• 0

Starten als minderjarige

Hallo allemaal,

 

Ik ben 16 jaar en zit er over te denken om een eigen zaak te beginnen in webdesign. Ik heb al een aantal websites gemaakt, maar dit deed ik altijd gewoon zwart. Nu dit aantal op begint te lopen en de één veel meer geeft dan de ander en ik vaste prijzen wil gaan hanteren, ben ik van plan een echt bedrijfje te gaan beginnen.

Ik verwacht per jaar maximaal € 1500 te verdienen, waarschijnlijk niet eens meer dan € 1000. Ik verwacht helemaal geen kosten, hooguit het drukken van wat visitekaartjes.

 

- Ik ben mij ervan bewust dat ik mij in ieder geval moet inschrijven bij de KvK, wat heeft dit voor gevolgen? Ik wil overigens ook graag handlichting aanvragen.

- Moet ik mij ook inschrijven bij de Belastingdienst? En wat heeft dit voor gevolgen voor mij, maar misschien nog belangrijker: voor mijn ouders? Komen zij nu ook in een andere belastingschaal en moeten zij belasting over mij betalen? Op de site van de Belastingdienst wordt ik hierover niet echt veel wijzer namelijk, er wordt gesproken over inkomstenbelasting en omzetbelasting alleen weet ik niet of ik voor allebei in aanmerking kom.

- Heeft het hebben van een eigen bedrijf ook gevolgen voor mijn studiefinanciering?

- Hoe zit het met mijn administratie? Is dat verplicht? Kan ik dit zelf? Vraagt de Belastingdienst hierom?

- Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Gisteren de bevestiging binnen gekregen dat ik in de administratie ben opgenomen van de Belastingdienst. Ik ben alleen opgenomen voor het systeem: Omzetbelasting. Ik moet mijn omzet jaarlijks opgeven.

Alleen hoe zit het nou precies met mijn winst? Waar moet ik die opgeven aan het eind van het jaar? Krijg ik wel gewoon een IB-formulier opgestuurd ondanks het feit dat ik niet in het systeem voor de Inkomstenbelasting ben opgenomen? (d.w.z. dat ik geen ondernemer ben voor de IB, toch? correct me if i'm wrong)

Link naar reactie
  • 0

De omzetbelasting betreft de BTW. De winst die je maakt met je onderneming zul je aan moeten geven als resultaat overige werkzaamheid. (Box I)

Je hebt in ieder geval als belastingplichtige de plicht om dit aan te geven. Krijg je hiervoor geen formulier opgestuurd, vraag er dan een bij de fiscus op.

Kijk voor de volledigheid ook even naar de kleine ondernemingsregeling op de site van de belastingdienst.

 

 

Succes met het ondernemen!

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

De omzetbelasting betreft de BTW. De winst die je maakt met je onderneming zul je aan moeten geven als resultaat overige werkzaamheid. (Box I)

Aangezien ik nog minderjarig(16) ben, vraag ik mij af of mijn vader dit dan op moet geven in ZIJN Box I-formulier. Dit wil hij namelijk niet, hij wil dat ik voor mijzelf een belastingformulier in moet vullen voor mijn inkomsten die ik ontvang voor mijn bedrijf.
Link naar reactie
  • 0

 

Je vader hoeft in deze niets in te vullen op zijn IB formulier. Jij zult zelf aangifte moeten doen over de inkomsten die je geniet uit je bedrijfsaktiviteiten.

OK, mooi. Bedankt. :)

Rond welke tijd mag ik die formulieren gaan verwachten en wanneer moet ik 'alarm gaan slaan' als ik ze nog niet binnen heb gekregen?

Link naar reactie
  • 0

Als ik eerlijk ben zou ik tot 1500 euro geen bedrijf ineschrijven, maar de extra inkomsten gewoon opgegeven op je belastingaangifte. (Als je het wit wil doen)

 

Ik ben zelf ook begonnen als webdesigner op mijn 17e, inschrijving e.d., je moet durfen factureren, dat kan ik je wel zeggen.

 

Niks € 1500 per jaar verdienen, minstens € 1500 per website vragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.