• 0

Stichting starten --> VOF

Hallo allemaal,

 

Ik heb hier een tijdje zitten rondkijken op dit forum,

geweldig hier was ik naar opzoek! :) (ben hier nieuw)

 

Ik heb 2 vrienden waarmee ik websites maak. (we zijn 16, 17 en 18)

Dit loopt (tegen onze verwachting) in toch best wel goed.

We hebben al aardig wat opdrachten gekregen.

Maar een aantal hebben afgezegd omdat we eigenlijk

niet legaal werken, gewoon handje contantje zeg maar.

Omdat er wel veel mensen geinteresseerd zijn hebben

we eens naar de mogelijkheden zitten kijken om dus onze inkomsten legaal te krijgen.

De vader van een van die vrienden heeft een bedrijf in onderwijs ict.

 

Eergisteren hebben we een etentje gehad en daar wat

dingen besproken.

Het kwam eruit dat we het beste een stichting konden

beginnen. Met een postbus en een rekening ergens,

en dan het geld als een soort winstuitkering ergens overmaken

naar een of andere bankrekening in 'verweg' en het daar

1x in de zoveel tijd op gingen halen.

Dit lijkt me nou niet echt de bedoeling maar is het mogelijk en redelijk?

 

Als we dan vervolgens gaan factureren, -moeten- we dan

een btw nummer aanvragen en moeten btw vragen?

Die vader zei dat we het of overal wel moesten doen,

of overal niet. Maar ik zie bij elk bedrijf op hun factuur

staan dat ze een BTW-nummer hebben.

 

Die vader heeft ons ook nog het volgende aangeraden:

- afspraken tussen jullie 3 wie wat doet e.d.

- noodscenario voor als het mis gaat

- een soort herencontract voor de werkzaamheden

- op welke manier registreer je uren

 

Andere mensen nog tips?

 

Alvast bedankt voor de moeite van het lezen.

 

Groet,

Gerard

"Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen."

- Plato

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap niet zo zeer je uitspraak van Plato als handtekening bij jouw thread in combi met je tekst.

"een stichting ergens"..."rekening in verweg"....

Volgens mij hebben jullie drie keuzes....

-Of je negeert de uitspraak van Plato en gaat iets vaags oprichten om lekker illegaals op te richten...(dit is niet mijn keuze!)

-Of je klust lekker op deze voet bij en geeft deze inkomsten op als inkomsten niet uit dienstverband totdat het echt grote vormen gaat aannemen en richt dan een echte ondernemingsvorm op....

-Of jullie gaan nu met zijn drieen bij elkaar zitten en richten nu een echte onderneming op (BV/Ltd of Vof) met btw-nummer etc. en beginnen gelijk professioneel.

 

Belangrijk hierbij is hoeveel klanten jullie extra denken te krijgen als jullie je echt profileren als onderneming, en hoeveel winst jullie denken te gaan maken in samenhang met evt. studiefinancieringsregelingen betreffende bijverdiensten.....

 

Denk er nog eens over na.....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me ook, ik denk niet dat het heel vestandig is meteen maar semi-professioneel belastingontduiker te worden. Dat is een van de weinig dingen die je in nederland niet ongestraft kunt maken.

 

Als je het netjes aan wilt pakken maak je er gewoon een bedrijf van (vof, bv, ltd, zoiets) en geef je de inkomsten netjes op bij de belastingdienst. Die zullen je bij aanmelding ook het btw-nummer verstrekken dat op de facturen komt.

 

Natuurlijk is dit inkomen wel gewoon belast, maar zolang het bij een paar duizend p.p. blijft zal dat je weinig kosten, en ook geen problemen opleveren voor studiefinanciering. De 'grenzen' zou je moeten navragen bij belastingdienst en IBG, maar ik denk dat het allemaal nog wel mee zal vallen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wanneer het resultaat uit overige werkzaamheid boven de € 9.500,00 ligt komt, bij mijn weten, je studiefinanciering in gevaar.

 

Hou je verder niet bezig met het verzinnen van mooie belastingontduik-constructies, uiteindelijk zul je "nat" gaan.....

