• 0

Afschrijvingen in exploitatiebegroting

Momenteel is de post afschrijvingen van mijn exploitatiebegroting als volgt geraamd (is overigens niet mijn idee geweest):

(investering - voorraad)/10 jaar

Dit betekent dus dat de kosten voor de verbouwing, apparatuur en inventaris over een periode van 10 jaar worden afgeschreven.

 

Is dit een goede manier om de post afschrijvingen op te stellen of kan het beter?

 

Had zelf verwacht dat alleen goederen van meer dan € 450,- (die met bovenstaande berekening wel zijn meegenomen) afgeschreven dienen te worden, een onderverdeling in 5 en 10 jaar verwacht en vraag me ook af of verbouwingskosten afgeschreven kunnen worden. Ik veronderstel immers niet iedere 10 jaar opnieuw te moeten verbouwen. Volgens de persoon die het opgesteld heeft geeft zijn manier van opstellen de gunstigste resultaten, want anders zouden er in de exploitatiebegroting nieuwe posten dienen toegevoegd worden en zou dat een ongunstigere resultaat geven.

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wist en weet niet 1-2-3 een antwoord, maar aangezien na een paar dagen nog niemand gereageerd heeft... laten we eens proberen verder te komen.

 

Ben je op zoek naar een fiscale optimalisatie (de grens van 450 wijst daarop), of probeer je een optimaal bedrijfseconomisch financieel beleid te bedenken (dat je sommige investeringen voor langer dan 10 jaar ziet wijst daarop)?

 

Wat bedoel je precies met "gunstig resultaat"? Is dat "zo min mogelijk belasting betalen", of "zo laag mogelijke financiering nodig", of "zo hoog mogelijk rendement op investering bereiken"?

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je precies met (investering-voorraad)/10 jaar ?

 

Ik weet niet om wat voor onderneming het gaat, maar ik denk dat het verstandig om geen verschillen in afschrijving tussen de commerciële jaarrekening en de fiscale jaarrekening te creëeren. Dat zorgt voor onnodige administratieve lasten denk ik.

 

Investeringen beneden de € 450 dien je direct ten laste van het resultaat te brengen. Alle investeringen die daarboven liggen komen voor activering in aanmerking.

 

De verbouwingskosten moet je activeren en in 10 jaar afschrijven. Per jaar breng je dan dus 10% van de totale verbouwingskosten ten laste van je resultaat. Apparatuur en inventaris dien je in 5 jaar af te schrijven.

 

Verder kan je indien je bent aangemerkt als echte ondernemer door de fiscus ook opteren voor willekeurige afschrijving (crisismaatregel, of omdat je wellicht starter bent ?).

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties! Ik zal even wat extra uitleg geven:

 

Wat bedoel je precies met (investering-voorraad)/10 jaar ?

 

Van de totale investering (bestaande uit verbouwing, apparatuur, inventaris en voorraad) de voorraad aftrekken. Je houdt dan over: verbouwingskosten, apparatuur en inventaris. Totale afschrijving hierover in 10 jaar.

 

Ben je op zoek naar een fiscale optimalisatie (de grens van 450 wijst daarop), of probeer je een optimaal bedrijfseconomisch financieel beleid te bedenken (dat je sommige investeringen voor langer dan 10 jaar ziet wijst daarop)?

 

Wat bedoel je precies met "gunstig resultaat"? Is dat "zo min mogelijk belasting betalen", of "zo laag mogelijke financiering nodig", of "zo hoog mogelijk rendement op investering bereiken"?

 

Investeringen beneden de € 450 dien je direct ten laste van het resultaat te brengen.

 

Volgens de persoon die dit zo voorstelde geeft dit in de exploitatiebegroting het gunstigste resultaat voor belastingen. Het kan volgens hem ook wel anders maar dan zou ik in de exploitatiebegroting voor de investeringen beneden € 450,- extra posten moeten opnemen en dat zou een minder gunstig resultaat voor belastingen in de exploitatiebegroting geven.

 

De verbouwingskosten moet je activeren en in 10 jaar afschrijven. Per jaar breng je dan dus 10% van de totale verbouwingskosten ten laste van je resultaat. Apparatuur en inventaris dien je in 5 jaar af te schrijven.

 

Uit navraag aan de persoon die de afschrijvingspost heeft begroot bleek dit inderdaad zo te zijn, maar het is alleen niet als dusdanig berekend. Kan ik dat niet beter veranderen en de apparatuur en inventaris in 5 jaar afschrijving ipv. de huidige 10 jaar? Het geeft daardoor een wat minder hoog resultaat voor belastingen in de exploitatiebegroting, maar voor de bank komt dat toch wel degelijker over, niet?

 

Verder kan je indien je bent aangemerkt als echte ondernemer door de fiscus ook opteren voor willekeurige afschrijving (crisismaatregel, of omdat je wellicht starter bent ?).

 

Bij willekeurig afschrijven is het toch zo dat je eventueel aanvankelijk meer of minder afschrijft dan bij lineaire afschrijving en dat je later respectievelijk minder of meer moet gaan afschrijven (dacht ik zo). Maar in een exploitatiebegroting hoef je hier toch nog geen rekening mee te houden?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De verbouwing in 10 jaar afschrijven, de inventaris/apparatuur (valt onder dezelfde noemer t.w. inventaris) afschrijven in 5 jaar.

