• 0

Ondernemers let op premie ZVW in 2012. Kan heel duur uitpakken!

Voor werkgevers met mensen in loondienst met een salaris boven € 33.000 staat een onwelkome wetswijziging op stapel voor 2012. De grens waarover tm 2011 de ZVW premie berekend werd (die jij als werkgever betaalt!!) wordt opgetrokken van +- 33.000 naar ruim 50.000! Dat je het even weet, want veel ruchtbaarheid wordt er niet aan gegeven.

Oftewel: je gaat als werkgever nu ook premie ZVW betalen aan onze overheid voor het inkomen vanaf 33.000 tot en met 50.000.

Op deze site is het effect duidelijk te zien:

Echter, voor de werkgever zal het budgettair wel meevallen in 2012 omdat er andere premieverlagingen tegenover staan. Vanaf 2013 zal wel een echte lastenverzwaring ontstaan door deze maatregel.

De werknemers zijn wel het bokje, zie ook de link hiervoor. Verdien je nu bruto 50.000 dan klopt de staat volgend jaar zonder aankondiging vooraf bijna € 500 netto uit je portemonnee!

Ik laat de ruimte hieronder beschikbaar voor verbolgen reacties ;D

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

In de ontwerp wettekst zorgverzekeringswet wordt enkel gesproken van een bijdrage-inkomen waar de winst uit onderneming onderdeel van uitmaakt. Daarin wordt verwezen naar een (nog uit te vaardigen) ministeriële regeling waarin de bovengrens van het bijdrage-inkomen bekend gemaakt wordt.

Afgaande op de verhoging van het bijdrage-inkomen lijkt mij inderdaad dat ondernemers met een belastbare winst boven de 33.000 ook meer gaan betalen. In die zin is de naam uniformering loonbegrip misleidend.

Let wel: het is nog geen wetgeving.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

In de ontwerp wettekst zorgverzekeringswet wordt enkel gesproken van een bijdrage-inkomen waar de winst uit onderneming onderdeel van uitmaakt. Daarin wordt verwezen naar een (nog uit te vaardigen) ministeriële regeling waarin de bovengrens van het bijdrage-inkomen bekend gemaakt wordt.

Afgaande op de verhoging van het bijdrage-inkomen lijkt mij inderdaad dat ondernemers met een belastbare winst boven de 33.000 ook meer gaan betalen. In die zin is de naam uniformering loonbegrip misleidend.

Let wel: het is nog geen wetgeving.

groet

Joost

Ik ben bang dat voor ondernemers dezelfde grens zal gaan gelden als voor "werknemers". Ik ga daarvan uit omdat de lagere premie die geldt voor ondernemers en een aantal uitkeringsgerechtigden (VUT, VP en gewone pensioenen, etc.) verlaagd is terwijl er eigenlijk een premieverhoging zou komen. Als je vervolgens op basis hiervan een berekening gaat maken kom je "aardig in de richting" van de hogere premie die werknemers door de belastingheffing moeten betalen. bovendien pakt de overheid graag iedere gelegenheid aan onder het mom van vereenvoudiging (1 begrip is gemakkelijker dan twee!) wat extra geld binnen te krijgen, ongeacht welke politieke kleur een regering op een bepaald moment heeft. Ik hoop ongelijk te hebben, maar ben bang van niet.

Administratiekantoor Frelo

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar