• 0

Welke studie leidt op tot ondernemer?

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast Verwijderd account

@ Interceptor...

 

Erg leuk om eens iets te lezen van iemand uit de praktijk....

Ik vind het een duidelijke tekst en zeer realistisch.

 

ps.

Interceptor... is dat niet latijn voor leraar?

Link naar reactie
  • 0

interceptor,

 

ik ben het met je eens dat je ondernemerschap niet kan leren op een opleiding, dat moet je willen en moet in je bloed zitten denk ik, echter kan een opleiding wel helpen om meer inzicht te verkrijgen in het reilen en zeilen van ondernemingen en organisaties.

Zelf ben ik begonnen in de ict sector met bijna alleen maar praktijk ervaring, en daarnaast doe ik nu nog deeltijd bedrijfskunde.

Wat ik wel merk is dat je door de opleiding bewuster gaat kijken naar je onderneming en klanten waar je voor werkt, in die zin is het zeker nuttig, ook om het geleerde toe te passen in je bedrijf.

Natuurlijk is het niet zo dat dat garant staat voor success maar zelf heb ik er wel veel aan, al is het alleen maar voor de basiskennis.

 

grt martijn

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je tegenwoordig nog wel een bepaald diploma nodig als middenstand? Volgens mij kun je zonder diploma een bedrijf starten wanneer je maar genoeg ervaring hebt met wat je wilt gaan doen.

 

Ik werk nu bij mijn vriend in het bedrijf, maar wil toch als mijn zoontje wat ouder is iets voor mezelf gaan beginnen. Ik heb hier in het verleden al wat info over opgezocht en kwam niet echt een verplichte opleiding tegen.

 

Wel kan een opleiding of cursus een aanvulling zijn op wat je gaat doen. Er zijn natuurlijk altijd dingen die je niet weet. Bijv. zou ik wel een cursus gaan doen voor bijv. bedrijfsplan, belastingen, regels en wetgeving bedrijf. Dit kun je ook uitbesteden, maar is misschien ook wel weer handig om er zelf ook wat over te weten.

 

Strongwood Investigations

 

bedrijfsrecherche - juridische dienstverlening - particulier recherche - risk management - advocaat ondersteuning

Link naar reactie
  • 0

Ik doe nu de studie Werktuigbouwkunde (HBO) maar die studie trekt me toch eigenlijk niet echt. Ik run al een postorderbedrijfje en dat loopt vrij aardig. Nu wil ik misschien na dit jaar een opleiding gaan volgen die past bij een eigen postorderbedrijf. Wat raden jullie aan?

Link naar reactie
  • 0

Ik doe zelf de opleiding Small Business & Retail Management op InHolland te Alkmaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er spijt van heb. De opleiding geeft geen voldoening, er wordt slecht lesgegeven. Hoe kan bijvoorbeeld een leraar die zelf geen ondernemer is maar een duidelijke ambtenaar je lesgeven in "ondernemen" hij heeft niets meegemaakt..

 

Waarom ben ik niet weggegaan. Het is een HBO studie, ik had me voorgenomen om in 1 jaar m'n Propedeuse te halen, dit lukte op 1 tentamen na helaas niet. Toen zat ik aan een tweede jaar vast. Dan zit je op de helft, en wordt er beloofd dat er leukere projecten/tijden aankomen en blijf je maar.

 

Toch zijn er positieve aspecten geweest aan de opleiding, door de grote hoeveelheid vrije tijd heb ik me wel goed kunnen richten op het opzetten van een bedrijfje, dat loopt nu goed en ik mag er zelfs in afstuderen!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan je bijv. ook zonder middelbare opleiding een bedrijf beginnen?

Ik ben zelf 14 jaar, en mijn plan is om zo rond mijn 30ste een eigen bedrijf te beginnen. Ik heb aan mijn mentor gevraagd welke opleiding je moet hebben om een BV te starten.

Ze zei dat ik VMBO economie consumptief moet gaan volgen.

Vervolgens zei ik dat het toch niet nodig is om een opleiding te volgen om een BV te beginnen.

Zij zei toen dat je wel deze opleiding moet gaan doen omdat je niet zomaar een bedrijf mag gaan beginnen.

Ik denk zelf dat dit niet juist is.

Volgens de website van de Kamer van koophandel zie ik nergens dat je een diploma moet hebben van het voorgezet onderwijs.

 

Weten jullie hoe het zit om een BV op te richten? :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik doe zelf de opleiding Small Business & Retail Management op InHolland te Alkmaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er spijt van heb. De opleiding geeft geen voldoening, er wordt slecht lesgegeven. Hoe kan bijvoorbeeld een leraar die zelf geen ondernemer is maar een duidelijke ambtenaar je lesgeven in "ondernemen" hij heeft niets meegemaakt..

 

Waarom ben ik niet weggegaan. Het is een HBO studie, ik had me voorgenomen om in 1 jaar m'n Propedeuse te halen, dit lukte op 1 tentamen na helaas niet. Toen zat ik aan een tweede jaar vast. Dan zit je op de helft, en wordt er beloofd dat er leukere projecten/tijden aankomen en blijf je maar.

 

Toch zijn er positieve aspecten geweest aan de opleiding, door de grote hoeveelheid vrije tijd heb ik me wel goed kunnen richten op het opzetten van een bedrijfje, dat loopt nu goed en ik mag er zelfs in afstuderen!

Ja ik zit ook op inholland alkmaar en misschien vind ik het daarom wel wat minder. Het is daar ronduit slecht georganiseerd daar en daarom wil ik een andere studie gaan doen. Ik wil nu een studie welke opleid tot iets waarmee je makkelijk zelfstandig ondernemer kan zijn/worden. Ben ik nu natuurlijk al in feite omdat ik een eigen postorderbedrijf heb :)

 

Weet iemand daar een leuke studie voor? Ik doe nu (zoals boven gezegd) werktuigbouwkunde en ben dus eigenlijk meer een techneut.

Link naar reactie
  • 0

Kan je bijv. ook zonder middelbare opleiding een bedrijf beginnen?

Ik ben zelf 14 jaar, en mijn plan is om zo rond mijn 30ste een eigen bedrijf te beginnen.

 

je kunt altijd gewoon een bedrijf beginnen, in sommige vakken heb je wat aanvullende diploma's nodig, maar je hebt nooit een opleiding in economie, boekhouding of bedrijfskunde nodig (behalve als je een boekhoudkantoor gaat beginnen natuurlijk). Wat belangrijk is, is dat je een opleiding hebt in het vak waarin je een bedrijf begint. Als je een kledingwinkel begint is het handig om een textiel opleiding of zoiets te doen, als je een software bedrijf begint is het handig om een technische opleiding te hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jeetje 14 jaar en nu al willen ondernemen... Ik zou zeggen, ga lekker leren en studeren, maar vooral doe wat je leuk vindt. Ontwikkel je vaardigheden en ga lekker knutselen met websites, dan komt het bedrijfje vanzelf of ben je een neefje van Ben W?.

 

Nee joh, niet zo vroeg.

Misschien moet je beter de tekst lezen.

Link naar reactie
  • 0

Op HBO-niveau komt de opleiding "Small Business en Retail Management" naar mijn mening het dichtste in de buurt van wat je zoekt. De oudste en bekendste Small Business-opleiding is die van Hogeschool Inholland in Haarlem, maar er zijn steeds meer Hogescholen die deze opleiding aanbieden.

 

Op de volgende site staat er meer over geschreven:

http://www.sum.nl/skp_sum/boom/opleiding.asp?oplcode=34422

 

Bij toekomstmogelijkheden staat geschreven:

"Je kunt aan de slag als zelfstandige ondernemer voor uiteenlopende (kleine) bedrijven. Of als eigenaar, bedrijfsleider, regiomanager, inkoper van allerlei soorten bedrijven (van filialen tot en met inkooporganisaties)."

