• 0

Welke studie leidt op tot ondernemer?

Aanbevolen berichten

  • 0

Afhankelijk waarin je hem wilt starten, hoe groot je het aan wil pakken en wat je eigen functie daarin zal zijn.

 

Ik ben bezig met opleiding detailhandel,

 

HBO opleiding van hierboven is ook goed voor een groter bedrijf.

 

Kleinere bedrijven zou ik een mbo/hbo opleiding doen die er bij past, dus gewoon hoog niveau electronica of weet ik veel wat.

 

Moraal: wees wat specefieker.

Link naar reactie
  • 0

De HBO opleiding Management, Economie & Recht (MER) is ideaal. Op universitair niveau is Bedrijfskunde met afstudeerrichting Entrepreneurship (bv. Erasmus) ideaal.

 

Maar naar mijn mening kan een ondernemer ook HTS Bouwkunde gaan studeren als hij een eigen inginieurbureau wil beginnen. Een ondernemer wordt je namelijk niet met een studie. Je moet zijn in het geen waar je een bedrijf in start....

Link naar reactie
  • 0

Bedrijfskunde (universiteit of HBO). Kijk ook eens bij de cursussen van de LOI, NTI en NHA. Let erop dat het diploma wat je uiteindelijk krijgt, door Steves erkend is.

 

Hmm, eerlijk gezegd ken ik maar weinig bedrijfskundigen die met succes een bedrijf van de grond weten te krijgen. Het zijn vaak HBOers, Techneuten, juristen en een enkele ecomoon. De techneuten zijn toch wel in de meerderheid. Ondernemerschap leer eigenlijk niet uit de boeken. Dat leer je op straat, net als voetbal.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk waarin je hem wilt starten, hoe groot je het aan wil pakken en wat je eigen functie daarin zal zijn.

 

Ik ben bezig met opleiding detailhandel,

 

HBO opleiding van hierboven is ook goed voor een groter bedrijf.

 

Kleinere bedrijven zou ik een mbo/hbo opleiding doen die er bij past, dus gewoon hoog niveau electronica of weet ik veel wat.

 

Moraal: wees wat specefieker.

 

 

Ik wil na mijn studie een groot bedrijf beginnen. Ik weet nog niet wat voor een bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Voor mijn gevoel is bedrijfskunde een studie die zich meer richt op een management functie in een (groot) bedrijf dan op het zelf starten van een bedrijf.

 

Een bedrijf ontleent zijn bestaansrecht aan zijn producten, niet aan de kwaliteit van de bedrijfsvoering of het inzicht van het management. Voorbeelden van tamelijk chaotische clubs met een goed product die succes boeken zijn er meer dan voorbeelden van excellent georganiseerde bedrijven die leven van een waardeloos product.

 

Natuurlijk is het wel zo dat goede bedrijfskundingen het product kunnen sturen en kunnen zorgen voor verantwoorde investeringen etc., maar de eerste basis zal toch liggen in een goed idee. Dit verklaart ook waarom 'vaklui' vaak succes boeken, of het nou techneuten, juristen, creatievelingen of timmermannen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hmm, dat zou bijzonder zijn

 

Hier een aantal Alumni-ondernemers van de RSM/Erasmus Universiteit Rotterdam met inmiddels min of meer bekende bedrijven

 

Marcel Broersma: Flex-Group

Kees de Jong & Wout van der Wijk: Blauw Research, Bloomerce

Olaf Lawerman: YourFuture.tv

Bram Lebo: Expatica

Bart van der Aa & Sven Rusticus: IceMedia

 

meer het zijn er veel en veel meer. Je moet ze alleen kennen.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil na mijn studie een groot bedrijf beginnen. Ik weet nog niet wat voor een bedrijf.

 

Een groot bedrijf beginnen, kan naar mijn mening niet. Behalve als je een groot bedrijf overneemt.

Vraag jezelf eens af waarom je een groot bedrijf zou willen hebben.

Dat betekent echt niet dat je meer winst maakt.

