• 0

Na opzeggen contract wil boekhouder opeens al het meerwerk verrekenen

L.S.

 

Vier jaar geleden ben ik met de start van mijn bedrijf een contract aangegeaan met een boekhoudkantoor.

Aantal facturen op basis van een schatting, natte vingerwerk.

 

De werkelijke administratie is gestart in januari 2008.

 

Ik ging behoorlijk over de opgegeven aantallen heen. In het tweede jaar heb ik dit aangegeven, en zijn antwoord was, volgend jaar krijg je de verhoging.

 

Nu heb ik het contract opgezegd.

 

En vervolgens krijg ik een mailtje met de tekst,

"Ik stel voor dat we nog wel even kijken naar de hoeveelheid boekingen de afgelopen jaren, we hebben een afspraak gemaakt op basis van een aantal boekingen, hier ben je volgens mij ruimschoots overheen gegaan en tot op heden hebben we dit niet verrekend. Ik zal hier even naar moeten kijken en ook opzoeken wat wij destijds hebben afgesproken."

 

Dit gaat inhouden, dat ik nu nog een verdubbeling van de boekhoudkosten van de afgelopen jaren kan verwachten.

Ik ben er ruimschootsoverheen gegaan.

 

In het contract staat een regeltje,"Afwijkingen ten aanzien van geoffreerde aantallen worden vroegtijdig met Ritske Elektrotechniek besproken."

 

En dan staat er nog een regeltje, "Meerwerk, Onder meerwerk verstaan wij activiteiten, die niet in het voorstel staan beschreven. Wij zullen meerwerkactiviteiten altijd vooraf met u bespreken."

 

En dan nog het kostenplaatje, ik zou dan per 01 jan 2012, bij Joost op basis van het werkelijk reeel aantal facturen, minder geld kwijt zijn, dan nu op basis van het geschatte aantal facturen.

En dat heeft dan m.i. te maken met de manier van verwerken.

 

Overigens heb ik elke maand een factuur gekregen met vermelding, "maand xxxx, administratie.

 

Mijn vraag, kan dit zomaar nog verrekend worden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou verwijzen naar zijn voorwaarden. Ik heb met mijn boekhouder, vaste prijs per jaar, de uitdrukkelijke afspraak gemaakt dat meerwerk altijd door de accountant vooraf aangegeven moet worden. Zo voorkom je misverstanden. Mij lijkt dat in jouw geval dat duidelijk gesteld is.

Link naar reactie
  • 1

Hmmm of het (formeel) kan of niet laat ik in het midden.

 

Ik lees uit je bericht dat je zelf al had geconstateerd (en aangegeven) dat het aantal boekingen de destijds gegeven schatting (ruimschoots) heeft overschreden.

Ik kan me voorstellen dat jouw boekhouder het extra werk tot nu toe heeft gezien als een stukje investering in een nieuwe klant / ondernemer en goodwill heeft willen kweken voor een langdurige relatie. Nu jij het contract beëindigt kan ik me wel voorstellen dat (een deel van) deze investering alsnog wil verrekenen. Het feit dat je bij een ander voor hetzelfde (meer) werk minder gaat betalen vind ik niet zo relevant, je had die keuze immers vier jaar geleden ook kunnen maken.

 

Ik zou gewoon in gesprek gaan en eens kijken of je hierover tot een redelijke afspraak kunt komen zodat beide partijen met een goed gevoel uit elkaar kunnen gaan.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je zelfs al zo tof bent om het zelf aan te geven is het wel heel flauw om nu jaren later bij opzegging nog even de rekening te gaan presenteren toch? Je mag er vanuit gaan dat de facturen gewoon conform opdracht zijn en dat je juist geïnformeerd wordt over kosten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hmmm of het (formeel) kan of niet laat ik in het midden.

 

Ik lees uit je bericht dat je zelf al had geconstateerd (en aangegeven) dat het aantal boekingen de destijds gegeven schatting (ruimschoots) heeft overschreden.

