• 0

Kleine BVBA verhuizen van Belgie naar Nederland

Ik heb deze link (zie titel) gevonden op dit Forum maar kennelijk is het naar de prullenbak verwezen....!

Laat dit nu net hetgeen zijn wat ik zoek.

Ik heb een bvba in Belgie, woon zelf ook al lang in Belgie en ben dus in alle opzichten 'Belg' behalve mijn nationaliteit (NL).

Nu vraag ik mij af of het zinvol kan zijn om mijn bvba naar NL te verhuizen - ik kan de bvba/BV daar op een vast adres vestigen.

Zelf blijf ik echter in Belgie wonen, dus belastinplichtig (personenbelasting) in B.

Door de verhuizing zou de bv(ba) neem ik aan in NL belast worden via de NL vennootschapsbelasting.

De activiteiten van de bvba zijn in principe 'locatie onafhankelijk' - mn het verlenen van diensten - veelal buiten Belgie (Europa/USA/Azie).

Ik zie mogelijke voordelen in een gunstiger ondernemingsklimaat (lees: belastingklimaat) in NL vgl met B. De belastingdruk is hoog in B en zal verergeren gezien de "precaire situatie".

De personenbelasting zal ik dan voor lief moeten nemen in B.

Misschien is er iemand op het forum die mij in de goede richting kan wijzen. Waar kan ik hiervoor terecht voor informatie? Ik zoek met name antwoorden op vragen als:

Welke gevolgen heeft een verhuis van de bvba naar NL (indien mogelijk!!)

Is het wellicht beter een aparte beheer BV op te richten in NL en de bvba in B te laten voorbestaan of is dat een 'dure' oplossing?

Welke andere (fiscale) zaken dien ik in het oog te houden (ik denk aan de bedrijfswagen - geen bijtelling in B, wel belastbaar vordeel in natura; personenbelasting; dividend uitkeringen etc.)

Voorlopig is dit slechts een 'fact finding' missie.

Alvast bedankt.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

dag mccone

De casus die je voorlegt, kan nooit op dit forum (of elders online) goed beantwoord worden. Je hebt zoveel verschillende opties dat de feitelijke omstandigheden doorslaggevend zullen zijn. Dat betekent dat in elk geval een 'grensgebied-fiscalist' inzage moet hebben in alle relevante feiten. Dus de privé financiën, privé vermogen, BVBA jaarrekening, toekomstplannen, realistische verwachtingen van je plannen in NL en ga zo maar door.

Oftewel: zoek advies bij fiscalisten in het grensgebied NL-BE en vraag goed door over hun kennis van de fiscaliteit, maar ook juridisch! Vraag referenties op en check ze.

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Bedankt voor de tip!

Ik vermoedde al dat het niet 1-2-3 beantwoord kon worden en waarschijnlijk in deel vraagstukken moet worden opgesplitst. Ik vraag me af of er iemand is die al deze kennis in zich verenigt, maar zal eens op zoek gaan.... :-)

• 0

Hoi Mccone,

De fiscale optimale structuur lijkt me in jouw geval een Belgische beheer BVBA met daaronder een Nederlandse werk BV. Dit heeft als voordeel dat je profiteert van het lage Nederlandse vpb tarief, maar tegelijkertijd "vervelende" Nederlandse regelingen als het verplicht DGA-salaris en de aanmerkelijk belang heffing kunt omzeilen.

(Nu werkt de Belgische regering in oprichting wel aan een soort aanmerkelijk belang heffing voor België, maar zoals het er nu naar uitziet zal de regeling minder vergaand zijn dan de Nederlandse.)

Probleem is wel dat je door je bedrijf te verplaatsen van België naar Nederland je te maken kunt krijgen met een eindafrekeningsheffing in België.

Voor verdere uitwerking van details kun je eventueel een PMtje sturen.

Succes,

Odeon

• 0

Dank je Odeon! Ik ga me hierover even beraden. Het moet "uiteindelijk" wel wat opleveren anders heeft de oefening geen zin. Misschien ook even wachten tot ze hier in België de begroting hebben opgemaakt want daar kunnen nog wel eens wat bijkomende regelingen uitrollen die hierop effect gaan hebben.....

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar