• 0

Leverancier VS wil 100% betaling vooraf. Wat nu?

We willen voor het eerst een 20ft container bestellen vanuit de VS maar de leverancier van de inhoud wil 100% betaling vooraf (we hebben in eerste instantie 50% voorgesteld). We kopen de inhoud Ex Works.

 

Wat kunnen we doen om om onze zaak toch zo goed mogelijk te behartigen?

 

- We hebben al hun Federal TAX ID

- Verder stellen ze voor te werken met een Escrow (met betaling op het moment dat onze vervoerder de goederen ophaalt, maar de precieze inhoud en de staat hiervan blijft lastig te controleren)

 

Wat kan je ons nog meer aan bevelen? Wat als er achteraf iets mis blijkt met de inhoud of er zaken missen?

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je bericht. De leverancier wil wel middels Escrow werken maar betaling ontvangen zodra de goederen hun magazijn verlaten, misschien omdat ze Ex Works verkopen. Dan is het voor ons nog steeds moeilijk te controleren of het en in welke staat allemaal aanwezig is.

 

Is er ook een Escrow agent die jullie kunnen aanbevelen en wat kost dit eigenlijk?

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Koop je bewust ExWorks? Ik weet niet wat voor producten je gaat kopen in de USA maar soms is het handig om papier werk (lees certificaten) door de verkoper te laten regelen. Natuurlijk kan je dit uitbesteden en laten regelen, maar toch.

 

Verder zou je kunnen voorstellen dat je cash against documents doet. Dit helpt je niet in de kwaliteit hiervoor zou ik je adviseren vlieg er heen en ga kijken voor en bij het laden!

 

Groeten,

 

Roy

 

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 1

100% belaling bij verzending is heel normaal.

 

Ik begrijp het "probleem" dus niet.

 

Als je zekerheid wil, zoek dan iemand op in de US die voor jou de goederen gaat controleren alvorens ze de container in gaan.

 

Te veel leveranciers zijn al de dupe geworden van oplichters die betaling bij aflevering hebben bedongen, of gedeelde betaling. Ja, schandalig, ook de hele grote jongens in NL hebben hier een handje van om achteraf te gaan klagen over problemen met produkten die helemaal uit de duim gezogen zijn om zo de leverancier te dwingen accoord te gaan met een discount. Dat is het nieuwe "inkopen". Pure oplichterij en uitgevonden in NL.

 

Dus, jammer voor de rest van de mensen met goede bedoelingen maar het tijdperk van uitgestelde betaling op vertrouwen is voorbij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties tot zover. Escrow via ABN kan bijv. pas vanaf 500.000 euro en kost behoorlijk veel geld. De Rabobank doet er überhaupt niet aan, deze ziet teveel juridische haken en ogen.

 

Misschien is het handig dat we iig wat vast laten leggen in een simpel contract is ons idee. Hebben jullie suggesties wat hier in moet staan of een link naar een goed voorbeeld contract in het Engels?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap ook het probleem niet.

 

Ex works betekent dat de leverancier je goederen klaar heeft staan op op een bepaalde datum op zijn adres. De koper heeft dan de verantwoordelijkheid voor kosten en risico voor het ophalen en transport. Verkoper hoeft niet eens te laden; zouden ze dat doen dan doen ze dat op risico en kosten van de koper.

 

Of was er een andere betekenis van Ex works waarvan ik niet op de hoogte ben? Weliswaar is het soms gebruikt om een kale prijs te rekenen; maar ik denk dat als dat het geval is, dat het ondertussen duidelijk moet zijn gemaakt.

 

Behalve dat de afstand en hoeveelheid groter is, is het in principe niets complexer dan iets op Marktplaats kopen en zelf ophalen bij de mensen thuis.

 

En nu wil je een contract voor het inkoop/verkoop, of voor een escrow regeling, of de termen veranderen, of....?

 

 

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat kan.

 

Maar als je Ex Works koopt dan moet je deze risico's dekken door het manier waarmee je het ophaalt en vervoert, want dat was de afspraak. Je betaalt ze niet van te voren, maar op het moment dat jij de goederen in je bezit hebt.

 

Is de leverancier toch vervoer aan het regelen?

 

 

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 1
Bij aankomst in Nederland kan toch blijken dat:

 

- de aantallen of modellen niet kloppen

- er zaken beschadigd zijn

 

Op dat moment heb je met een partij in de VS te maken welke je al ruim van tevoren hebt betaald. Dat kan een probleem zijn toch?

 

Lees je de reacties wel? Ik krijg eerlijk gezegd het idee dat je nog steeds niet snapt wat Ex Works inhoudt :

 

Nee, je hebt niet ruim van te voren betaald: je hebt -als het goed is - betaald op het moment dat de goederen jouw eigendom en risico werden, en dat is bij Ex Works het moment waarop de goederen de deur van de leverancier verlaten/ aan jouw ter beschikking gesteld worden. (In sommige situaties is zelfs het verblijf in het warehouse van leverancier tot moment van transport voor jouw rekening: hangt af van de exacte omschrijving van de incoterm in de overeenkomst)

 

Het is aan jou om ter plekke al dan niet controle te laten uitvoeren op aantallen, modellen en beschadiging voordat e.e.a. betaald wordt c.q. op transport gezet wordt. Beschadiging die ontstaat tijdens het transport is jouw risico.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat wij naast elkaar praten.

 

Ik ben bang dat hun begrip van deze transactie hetzelfde is als die mijne: Ze willen betaald worden op het moment dat de goederen in jouw bezit zijn, dat wil zeggen, dat jij er verantwoordelijk ben, en dat is op het moment dat jij (of een door jou gemachtigde) het ophaalt, bij hun.

 

Er is dus als ik het goed begrijp geen sprake ervan vooraf betaling. Jij betaalt, net alsof jij het op Marktplaats gekocht heb, op het moment dat jij het controleert en ophaalt en vanaf dat moment is het verdere risico voor jouw.

 

Dat is de bedoeling met Ex Works. Als er een andere betekenis is, dan hoor ik het graag.

 

Jouw risico kan jij het beste dekken door een logistiek bedrijf te kiezen die deze diensten aanbiedt. Of toch zelf ernaartoe.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja ik les de reacties en ik snap wat EXW. inhoudt. Het is alleen zo lastig om de lading ter plaatste goed te controleren. Heen en terug vliegen is namelijk geen optie omdat de kosten hiervoor teveel op de marge inhakken.

dan huur je een agent in die voor jou dit ter plekke controleerd en aan jou bevestigd of alles wel of niet goed is.

Link naar reactie
  • 0

Wat voor goederen zijn het? Ik denk dat deze jongens het prima doen in deze sectoren. Maar zit je bedrijf in die sectoren?

 

Zoek een keer op "logistiek + sector" en dan op locatie en jij bent er.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.