• 0

2e grijs kenteken voertuig voor eenmanszaak; voorwaarden?

Hallo experts,

 

Ik heb met interesse rondgeneusd op dit forum voor een antwoord op de volgende vraag inzake de IB-bijtelling van een grijs kenteken voertuig, maar ik ben er nog niet uit:

 

Ik ben een ZZP-er en heb momenteel een personenauto op mijn eenmanszaak staan waarvoor ik gewoon de volledige IB-bijtelling krijg. Ik wil nu een speciaal ingerichte Landrover Defender erbij aanschaffen (op grijs kenteken) en deze gaan verhuren aan zakelijke relaties (en er zelf ook wel eens het terrein mee ingaan).

Nu wil ik voorkomen dat ik een IB-bijtelling krijg voor die Landrover (één keer is genoeg, dankuwel!) dus aan welke voorwaarden zal ik moeten voldoen? Ik heb begrepen dat een grijs kenteken voertuig altijd als zakelijk vermogen op de balans moet staan. De Landrover zal voldoen aan de inrichtingseisen voor een grijs kenteken en een BTW-nummer heb ik uiteraard ook al.

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Dutchman.

 

Dat is heel simpel: niet meer dan 500 km op jaarbasis er mee rijden, en een kilometerregistratie bijhouden. Voldoe je niet aan die 2 voorwaarden, dan krijg je er gewoon bijtelling over.

 

Wel of geen grijs kenteken en hoe je de Landrover in de administratie opneemt heeft daar niets mee te maken. Helaas.

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog wel een wedervraag: bestaat er de mogelijkheid om privé kilometers > 500km tegen een realistisch kilometertarief aan mijzelf in rekening te brengen? Dit lijkt misschien een vreemde vraag maar ik overweeg een 2e hands Defender van zo'n 10 jaar oud aan te schaffen en als promotievoertuig in te richten/aan te kleden.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog wel een wedervraag: bestaat er de mogelijkheid om privé kilometers > 500km tegen een realistisch kilometertarief aan mijzelf in rekening te brengen? Dit lijkt misschien een vreemde vraag maar ik overweeg een 2e hands Defender van zo'n 10 jaar oud aan te schaffen en als promotievoertuig in te richten/aan te kleden.

 

Nee, dat kan niet. Je kunt aan jezelf (verhouding privé versus eenmanszaak bestaat niet juridisch) niet een kilometertarief in rekening brengen. Jij en je eenmanszaak zijn juridisch een geheel en dus zijn transacties tussen jou en de eenmanszaak louter privé opnames of privé stortingen. Het zijn nooit kosten of vergoedingen, ook niet als je de Defender als reclamezuil gebruikt.

 

Sluitende KM-administratie met privé <500 KM blijft noodzaak.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat kan niet. Je kunt aan jezelf (verhouding privé versus eenmanszaak bestaat niet juridisch) niet een kilometertarief in rekening brengen. Jij en je eenmanszaak zijn juridisch een geheel en dus zijn transacties tussen jou en de eenmanszaak louter privé opnames of privé stortingen. Het zijn nooit kosten of vergoedingen, ook niet als je de Defender als reclamezuil gebruikt.

 

Sluitende KM-administratie met privé <500 KM blijft noodzaak.

 

groet

Joost

 

Duidelijk, bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.