 

Gelukkig, ik dacht al dat niemand meer mijn opleiding zou noemen... :-[

 

Maar in iedergeval is Small business & Retail management precies goed voor personen die een eigen bedrijfje willen beginnen

Link naar reactie
  • 0

Ik doe zelf de opleiding Small Business & Retail Management op InHolland te Alkmaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er spijt van heb. De opleiding geeft geen voldoening, er wordt slecht lesgegeven. Hoe kan bijvoorbeeld een leraar die zelf geen ondernemer is maar een duidelijke ambtenaar je lesgeven in "ondernemen" hij heeft niets meegemaakt..

 

Waarom ben ik niet weggegaan. Het is een HBO studie, ik had me voorgenomen om in 1 jaar m'n Propedeuse te halen, dit lukte op 1 tentamen na helaas niet. Toen zat ik aan een tweede jaar vast. Dan zit je op de helft, en wordt er beloofd dat er leukere projecten/tijden aankomen en blijf je maar.

 

Toch zijn er positieve aspecten geweest aan de opleiding, door de grote hoeveelheid vrije tijd heb ik me wel goed kunnen richten op het opzetten van een bedrijfje, dat loopt nu goed en ik mag er zelfs in afstuderen!

 

 

 

Die opleiding doe ik ook en ook in Alkmaar.. :)

 

En ben ik het met je eens dat het niveau soms bedroevend is... Alleen denk ik wel dat ze je gewoon van genoeg theorie voorzien om je in de praktijk te redden, verder zal je het allemaal zelf moeten doen...

Link naar reactie
  • 0

Prima topic om eens te kicken :P

 

Ik doe op dit moment 2e jaar van Business Studies aan Tilburg University. Deze opleiding voorziet je in kennis op alle gebieden die met ondernemen te maken hebben. Helaas is- en blijft het een universiteit. Je moet er danook rekening mee houden dat je niet praktisch maar theoretisch bezig bent. Of dat je ligt hangt geheel van je persoon af.

 

Je moet bij een dergelijke opleiding danook niet verwachten dat je echt praktische kennis opdoet. Je leert allerlei methoden om praktische problemen op te lossen. Dat laatste wordt echter vrijwel niet behandeld.

 

Daarnaast moet je niet verwachten dat je op zo'n opleiding volop tussen ondernemers zit. Het is een brede opleiding, dat trekt ook een hoop mensen aan die nog geen keuze gemaakt hebben.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik studeer zelf Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Toch moet ik zeggen dat als je echt wilt ondernemen, je beter niet kan gaan studeren. Bedrijfskunde is toch vooral gefocused op multinationals en minder om zelf een bedrijfje te gaan beginnen. Ik denk dat je gewoon gezond verstand nodig hebt en mensenkennis om een goed bedrijf te beginnen. Belangrijkste is dat je een goed team van mensen hebt, of dit nu medevennoten zijn of personeel.

Link naar reactie
  • 0

Ik studeer zelf Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Toch moet ik zeggen dat als je echt wilt ondernemen, je beter niet kan gaan studeren. Bedrijfskunde is toch vooral gefocused op multinationals en minder om zelf een bedrijfje te gaan beginnen. Ik denk dat je gewoon gezond verstand nodig hebt en mensenkennis om een goed bedrijf te beginnen. Belangrijkste is dat je een goed team van mensen hebt, of dit nu medevennoten zijn of personeel.

Dat heb ik dus ook gedaan. Zonder enige kennis van economie, ondernemen, recht of wat dan ook heb ik een goedlopend bedrijfje opgericht. Echter wil ik er nu toch een andere studie (ik doe nu Werktuigbouwkunde op inholland alkmaar) naast gaan volgen, maar ik denk dat dat toch, nu ik de reacties hier boven lees, een technische studie gaat worden omdat dat mij meer aanspreekt.

 

Nou is er ook Technische Bedrijfskunde. Heeft iemand ervaring met die studie? Want volgens mij is die T van techniek vrij klein in die studie.

Link naar reactie
  • 0
Leuk dat je post hier op HigherLevel maar let a.u.b. even op de laatste berichten die geplaatst zijn. Dit bericht is al vrij oud (14/12/2006)......

 

....des te leuker om nu te kunnen constateren dat er in het land der opleidingen steeds meer HBO-instellingen en universiteiten op deze vraag inspelen.

