• 0

Europese reisbureauregeling

Ik heb al even gezocht op het forum maar kom weinig topics tegen mbt de wijziging van de Nederlandse reisbureauregeling. Zie bijvoorbeeld: http://www.pleinplus.nl/opinie/artikel/18354/

 

Het komt erop neer dat de margeregeling van toepassing wordt voor organiserende bureaus vanaf 1/4/2012. Oftewel, er moet nu 19/119 van je marge afgedragen worden aan de Nederlandse fiscus (kort door de bocht).

 

Ik organiseer meerdaagse buitenlandse incentives maar ook 1 daagse voetbalarrangementen of 1 daagse personeelsuitjes. Mij wordt nergens duidelijk wat men nu precies verstaat onder 'reis'. is het criterium ' meerdaags' of 'vervoer van personen' , of misschien beide?

 

Tevens vraag ik me af of hetzelfde van toepassing is wanneer dit in Nederland is... als dat zo is betekent dit dat we geen BTW morgen vermelden op de factuur wat natuurlijk erg prijsverhogend werkt als je dit aan een bedrijf levert die normaal gesproken een deel van de BTW kon terugvorderen.

 

Is er iemand hier die in een soortgelijke eventbranche werkt en hier meer vanaf weet. De scheiding tussen wel of niet reis kan ik nergens duidelijk vinden.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

OUDE SITUATIE

 

Voor reiziger:

reis Koopsom ex. BTW Euro 1000,-

BTW 19% EURO 190,-

reis Koopsom EURO 1190,-

 

Voor reisbureau:

reis Inkoop ex BTW Euro 500,-

BTW 19% EURO 95,-

reis inKoopsom EURO 595,-

 

Netto Winstmarge:

1000 - 500 = EURO 500

 

 

NIEUWE SITUATIE

 

Voor reiziger:

reis Koopsom Euro 1190,- (geen BTW vermelding)

 

Voor reisbureau:

reis Inkoop ex BTW Euro 500,-

BTW 19% EURO 95,-

reis inKoopsom EURO 595,-

 

Netto Winstmarge:

1190 - 595 = EURO 595 = Winstmarge (incl. BTW) - BTW (19/119)= Winstmarge excl. EURO 500

 

Duidelijk, maar je legt het nadeel dus bij je afnemer door in principe € 190,- duurder te worden?

Link naar reactie
  • 0

In de verkoopprijs niet, maar voor de zakelijke klant uiteindelijk onder de streep wel ja omdat die terugvorderbaar bedrag heeft

 

Ja dus wordt je voor de zakelijke klant duurder. En bij grote bedragen gaat dat om veel geld en dat kan resulteren in het verliezen van klanten. Daar zit dan ook mijn grote zorg.

Link naar reactie
  • 0

let wel er is een groot verschil tussen een reisbureau (doorgeefluik) en een organisator van reizen...

 

Zelf ben ik organisator van reizen en welke berekening ik ook maak, ik snij mezelf flink in de vingers.

 

of je hebt altijd heel veel geluk gehad t.o. van andere (internationale) aanbieders >:(

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

let wel er is een groot verschil tussen een reisbureau (doorgeefluik) en een organisator van reizen...

 

Zelf ben ik organisator van reizen en welke berekening ik ook maak, ik snij mezelf flink in de vingers.

 

of je hebt altijd heel veel geluk gehad t.o. van andere (internationale) aanbieders >:(

 

Nee, als ik de vergelijking maak kan ik dat niet zeggen.

Link naar reactie
  • 0

nadeel is meestal bekeken vanuit je eigen situatie eerst tenopzichte van wat het is geworden.

 

Klopt. Wellicht zie ik het ook allemaal heel anders, maar een nadeel van honderden euro's vind ik nogal een groot verschil. En nee ik zie niet dat ik een voordeel heb gehad t.o.v. andere aanbieders (waar ik zelf ook erg veel mee samenwerk)

Link naar reactie
  • 0

nogmaals, dit is een regeling die er al jaaaaaaaren zat aan te komen. Nu is de reis branche na boeren agrariërs de branche die altijd het meest zielig is..... tax zo, toeslag zo, slecht weer, crisis dat, te mooi weer, verkeerde vakantie periode, prijsafspraken mag niet eens consumenten zijn maar lastig, internet gaat het stenenbureau niet vervangen....