En wat te denken van al dat personeel dat je tevreden moet zien te houden. (denk even aan de uitdrukking: Ik wens u veel personeel)

 

Begin klein.... groei.... bloei

 

Denk ook aan de reclame van SNS Bank: Groot geworden door klein te blijven.

 

Succes (Ik wens u veel personeel ;D)

Link naar reactie
  • 0
TwaLevel: Op welke school zit je nu?

 

Dat is denk ik een belangrijke vraag. Heb zelf de studie HEAO- Commerciele Economie afgemaakt. Deze studie is ook zeer ondernemingsgericht en stoomt je klaar voor de maatschappij. Het is ook belangrijk om bij de verschillende opleidingen te vragen naar de competentielijst. Op deze lijst staan de vaardigheden die je dient te beheersen na het afronden van je studie.

 

Zou je verdere info kunnen geven, je kunt altijd even mailen.

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie
  • 0

Als eerder op dit forum gesteld werd dat ondernemen niet te leren is, hoe is het dan mogelijk dat er een ondernernemersopleiding mogelijk is? ;D

 

Ik mag ook nog leuk gaan studeren, momenteel laatstejaars HAVO, en ben van plan hierna of Bedrijfseconomie of International Business en Management te gaan studeren. Eerst is wat 'strikter' dan de tweede, tweede lijkt me lastiger, maar wel meer uitdagender. Dus zal ik eens naar gaan kijken als ik daar op een open-dag ben.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

 

Natuurlijk is het wel zo dat goede bedrijfskundingen het product kunnen sturen en kunnen zorgen voor verantwoorde investeringen etc., maar de eerste basis zal toch liggen in een goed idee. Dit verklaart ook waarom 'vaklui' vaak succes boeken, of het nou techneuten, juristen, creatievelingen of timmermannen zijn.

 

Dit verklaart tevens waarom zo veel 'vaklui' stralend te onder gaan. Ze focusen zich uitsluitend op hun product, vaak met het argument (sorry, daar komt 'ie weer ;-) "Een goed product verkoopt zichzelf."

Ik zie de meest geniale vaklui vaak niet echt succesvol worden, omdat ze niet buiten hun discipline kijken en zichzelf niet als ondernemer beschouwen. Mensen vinden het vaak griezelig om zich te identificeren met een ondernemer en diens kwaliteiten en mensen vertellen zichzelf "dat ze niet commercieel zijn", "dat ze niet kunnen acquireren", "dat ze te chaotisch zijn om een administratie te voeren". Toegegeven, het eenmansleger zijn dat ondernemer zijn vaak is is best moeilijk. Het concept dat je zowel baassie bent maar ook je eigen koffie zetten en de prullenbak legen en je administratie inboeken en je facturen de deur uit doen en je netwerk onderhouden en je kennis up-to-date houden en je spullen onderhouden (auto, computer, gsm, enz.) en....you get the picture... niet iedereen heeft daar zin in of kan de hele tijd die andere petten opzetten. Die bereidheid tot flexibel zijn is volgens mij van levensbelang, meer nog dan of je de juiste boeken over management gelezen hebt.

 

[edit]

Dat geldt trouwens volgens mij niet alleen voor "kleine zelfstandigen" maar ook voor mensen die een imperium willen opbouwen. ;D [/edit]

 

Link naar reactie
  • 0

Op HBO-niveau komt de opleiding "Small Business en Retail Management" naar mijn mening het dichtste in de buurt van wat je zoekt. De oudste en bekendste Small Business-opleiding is die van Hogeschool Inholland in Haarlem, maar er zijn steeds meer Hogescholen die deze opleiding aanbieden.

 

Op de volgende site staat er meer over geschreven:

http://www.sum.nl/skp_sum/boom/opleiding.asp?oplcode=34422

 

Bij toekomstmogelijkheden staat geschreven:

"Je kunt aan de slag als zelfstandige ondernemer voor uiteenlopende (kleine) bedrijven. Of als eigenaar, bedrijfsleider, regiomanager, inkoper van allerlei soorten bedrijven (van filialen tot en met inkooporganisaties)."