Hou het transparant. Maak onderling wel goede afspraken en leg deze vast. Als de vooruitzichten echt goed zijn, laat je dan in ieder geval niet tegen houden door de fiscale spelregels en ga officieel "ondernemen".

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Een stichting lijkt mij hoe dan ook ongeschikt voor jullie doeleinden. Een stichting kent een uitkeringsverbod, dus er geld in- en uit laten stromen kent zijn beperkingen. Feitelijk kan je natuurlijk alles doen, maar theoretisch zijn er wel wat bezwaren te bedenken.

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat ik op kvk ergens gelezen had dat als je je

als VOF registreerd dat je dan zoiezo je studiefinanciering

kwijt bent..? maar dit is dus pas vanaf een bepaald bedrag.

We zijn alle 3 (aankomend)studenten ik krijg nog kinderbijslag :-)

maar dat kan ik niet echt missen zegmaar.

 

Is die 9.500 euro p/p of niet? p/p zitten we

er waarschijnlijk wel onder, maar als dat op jaar basis

is komen we daar wel boven als alles doorgaat

zoals het nu loopt.

 

Over de BTW, is het nu verplicht dat wij die factureren?

"Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen."

- Plato

Link naar reactie
  • 0

 

Het exacte bedrag voor 2004 bedraagt € 10.218,00

Dit geldt overigens per persoon. Wanneer je ondernemer bent geldt dit bedrag ook en wordt daarnaast nog vermeerderd met de ondernemingsaftrek.

 

Mij is niets bekend van het feit dat wanneer je deelneemt in een vennootschap je je recht op de studiefinanciering verliest. Uiteraard zijn bovenstaande bedragen wel van toepassing.

 

Groet

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat ik op kvk ergens gelezen had dat als je je

als VOF registreerd dat je dan zoiezo je studiefinanciering

kwijt bent..? maar dit is dus pas vanaf een bepaald bedrag.

We zijn alle 3 (aankomend)studenten ik krijg nog kinderbijslag :-)

maar dat kan ik niet echt missen zegmaar.

 

Is die 9.500 euro p/p of niet? p/p zitten we

er waarschijnlijk wel onder, maar als dat op jaar basis

is komen we daar wel boven als alles doorgaat

zoals het nu loopt.

 

Over de BTW, is het nu verplicht dat wij die factureren?

 

Zonder teveel op de rechtsvorm stichting in te gaan (hier staat voldoende over op het net ;)), lijkt het me geen slimme zet. De oprichting van een stichting kost meestal tussen de EUR 250-600, afhankelijk wat je zelf regelt en wat je laat doen door de notaris. Je moet statuten opstellen, die - indien deze gewijzigd moeten worden - weer door de notaris bekrachtigd moeten worden (extra kosten weer dus). Daarbij mag je geen winst uit een stichting halen. Bij het oprichten moeten een voorzitter, secretaris en een penningmeester aangegeven worden - deze krijgen geen salaris vergoed, maar kunnen wel een vergoeding ontvangen. Alhoewel een stichting wel degelijk winst mag maken, is het heel moeilijk om deze uit de stichting te krijgen. Daarnaast kan het zo zijn dat je - afhankelijk van je activiteiten - ook als stichting btw-plichtig bent. In sommige gevallen kun je als oprichter zelfs hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld. Kortom... voor jullie situatie zie ik niet in waar jullie voordeel zou liggen.

 

Zet een v.o.f. of een Ltd. op - zorg van tevoren voor goede afspraken over wie wat doet, wat ieders inbreng is (!) en een verdeelsleutel voor de winst. Alhoewel het in het begin vaak onprettig is sommige zaken op papier te zetten omdat je gaat ondernemen samen met je vrienden, doe het - je zal er later plezier aan beleven.

 

Tenslotte over de BTW / ik kan me niet voorstellen dat er bedrijven zullen zijn die een factuur zonder btw zullen accepteren (tenzij het er een is van een bedrijf in het buitenland - daar gelden andere regels voor). Over facturatie en de regels die hieraan zijn verbonden kun je veel vinden op www.belastingdienst.nl

 

Gr.