 

Lieve branche, anticiperen! Valt mij nog mee dat de Telegraaf hier nog niets van heeft overgenomen

 

foto

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ja, denk ik ook. Advertentie!

 

Je hebt gelijk er valt altijd wat te zeuren en ja het zat er al jaren aan te komen en ja we hebben geluk gehad dat het dankzij onze regeringen langer heeft geduurd dan dat Brussel wilde. Maar toch komt voor de zakelijke klant 19% hard aan. Wij zeuren een beetje daarover, maar zij moeten de rekening daarvan voldoen.

Link naar reactie
  • 0

Ja, denk ik ook. Advertentie!

 

Je hebt gelijk er valt altijd wat te zeuren en ja het zat er al jaren aan te komen en ja we hebben geluk gehad dat het dankzij onze regeringen langer heeft geduurd dan dat Brussel wilde. Maar toch komt voor de zakelijke klant 19% hard aan. Wij zeuren een beetje daarover, maar zij moeten de rekening daarvan voldoen.

 

Klopt, maar het grote probleem voor onze organisatie (organiseren van bedrijfsuitjes) is dat zakelijke klanten straks naar andere organisatiebureaus stappen die niet binnen deze regeling vallen (omdat zij eigen programma's hebben). En ja, nu is het makkelijk om te zeggen 'zorg dan ook dat je eigen programma's hebt', maar zo werkt het niet.

Link naar reactie
  • 0

Ja, denk ik ook. Advertentie!

 

Je hebt gelijk er valt altijd wat te zeuren en ja het zat er al jaren aan te komen en ja we hebben geluk gehad dat het dankzij onze regeringen langer heeft geduurd dan dat Brussel wilde. Maar toch komt voor de zakelijke klant 19% hard aan. Wij zeuren een beetje daarover, maar zij moeten de rekening daarvan voldoen.

 

Klopt, maar het grote probleem voor onze organisatie (organiseren van bedrijfsuitjes) is dat zakelijke klanten straks naar andere organisatiebureaus stappen die niet binnen deze regeling vallen (omdat zij eigen programma's hebben). En ja, nu is het makkelijk om te zeggen 'zorg dan ook dat je eigen programma's hebt', maar zo werkt het niet.

 

Mag ik dan nog ff verder 'schoppen" dit is prima (sorry!) maar ik vergelijk dit nu ff met de computerhandel (niet btw vergelijking maar wel de opschoning van een markt-werking) vroeger kocht je een PC bij een Specialist nu bij een dozenschuiver en voor echt 'vakwerk' neem je nog steeds een specialist

 

Het is toch mooi dat bedrijven die nu echt iets doen (toevoegen ontwikkelen risico) eindelijk dan zo beloond gaan worden? Niet alleen voor de bedrijven maar uiteindelijk toch ook de afnemer?

 

en ben je als dozen/reizen schuiver (toch) zo goed dan komen de klanten toch wel!

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ja, denk ik ook. Advertentie!

 

Je hebt gelijk er valt altijd wat te zeuren en ja het zat er al jaren aan te komen en ja we hebben geluk gehad dat het dankzij onze regeringen langer heeft geduurd dan dat Brussel wilde. Maar toch komt voor de zakelijke klant 19% hard aan. Wij zeuren een beetje daarover, maar zij moeten de rekening daarvan voldoen.

 

Klopt, maar het grote probleem voor onze organisatie (organiseren van bedrijfsuitjes) is dat zakelijke klanten straks naar andere organisatiebureaus stappen die niet binnen deze regeling vallen (omdat zij eigen programma's hebben). En ja, nu is het makkelijk om te zeggen 'zorg dan ook dat je eigen programma's hebt', maar zo werkt het niet.

 

Ik ken jouw handel niet... maar ik kan zo bedenken dat je dan nu moet gaan verhuren op uurtje factuurtje voor de adviesen en begeleiding van de inkoop van die uitjes en een kickbackfee neemt van je inkooppartners. Facturatie laat je rechtstreeks doen.... lekkeer hip "helemaal transparant"

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ja, denk ik ook. Advertentie!