Ik kan me voorstellen dat jouw boekhouder het extra werk tot nu toe heeft gezien als een stukje investering in een nieuwe klant / ondernemer en goodwill heeft willen kweken voor een langdurige relatie. Nu jij het contract beëindigt kan ik me wel voorstellen dat (een deel van) deze investering alsnog wil verrekenen. Het feit dat je bij een ander voor hetzelfde (meer) werk minder gaat betalen vind ik niet zo relevant, je had die keuze immers vier jaar geleden ook kunnen maken.

 

Ik zou gewoon in gesprek gaan en eens kijken of je hierover tot een redelijke afspraak kunt komen zodat beide partijen met een goed gevoel uit elkaar kunnen gaan.

 

Sorry dat vind ik een beetje onzin, als ik wil investeren in een relatie met een klant daar hem korting te geven kan ik toch ook niet als de klant na een jaar al opzegt nog even die korting willen terug vangen? Voorwaarden zijn helder, meerwerk moet vooraf besproken worden.

 

En 4 jaar is wel een beetje lang voor een investering vind je niet?

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Formeel staat de boekhouder niet erg sterk. Het is moeilijk vol te houden dat er jarenlang geen probleem is bij extra boekingen en dat bij afscheid opeens wel het geval is. Een en ander op basis van een afspraak die niet is vastgelegd en ook niet volgt uit de praktijk (eerdere correcties).

Je zou als klant concluderen dat het tarief ruim genoeg was om wat extra werk te absorberen. Dat blijkt ook als je zijn tarief vergelijkt in de markt.

 

Het beste is om dit zakelijk te benaderen. Laat hem er maar naar kijken en met argumenten komen waarom een extra factuur legitiem zou zijn. Als hij een redelijke vordering heeft kan je beslissen om deze te slikken en met opgeheven hoofd afscheid nemen. Is hij onredelijk dan zou ik de vordering beargumenteerd afwijzen en zien wat er van komt.

Link naar reactie
  • 0
Ik ging behoorlijk over de opgegeven aantallen heen. In het tweede jaar heb ik dit aangegeven, en zijn antwoord was, volgend jaar krijg je de verhoging.

Dan heb jij dus gedaan wat correct is, en dat hij het daarna laat lopen is zijn probleem. Ik snap best dat hij nu opeens spijt krijgt van zijn gebrek aan doortastendheid, en het is ook balen voor hem, maar hij heeft het helemaal aan zichzelf te danken.

 

We hebben allemaal wel een het lid op de neus gehad door domme of ondoordachte akties, en dit is zijn leermomentje.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Voor de duidelijkheid, ik liep al vanaf februari rond met gemegde gevoelens over de inzet.

 

Na het berichtje van de boekhouder heb ik natuurlijk een mailtje teruggestuurd.

 

Vriendelijk en op niet-verwijtende toon duidelijk gemaakt, dat "nee", ook een goed advies kan zijn, want ik ben verkeerd geadviseerd in iets, met zijn kennis en inzicht had hij nooit een positief advies mogen geven. Dat heeft mij geld gekost.

 

En zo nog wat andere zaken benoemd, die erg matig afgehandeld zijn.

 

En dan volgt er een mailtje, spijt, berouw, het ging inderdaad niet goed, het ging al een hele lange tijd niet goed.

 

Ik laat het nu even rusten, en bel nog een dezer dagen.

 

Link naar reactie
  • 0

Zonder verdere kosten zijn wij uit elkaar gegaan, hij zag zelf wel in dat er fouten gemaakt zijn. Blijf on speaking terms, dan kan je goed uit elkaar gaan. Het blijf natuurlijk altijd een zaak tussen twee mensen, als je op een menselijk manier oplost, kom je er misschien uit. Niet de hakken in het zand zetten, dan los je niks op.

 

Wil je er meer over kwijt, kun je altijd hier nog de situatie duidelijk maken en een advies vragen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.