• 0

clausule voor creatieve adviseur die ook zelfstandig uitvinder is.

Goedenavond,

 

Ik doe uitvindingen op eigen kosten en voor eigen risico. Daarnaast verricht ik voor een opdrachtgever advieswerkzaamheden.

In het contract met mijn opdrachtgever is geen clausule die een beloning voorziet voor uitvindingen die ik binnen mijn advieswerkzaamheden doe of een clausule die de uitvindingen die ik op eigen initiatief doe.

Is het mogelijk om clausules te ontwerpen die het mogelijk maken om bovenstaande te doen zonder dat wederzijdse paranoia ontstaat. Liefst wordt ik apart beloond voor uitvindingen die ik binnen de adviesovereenkomst doe en liefst behoud ik de vrijheid om zelfstandig uitvindingen te doen. Liefst behoud ik een goede relatie met mijn opdrachtgever.

Omdat de opdrachtgever veel waarde hecht aan mijn adviezen heb ik enige ruimte om zelf goede clausules voor een addendum te ontwerpen. Hoe zouden de clausules er uit kunnen zien?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als reactie op Joost: In mijn contract is nu géén clausule over intellectueel eigendommen die binnen of buiten de overeenkomst worden ontwikkeld. Er staat wel dat ik vrij ben om te ontwikkelen aan de zaken waar ook mijn opdrachtgever aan werkt. Deze clausule biedt veel vrijheid maar is gelijktijdig de bron van paranoia. Ik denk dat een goede clausule over intellectuele eigendommen in het belang is van beide partijen, maar ik zie niet waarom ik alle vrijheid eenzijdig op zou moeten geven.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt zaken natuurlijk proberen dicht te timmeren maar volgens mij zoek je grenzen op die jou vroeg of laat in de problemen gaan brengen.

 

 

Zonder dat ik nu per se een waardeoordeel wil vellen vraag ik mij af waarom je betaalde adviesklussen aanneemt om een bedrijf te helpen nieuwe producten te ontwikkelen en daarnaast de vrijheid wil hebben om voor dezelfde markt als die van je opdrachtgever zelf producten wil ontwikkelen. Volgens mij kan dit scenario alleen maar leiden tot op zijn minst groots wantrouwen naar jou als persoon maar waarschijnlijker dat je beland in een juridisch gevecht over intellectueel eigendom en bedrijfsspionage bij een rechtbank.

 

Adviesdiensten leveren in de vorm van hulp bij ontwikkeling van een nieuw product en vervolgens de opgedane kennis gebruiken om concurrent te worden van je opdrachtgever dat klinkt als belangverstengeling. Je probeert nu ellende voor te zijn door een en ander juridisch dicht te timmeren maar iedereen voelt de schoen gewoon al wringen nog voor er ook maar iets is mis gegaan.

 

 

Volgens mij moet je het voor jezelf simpel houden, als jij door een opdrachtgever wordt ingehuurd om een bestaand product te verbeteren of een nieuw product te ontwikkelen dan krijg jij al betaald voor ontwikkeling. Daar hoort in mijn ogen niet bij dat jij de krenten uit de pap voor jezelf houd om vervolgens te gaan concurreren met je opdrachtgever die notabene jouw deel leverancier is in de vorm van markt- en productkennis.

 

 

Als je het leuk wilt houden zou ik me eens verdiepen in wat tegenwoordig co-creatie heet.

Bij deze vorm spreken partijen van te voren af hoe om te gaan met elkaars inbreng en is er ook sprake van volledig partnerschap.

Daar past dus niet bij dat een van de partijen bewust dingen achterhoud terwijl de andere wel alles delen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Merkava,

 

Heel hartelijk dank voor je hulp (en je waarschuwing). Ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik moet voor mezelf helderheid krijgen en vervolgens kiezen of ik uitvinder wil zijn of dat ik adviseur wil zijn. Ik zal me in ieder geval verdiepen in co-creatie.

 

Wim

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.