 

Stepan Hluchan

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, het maakt geen verschil of je een factuur voor EUR 1000 krijgt zonder btw, of eentje voor EUR 1000 plus 190 BTW, aangezien je dat laatste met het eind van het kwartaal weer terug hebt van de belastingdienst. Aangezien men vrijwel altijd netto prijzen afspreekt zou geen van beide facturen onverwachts zijn... al zou ik toch even op mn hoofd krabben als ik er 1 zonder btw ontving.

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb wat lopen zoeken op die ltd. daar had ik namelijk nog

nooit van gehoord. ::)

Nu heb ik de voor en nadelen wel gelezen, maar die worden

meestal met een BV vergeleken.

Wat denken jullie dat voor ons de beste rechtsvorm is.

De stichting valt af, daar hebben jullie me volledig van overtuigd dat dat niet handig is :).

 

Nog een ander vraagje, ik ben totaal niet bekend met aangeven van belasting ect. moet daar proffesionele "hulp" voor ingeschakeld worden of kan je dat helemaal zelf doen?

"Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen."

- Plato

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij hebben jullie de keuze tussen een Vof of een BV. Een Vof lijkt mij een aardige om mee te beginnen (soort driemans zaak). Als je je wat te jong voelt en je vader "stille vennot" wilt maken kun je een CV starten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij hebben jullie de keuze tussen een Vof of een BV. Een Vof lijkt mij een aardige om mee te beginnen (soort driemans zaak). Als je je wat te jong voelt en je vader "stille vennot" wilt maken kun je een CV starten.

 

Waarom valt die ltd. er dan buiten?

"Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen."

- Plato

Link naar reactie
  • 0

Als je geen BV wil, wil je ook geen Ltd. Persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde van een Ltd niet zo. De BV is prima, begrijpelijk en recht op en neer. In jullie geval zou ik eerst naar een Vof of CV kijken. Minder kosten, is sneller op te richten en je profiteert van allerlei regelingen voor zelfstandigen (startersaftrek). Winst is inkomen en je hebt alleen te maken met BTW en de inkomsten belasting.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Tenslotte over de BTW / ik kan me niet voorstellen dat er bedrijven zullen zijn die een factuur zonder btw zullen accepteren

Ik zou niet weten waarom niet... Bedrijven kijken toch naar het netto bedrag, als dat maar laag genoeg is...

 

 

Ik vind dat geen argument aangezien dat logischerwijs altijd opgaat - uiteraard, bedrijven kijken altijd naar het bedrag excl. btw gezien ze de btw terug kunnen vorderen. Wat ik met bovenstaande probeerde te zeggen is dat het volgens mij niet helemaal volgens de regeltjes is. Een bedrijf dat in aanmerking komt voor een vrijstelling van BTW, moet dit ook duidelijk op de factuur aangeven. Is dit niet het geval...dan klopt de factuur simpelweg niet en zal ik hem als bedrijfzijnde niet accepteren. Mocht er belastingtechnisch uiteindelijk echt iets niet goed zitten, dan ben ik net zo goed de pineut als diegene die de foute factuur (bewust of handelend uit onwetendheid) heeft opgemaakt. Ook als ontvanger hoor ik te controleren wat er wel of niet op de factuur staat - ik heb immers ook een administratie bij te houden. Misschien heb ik het fout hoor... maar dan hoor ik graag waar ik fout zit zodat ik er wat van kan leren.

 

groet,

 

Stepan

 

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0
Een bedrijf dat in aanmerking komt voor een vrijstelling van BTW, moet dit ook duidelijk op de factuur aangeven

Mocht er belastingtechnisch uiteindelijk echt iets niet goed zitten, dan ben ik net zo goed de pineut

 

Ik zou het eerder om willen draaien....

 

Als ik een leverancier heb die btw op zijn factuur zet, wil ik duidelijkheid of dit wel kan en mag en wil ik zijn BTW-nummer weten.

Ik trek namelijk die btw die hij noemt af...is dit niet goed dan hang ik ook.......want dan trek ik iets af wat niet af getrokken kon worden.

 

Als ik een leverancier heb die geen btw op zijn factuur zet, trek ik ook niets te veel af of zo....Had hij wel btw op zijn factuur extra moeten heffen, is dat pech voor hem maar niet voor mij....

