• 0

Boeken computer

Beste lezers,

 

Misschien eenvoudige vraag maar ik kon toch even niet zo gauw het antwoord duidelijk vinden wat ik zocht. Ik wil graag een nieuwe Imac aanschaffen op mijn nieuwe (3de) onderneming. Deze keer wil ik kosten besparen door zo veel mogelijk de boekhouding zelf te doen.

 

1. Ik wil hier voor eerst privé geld storten op mijn zakelijke rekening. Mijn vraag is hoe ik dit moet boeken, tot dus ver zijn nog geen investeringen nodig geweest bij deze onderneming. Ik maak overigens gebruik van een online boekhoud programma dat gekoppeld is aan mijn rekening zakelijke rekening.

 

2. Ik heb begrepen dat de economische levensduur van een computer gesteld is op 5 jaar. Begrijp ik goed dat dit puur heeft te maken dat de afschrijving over 5 jaar verdeeld wordt? Maar kan ik de computer nu wel gewoon boeken direct boeken op de post "ICT apparatuur (computers e.d.) (Investeringen - Uitgaven)". Krijg ik dat bij de belasting terug gave gelijk alles terug of verspreid over 5 jaar. Dit is mij niet helemaal duidelijk.

 

3. Andere simpele vraag misschien, maar kan ik gewoon de zakelijke pas gebruiken voor privé uitgaven. En het vervolgens boeken als privé. Ik neem aan dit dan als winst wordt gezien? Of kan ik beter eerst geld storen op mijn privé rekening.

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Veel (onzekere) vragen, hier de antwoorden:

 

1.   Als (privé-)storting.

2.   a) Ja. b) Zou kunnen (hangt van jouw programma af - moet wel op de balans komen). c) Over 5 jaar (bij wijze van spreken dan).

3.   a) Ja. b) Ja. c) Nee (als opname – niets met winst/verlies te maken). d) Zou ik zeker doen (duidelijker namelijk).

 

Link naar reactie
  • 0
2. Ik heb begrepen dat de economische levensduur van een computer gesteld is op 5 jaar. Begrijp ik goed dat dit puur heeft te maken dat de afschrijving over 5 jaar verdeeld wordt? Maar kan ik de computer nu wel gewoon boeken direct boeken op de post "ICT apparatuur (computers e.d.) (Investeringen - Uitgaven)". Krijg ik dat bij de belasting terug gave gelijk alles terug of verspreid over 5 jaar. Dit is mij niet helemaal duidelijk.

 

Als je de computer afschrijft drukt dat de winst waardoor je minder belasting verschuldigd bent. als je hem in 5 jaar afschrijft dan heb je 5 jaar lang iets minder winst.

 

Belasting terugkrijgen kan alleen als je belasting hebt betaald. als je alleen winst uit onderneming hebt betaal je vaak via een voorlopige aanslag belasting en wordt dit uiteindelijk verrekend met de definitieve aangifte.

 

Heb je die Imac ergens speciaal voor nodig? koop anders een laptop onder de 450 euro dan kan je dit in een jaar als kosten afboeken. als die dan na 3 jaar verrot is hoef je hem niet nog 2 jaar op de plank te laten liggen voor de afschrijving ;D en die goedkope laptop is voor internetten en boekhouden vaak ruim voldoende. :)

Link naar reactie
  • 0

Alvast heel erg bedankt voor jullie snelle reacties!

 

Ik werk met een online boekhoudprogramma, ik noem maar even niet de naam want ik weet niet of dat mag. Maar met deze kan ik online aangifte doen en deze maakt automatisch een balansen enz.

 

Ik betaal ook belasting. Maar als ik hem nu in 1 keer boek dan gaat dat van 5 jaar dan niet door? Zo ver ik weet boekt hij het dan gewoon aan kosten in 1 keer.

En helemaal gelijk over de laptop, ik zou het iedereen ook adviseren om geen onnodig duur spul te kopen. Maar ik heb er zelfs al 1 maar ik moet er nog een 2de bij omdat ik ook veel video's render. (voor klanten) Hier voor is een Imac zeker nodig.

Link naar reactie
  • 0

uiteraard boek je hem in een keer als inventaris (bezit) maar vervolgens schrijf je ieder jaar een stukje af op de grootboekrekening afschrijvingen en dat zijn dan weer je jaarlijkse kosten 5 jaar lang.

 

een investering van minder dan 450 euro kan je direct als kosten opnemen dan komt die laptop niet op de balans als bezit maar bijvoorbeeld als kosten op de grootboekrekening "kantoorkosten"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.