• 0

Europese reisbureauregeling

Ik heb al even gezocht op het forum maar kom weinig topics tegen mbt de wijziging van de Nederlandse reisbureauregeling. Zie bijvoorbeeld: http://www.pleinplus.nl/opinie/artikel/18354/

 

Het komt erop neer dat de margeregeling van toepassing wordt voor organiserende bureaus vanaf 1/4/2012. Oftewel, er moet nu 19/119 van je marge afgedragen worden aan de Nederlandse fiscus (kort door de bocht).

 

Ik organiseer meerdaagse buitenlandse incentives maar ook 1 daagse voetbalarrangementen of 1 daagse personeelsuitjes. Mij wordt nergens duidelijk wat men nu precies verstaat onder 'reis'. is het criterium ' meerdaags' of 'vervoer van personen' , of misschien beide?

 

Tevens vraag ik me af of hetzelfde van toepassing is wanneer dit in Nederland is... als dat zo is betekent dit dat we geen BTW morgen vermelden op de factuur wat natuurlijk erg prijsverhogend werkt als je dit aan een bedrijf levert die normaal gesproken een deel van de BTW kon terugvorderen.

 

Is er iemand hier die in een soortgelijke eventbranche werkt en hier meer vanaf weet. De scheiding tussen wel of niet reis kan ik nergens duidelijk vinden.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Is inderdaad een duidelijk artikel, bedankt. Echter blijft het mij onduidelijk hoe het nu zit met een 1 daags personeelsuitje of een arrangement naar bijv. Feyenoord Ajax. Iemand heeft aan mij verteld dat dan ook die regeling van toepassing is maar volgens mij is dat dus niet zo, toch?

 

Wij verkopen ook veel voetbalreisjes bestaande uit vlucht, hotel, kaart. Zou hier dus (helaas) ondervallen. Maar op het moment dat we deze zonder vlucht verkopen, zou het dan niet van toepassing zijn?

Link naar reactie
  • 0

1. ) Is inderdaad een duidelijk artikel, bedankt. Echter blijft het mij onduidelijk hoe het nu zit met een 1 daags personeelsuitje of een arrangement naar bijv. Feyenoord Ajax. Iemand heeft aan mij verteld dat dan ook die regeling van toepassing is maar volgens mij is dat dus niet zo, toch?

 

2.) Wij verkopen ook veel voetbalreisjes bestaande uit vlucht, hotel, kaart. Zou hier dus (helaas) ondervallen. Maar op het moment dat we deze zonder vlucht verkopen, zou het dan niet van toepassing zijn?

 

1.) Dat staat in het artikel, onder "Reishandelingen": "Bijvoorbeeld het organiseren van excursies en uitstapjes en het verlenen van toegang tot musea". Lijkt mij dus een 'reishandeling'.

 

2.) Ik denk dat het dan (misschien) geen "reishandelingen" zijn (maar meer 'kaartverkoop met overnachting' of zoiets).

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag: het is dus zo dat een zakelijke klant van een reisbureau eigenlijk 19% duurder uit zal zijn met de reisbureauregeling omdat hij simpelweg geen BTW kan terugvorderen? Dit kan een reisbureau niet opvangen, behalve dan door de winstmarge tkleiner te maken door de reis goekoper te maken (?).

 

Eddy

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

dank voor de snelle reactie.

 

Hoe doet de klant dat terugvorderen dan als er geen BTW-bedrag op de factuur staat, maar alleen dat de reisbureauregling van toepassing is? De consument betaalt toch nog steeds hetzelfde als de winstmarge (ex BTW) voor het reisbureau gelijk blijft?