 

Je schrikt dus eigenlijk van de verkeerde facturen....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Een bedrijf dat in aanmerking komt voor een vrijstelling van BTW, moet dit ook duidelijk op de factuur aangeven

Mocht er belastingtechnisch uiteindelijk echt iets niet goed zitten, dan ben ik net zo goed de pineut

 

Ik zou het eerder om willen draaien....

 

Als ik een leverancier heb die btw op zijn factuur zet, wil ik duidelijkheid of dit wel kan en mag en wil ik zijn BTW-nummer weten.

Ik trek namelijk die btw die hij noemt af...is dit niet goed dan hang ik ook.......want dan trek ik iets af wat niet af getrokken kon worden.

 

Als ik een leverancier heb die geen btw op zijn factuur zet, trek ik ook niets te veel af of zo....Had hij wel btw op zijn factuur extra moeten heffen, is dat pech voor hem maar niet voor mij....

 

Je schrikt dus eigenlijk van de verkeerde facturen....

 

@ 2thePoint - dat er een btw-nr op moet staan etc. dat is bij de meesten bekend, zo ook bij mij... of ik van facturen schrik, soms wel als m'n telefoonrekening weer eens veels te hoog is uitgevallen ja ;) Maar eerlijk gezegd ga ik zelf pas twijfelen als er geen btw in rekening wordt gebracht voor diensten/producten waar dit wel gebruikelijk is...

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0

Er zit wel een addertje onder dit gras,

 

Als je te maken hebt met een binnenlandse onderneming die wel btw plichtig is maar niet netjes afdraagt, kan je als afnemer daarvoor aansprakelijk gesteld worden. De zgn BTW carrousel.

 

Bij twijfel (indien de aangeboden goederen veel te goedkoop zijn, aanbieder maakt immers 19% meer winst) kan je bellen met de belastingdienst en vragen of de houder van het btw nr. netjes afdraagt. Vraag ook om een bevestiging. Je hebt dan je aansprakelijkheid gedekt.

 

Ik weet niet of het nog veel voorkomt.

Link naar reactie
  • 0
Als je te maken hebt met een binnenlandse onderneming die wel btw plichtig is maar niet netjes afdraagt, kan je als afnemer daarvoor aansprakelijk gesteld worden. De zgn BTW carrousel.

Ben je niet in de war met sociale premies en onderaanneming?

Vertel mij maar eens dan hoe ik bij de belastingdienst kan en moet vragen of mijn leverancier de nota die hij stuurt ook afdraagt...JE KUNT JE NIET INDEKKEN en dus ook niet aansprakelijk gehouden worden als afnemer.

Zit ik fout, dan zou ik graag zien waar jij deze info vandaan hebt, dan heb ik ook weer eens wat geleerd.....

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Als je te maken hebt met een binnenlandse onderneming die wel btw plichtig is maar niet netjes afdraagt, kan je als afnemer daarvoor aansprakelijk gesteld worden. De zgn BTW carrousel.

Ben je niet in de war met sociale premies en onderaanneming?

Vertel mij maar eens dan hoe ik bij de belastingdienst kan en moet vragen of mijn leverancier de nota die hij stuurt ook afdraagt...JE KUNT JE NIET INDEKKEN en dus ook niet aansprakelijk gehouden worden als afnemer.

Zit ik fout, dan zou ik graag zien waar jij deze info vandaan hebt, dan heb ik ook weer eens wat geleerd.....

 

 

 

Als je KAN vermoeden dat er sprake is van fraude met de btw, en je doet toch zaken met de malafide firma, dan BEN je aansprakelijk.

 

En het is juist dat de dienst je niet kan vertellen of je leverancier de toekomstige nota's gaat afdragen. Wel kunnen ze je vertellen of er op een btw nummer "normaal" wordt afgedragen.

 

Dit weet ik uit eigen ervaring. Een telefoontje naar de belastingdienst kan al je vragen oplossen. Ze geven overigens ook gewoon antwoord als je vraagt naar een zeker btw nr, en vinden dat ook niet vreemd.

 

Eigenlijk is het hetzelfde als met de sociale premies, ketenaansprakelijkheid, alleen is dit niet zoveel in het nieuws geweest.

Bij twijfel kan je ook je accountant raadplegen.

