Ga naar inhoud
  • 0

Klant wil geld terug na beeindiging contract

Als ZZP'er bouw ik een website voor firma X voor 50k. Het betreft een grote website waarvoor wij 1,5 jaar hadden uitgestippeld. De klant is tijdens het proces aan aantal keer haar afspraken niet nagekomen waardoor ik niet verder kon. Ik heb mij hierbij flexibel opgesteld. Zoals gedacht, is het project daardoor uitgelopen en is de website nu niet in zijn geheel af. Hier had ik Firma X tijdig over ingelicht. Desondanks, ziet firma X het niet tijdig halen van de initiele planning en dat we website niet naar behoren is, als reden om het vertrouwen in mij op te zeggen. Het is geen fijne samenwerking geweest omdat zij hun afspraken niet nakwamen en de firma mij beticht van wanprestatie, daarom ga ik graag in op hun voorstel om het project vroegtijdig te beeindigen.

We hadden afgesproken dat ik het afgesproken bedrag in termijnen zou facturen, hierdoor heb ik al 80% van het bedrag ontvangen. De laatste factuur willen zij om bovenstaande redenen niet overmaken. Firma X wil namelijk beoordelen aan de hand van mde broncode in hoeverre het project af is en naar ratio daarvan eventueel geld terugvorderen van mij. In het contract staat dat het systeem van hen zal zijn NA oplevering. Wij hebben niets over het vroegtijdig beeindigen van het contract opgenomen in het contract.

Ben ik verpicht iets terug te betalen? Zo ja, ook naar ratio?

Dien ik mijn broncode af te staan aan de firma?

En hebben jullie verder tips voor mij hoe ik met deze situatie om kan gaan. Alvast dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Is de site nu af?

Hoe zou de klant initieel bepalen of de site af was? Hebben ze daar de code inderdaad voor nodig?

Denk dat je in een onderhandelingstraject zit aangezien er blijkbaar niet voor alle gevallen wat afgesproken is. Ben even de juridische term kwijt maar je moet werken naar een bepaald punt, bijvoorbeeld zij de code en jij nog 10% dat voor beiden acceptabel is en dat daarmee de kous af is.

Link naar reactie
  • 0

De broncode "geven"terwijl het project nog niet is afgerond lijkt me onhandig, zeker als je toch in een conflict situatie zit. Kun je de opdrachtgever niet vragen om een afspraak te maken zodat jullie samen door de broncode heen kunnen lopen en door de functionaliteiten, een lijstje maken met wat nog ontbreekt, welke info jij daarvoor nodig hebt en vervolgens een actielijst die door beiden ondertekend wordt?

Wil de opdrachtgever daar niet aan meewerken, dan zou ik me afvragen wat het motief kan zijn om de broncode te willen "zien", maar mss ben ik wat wantrouwig

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je hebt uitgelegd dat de vertraging aan hun toegeschreven kan worden - wat is hun reaktie daarop?

Ja, ze gaven aan dat het halen van de dealine mijn verantwoordelijkheid is.

De broncode "geven"terwijl het project nog niet is afgerond lijkt me onhandig, zeker als je toch in een conflict situatie zit. Kun je de opdrachtgever niet vragen om een afspraak te maken zodat jullie samen door de broncode heen kunnen lopen en door de functionaliteiten, een lijstje maken met wat nog ontbreekt, welke info jij daarvoor nodig hebt en vervolgens een actielijst die door beiden ondertekend wordt?

We hebben gisteren een re-inventarisatie gemaakt van de nog te realiseren functionaliteiten en daar een einddatum aan geplakt. Dat ging goed. Kan deze afspraak als nieuwe nulpunt gezien worden waarbij alle voorgaande afspraken komen te vervallen?

Echter zien ze vandaag af van de nieuwe afspraak en willen alsnog het project beeindigen en geld terugvorderen. Het lijkt zij nu klaarblijklijk hun afspraak niet nakomen. Hoe kan ik een groot deel van de laatste factuur bij hun innen?

Link naar reactie
  • 0
We hebben gisteren een re-inventarisatie gemaakt van de nog te realiseren functionaliteiten en daar een einddatum aan geplakt. Dat ging goed. Kan deze afspraak als nieuwe nulpunt gezien worden waarbij alle voorgaande afspraken komen te vervallen?

Nee. Alle voorgaande afspraken komen alleen te vervallen als je aantoonbaar hebt afgesproken dat alle voorgaande afspraken komen te vervallen. Een gesprek met een inventarisatie van nog te leveren prestaties heeft niet die strekking.

Echter zien ze vandaag af van de nieuwe afspraak en willen alsnog het project beeindigen en geld terugvorderen. Het lijkt zij nu klaarblijklijk hun afspraak niet nakomen. Hoe kan ik een groot deel van de laatste factuur bij hun innen?

Als je het onderling niet eens wordt, is de bottom-line dat de rechter oordeelt. Het gaat er dan om een goed dossier op te bouwen van de feiten en de gemaakte afspraken, zodat de rechter waarschijnlijk in jouw voordeel zal beslissen. Kun je (met contracten, brieven, e-mails e.d.) aantonen dat de opdrachtgever tekort is geschoten in zijn medewerking aan het project, en dat hij afspraken niet na is gekomen? Zo ja, dan kun je een incassotraject starten. Zo nee, dan wordt het tijd om wat formeler te worden en aan zo'n dossier te gaan werken. De eerste stap is dan meestal om een brief te sturen, waarin je de andere partij op zijn verplichtingen en tekortkomingen wijst, en waarin je een redelijke termijn biedt om de overeenkomst alsnog na te leven.

Het is niet helemaal duidelijk, maar ik heb de indruk dat het niet verstandig is om soepel mee te gaan in het voorstel om het project vroegtijdig te beëindigen. Dat komt zo te lezen neer op het eenzijdig annuleren van het project door de opdrachtgever, met terugvorderen van al betaalde bedragen bij jou. Maar als de opdrachtgever het project wil beëindigen met betaling van 80% of meer van de overeengekomen som, dan zou je daar natuurlijk op in kunnen gaan, als je dat wilt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.