 

T.a.v. willekeurige afschrijving kan je hier e.e.a. lezen. Ik weet niet of je starter bent ?, maar als je geen starter bent mag je gebruik maken van de crisismaatregel willekeurige afschrijving, hetgeen inhoudt dat je een investering in bijvoorbeeld apparatuur willekeurig mag afschrijven, waarbij je maximaal 50% per jaar af mag schrijven (2009, 2010 en 2011). Je kunt er ook voor kiezen om in plaats van 5 jaar in 3 jaar af te schrijven, dus 33% bijvoorbeeld. Op dit forum zijn ook via de zoekfunctie topics te vinden die gaan over willekeurig afschrijven.

 

Als je geen verschillen tussen commercieel en fiscaal wil creëeren, hetgeen mij verstandig lijkt, dien je dus in je exploitatiebegroting rekening te houden met willekeurige afschrijving, mits je hiervoor kiest natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

De belangrijkste vraag voor mij is : Waarom doe je dit (of laat je dit doen)? Ergens laat je het woord 'bank' vallen, dat duidt er op dat de exploitatiebegroting bedoeld is om financiering los te krijgen, klopt dat? In dat geval vermoed ik dat de bank voornamelijk geinteresseerd zal zijn in een goede onderbouwing van de inkomstenkant, want zonder inkomsten zien zij hun geld ook niet terug. Daarnaast zou ik er dan voor kiezen om inventaris in vijf jaar af te schrijven omdat een hoop inventaris na die tijd echt wel aan vervanging toe is, en vijf jaar dus realistischer is.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Helemaal duidelijk nu! Verbouwing 10 jaar en inventaris+apparatuur 5 jaar.

 

Alleen ben ik nu weer aan het worstelen met wat onder inventaris valt. En vooral het feit dat daarbij het gros minder dan 450 kost. Dat kan ik moeilijk allemaal het eerste jaar als kosten opnemen???

 

En ja, de exploitatiebegroting dient aan een bank voorgelegd te worden. Ik laat het overigens wel allemaal vooraf door een boekhouder controleren.

Link naar reactie
  • 0

Bij inventaris denk ik aan

- stellingkasten

- bureau

- operatietafel

 

Kortom, spullen die langer dan een jaar meegaan.

Dingen die minder dan 450,- euro kosten kun je fiscaal gezien WEL in het eerste jaar als kosten opnemen, maar als je er graag op wil afschrijven, dan kan dat wel (mits enigszins logisch).

 

Kun je aangeven aan welke spullen je zit te denken die minder dan 450,- kosten?

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Inventaris is eigenlijk zo'n beetje alles wat niet onlosmakelijk met het pand is verbonden en wat duurzaam wordt gebruikt (even simpel gezegd).

Vaak kosten de onderdelen van een inventaris per stuk minder dan 450 euro maar bij elkaar genomen zit je er al snel boven. Neem bijvoorbeeld inventaris om te kunnen vergaderen: 4 stoelen en 1 tafel. Deze kosten per stuk vaak minder dan 450 euro maar je hebt ze wel bij elkaar nodig om een vergadermogelijkheid te creëren. De aanschaf hiervan, ook al zijn het losse onderdelen, neem je dan als 1 geheel en over de investering schrijf je, rekening houdend met de restwaarde, in vijf jaar af.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank je Marjan! Dat verheldert alles enigszins.

 

Zou ik dan ook kunnen stellen dat het meubilair en spullen voor de wachtruimte en consultatieruimte bij elkaar opgeteld mag worden? Voor de wachtruimte zijn hierin opgenomen: stoelen, tafeltje, wandfolderhouder, weegschaal, deurmat, prikbord en klok (samen >450). En voor de consultatieruimte: kruk, whiteboard, weegschaal kat, keukenweegschaal, pedaalemmer, posters, klok, apotheekkast, bureau, stoelen, brievenbakje, papiermand (samen >450). De chirurgische handinstrumenten zijn bij elkaar opgeteld ook meer dan € 450,- maar los natuurlijk weer niet.

 

Kun je aangeven aan welke spullen je zit te denken die minder dan 450,- kosten?

 

Stofzuiger, diepvries, vetbedden (speciale dekentjes), infraroodlamp, toonkast, meubels voor kantoortje (tafel, stoelen), infuusstandaard, dwangkooi, stuwband, reageerbuisrek met buisjes, microscoop, otoscoop, ophtalmoscoop, telefoon, kassa, printer, labelprinter, vakliteratuur.

 

Eigenlijk het enige waar ik momenteel echt zeker van ben dat het bij de inventaris boven € 450,- hoort zijn de opnamehokken die boven de € 450,- liggen.

 

Sorry overigens als ik belachelijk gedetailleerd zou zijn..... :-)

Link naar reactie
  • 0

Als ik jou was zou ik investeringen onderscheiden in:

inrichting wachtruimte

inrichting consultatieruimte

inrichting dierenverblijf

inrichting kantoor

behandelinstrumenten

etc.

 

Categoriseer dus wat je aanschaft en breng het onder in een van bovengenoemde of zelf te definiëren categorieën. Het zal duidelijk zijn dat je aan een scalpel (bijvoorbeeld) alleen niets hebt als je niet eerst kunt onderzoeken waar je moet snijden .

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tip Marjan!

 

Om de post afschrijving te bepalen ga ik de inventaris en apparatuur in 5 jaar afschrijven en de verbouwing in 10 jaar. Dat lijkt me nu het belangrijkste. Vervolgens laat ik gewoon alles door een boekhouder controleren. Die zijn er immers ook niet voor niets :-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.