 

Je hebt gelijk er valt altijd wat te zeuren en ja het zat er al jaren aan te komen en ja we hebben geluk gehad dat het dankzij onze regeringen langer heeft geduurd dan dat Brussel wilde. Maar toch komt voor de zakelijke klant 19% hard aan. Wij zeuren een beetje daarover, maar zij moeten de rekening daarvan voldoen.

 

Klopt, maar het grote probleem voor onze organisatie (organiseren van bedrijfsuitjes) is dat zakelijke klanten straks naar andere organisatiebureaus stappen die niet binnen deze regeling vallen (omdat zij eigen programma's hebben). En ja, nu is het makkelijk om te zeggen 'zorg dan ook dat je eigen programma's hebt', maar zo werkt het niet.

 

Mag ik dan nog ff verder 'schoppen" dit is prima (sorry!) maar ik vergelijk dit nu ff met de computerhandel (niet btw vergelijking maar wel de opschoning van een markt-werking) vroeger kocht je een PC bij een Specialist nu bij een dozenschuiver en voor echt 'vakwerk' neem je nog steeds een specialist

 

Het is toch mooi dat bedrijven die nu echt iets doen (toevoegen ontwikkelen risico) eindelijk dan zo beloond gaan worden? Niet alleen voor de bedrijven maar uiteindelijk toch ook de afnemer?

 

en ben je als dozen/reizen schuiver (toch) zo goed dan komen de klanten toch wel!

 

 

Ben ik niet met je eens. Ik snap je beredenering maar je kunt niet alle organisaties over één kam scheren. De reden waarom wij geen eigen programma's aanbieden, is omdat wij onze focus leggen op het samenstellen van maatwerkconcepten en daar ook alle aandacht in steken en kunnen steken. Daar wordt de afnemer mee beloond.

Link naar reactie
  • 0

Ja, denk ik ook. Advertentie!

 

Je hebt gelijk er valt altijd wat te zeuren en ja het zat er al jaren aan te komen en ja we hebben geluk gehad dat het dankzij onze regeringen langer heeft geduurd dan dat Brussel wilde. Maar toch komt voor de zakelijke klant 19% hard aan. Wij zeuren een beetje daarover, maar zij moeten de rekening daarvan voldoen.

 

Klopt, maar het grote probleem voor onze organisatie (organiseren van bedrijfsuitjes) is dat zakelijke klanten straks naar andere organisatiebureaus stappen die niet binnen deze regeling vallen (omdat zij eigen programma's hebben). En ja, nu is het makkelijk om te zeggen 'zorg dan ook dat je eigen programma's hebt', maar zo werkt het niet.

 

Ik ken jouw handel niet... maar ik kan zo bedenken dat je dan nu moet gaan verhuren op uurtje factuurtje voor de adviesen en begeleiding van de inkoop van die uitjes en een kickbackfee neemt van je inkooppartners. Facturatie laat je rechtstreeks doen.... lekkeer hip "helemaal transparant"

 

leuk idee, maar helaas geen optie.

Zullen er nog eens goed over gaan brainstormen hoe we dit gaan aanpakken.

Link naar reactie
  • 0

Maar stel nou dat de specialst/ontwikkelaar van het product een groter marktbereik wil hebben door zijn producten ook te laten verkopen door de dozenschuiver en niet deze dozenschuivers zelf wil beconcurreren. De specialist heeft zijn productprijs al bepaald aan de markt waar soms maar een kleine winstmarge valt te halen. Dus de specialist zit zo laag mogelijk om mee te kunnen doen. Hoe kan de dozenschuiver dan nog aan mee doen zonder hogere prijzen te moeten hebben dan zijn leveraancier. Het is voor de uiteindelijke klant ook van belang dat de specialist ook de dozenschuivers kan gebruiken om meer volume te kunnen verkopen ojm zo ook lagere prijzen te kunnen hanteren. Dat service goede service tegenwoordig ver te zoeken is ben ik met je eens. Dit heeft volgens mij toch te ook zeer maken in eer voor eigen werk van de specialist of de dozenschuiver, en niet alleen kostenbesparing.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.