 

In het zuiden des lands heeft Hogeschool Zuyd speciale HBO-bacheloropleidingen waarin je je ondernemersvaardigheden kunt eigen maken, terwijl Universiteit Maastricht éénjarige fulltime Master of Science-opleidingen aanbiedt, gericht op entrepreneurship en innovatie. Er is ook een Centre of Entrepreneurship en een dedicated leerstoel, niet alleen voor aankomende ondernemers, maar zeker ook voor de gevestigde ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Leuk dat je post hier op HigherLevel maar let a.u.b. even op de laatste berichten die geplaatst zijn. Dit bericht is al vrij oud (14/12/2006)......

 

....des te leuker om nu te kunnen constateren dat er in het land der opleidingen steeds meer HBO-instellingen en universiteiten op deze vraag inspelen.

[...]

Eens, wellicht leuk om daar een topic over te starten!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Moet je eigenlijk wel een opleiding volgen?

 

De Quote 500 staat vol ondernemers zonder noemenswaardige opleiding.

 

Denk aan:

Hans van Breukhoven

Hennie van der Most

Joop van der Ende

John de Mol

etc. etc.

 

Goed ondernemerschap is vaak een kwestie van intuïtie (de goede kansen op het juiste moment zien) en handelsgeest.

Link naar reactie
  • 0

Dit was een leuk topic dat maar door bleef rollen. Dus heb ik het weer geopend. Zat net namelijk even wat statistieken te bekijken vanwege de rellen hier in Engeland, een paar weken geleden. Die verbazen mij niet, want de jeugdwerkeloosheid is hier redelijk groot. Nou zijn er zat mensen met een (goede) baan opgepakt, en kinderen en ouders. Maar de malaise zit een stuk dieper. Hele wijken aan de bijstand en een ingegroeide hunnie versus ons-mentaliteit. Universitaire opleidingen die onbetaalbaar zijn voor modale gezinnen.

 

Volgens Europese data heeft Engeland al jaren een structureel tekort aan opleidingsplaatsen voor kids van 18. Elders in Europa geldt min-of-meer leerplicht voor die groep, maar niet in Engeland. Alleen Turkije en Cyprus scoren slechter.

18YO_op_School.thumb.png.d902cb936e699ec11bb8abf710ebf444.png

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dit was een leuk topic dat maar door bleef rollen. Dus heb ik het weer geopend. Zat net namelijk even wat statistieken te bekijken vanwege de rellen hier in Engeland, een paar weken geleden. Die verbazen mij niet, want de jeugdwerkeloosheid is hier redelijk groot. Nou zijn er zat mensen met een (goede) baan opgepakt, en kinderen en ouders. Maar de malaise zit een stuk dieper. Hele wijken aan de bijstand en een ingegroeide hunnie versus ons-mentaliteit. Universitaire opleidingen die onbetaalbaar zijn voor modale gezinnen.

 

Volgens Europese data heeft Engeland al jaren een structureel tekort aan opleidingsplaatsen voor kids van 18. Elders in Europa geldt min-of-meer leerplicht voor die groep, maar niet in Engeland. Alleen Turkije en Cyprus scoren slechter.

 

Ja, wel interessant om te zien hoe ze hier over de oorzaak denken. Er is een kamp dat zegt; gebrek aan mogelijkheden voor die doelgroep, het andere kamp zegt; gebrek aan normen en waarden. Zelf denk ik dat het gebrek aan mogelijkheden, waarvan jouw info onderdeel is, ervoor zorgt dat zij zich niet meer kunnen spiegelen met de algemen normen en waarden, want die hebben hun niets opgeleverd. Denk dat de sterke verdeeldheid in de Engelse samenleving door de verschillende klassen daarin zeker een rol speelt.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Ik studeer HBO bedrijfseconomie, ook een heel handige opleiding voor toekomstige ondernemers.

Juist door deze studie ben ik heel gemotiveerd geraakt om te gaan ondernemen.

 

 

De opleiding is eigenlijk bedoeld zodat je advies kan geven aan een bedrijf, maar tot nu toe vind ik het net zo handig voor ondernemers.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.