• 0

Starten als minderjarige

Hallo allemaal,

 

Ik ben 16 jaar en zit er over te denken om een eigen zaak te beginnen in webdesign. Ik heb al een aantal websites gemaakt, maar dit deed ik altijd gewoon zwart. Nu dit aantal op begint te lopen en de één veel meer geeft dan de ander en ik vaste prijzen wil gaan hanteren, ben ik van plan een echt bedrijfje te gaan beginnen.

Ik verwacht per jaar maximaal € 1500 te verdienen, waarschijnlijk niet eens meer dan € 1000. Ik verwacht helemaal geen kosten, hooguit het drukken van wat visitekaartjes.

 

- Ik ben mij ervan bewust dat ik mij in ieder geval moet inschrijven bij de KvK, wat heeft dit voor gevolgen? Ik wil overigens ook graag handlichting aanvragen.

- Moet ik mij ook inschrijven bij de Belastingdienst? En wat heeft dit voor gevolgen voor mij, maar misschien nog belangrijker: voor mijn ouders? Komen zij nu ook in een andere belastingschaal en moeten zij belasting over mij betalen? Op de site van de Belastingdienst wordt ik hierover niet echt veel wijzer namelijk, er wordt gesproken over inkomstenbelasting en omzetbelasting alleen weet ik niet of ik voor allebei in aanmerking kom.

- Heeft het hebben van een eigen bedrijf ook gevolgen voor mijn studiefinanciering?

- Hoe zit het met mijn administratie? Is dat verplicht? Kan ik dit zelf? Vraagt de Belastingdienst hierom?

- Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De volgende informatie heb ik overigens al gevonden op de site van de belastingdienst:


Wanneer ben ik ondernemer voor de kamer van koophandel?

Voor de kamer van koophandel hebt u een onderneming als u aan de volgende zes criteria voldoet:

•   u verricht een 'regelmatige maatschappelijke werkzaamheid';

•   u verricht uw werkzaamheden tegen betaling;

•   u treedt zelfstandig op, voor eigen rekening en risico;

•   u treedt openlijk op, in concurrentie met anderen;

•   u neemt deel aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband, een op samenwerking gericht verband van mensen, kapitaal en/of goederen;

•   u beoogt winst of kostenbesparing. Dit is ruimer dan het gebruikelijke begrip winst. Het gaat er niet om of u daadwerkelijk winst maakt of kosten bespaart, als u dit maar als doel heeft.

Als u voor de kamer van koophandel een onderneming hebt, moet u zich inschrijven in het handelsregister.


Wanneer ben ik ondernemer voor de BTW?

Voor de BTW is een ondernemer iedereen die een bedrijf of beroep zelfstandig uitoefent.

We spreken van een bedrijf of beroep bij een organisatie van kapitaal en arbeid, die erop is gericht om duurzaam deel te nemen aan het economische verkeer.

Er is geen sprake van deelname aan het economische verkeer als alleen prestaties worden verricht in een besloten kring.

Een ondernemer kan een natuurlijk persoon, rechtspersoon of een samenwerkingsverband zijn.

De Belastingdienst beoordeelt aan de hand van feiten en omstandigheden of u zelfstandig bent. Enkele factoren die bij de beoordeling een rol kunnen spelen, zijn:

•   Hoe luidt de juridische vorm van de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer?

•   Hoe zijn de omstandigheden waaronder wordt gewerkt? Wie neemt de initiatieven?

•   Hoeveel invloed hebben de instructies van de opdrachtgever?

•   Hoe lang duurt de relatie tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer?

•   Wat is de aard van de werkzaamheden? En verschillen die van werken in loondienst?

•   Wie loopt het financiële risico?

•   Wie treedt er naar buiten als degene die de prestatie verricht?

•   Hoeveel opdrachtgevers zijn er?

•   Wiens bedrijfsmiddelen worden er gebruikt?

•   Heeft de opdrachtnemer de vrijheid om zijn werk in te delen?

Vermogensbestanddeel

Er kan ook sprake zijn van ondernemerschap voor de BTW als iemand een vermogensbestanddeel exploiteert om er duurzaam opbrengst uit te verkrijgen. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij de verhuur van onroerende zaken.


