• 0

Importeren uit China ?

Hallo allemaal,

 

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een community waar ik met mijn vragen terecht kan, en ik hoop dat ik deze heb gevonden in higherlevel. Ik ben al een tijdje bezig om een e-commerce webshop op te zetten, ik zou dit doen d.m.v. geïmporteerde producten uit China. Ik ben geen ster in Btw-regels en importregels, dus ik ga het zo simpel mogelijk proberen uit te leggen.

 

Stel een kostprijs van een artikel bedraagt omgerekend : 9,41 euro

Ik heb gekozen voor 50 producten als begin voorraad, ( 0,5 kg / stuk )

De kosten om alles naar mijn opslagplaats te brengen = 137,51 ( shipping and insurance )

Dan kost mij dit €607,93,

 

Over de importkosten kan ik niet meepraten want daar heb ik geen verstand van, hoeveel bedragen deze ? zijn daar algemene formules voor ? tabellen ?

 

Als ik de spullen eenmaal in mijn opslag heb begint de verkoop,

Dan zou mijn verkoopprijs 607,93 / 50 = 12,15 excl. Btw zijn.

 

12,15 * 1,25 = 15,18 ( 25% winstmarge )

15,18 * 1,19 = 18,07 incl. Btw ( 19% Btw )

 

 

Elke bezorging in Nederland onder 10kg kost me 6,75, Dus bij elke order die een klant plaatst is het

( Kwantiteit * 18,07 ) + 6,75

 

Nu zit ik alleen nog met de importkosten ? hoe kan ik dit berekenen en toepassen binnen dit verhaaltje.

 

Als er ergens een fout staat in dit verhaal hoor ik dit ook graag !

 

Mvg,

 

L. Opdebeke

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

De importkosten bestaan uit 19% btw, invoerrechten en inklaringskosten.

 

Om erachter te komen hoeveel invoerrechten je moet betalen moet je de Taric-codes achterhalen. Deze kun je hier vinden. Als je dit voor het eerst doet wens ik je veel succes ;)

 

De inklaringskosten verschillen per koerier. (die van TNT zijn 10,-)

 

Tip: De verzendkosten van DHL For You bedragen 4,50

 

Wellicht een alternatief als je klanten niet zo veeleisend zijn wat betreft levertijd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor de snelle reacties,

 

Bedankt voor de weblinks, nu kom ik er achter dat het haast onmogelijk is om producten in hun juiste categorie te plaatsen zonder dat de leverancier je voorziet van de taric-codes.

 

Voorbeeld

 

Een simpel katoenen jurkje ( gelijk aan het voorbeeld van mijn eerste vraag )

Heeft volgens de tabellen goederencode : 5208 39

Wat betekend dat er bij komt

 

Douanerecht derdewereldlanden : 8,00 euro

SPGL : 6,40 euro

 

Betekend dit dat er per artikel €14,40 bij komt los van de btw en inklaringskosten ?

En de inklaringskosten a 10 euro ( TNT ) geld dit per lading, of per product ?

 

Mvg,

 

L. Opdebeke

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de informatie !

 

Dus als ik bovenop de inkooprijs de volgende formule hanteer zit ik altijd goed ?

 

voorbeeld : inkoopprijs = € 9,41

 

50 artikelen worden ingekocht

 

50 x 9,41 470,50 ( de producten zelf )

Verschepen en verzekering 137,51 ( verschepen en verzekering )

 

invoerrechten 470,50 * 1,12 = 526,96 euro ( standaard 12%, kan het niet fout gaan )

BTW 526,96 * 1,19 = 627,08 euro ( btw )

Inklaring TNT 526 + 10 = 536,96 euro

 

Totaal 536,96 + 137,51 = 674,47 euro

 

dan heb ik alle spullen in mijn opslag staan incl btw.

stel ik gebruik dan weer 25% winstmarge kom ik op het volgende uit

 

674,47 * 1,25 = 843,08 / 50 = 16,81 euro incl btw excl verzendkosten

 

klopt dit verhaal dan ?

zo niet waar ga ik de fout in ?

 

Mvg,

 

L. Opdebeke

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met invoeren heb ik niet al te veel ervaring maar de berekeningen maken mij wel erg nieuwsgierig over welke branche dit gaat. Want over het algemeen bijvoorbeeld, in kleding is een winstmarge van 25% veel te laag. In veel branches, omdat je vaak misschien ook of defecte hebt. (bij de meeste inkoop vaan paar procent toegestaan), En je blijf vaak nog met minder gewilde producten of maten zitten.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

De berekening in jouw layout:

 

voorbeeld : inkoopprijs = € 9,41

 

50 artikelen worden ingekocht

 

50 x 9,41 € 470,50 ( de producten zelf )

Verschepen en verzekering € 137,51 ( verschepen en verzekering )

Subtotaal: € 608.01

 

invoerrechten € 608.01 x 1.12 = 680.97 (standaard 12%) (kan wat centen afwijken omdat de kosten van de verscheping niet in zijn totaal zal worden meegenomen, maar de hoeveelheid is moeilijk uit 1 cijfer te halen).