 

Voorbeeld:

 

OUDE SITUATIE

 

Voor reiziger:

reis Koopsom ex. BTW Euro 1000,-

BTW 19% EURO 190,-

reis Koopsom EURO 1190,-

 

Voor reisbureau:

reis Inkoop ex BTW Euro 500,-

BTW 19% EURO 95,-

reis inKoopsom EURO 595,-

 

Netto Winstmarge:

1000 - 500 = EURO 500

 

 

NIEUWE SITUATIE

 

Voor reiziger:

reis Koopsom Euro 1190,- (geen BTW vermelding)

 

Voor reisbureau:

reis Inkoop ex BTW Euro 500,-

BTW 19% EURO 95,-

reis inKoopsom EURO 595,-

 

Netto Winstmarge:

1190 - 595 = EURO 595 = Winstmarge (incl. BTW) - BTW (19/119)= Winstmarge excl. EURO 500

 

Link naar reactie
  • 0

Deze hele regeling deugt voor geen meter. Vroeger was de BTW altijd een soort doorgeefluikje waar je niets mee te maken hebt, nu wordt door deze regeling de BTW opeens een lastpost die het voor ondernemers in deze branche heel erg moeilijk gaat maken. Je wordt namelijk aan twee kanten benadeeld. En je mag geen BTW terugvragen (wat betekend dat de kostenpost al met 19% en straks met 21% gaat stijgen) Daarnaast moet je de 19% BTW die een klant normaal gesproken zou kunnen terugvragen ook ergens kwijt.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er ook niet positief over.

Er van uitgaand dat het reisbureau gelijke winst wil overhouden als vóór de reisbureauregeling, is mijn inziens het grrootste nadeel dat de zakelijke klanten geen BTW kunnen terugvorderen en dus het BTW pecentage duurder uit zullen zijn voor hun reizen. Voor de particuliere klanten zal het volgens mij niet uitmaken. Toch? De enige wijze waarop de reaisorganisatie de zakelijke klanten tegemoet kan komen is dan minder winst maken. Lijkt me bij de meesten geen optie.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er ook niet positief over.

Er van uitgaand dat het reisbureau gelijke winst wil overhouden als vóór de reisbureauregeling, is mijn inziens het grrootste nadeel dat de zakelijke klanten geen BTW kunnen terugvorderen en dus het BTW pecentage duurder uit zullen zijn voor hun reizen. Voor de particuliere klanten zal het volgens mij niet uitmaken. Toch? De enige wijze waarop de reaisorganisatie de zakelijke klanten tegemoet kan komen is dan minder winst maken. Lijkt me bij de meesten geen optie.

 

Dat is dus ook precies hetgeen waar ik tegenaanloop.

Link naar reactie
  • 0

het scheelt in ieder geval heel veel administratie en discussies met de belastingdienst (ik praat nu als dienstverlener in de branche) daar deze discussies is/was er genoeg ruimte voor oneerlijke concurrentie door het net ff anders toepassen van de btw regels. Daarbij is het gewoon een feit, Nederland was een Europese uitzondering.

 

Een voorbeeld, ik verkoop verschillenden aanvullende diensten specifiek voor de reisbranche. Los zou ik (grofweg) 19% duurder zijn dan als het via Packaging zou gaan. Daarmee een uitnodiging voor de clubs zelf dit (verder) te gaan ontwikkelen...

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

het scheelt in ieder geval heel veel administratie en discussies met de belastingdienst (ik praat nu als dienstverlener in de branche) daar deze discussies is/was er genoeg ruimte voor oneerlijke concurrentie door het net ff anders toepassen van de btw regels. Daarbij is het gewoon een feit, Nederland was een Europese uitzondering.

 

Een voorbeeld, ik verkoop verschillenden aanvullende diensten specifiek voor de reisbranche. Los zou ik (grofweg) 19% duurder zijn dan als het via Packaging zou gaan. Daarmee een uitnodiging voor de clubs zelf dit (verder) te gaan ontwikkelen...

 

Dat klopt, maar het probleem zit hem in de facturatie. De reiziger en daarmee de organisatie wordt de dupe. Het kan niet zo zijn dat je als leverancier geen BTW mag terugvragen en BTW moet afdragen die je eigenlijk niet krijgt (want de klant kan hem niet aftrekken).

Link naar reactie
  • 0

Het is toch gewoon zo dat je alleen de BTW berekent over de winst en niet over de reis... dit is een hele normale marge regeling.

BTW=

 

Belasting

Toegevoegde

Waarde.

 

FF grof, dit is dus (inkoop 100 - verkoop 150* btw berekenen of 50 en dit direct met de BD afrekenen ; klaar

 

*) was het maar waar

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Het is toch gewoon zo dat je alleen de BTW berekent over de winst en niet over de reis... dit is een hele normale marge regeling.

BTW=

 

Belasting

Toegevoegde

Waarde.

 

FF grof, dit is dus (inkoop 100 - verkoop 150* btw berekenen of 50 en dit direct met de BD afrekenen ; klaar

 

*) was het maar waar

 

Ja en de 19% die je zelf bij de inkoop betaald en niet terug mag vragen? Wat doe je daar dan mee. Want die gaat dan wel flink je winst benadelen.

Link naar reactie
  • 0

Ja, zo is het.

Het nadeel dat de reisbureau ervaart is dat haar zakelijke klanten minder blij zijn, omdat zij wel in de gaten hebben dat er geen BTW valt terug te halen en door die 19% (straks 21%) meerkosten wellicht in sommige gevallen de reis niet doen of goedkoper doen.

Link naar reactie
  • 0

Ja en de 19% die je zelf bij de inkoop betaald en niet terug mag vragen? Wat doe je daar dan mee. Want die gaat dan wel flink je winst benadelen.

 

Volgens mij maakt het niet uit of je zoals eerst je inkoop BTW van je verkoop BTW mocht aftrekken en het restant moest betalen/kon terugvorderen van/aan de belastingdienst. Of zoals het nu met de reisbereauregeling gaat dat je BTW betaalt op de winstmarge van de som Verkoopbedrag min inkoopbedrag inclusief BTW. Ze komen alle twee op dezelfde afdracht/terugvordering uit.

Link naar reactie
  • 0

Ja en de 19% die je zelf bij de inkoop betaald en niet terug mag vragen? Wat doe je daar dan mee. Want die gaat dan wel flink je winst benadelen.

 

Volgens mij maakt het niet uit of je zoals eerst je inkoop BTW van je verkoop BTW mocht aftrekken en het restant moest betalen/kon terugvorderen van/aan de belastingdienst. Of zoals het nu met de reisbereauregeling gaat dat je BTW betaalt op de winstmarge van de som Verkoopbedrag min inkoopbedrag inclusief BTW. Ze komen alle twee op dezelfde afdracht/terugvordering uit.

 

Kun je mij dat dan eens met een berekening laten zien?

Link naar reactie
  • 0

Deze discussie is nu al jaaaaaren aan de gang. Ik doe zaken met alle grote spelers in deze markt, maar dan ook allemaal en iedereen heeft er wel zijn mening over. Laten we niet vergeten dat NL echt een uitzondering was...

 

Misschien helpt onderstaande link:

http://www.nl.pwc.com/extweb/Bn/Taxnews.nsf/Public/SB12058

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

OUDE SITUATIE

 

Voor reiziger:

reis Koopsom ex. BTW Euro 1000,-

BTW 19% EURO 190,-

reis Koopsom EURO 1190,-

 

Voor reisbureau:

reis Inkoop ex BTW Euro 500,-

BTW 19% EURO 95,-

reis inKoopsom EURO 595,-

 

Netto Winstmarge:

1000 - 500 = EURO 500

 

 

NIEUWE SITUATIE

 

Voor reiziger:

reis Koopsom Euro 1190,- (geen BTW vermelding)

 

Voor reisbureau:

reis Inkoop ex BTW Euro 500,-

BTW 19% EURO 95,-

reis inKoopsom EURO 595,-

 

Netto Winstmarge:

1190 - 595 = EURO 595 = Winstmarge (incl. BTW) - BTW (19/119)= Winstmarge excl. EURO 500

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.