Ik vond alleen geen antwoord op mijn vraag: "Wanneer ben ik ondernemer voor de loonbelasting?" terwijl "Wanneer ben ik ondernemer voor de BTW?" wel beantwoord wordt.

Link naar reactie
  • 0

 

Ondernemer voor de IB:

 

Enkele criteria,

 

- Voldoen aan het urencriterium (1225 uren/jaar)

- Minimaal twee tot drie opdrachtgevers

- eigen rekening en risico

- als proffesioneel bedrijf naar buiten treden.

 

Wanneer je hier niet aan voldoet moet je het resultaat van je activiteiten opgeven als resultaat overige werkzaamheid.

I.v.m. je studiefinanciering mag het resultaat uit overige werkzaamheid of winst uit onderneming vermeerderd met de ondernemingsaftrek het bedrag van € 10.218,00 niet overschrijden.

 

Succes

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Ondernemer voor de IB:

 

Enkele criteria,

 

- Voldoen aan het urencriterium (1225 uren/jaar)

- Minimaal twee tot drie opdrachtgevers

- eigen rekening en risico

- als proffesioneel bedrijf naar buiten treden.

 

Wanneer je hier niet aan voldoet moet je het resultaat van je activiteiten opgeven als resultaat overige werkzaamheid.

I.v.m. je studiefinanciering mag het resultaat uit overige werkzaamheid of winst uit onderneming vermeerderd met de ondernemingsaftrek het bedrag van € 10.218,00 niet overschrijden.

Bedankt voor je reactie.

Moet je aan alle criteria voldoen of is het voldoende als je aan één criteria voldoet?

Bedoel je met "eigen rekening" dat ik een aparte rekening voor mijn onderneming open?

Verder zeg je dat ik het resultaat van mijn activiteiten moet invullen bij "resultaat overige werkzaamheid". Daarmee bedoel je dus dat mijn vader dat moet doen? Want ik ben natuurlijk minderjarig en vul nog geen belastingformulieren in. :) Wat heeft dit voor gevolgen voor hem?

Link naar reactie
  • 0

-Ook minderjarigen kunnen een IB formulier invullen...Hoe denk je anders dat al die vakantiewerkers dat doen?

 

-Voor eigen rekening en risico; heeft niets te maken met een bankrekening, maar met verantwoordelijkheden. Je moet de onderneming voor jezelf voeren en niet voor iemand anders....

 

-Je moet voldoen aan alle criteria, behalve de 1225 uur is nog een puntje....

Zonder aan die 1225 urencriterium te voldoen kun je nog wel als ondernemer aan de slag hoor, alleen geniet je dan niet de voordelen zoals ondernemersaftrek (en daaruitvolgend de startersaftrek)....

Ikzelf ben al vijf jaar part-time ondernemer en haal zo ongeveer 800 tot 1000 uur per jaar....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Nu nog checken of ik het goed begrijp allemaal:

 

- Het inschrijven bij de KvK heeft helemaal geen gevolgen voor mijn vader en mijzelf. Behalve het feit dat een handlichting, jaarlijkse bijdrage aan de KvK geld kost.

- Ik kom niet in de problemen met mijn studiefinanciering, want € 10.218,00 haal ik bij lange na niet.

- Ik voldoe niet aan alle criteria voor de IB, dus heb ik daar geen last van. (de 1225 uur per jaar haal ik niet, ik loop geen (debiteuren)risico, maak niet veel winst-> maximaal 1000 euro per jaar en zelfs dat haal ik waarschijnlijk niet eens)

- Ik moet wel BTW rekenen, want ik ben een onderneming. Ik heb alleen echter het volgende gelezen: "Voor ondernemers die heel weinig BTW betalen, geldt de kleine-ondernemersregeling: U hoeft daardoor minder of helemaal geen BTW af te dragen aan de belastingdienst. Voorwaarden voor de kleine-ondernemersregeling:

•   U zou in één jaar per saldo maximaal € 1.883 aan BTW aan de belastingdienst moeten betalen.

•   U hebt een eenmanszaak, vennootschap onder firma (VOF) of commanditaire vennootschap (CV).