Link naar reactie
  • 0

Waarom een universitaire opleiding Bedrijfskunde een mens niet tot ondernemer zou vormen (tendens op dit forum), heeft me persoonlijk heel erg aangetrokken :) Hieronder een mogelijke verklaring:

 

Wellicht dat Universitaire Bedrijfskunde-studenten die er uit springen tijdens het studie door o.a.

-bestuurswerk

-bijbaan

-eigen bedrijfje (als chauffeursdienst)

-sport (roeien ;) )

-prominent jaarclubje (niets doen en toch een goede baan >:( ach..)

 

op recruitment days (bijvoorbeeld) er gelijk uit worden gehaald en een flink salaris krijgen + zekerheid. En dat deze mensen dan ook geen ''drive' hebben om een eigen bedrijf te beginnen. Wellicht dat het na een aantal jaar toch begint te kriebelen en dat ze dan inmiddels voldoende kapitaal hebben om voor zichzelf te beginnen.

 

..... dacht ik dat wellicht de oorzaak was ::)

 

http://www.Managementlessen.nl | Video's voor managers over leiderschap, management, innovatie, marketing en meer.

 

http://www.linkedin.com/in/wpjoosten

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Iedere studie kan tot ondernemer leiden. Ik heb iemand gekend die een achterblijvertje was op de LTS, en later als ondernemer een miljoenen bedrijf heeft opgezet.

 

Als Meao'er kan je ook een keer een administratiekantoor ofzo opzetten. Het ligt er maar net aan hoe je instelling is.

 

Je hebt ondernemers in alle soorten en maten, mensen die in het diepe springen veel risico nemen, alles of niets. Maar er zijn ook ondernemers die langzaam een onderneming opbouwen uit de ervaring en contacten van een dienstverband. Je hebt techneuten, consultants, verkopers etc etc. De beste opleiding om ondernemer te worden is door een opleiding te pakken die bij je past, waar jij je prettig bij voelt en waar je je ei in kwijt kan. Als je dan ook nog het gevoel hebt dat wat je wilt bereiken niet in loondienst kan, dan ben je klaar om te ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt ondernemers in alle soorten en maten, mensen die in het diepe springen veel risico nemen, alles of niets. Maar er zijn ook ondernemers die langzaam een onderneming opbouwen uit de ervaring en contacten van een dienstverband. Je hebt techneuten, consultants, verkopers etc etc. De beste opleiding om ondernemer te worden is door een opleiding te pakken die bij je past, waar jij je prettig bij voelt en waar je je ei in kwijt kan. Als je dan ook nog het gevoel hebt dat wat je wilt bereiken niet in loondienst kan, dan ben je klaar om te ondernemen.

 

on-topic: Kun je dan stellen dat ondernemen in je zit; dat je het niet kan leren?

 

off-topic: "Heb lef, begin een VOF!"

http://www.Managementlessen.nl | Video's voor managers over leiderschap, management, innovatie, marketing en meer.

 

http://www.linkedin.com/in/wpjoosten

Link naar reactie
  • 0

on-topic: Kun je dan stellen dat ondernemen in je zit; dat je het niet kan leren?

 

off-topic: "Heb lef, begin een VOF!"

 

Ondernemen moet wel een beetje in je genen zitten. Al wordt niet elk bedrijf geleid door een ondernemer. Anders gezegd als het niet in je zit wil dat niet zeggen dat je geen bedrijf kunt gebben.

Een marktkoopman is een heel ander soort ondernemer dan een Roel Pieper of de kapper waar jij naartoe gaat.

Ik denk dat iedere branche zijn eigen eisen steld aan een ondernemer.

De overeenkomsten tussen deze ondernemers zijn waarschijnlijk de basiseigenschappen voor een ondernemer.

 

O ja, een groot deel van de starters weet wel dat zij een bedrijf willen starten, vaak alleen nog niet met welk produkt.

 

Wat je in ieder geval in meer of mindere maten moet hebben is:

handelsgeest, durf, inzicht, mensenkennis, financieel inzicht, een produkt natuurlijk, erzijn er nog wel meer.

 

Merkava

Link naar reactie
  • 0

...een aantal Alumni-ondernemers van de RSM/Erasmus Universiteit Rotterdam met inmiddels min of meer bekende bedrijven <...> het zijn er veel en veel meer. Je moet ze alleen kennen.