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde graag weten waar dat stukje over de "btw-carrousel" kan vinden..

Dat je willens en wetens met iemand in zee gaat die fraudeert, dan snap ik dat je aansprakelijk bent (alhoewel de bewijslast daarbij zeer moeilijk ligt)...

Maar ik wil wel eens weten waar staat dat je moet checken of degene die jou geen btw in rekening brengt dat wel zou moeten doen.....en hoe jij daarvoor aansprakelijk gehouden gaat worden....

 

Ik heb namelijk veel contact met de belastingdienst...en dat ben ik nog nooit tegengekomen....

Wel controleer ik inderdaad veel BTW nummers als ik WEL btw in rekening gebracht krijg...maar dat kan ook op http://www.btw.nl/verificatie.html

vooral in verband met buitenlandse btw/ict leveringen.....

 

Maar jij draait de boel om en dat vind ik interessant om te weten:

waar dat stukje over de "btw-carrousel" te vinden..

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde graag weten waar dat stukje over de "btw-carrousel" kan vinden..

Dat je willens en wetens met iemand in zee gaat die fraudeert, dan snap ik dat je aansprakelijk bent (alhoewel de bewijslast daarbij zeer moeilijk ligt)...

Maar ik wil wel eens weten waar staat dat je moet checken of degene die jou geen btw in rekening brengt dat wel zou moeten doen.....en hoe jij daarvoor aansprakelijk gehouden gaat worden....

 

Ik heb namelijk veel contact met de belastingdienst...en dat ben ik nog nooit tegengekomen....

Wel controleer ik inderdaad veel BTW nummers als ik WEL btw in rekening gebracht krijg...maar dat kan ook op http://www.btw.nl/verificatie.html

vooral in verband met buitenlandse btw/ict leveringen.....

 

Maar jij draait de boel om en dat vind ik interessant om te weten:

waar dat stukje over de "btw-carrousel" te vinden..

 

 

Dat stukje over de btw carrousel zal je in ieder geval niet vinden bij de dienst, dat is namelijk de benaming voor een "bekende" malafide praktijk waarbij de winst wordt gegenereerd door btw in rekening te brengen die vervolgens niet wordt afgedragen. Dat is 19% extra verdiend......

 

Even een korte google aktie leverde deze site's op

http://people.zeelandnet.nl/lievense/copa-btw.htm

http://www.nob.net/html/wet/2001/okt_BTW%20aansprakelijkheid.htm

http://www.justitie.nl/mot/de_praktijk/Banken_en_andere_financiele_instellingen/Praktijkbericht_Banken.asp

 

Hoe het exact werkt zal ik hier niet uit de doeken doen, je zou nog iemand op een idee kunnen brengen.

 

Ik draai de boel niet om, het gaat juist om fakturen waar WEL btw op vermeld staat. Het lijkt dus een doodgewone faktuur, echter de btw die erop vermeld staat zal door de leverancier niet worden afgedragen.

 

Controle is erg gemakkelijk, als de dienst het vermoeden heeft van fraude doet men een inval. De uitgereikte fakturen worden gelicht, en jawel daarop staat netjes uw firmanaam met adres.

 

Dan moet je aannnemelijk maken dat je alles hebt gedaan om te goeder trouw te handelen. Een telefoontje naar de dienst hoort daar wel bij.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een ander vraagje.

Ik ben totaal niet bekend met aangeven van belasting ect. moet daar proffesionele "hulp" voor ingeschakeld worden of kan je dat helemaal zelf doen?

 

Moet bij inschrijving bij kvk van vof iedereen 18 zijn?

dan zou ik namelijk zo'n handlichting nodig hebben

want ik ben pas 16. Kost ook weer 100 euro en een maand :-\

"Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen."

- Plato

Link naar reactie
  • 0

> moet daar proffesionele "hulp" voor ingeschakeld worden

Nee, kun je zelf doen.

 

> Moet bij inschrijving bij kvk van vof iedereen 18 zijn?

Klopt.

 

> dan zou ik namelijk zo'n handlichting nodig hebben

Klopt, of een ouder of voogd die meetekent. Gebruik de zoekfunctie van dit forum of Google voor meer info hierover.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.