•   U voldoet aan de administratieve verplichtingen voor de BTW, zoals het uitreiken en bewaren van facturen. "

 

Wat wordt er precies bedoelt met die administratieve verplichtingen? Ik ben van plan al mijn facturen die ik betaal en ontvang te bewaren, verder heb ik geen administratie volgens mij. Of moet ik nog meer doen om voor de kleine-ondernemersregeling in aanmerking te komen?

Als ik daarvoor in aanmerking kom, is het dan zo dat ik alle BTW die ik ontvangen heb, niet hoef af te dragen en zelf mag houden!?

 

Wederom alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
  • 0

Heb zelf het volgende gevonden:

http://www.belastingdienst.nl/9229250/ob/inhoud/5a66315.htm

 

Dus, als ik het goed gebrijp, hoef ik geen BTW af te dragen, want de € 1345 ga ik nooit halen.

Alleen wil ik wel BTW rekenen, omdat dit professioneler oogt dus ik wil geen "ontheffing van de administratieve verplichtingen".

Alleen welke administratieve verplichtingen heb je eigenlijk als je een eenmanszaak hebt en niet in aanmerking komt voor inkomstenbelasting, loonbelasting en wel BTW rekent, maar daarvan niets hoeft af te dragen omdat de € 1345 niet wordt gehaald?

Link naar reactie
  • 0
Ik voldoe niet aan alle criteria voor de IB

Je voldoet niet aan alle criteria voor ondernemer voor de IB, maar je hebt wel neveninkomsten dus je zult wel een IB-formulier moeten gaan invullen!!!

 

De administrieve verplichting: dit houdt gewoon in dat je je administratie inzichtelijk moet inrichten. O.a. niet alleen de facturen bewaren, maar ook de bewijzen dat ze betaald zijn en wanneer bijvoorbeeld....Kijk eens op de site van de belastingdienst.

 

Ook voor de kleine ondernemersregeling geldt wel dat je je aangifte-formulier OmzetBelasting moet invullen, maar dat wordt dan een nihil-aangifte.

 

Krijg je geen aangifte formulier voor IB van de Fiscus, zul je er eentje moeten opvragen....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik voldoe niet aan alle criteria voor de IB

Je voldoet niet aan alle criteria voor ondernemer voor de IB, maar je hebt wel neveninkomsten dus je zult wel een IB-formulier moeten gaan invullen!!!

 

Ook voor de kleine ondernemersregeling geldt wel dat je je aangifte-formulier OmzetBelasting moet invullen, maar dat wordt dan een nihil-aangifte.

 

Krijg je geen aangifte formulier voor IB van de Fiscus, zul je er eentje moeten opvragen....

Is het een voordeel of een nadeel of je wel of niet als ondernemer wordt gezien door de IB?

En krijg je een omzetbelasting formulier ook thuisgestuurd? Of moet die ook opvragen?

En al deze formulieren krijg ik op mijn eigen naam binnen en daar heeft mijn vader niets mee te maken ondanks het feit dat ik minderjarig(16) ben en nog thuis inwoon?

Link naar reactie
  • 0

Als 16-jarige zal je eigenlijk om een handlichting moeten vragen..maar daar is op dit forum genoeg over te vinden...om als zelfstandig ondernemer ingeschreven te kunnen staan bij de Kvk.

 

Het is een voordeel om als ondernemer gezien te worden Vdoor de IB! Je kunt dan namelijk gebruik maken van de zelfstandigenaftrek en 3 van de 5 startjaren ook nog gebruik te kunnen maken van de startersaftrek.

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Als 16-jarige zal je eigenlijk om een handlichting moeten vragen..maar daar is op dit forum genoeg over te vinden...om als zelfstandig ondernemer ingeschreven te kunnen staan bij de Kvk.

Dat ga ik ook doen. Nadat ik dat gedaan heb, ben ik dan volledig onafhankelijk? Hoeft mijn vader dan niets over mijn inkomsten in te vullen op zijn belastingformulier? En heeft hij dus geen extra belasting-kosten doordat ik een eigen bedrijfje heb?

Het is een voordeel om als ondernemer gezien te worden Vdoor de IB! Je kunt dan namelijk gebruik maken van de zelfstandigenaftrek en 3 van de 5 startjaren ook nog gebruik te kunnen maken van de startersaftrek.

