• 0

Management BV, welke stappen voor uitbetaling DGA salaris

Beste iedereen,

 

Ik ben bezig om een high-tech spinoff op te starten van de Technische Universiteit Eindhoven. Alle 5 de oprichters hebben een management BV opgericht om de aandelen van de startup BV (die in Februari begint met zijn activiteiten) onder te brengen en zichzelf te verhuren aan de startup. Rond februari regelen we alle fiscale, accountancy en administratieve zaken in de startup goed door met een van de grote accountancy kantoren in zee te gaan om alles te regelen (meteen internationale handel etc.) en dan wordt ook de opzet van alle management BVs en constructies opgezet.

 

Nu heb ik werk gedaan als programmeur en mijn voormalige werkgevers hebben me opdrachten gegeven die ik via mijn management BV heb vervuld; facturen geschreven en die zijn betaald en voldaan. Ik heb mezelf nog geen cent salaris uit mijn management BV uitgekeerd maar dat wordt dus nu tijd omdat ik door mijn persoonlijke reserves raak.

 

Dit is de voorgeschiedenis, nu eindelijk de vraag:

 

Welke stappen moet ik zetten, (aanmelden werkgever bij Belastingdienst bijvoorbeeld?) voordat ik mezelf als DGA salaris mag uitkeren op de juiste wijze? Ik weet dat het niet zo simpel is als gewoonweg het bedrag overmaken maar ik kan geen concreet overzicht vinden van alle stappen die ik moet doorlopen. Hoe moet ik dit doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben op dit moment met hetzelfde bezig. Ben dus geen expert, maar een ervaringsdeskundige.

Je kunt je afvragen of je DGA van je holding wordt of van de werk mij. Voor het laatste valt ook veel te zeggen.

Waarschijnlijk gaan jullie toch personeel aannemen, dan heb je sowieso een personeelsadministratie nodig. Je moet dit melden bij de Belastingdienst voor de loonheffingennummers. En natuurlijk maandelijks een salarisstrook en jaaropgave + afdrachten. Op de site van de belastingdienst kan je Handboek Personeel downloaden (300 blz.).

Wat er verder bij komt kijken: arbeidscontracten, voor personeel en voor DGA.

Als je al eea ontwikkeld heb moet je alle rechten overdragen naar je werkmij. Wel zo een goed idee als je later investeerders wilt aantrekken.

 

Zo.. en nu de reakties van de experts afwachten.

Link naar reactie
  • 0

Klinkt veelbelovend allemaal! Deze casus heeft veel invalshoeken en aandachtspunten.

 

Geld uit je eigen BV halen kan op de volgende manieren:

 

1. Salaris (mijns inziens heeft dit de voorkeur). Je bent werknemer van je eigen management BV en kunt salaris aan je zelf betalen. Gewoon laten verlonen via een loonbureautje want de loonberekening is heel eenvoudig maar wel fiscaal optimaliseren: dat wil zeggen, een dusdanig salaris aan je zelf uitbetalen dat je in een niet te hoge schijf van de inkomstenbelasting terecht komt (bij voorkeur in de 33% schijf maar ik weet niet wat je allemaal aan inkomsten en aftrekposten (eigen woning?) hebt.) Let op: afhankelijk van je verdiensten in de BV kan de Belastingdienst eisen dat je het minimale DGA salaris ad 41.000 moet nemen of wellicht zelfs meer.

 

2. Gewoon overmaken naar privé. De opgenomen bedragen worden bijgeboekt op je rekening-courant positie met je eigen B.V. Je management BV krijgt een vordering op jou privé. Over deze vordering (voor zover > 17.500 euro) moet rente worden berekend. In privé kun je je schuld aan je management B.V. aangeven in box 3 (met drempel).

Deze rekening-courant moet niet te veel oplopen! Dus wees hier voorzichtig mee. Let ook op de salariseis genoemd onder '1'.

 

Misschien heb je de gelden voor de oprichting van je BV op de rekening van de BV laten staan. Het is vrij gebruikelijk om deze gelden weer terug te boeken naar privé. Dan kun je daar een tijdje van leven.

 

3. Dividend uitkeren. Zo te horen betreft het een management BV die nog niet lang geleden is opgericht. Dividend uitkeren lijkt mij in deze situatie eerst geen optie.

 

Aanvullende opmerking:

Je kunt overwegen om de accountancydiensten van je eigen management BV niet samen met de werkmaatschappij(en) bij één en dezelfde accountant onder te brengen. Het heeft voordelen om alles bij één accountant onder te brengen (totaaloverzicht, optimalisatie fiscaal etc.) maar het kan ook nadelen hebben. Je moet er heel goed voor waken dat de belangen van jou en je BV goed behartigd worden en een eigen accountant bewaakt je belangen wellicht (ik ben voorzichtig) beter vanwege de onafhankelijke en objectieve positie tov de groep.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle reactie! Eerste post en meteen al een geweldige forum-experience ;)

 

Het gaat dus om werk dat ik als programmeur voor mijn management-bv heb gedaan om rond te komen totdat de activiteiten in de startup werkmij genoeg genereren om mij en mijn andere compagnons te gaan betalen.

Nu heb ik een programmeerproject van een kleine 18k gewonnen en heb de eerste aanbetalingen betaald gekregen aan mijn management-bv.

 

Vervolgvragen: Mijn management-bv heeft alleen mijzelf als DGA in dienst. Moet ik mezelf aanmelden als werkgever bij de belastingdienst via dat formulier alvorens ik mezelf officieel mag laten starten via arbeidsovereenkomst met mezelf? Of is dit in het geval van alleen een DGA niet nodig?

 

Iemand tips voor een accountancy/administratie kantoor in Eindhoven dat mijn beperkte benodigdheden voor een passend tarief kan voldoen?

 

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
  • 0

 

 

Vervolgvragen: Mijn management-bv heeft alleen mijzelf als DGA in dienst. Moet ik mezelf aanmelden als werkgever bij de belastingdienst via dat formulier alvorens ik mezelf officieel mag laten starten via arbeidsovereenkomst met mezelf? Of is dit in het geval van alleen een DGA niet nodig?

 

 

 

Dag timkoene

 

Je moet je management-BV zelf aanmelden bij de fiscus als werkgever, zie deze link. Je zult dus ook een loonadministratie moeten gaan voeren. Dat kun je prima neerleggen bij de te vinden accountant.

 

Lees wel even de regels m.b.t. het salaris van de DGA, zie deze column.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.