middelen. Deze middelen, juist ook beperkte sommen, eenvoudiger aanwenden.
  • de food & agri sector per industrie 5 speerpunten per keten te laten stipuleren.
  • de rol van de burger/consument te versterken bij innovatieprocessen van bedrijven, overheid en kennisinstellingen.
  • samenwerking tussen bedrijven en KIS-en te belonen.
  • meer aandacht te schenken aan LEIDERSCHAP.
  • lekker verder te gaan. Food Valley neemt zelf initiatief !
  • opgeheven te worden.
  • op te schieten en te komen met concrete acties !
  • veel meer energie / geld daarin te steken.
  • de foodsector duidelijker te profileren en op de prioriteitenlijst te zetten.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Pim Kantebeen

CRIS DE COEUR VAN DE WORKSHOP

"GROENE RUIMTE EN TRANSITIES IN DE AGRO& FOODSECTOR"

 

Om de innovaties binnen de groene ruimte en transities in de agro & foodsector te stimuleren dient het innovatie platform……..

 

  • de dialoog van belanghebbenden te faciliteren.
  • ruimte voor: meer dromen – meer visie.
  • de kwaliteit van het middelbaar en hoger beroepsonderwijs te stimuleren.
  • niet top-down maar bottom-up te inventariseren welke de vraag is in concreto naar (welke) vernieuwing.
  • een nieuwe benadering van de schaalvergroting in de landbouw te kiezen.
  • te zorgen dat verschillende stakeholders met elkaar in gesprek zijn, naar elkaar luisteren en samen tot een gezamenlijk gedragen visie op c.q. samenhangend ontwerp van de agro- en foodsector komen.
  • de “bottom” (ondernemer, gebruiker) meer aan het woord laten i.p.v. de “top”.
  • samenwerking tussen bedrijfsleven, overheden, ngo’s te stimuleren en te faciliteren.
  • meer aandacht te besteden aan nieuwe procespraktijken die weten om te gaan met zaken als belangentegenstellingen
  • verschil in tijdshorizonten
  • scheve verdeling lusten + lasten te onderkennen
  • te onderkennen dat de “organisatievaardigheid / het organiserende vermogen van de ondernemer in de sector één van de sleutels is voor het succes van de sector. Stimuleer de ondernemers op dit punt met nieuw “matching funds” om te versnellen in ontwikkeling.
  • de durf te hebben om te spreken over een visie en niet alleen een individuele visie maar een gemeenschappelijke visie.
  • plekken aan te wijzen waar ruimtelijke innovaties wel en niet wenselijk zijn.
  • visies te ontwikkelen (eventueel met een groot woord aan te duiden als Grand Design), die een stimulerende, eventueel aansturende werking hebben op het tot stand komen van innovaties.
  • fondsen te bieden voor het ontwikkelen van communities of practice en zich niet alleen te richten op technologieontwikkeling !!
  • zich bewust te zijn van de facts + figures en krachten van agro + food.
    wie, wat, waar, hoe moeten gaan doen
    wie: bedrijven, universiteiten, overheden
    wat: bevoegdheid om land in te zetten (ecologische hoofdstructuur, PKB, inrichtingsplannen)
    waar: gebied, terreinen, locatie
    hoe: proces en samenwerking.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Eehj,

 

Wat kunnen jullie nutteloos je tijd verdoen zeg. Ik ben een jonge innovatieve ondernemer en ik bedenk uitvindingen. Zeg maar wat jullie willen op het gebied van agro en food sector willen, en ik bedenk het.

 

In onze database staan 15 ideeen die met eten te maken hebben. Het is ook mogelijk om er een custom made te maken. Wat me opvalt is dat iedereen z'n tijd verdoet aan het proberen te bedenken van uivindingen. Dit lukt niet, je bent een uitvinder of je bent het niet.

 

 

groeten, Ralph

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

En als dat water uit zand maken is gelukt, dan is een apparaat om dat water direct te laten branden om op te koken ook een kaskraker!

 

Wellicht krijgen de volkeren in de woestijn dan een ware culinaire opleving.

 

Ben benieuwd.....

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Kneus of geen kneus: Eenvoud is niet meer complex als je het eenvoudig weet te maken.

 

Ik begrijp dat jullie heel erg veel ervaring hebben. Jullie kunnen het voor elkaar krijgen vindingen op de markt te brengen. Ik kan dit nu nog niet, Geef me maar een hoge kneus rating, want ik moet nog veel naar jullie luisteren. Maar ik zeg op mijn beurt, het wiel is niet rond. Wie dit ontkent moet nog maar beter nadenken. Het wiel van de toekomst is namelijk wel rond.

 

Als jullie echt opzoek zijn naar de pioniers van de toekomst. Ga ze dan niet belagen met kneus ratings. Dit vindt ik echt onzin. Logica daar draait het met innovatie om. Nederland mag dan wel leuk klinken. In de VS. is het veel gemakkelijker om uitvindingen op de markt te brengen. Een publicatie is daar genoeg toch?

 

Het spijt me ten harte dat ik dan nog niet de kennis en ervaring heb om veel uitvindingen professioneel op de markt te zetten. Maar soms is het wel nuttig om met bepaalde zaken serieus om te gaan. Alles mag dan wel gepresenteerd worden als begin met pionieren, maar ik zie er niets van terug..... Jammer!!! Zonde van die honderden miljoenen aan investeringsgeld. En dit is een site gesubsidieeerd van de overheid????

 

 

Groeten Ralph,

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ralph die kneusjes heb je waarschijnlijk niet "verdiend" vanwege je leeftijd of onervarenheid, maar meer met je

'BLINDE OLIFANT IN PORCELEINKAST' gedrag.

 

Ook in bovenstaande post knal je een ieder op een hoop en geef je je ongezouten, maar ook niet overdachte en bestudeerde kritiek.

 

Als vrijwillig deelnemer aan dit forum voel ik me een beetje gekrenkt door jou opmerking al zou ik en de mede-forumleden hier miljoenen overheidsgeld er door heen jassen...??!!

 

Verdiep je eens in dit forum, kijk wie er op zitten en lees je eerst eens in.

Dan neem ik aan dat je je conclusie zult moeten corrigeren.

 

 

P.S. Bovendien heb ik me bijvoorbeeld geergerd aan jou eerste 15 posts waarin je steeds een verhaal hield over je 170 ideeen op de plank....

Dit forum wordt goed gelezen en na 1 of 2 keer dit te vermelden is het een ieder duidelijk en begint het te irriteren als je dat nog 13 keer in andere posts moet lezen.....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.