Als je als ondernemer wordt gezien voor de IB heeft dat dus alleen maar voordelen? Je hoeft dan niet meer belasting te betalen dan wanneer je niet als ondernemer voor de IB gezien wordt? Het maakt dus geen verschil of je je inkomsten nou invult bij "resultaat overige werkzaamheden" of bij "winst uit onderneming"? Je betaalt in beide gevallen even veel belasting?
Link naar reactie
  • 0

Je hoeft dan niet meer belasting te betalen dan wanneer je niet als ondernemer voor de IB gezien wordt? Het maakt dus geen verschil of je je inkomsten nou invult bij "resultaat overige werkzaamheden" of bij "winst uit onderneming"? Je betaalt in beide gevallen even veel belasting?

 

Als je als ondernemer wordt aangemerkt kun je gebruik maken van de IB faciliteiten zoals 2thepoint al heeft aangegeven. Dit heeft als prettig gevolg dat je extra aftrekposten hebt en daardoor MINDER belasting betaald dan wanneer je je inkomsten aan moet merken als resultaat uit overige werkzaamheid. Het maakt dus wel degelijk uit waar je de inkomsten in MAG vullen. ;D

 

Succes met het ondernemen!

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je als ondernemer wordt aangemerkt kun je gebruik maken van de IB faciliteiten zoals 2thepoint al heeft aangegeven. Dit heeft als prettig gevolg dat je extra aftrekposten hebt en daardoor MINDER belasting betaald dan wanneer je je inkomsten aan moet merken als resultaat uit overige werkzaamheid. Het maakt dus wel degelijk uit waar je de inkomsten in MAG vullen. ;D

 

Succes met het ondernemen!

Bedankt voor je reactie/succeswens! ;)

Verder heeft het dus helemaal geen nadelen als je voor de IB als ondernemer wordt gezien?

Link naar reactie
  • 0
Ondernemers die BTW betalen, vallen niet per definitie onder de inkomstenbelasting. Om voor de inkomstenbelasting als ondernemer te worden beschouwd, kijkt de Belastingdienst onder andere naar:

•   de omvang van de werkzaamheden;

•   de hoogte van de omzet en winst;

•   de tijd die aan de onderneming is besteed;

•   de presentatie in de buitenwereld;

•   het aantal opdrachtgevers;

•   het lopen van (debiteuren)risico.

Hoe komt de Belastingdienst eigenlijk aan deze gegevens? Wordt dat aan je gevraagd of schatten ze dat zelf in? Kortom: hoe gaat dit in de praktijk?

Link naar reactie
  • 0

Ondernemers die BTW betalen, vallen niet per definitie onder de inkomstenbelasting. Om voor de inkomstenbelasting als ondernemer te worden beschouwd, kijkt de Belastingdienst onder andere naar:

•   de omvang van de werkzaamheden;

•   de hoogte van de omzet en winst;

•   de tijd die aan de onderneming is besteed;

•   de presentatie in de buitenwereld;

•   het aantal opdrachtgevers;

•   het lopen van (debiteuren)risico.

Hoe komt de Belastingdienst eigenlijk aan deze gegevens? Wordt dat aan je gevraagd of schatten ze dat zelf in? Kortom: hoe gaat dit in de praktijk?

 

Ze stellen vragen en jij moet bewijzen dat je aan de criteria voldoet. Bij twijfel komen ze echt wel eens langs :-[

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De bewijzen horen bij je aangifte te zitten en zijn ze onvoldoende, dan sturen ze eerst een briefje.

Welke bewijzen? Hoe bewijs je hoeveel uur je in de onderneming gestoken hebt? etc. etc. :)

 

Agenda bijhouden?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Ok, maar daar staat niet alles in natuurlijk. Is een urenadministratie geen goed idee?

 

de voordelen van een urenadministratie is dat je goed inzicht hebt, en dus mooie rapportages kunt maken voor belastingdienst (alhoewel niet verplicht op die wijze) of je bedrijfsvoering (management informatie en offertes). nadeel is dat het tijd kost om die uren echt netjes bij te houden. uiteindelijk moet je voor jezelf de afweging maken wat het belangrijkste is.

 

zie ook https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=3875

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.