BTW € 608.01 x 0,19 = 115,52

Subtotaal € 723,53

 

+ inklaringkosten in jouw voorbeeld € 10 zitten hier nog niet in?!

 

Wellicht nog een voorschotprovisie op de betaalde invoerrechten en btw bij invoer. Ik heb geen ervaring met TNT of ze dit rekenen maar vast een andere forum bezoeker wel. Tip wanneer je dit meer wil gaan doen om met je boekhouder eens te kijken naar Art. 23 van de omzetbelasting, dit om de btw te verleggen.

 

Groeten,

 

Roy

 

 

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

zag dit forum en aangezien ik zelf ook helemaal geen ervaring heb met importeren uit china, heb ik ook enkele vragen

Voor een bedrijf waar ik sinds kort werkzaam ben moet een container (zelfklevende tape) vanuit china naar Nederland geïmporteerd worden.

Zij hebben geen enkele ervaring met importeren vanuit China en voor mij is het ook nieuw.

We hebben een offerte ontvangen van de Chinese fabrikant. Het totaalbedrag van de goederen ligt rond de 88.000 dollar.

Ik kreeg een mail dat zij FOB Shenzen verzenden. Ik zag dat ze het dan aan boord van het schip brengen, en dan is het voor hen klaar... is dit een normale wijze van verzenden?

Het is 1 40' container die we willen laten verschepen naar Rotterdam.

Heb ook een tijd op de site van de douane doorgebracht en zag daar een hele lijst staan met stappen, summiere aangifte invoer, tijdelijke opslag etc etc etc...de moed zakt me een beetje in de schoenen

Ook heb ik begrepen dat me een code van de goederen moet hebben...voor zover ik heb kunnen vinden zou dit voor tapes 3919 10 12 t/m 3919 10 19 moeten zijn..

Met welke invoerkosten/BTW etc moeten we rekening houden? Hoe en waar kan ik dit achterhalen?

 

Zoals gezegd, dit is de eerste keer import vanuit china dus echt alles is nieuw.. kan iemand mij helpen?

 

Bij voorbaat hartelijk Dank!!

 

Miranda

Link naar reactie
  • 0

Hoi Miranda,

 

FOB Shenzhen is heel normaal maar er zijn diverse mogelijkheden dus het is zeker niet de enige manier.

 

Om een goed advies te geven over je import/enz. is het belangrijk om te weten wat de bedoeling is met de goederen want dit is afhankelijk daarvan.

 

Ook voor de goederencode heb ik wat meer info nodig om je te kunnen helpen. Wat voor zelfklevende tape is het ? Maar waarschijnlijk kom je uit bij: 3919 1080 90 waar 6.5% invoerrechten op rust. De btw betaal je bij invoer om moet zijn dat je een verlegging van de btw hebt (art. 23 van de omzetbelasting). Deze kun je ook nog aanvragen via de belastingdienst.

 

Voor een goed advies is het handig om zo veel mogelijk informatie te hebben dan kan men een persoonlijk advies geven hoe en wat te doen (of te laten).

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roy

 

Dank voor je reactie!

Wij gaan deze rollen tapes (ducttapes, zefklevende tapes etc) in Nederland verkopen.

Ok, dus ik zou rekening moeten houden met ongeveer 6,5% aan invoerrechten?

Verlegging van de BTW, ook dit was nieuw voor mij, ik zal dit met onze boekhouding opnemen.

 

Volgende mail kreeg ik ook nog uit china :

The ocean freight charge varies from time to time due to the overall booking status. Right now the cost from a port in Shenzhen to a port in Rotterdam is around USD1250+ENS+ISPS. ( Entry Summary Declaration + International ship and port facility)

 

Zijn dit een beetje reeële kosten?

Hoe pak ik het aan, zodra de container in Shenzen verscheept is?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Miranda,

 

Er komen nog kosten bij in Nederland (dus deze kosten zijn een gedeelte). De prijs kan en wil ik hier geen uitspraak over doen want wanneer je dingen vergelijkt moet je appels met appels vergelijken en dat is op een forum heen moeilijk (mijn persoonlijke ervaring).

 

De kosten die er nog bij komen zijn afhankelijk van waar jullie zitten, kun je de btw verleggen, waar komt de container aan, ga je dit meer doen?

 

De goederen code die ik in mijn bericht heb staan is de code voor zelfklevende tape niet specifiek genoemd. Deze lijkt mij de juiste in dit geval.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.