 

Nou had ik net een lijstje gemaakt van mensen die zonder een opleiding van de Erasmus een onderneming begonnen zijn, en toen crashte mijn computer. Volgens mij zijn dat er nog veler meerer.

 

Elders op dit forum zijn we mekaar al met digitale knotsen te lijf gegaan over de stelling dat er waarschijnlijk geen enkele opleiding opleidt tot ondernemer. Ons onderwijssysteem is daar gewoon niet op ingericht. Dat dateert nog uit de tijd dat er behoefte was aan werknemers die goed luisteren en braaf zijn. Vandaar dat je op school altijd op tijd moet zijn, je huiswerk moet maken en een diploma het hoogste goed is. Ondernemen wordt je meteen afgeleerd. Je mag op school helemaal niks ondernemen!

 

Bij de laatste onderwijshervorming was het belangrijkste doel van het economie-onderwijs om van leerlingen 'kritische krantenlezers' te maken. Dat wordt nu zelfs door onderwijshoogleraren als fout erkend. We leiden critici op, die overal een mening over hebben maar zelf niks doen.

 

Okay, ik overdrijf een beetje. Maar dat is leuk voor het debat. En nodig ook. In de eerdere discussie hebben we ook lijstjes van bekende ondernemers gemaakt, maar daarbij was het uitgangspunt dat ze college dropouts waren. Daar zijn er namelijk heel veel van. Ik sprak er laatst nog eentje. Die is in 1975 begonnen met tienduizend dollar en doet nu een omzet van vier miljard. Volgens mij heeft een echte ondernemer niet voldoende zitvlees voor het onderwijs.

 

Dus maar niet doorleren wanneer je ondernemer wil worden? Da's nou ook weer niet gezegd. Pak iets op dat je interesse heeft, waar je talent voor hebt, waar je je met plezier in verdiept. Mik niet op dat diploma, maar probeer zoveel mogelijk kennis en contacten op te doen. En doe er heel veel bij. Organiseer iets, verkoop wat, ga op je bek en sta weer op. De combinatie van kennis (opleiding) en praktijkervaring (dingen doen op eigen initiatief) maakt je tot ondernemer.

 

Is nog niet gezegd dat je er ooit iets meer verdient, natuurlijk. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

lekker, doe nu VWO - profiel Economie&Maatschappij met Management&Organisatie in m'n vrije deel. Daarna wil ik doorstromen naar de Erasmus Universiteit om vervolgens professioneel basketballer te worden :D.

 

Nee geintje vervolgens na wat ervaring in bedrijven ondernemer te worden ;).

Link naar reactie
  • 0

Ik ben toevallig net bezig mijn Bachelor Technische Bedrijfskunde af te ronden en ik ben op zoek naar een master om nu te gaan volgen.

Ik ken het gevoel van 'een groot bedrijf willen runnen' heel goed en dat is van het begin af aan mijn bedoeling geweest om te leren. Technische Bedrijfskunde (en gewone Bedrijfskunde voor zover ik weet ook) leiden je op tot 'manager': je leert problemen oplossen in bedrijven en de problemen in bedrijven te analyseren.

Ik heb veel ondernemerskunde geleerd in mijn studie, maar alles wordt vanuit het perspectief van een bestaand bedrijf gezien. Je zal zelf alle inzichten moeten verwerven om echt te gaan ondernemen.

 

Ik ben zelf op het moment op zoek naar een master om nu te gaan volgen en ik ben er achter gekomen dat je voor jezelf duidelijk moet weten welke rol je later in het 'grote bedrijf' wil gaan vervullen. Als je CEO wil worden dan raad ik Corporate Governance van NIMBAS aan als einddoel. In de tussentijd zal je jezelf toe moeten leggen op bijvoorbeeld de financieen (Financial Management), het personeel (Human Performance Management), de administratie (Accounting & Control) en zo heb je voor losse aspecten losse studies.

 

Als je goed voorbereid wil zijn dan zou ik aanraden om het universitaire traject in te gaan. Terugkijken zou ik je aanraden om te beginnen met een propadeuse HBO te halen in Bedrijfskunde, daarna een Bachelor te doen in een van de bovenstaande richtingen die je wel aanspreekt en na je Bachelor een Master waar je je in wilt verdiepen. Controleer wel eerst of je over kan stappen, want ik ben er dus net achter gekomen dat ik niet meer over kan stappen naar de financiele kant en dat zuigt. Daarna kan je een executive master als Corporate Governance gaan doen.

 

Maar terugkijkend wil ik je ook het advies geven om nu alvast te beginnen. Zorg dat je een bedrijf start waar je (ooit) veel geld mee kan verdienen, maar die je nu al op kan gaan starten. Daarvoor zou ik je aanraden om ook met je eigen geld om te leren gaan, want dat is eigenlijk waar je het voor doet. Op dat vlak raad ik je aan om de boeken van Robert Kiyosaki te lezen of zijn audio-tapes (Choose To Be Rich) downloaden.

 

Noiu, al met al in ieder geval geen korte eerste post hier :)

Link naar reactie
  • 0

de studie leert je zeker de theorie van het managen. dat betekent nog niet dat je daarmee een manager bent. zowel managen als ondernemen betekent dat je ervaring moet op doen en vooral een aantal keren op je bek moet vallen. ervaring kan je alleen op doen in de praktijk. dat kan je niet uit boeken leren. een eigen bedrijfje opstarten tijdens je studie geeft je al een eerste ervaring. wees niet te ambitieus, de studie moet ook door. als je dan ooit in het bedrijfsleven komt, probeer eerst een jaar of 5 gewoon lekker te werken en dan pas na te denken over eeen management functie. succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees dat je vraag verkeerd geformuleerd is. Ondernemen is niet iets waartoe je kunt worden opgeleid.

 

Je kunt voor manager of bedrijfskundige leren en wat al niet meer. Maar als je de succesvolste ondernemers vraagt welke opleiding je nodig hebt om ondernemer te worden, dan zal vermoedelijk het unanieme antwoord zijn dat die opleiding niet bestaat of het moet de "universiteit des levens" zijn, zoals Archie Bunker dat altijd noemde.

 

Ik heb Henny van der Most eens op een lezing meegemaakt en die beweerde het ook. Grappig detail is overigens dat hij tijdens die lezing, waar hij op uitnodiging van de ABN AMRO was, steeds de bankiers voor schut stond te zetten. Toen hij echter opmerkte dat je ondernemer BENT en niet WORDT, stonden er een stuk of vijf flanelle pakken met naamkaartjes van "de bank" langs de zijlijn instemmend te knikken.

 

Ondernemer is dus iets wat in je bloed of aard moet zitten. Dat neemt volgens mij niet weg dat je geen succesvolle onderneming zou kunnen runnen. Daar is een bedrijfsvoerder voor nodig. Om echter uit het niets je eigen zaak op te zetten en succesvol te maken en houden zijn bepaalde karaktereigenschappen nodig die ze je op school niet kunnen bijbrengen.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Of je er helemaal mee geboren wordt weet ik niet zo zeker, maar er zijn natuurlijk mensen die er nooit wat van zullen bakken, ongeacht opleidingen. De motivatie moet in je zitten, maar de vaardigheden die je nodig hebt om er een succes van te maken zijn goeddeels aan te leren.

 

Studies zoals bedrijfskunde leidden je meer op tot een manager, en wie weet tot een directeur.

 

Maar een CEO is niet per se een ondernemer. De positie kan gehouden worden door een van de oprichters/eigenaren van het bedrijf, maar natuurlijk ook gewoon bekleed worden door iemand in loondienst. Die handelt daarbij niet voor eigen rekening en risico, en is meer manager dan ondernemer.

 

Vraag jezelf eens af waarom je een groot bedrijf zou willen hebben.

Dat betekent echt niet dat je meer winst maakt.

 

Daar zit zeker waarheid in. Een eenmanszaak zonder enig personeel kan meer verdienen dan een directeur van een zaak met honderden personeelsleden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.