• 0

Europese reisbureauregeling

Ik heb al even gezocht op het forum maar kom weinig topics tegen mbt de wijziging van de Nederlandse reisbureauregeling. Zie bijvoorbeeld: http://www.pleinplus.nl/opinie/artikel/18354/

 

Het komt erop neer dat de margeregeling van toepassing wordt voor organiserende bureaus vanaf 1/4/2012. Oftewel, er moet nu 19/119 van je marge afgedragen worden aan de Nederlandse fiscus (kort door de bocht).

 

Ik organiseer meerdaagse buitenlandse incentives maar ook 1 daagse voetbalarrangementen of 1 daagse personeelsuitjes. Mij wordt nergens duidelijk wat men nu precies verstaat onder 'reis'. is het criterium ' meerdaags' of 'vervoer van personen' , of misschien beide?

 

Tevens vraag ik me af of hetzelfde van toepassing is wanneer dit in Nederland is... als dat zo is betekent dit dat we geen BTW morgen vermelden op de factuur wat natuurlijk erg prijsverhogend werkt als je dit aan een bedrijf levert die normaal gesproken een deel van de BTW kon terugvorderen.

 

Is er iemand hier die in een soortgelijke eventbranche werkt en hier meer vanaf weet. De scheiding tussen wel of niet reis kan ik nergens duidelijk vinden.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

klopt, maar waarin zie jij dan de oneerlijke concurrentie? Wie wordt bevoordeeld of benadeeld met de nieuwe regeling?

 

De ondernemers die niet onder deze regeling vallen worden bevoordeeld. Waarom, de klanten van deze ondernemers kunnen de BTW wel terugvorderen terwijl dit bij ons niet het geval is.

Link naar reactie
  • 0

ehmmm, nu quote je mij en leg je mijn reactie toch echt anders uit dan ik bedoelde >:(

 

Als het gaat om de markt met zakelijke reizen voor ondernemers dan deel ik je meing dat er een verschil optreedt t.o.v. voor 1-4-12, maar voor de consumentenmarkt is de regeling prima. Zoals gezegd, gelijk aan andere aanbieders voor consumenten in de EU. Wat overigens ook voor zakelijk geldt, want in de EU geldt nu dezelfde regeling, dus van verstoring van de concurrentie is geen sprake. De NL aanbieder raakt gewoon zijn voordeel kwijt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ehmmm, nu quote je mij en leg je mijn reactie toch echt anders uit dan ik bedoelde >:(

 

Als het gaat om de markt met zakelijke reizen voor ondernemers dan deel ik je meing dat er een verschil optreedt t.o.v. voor 1-4-12, maar voor de consumentenmarkt is de regeling prima. Zoals gezegd, gelijk aan andere aanbieders voor consumenten in de EU. Wat overigens ook voor zakelijk geldt, want in de EU geldt nu dezelfde regeling, dus van verstoring van de concurrentie is geen sprake. De NL aanbieder raakt gewoon zijn voordeel kwijt.

 

Was niet de bedoeling, sorry.

 

En ik heb het ook puur over de zakelijke markt. Met oneerlijke concurrentie bedoel ik bedrijven (organisatiebureaus), die soortgelijke programma's aanbieden, maar dan o.a. eigen programma's en dus niet binnen de regeling vallen. Kortom, de zakelijke afnemer krijgt hier wel netjes een factuur met de BTW er apart op vermeld. En ik snap gewoon niet waarom dat bij de reisbureauregeling niet het geval zou mogen zijn. Europese regeling of niet. Het klopt niet.

Link naar reactie
  • 0

Dat is de reden waarom in een aantal landen diensten aan aftrekgerechtigde ondernemers (al dan niet naar keuze) niet onder de reisbureauregeling vallen. De richtlijn biedt die mogelijkheid niet, dus wat dat betreft is het wachten tot ook die landen worden aangesproken door de Europese Commissie.

 

Ik heb me niet bijzonder in de regeling verdiept, maar het is mij nog wat onduidelijk wat nu precies onder reishandelingen moet worden verstaan. In zijn algemeenheid zal bij het onderscheid ingekocht/eigen prestaties overigens vaak sprake zijn van een combinatie, zodat het met een eventueel concurrentievoordeel nog wel mee zal vallen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

(...) maar het is mij nog wat onduidelijk wat nu precies onder reishandelingen moet worden verstaan.

 

“Reishandelingen zijn:

- handelingen die kenmerkend zijn voor reisorganisatoren. Bijvoorbeeld het vervoer van de reiziger;

- handelingen die verband houden met de totstandkoming van een reis die het reisbureau de reiziger biedt. Bijvoorbeeld het organiseren van excursies en uitstapjes en het verlenen van toegang tot musea.

 

Voorbeelden voor wie de reisbureauregeling wél geldt:

- een touroperator de reizen inkoopt en verkoopt aan reizigers;

- een hotelaccommodatie die een busvervoerder inkoopt om door te verkopen aan haar reizigers.

 

Voorbeelden voor wie de reisbureauregeling níet geldt:

- agenten, zoals reisbureaus, die slechts bemiddelen bij de verkoop van reishandelingen;

- touroperators die niet aan reizigers verkopen maar aan andere touroperators.”

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.