• 0

Van eenmanszaak naar BV?

In verband met stijgende inkomsten overweeg ik om mijn EMZ om te zetten naar BV.

Heb ooit ergens gehoord dat er een zekere grens is vanaf waar het fiscaal gezien aantrekkelijker is om een BV op te zetten. Iemand daar een idee over of link waar ik meer info kan vinden?

Huidige situatie: als freelance verkoper actief voor verschillende buitenlandse ondernemingen, lage kosten, geen risico (ivm provisiebetalingen).

 

Heb kortgeleden bezoek gehad van de fiscus, doordat ik (oa door crisis) alleen nog maar als agent optreedt, heb ik geen ondernemersrisico meer en vervallen verschillende aftrekposten (geen winst uit onderneming maar resultaat uit overige werkzaamheden). Hoe zit die regeling in elkaar als je het in een BV stopt?

Ander aandachtspunt is het fictieve dienstverband. Ik werk 95% voor 1 facturatieadres en bevindt me voor wat dat betreft ook op glad ijs. Is dat met een BV ook anders?

 

Hopenlijk hebben jullie wat tips voor me, bedoeling is wel om e.e.a. via mijn accountant te regelen, maar kom graag enigzins voorbereid aan tafel!

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Moeilijk... Toch een paar dingen:

 

- Als je geen ondernemersaftrek kan claimen (en dat zeg je dat de belastingdienst vindt), dan is er weinig verschil meer in ‘fiscale aantrekkelijkheid’ tussen een eenmanszaak en een BV. Dus die ‘grens’ wordt dan wel erg vaag.

 

- Het zou best ‘zelfstandiger’ kunnen overkomen met een BV (dus minder ‘freelance/ZZP-achtig’) op de buitenwereld. Aan de andere kant is het toch een stuk ingewikkelder.

Misschien zou je ook (iets) makkelijker een VAR kunnen lospeuteren (indien nodig).

 

- Je loopt dus weinig risico (door provisie). Maar als je bepaalde contracten hebt met de ‘buitenlanders’ en je denkt deze ooit te kunnen overdragen aan een opvolger, dan zou dat best een stuk makkelijker kunnen zijn als je een BV hebt zodat je de aandelen over kan dragen (en de contracten dus met dezelfde BV kan blijven bestaan).

 

Link naar reactie
  • 0

- Het zou best ‘zelfstandiger’ kunnen overkomen met een BV (dus minder ‘freelance/ZZP-achtig’) op de buitenwereld. Aan de andere kant is het toch een stuk ingewikkelder.

Misschien zou je ook (iets) makkelijker een VAR kunnen lospeuteren (indien nodig).

 

 

Sorry Peter, maar nu sla je de plank mis. Wat is er dan anders tussen een VAR-WUO en VAR-DGA als de omstandigheden gelijk zijn en alleen de vraag is of het gaat om een BV of een eenmanszaak?

 

@Ed:

 

Je verdient 95% bij een opdrachtgever. Je loopt geen ondernemersrisico. Dan maakt het niets uit of je er een BV tussen zet of niet. De fiscus beoordeelt jouw relatie met je opdrachtgever ongeacht welke rechtsvorm je gekozen hebt. Anders zou NL zwart zien van de BV's.

 

Hooguit kun je beargumenteren dat de 95% relatie tijdelijk is vanwege de crisis en dat je op korte termijn (binnen een jaar) verwacht dat je weer voldoende opdrachtgevers hebt.

 

Een BV is overigens pas interessant vanaf +- 120.000 winst. En dat is nog geen heilig getal. Veel hangt af van je persoonlijke omstandigheden en de wijze waarop je het verplichte DGA loon laag kunt houden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hier een tool die het voordeel berekent van een eenmanszaak vs. BV.

 

Eenmanszaak vs. BV

 

Het is wel 2009, maar nog steeds bruikbaar als je het voor jezelf narekent met de huidige tarieven. Vanwege de hierboven gevoerde discussie weet ik niet hoe relevant dit nog is in deze topic, maar misschien dat anderen hier nog geïnteresseerd in zijn.

www.anverhuizers.nl De kwalitatieve budgetverhuizer met vele mogelijkheden

Link naar reactie
  • 0

Sorry Peter, maar nu sla je de plank mis. Wat is er dan anders tussen een VAR-WUO en VAR-DGA als de omstandigheden gelijk zijn en alleen de vraag is of het gaat om een BV of een eenmanszaak?

 

Ha Joost,

 

Het zou eigenlijk wel zo moeten zijn ja. Maar ik heb in de praktijk gemerkt dat men (althans zo lijkt het) van de kant van de BD minder 'moeilijk doet' als de aanvrager een BV heeft.

Zoals ik zei: het komt op de buitenwereld vaak toch 'zelfstandiger' over...

 

Maar uiteraard: geen garanties.

 

Peter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.