• 0

Bedrijfsnaam / merkennaam / zusterbedrijven

Hey,

Ik zit met de volgende vraag: We willen een hoofdbedrijf oprichten (X). Dat zal dienen als soort van investeringsbedrijf.

Vanuit dit bedrijf willen we producten gaan importeren en deze in BeNeLux verdelen via OEM service. Graag zouden we per soort product een andere "bedrijfsnaam" hanteren.

Voorbeeld: NIC (new investment company)= hoofdbedrijf.

Impoteert: 1) brommers = "BikeCity"

2) schoenen = "Feetsupply"

3) ....

Welke bedrijfsstructuur kan ik hier best voor kiezen? Zijn "Bikecity" en "Feetsupply" het best zusterbedrijven,merknamen of gewoon productnamen?

De reden dat we steeds een passende naam wensen is gezien het feit dat dit meer vertrouwen inboezemd en je sneller in een bepaalde niche bekend raakt en het veel relevanter is naar de te verkopen producten.

Heeft iemand hier ervaring mee of kennis van zaken omtrent dit geval? Of kennen jullie voorbeelden van businessplannen met dit idee?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34228-bedrijfsnaam-merkennaam-zusterbedrijven/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

• 0

Handelsnamen registreer je niet bij BBIE. Het is de naam waaronder je bekend bent bij je klanten. Vaak is het de naam waaronder je bent ingeschreven bij de KvK maar dat hoeft niet.

Merknamen registreer je wel bij BBIE.

Wat het beste werkt in de markt is erg afhankelijk van de specifieke mark, marktomstandigheden en concurrentie. Een hele kerstboom optuigen van bedrijfsnamen/handelsnamen en daaronder diverse merken is natuurlijk veel kostbaarder dan één bedrijfsnaam die diverse merken vermarkt. Persoonlijk zou ik simpel beginnen. Moeilijk doen kan altijd nog.

Probeer wel, dat bedoelt Jeroen, zo veel mogelijk bescherming te krijgen met unieke en geregistreerde merknamen.

• 0

Dat ik het verkeerd gelezen heb is duidelijk. Sorry daarvoor. Echter "handelsmerk" is een term die ik niet vaak tegen kom. Wellicht omdat dit te veel op handelsnaam lijkt. Ook BBIE heeft het nergens over handelsmerken maar gewoon over merken, in diverse soorten dat wel.

• 0

Daar heb jij helemaal gelijk in Hans. Het blijkt dat de term wat minder gangbaar is dan gedacht.

Ontopic: zoek eerst even uit of de merknaam al bestaat: Zoeken naar een merk

Houd er ook rekening mee dat als een merk niet aan de richtlijnen voldoet deze geweigerd kan worden. Je hebt dan geen merkenbescherming en je krijgt de betaalde kosten niet terug.

• 0

Hartelijk dank alle voor de snelle reacties!

Zijn er ook nog andere opties mogelijk dan handelsmerk?

Uiteraard willen we klein beginnen, maar ergens toch de piste openhouden voor als we aan uitbreiding toe zijn. Ik voorzie dit liever op voorhand, zodat een rompslomp aan administratie en kosten kan vermeden worden achteraf.

Alvast bedankt voor jullie duidelijk reacties!

• 0

Als je kosten wil vermijden, waarom dan zo'n enorme structuur optuigen met een hoofdbedrijf en subbedrijven? Je bent al wel actief als designbureau, maar je weet niet wat de opties zijn met merken en handelsnamen? De hele optelsom klopt niet. Als je brommers en schoenen wil gaan verdelen via OEM, dan is een kleine investering in de bedrijfsstructuur en de merkhiërarchie geen weggegooid geld. Wat is trouwens een OEM volgens jou?

Lees anders het topic over Merknamen, Handelsnamen en Domeinnamen eens door.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0
Uiteraard willen we klein beginnen, maar ergens toch de piste openhouden voor als we aan uitbreiding toe zijn. Ik voorzie dit liever op voorhand, zodat een rompslomp aan administratie en kosten kan vermeden worden achteraf.

Alvast bedankt voor jullie duidelijk reacties!

Allicht is het in dit licht ook verstandig te vermelden dat je uit België komt of lijkt te komen... wil je daar inderdaad starten?

Een moederbedrijf (statutaire naam?) hoeft nog geen investeringsmaatschappij of holding te zijn. In Nederland voldoet in basis één inschrijving, waarbij je handelsnamen kunt bijschrijven. Of dat financieel (fiscaal), juridisch en risicotechnisch verantwoord is, kunnen wij zo niet beantwoorden.

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Klopt, het is hem allemaal in België te doen natuurlijk.

Dat verandert de zaak waarschijnlijk enigszins wel?

We willen geen kosten vermijden, maar onnodige kosten maken lijkt me zinloos. Deze kan je beter gebruiken om te investeren.

De brommers en schoenen gaf ik aan als voorbeeld, wij zullen zelf in de elektronica actief worden.

OEM (Original Equipment Manufacturer )zal voor onze core business betekenen dat wij producten importeren en met al dan niet verdere wijzigingen onder onze eigen naam op de markt hier brengen.

We wensen ook klein te beginnen als importeur om zo steeds verder uit te groeien en met interessante producten op de markt te komen.

Waarbij deze producten heel divers kunnen zijn. En net daarom had ik graag geweten wat een interessante structuur is om bij elke categorie van product een 'bedrijfs-/productnaam' te hanteren.

Thx voor de al gegeven tips!

• 0

Dat verandert de zaak waarschijnlijk enigszins wel?

Nee hoor. Het blijft een warrig verhaal waarin de organisatiestructuur met de merkhiërarchie verward wordt. Met hoeveel mensen werken jullie aan dit project? Wat is volgens jullie een OEM?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Okay, je importeert elektronica. Omdat je klein begint, lijkt het me megalomaan om meten onder tal van labels actief te worden. Kies desnoods een handelsnaam voor je groothandelsactiviteiten en voeg daar merknamen aan toe voor productlijnen. Besef dat elke extra naam een extra invstering in branding betekent. Je kan wel een label op die producten plakken, maar je zal daar een wereld omheen moeten creëren.

Voorbeeld is Medion, dat vergelijkbare activiteiten ontplooit voor Aldi, Tchibo, Carrefour en talloze andere retailers. Iedereen kan z'n eigen fantasiemerken krijgen.

• 0

Okay, je importeert elektronica. Omdat je klein begint, lijkt het me megalomaan om meten onder tal van labels actief te worden. Kies desnoods een handelsnaam voor je groothandelsactiviteiten en voeg daar merknamen aan toe voor productlijnen. Besef dat elke extra naam een extra invstering in branding betekent. Je kan wel een label op die producten plakken, maar je zal daar een wereld omheen moeten creëren.

Voorbeeld is Medion, dat vergelijkbare activiteiten ontplooit voor Aldi, Tchibo, Carrefour en talloze andere retailers. Iedereen kan z'n eigen fantasiemerken krijgen.

Bedankt voor de tip! Het is inderdaad niet de bedoeling om van bij de start al direct meerdere namen te hebben. Beginnen bij begin en met één starten. Maar naar toekomst toe hadden we dit idee graag in het achterhoofd gehouden en vandaar mijn vraag om vooraf eens te weten wat hier de meest gangbare structuren voor zijn.

En zoals je aanhaalt is het inderdaad de bedoeling om een branding te maken per naam, om er telkens een volwaardig merk van te maken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar