• 0

btw over porto kosten marge artikelen

Hallo,

 

ik wil eerdaags beginnen met het verkopen van platen via internet ( ebay). Ik ga zowel platen van mijn eigenverzameling als platen verkopen die ik ga inkopen bij particulieren.

 

IK heb via de belastingdienst al vernomen dat ik dan onder de marge rekening val. en dat ik BTW moet betalen over verkoop en inkoop ( dit per periode)

 

het enige waar ik nog meer zit is het volgende.

 

Ik heb gelezen dat je over porto kosten BTW moet afdragen, maar als ik platen verkoop van 1 of 2 euro en ze worden verzonden naar het buitenland zijn de verzendkosten al snel 10 euro.

 

ik verstrek geen factuur. dus ik bereken ook geen BTW, moet ik dan wel over de Porto kosten BTW afdragen.

 

Dan zou ik over 10 euro Btw moeten betalen. dat zou dus meer kunnen zijn als wat voor een lp zou ontvangen.

 

 

alvast bedankt

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je je inschrijft ga je over alles btw rekenen.

 

Dus als je een plaat voor 2 euro verkoopt en je rekent de hele 10 euro aan de klant door, reken je over die 12 euro nog eens 19% btw.

 

Er is geen enkele situatie waarbij je wel over de verzendkosten btw rekent en niet over het product zelf.

 

Link naar reactie
  • 0

maar ik werk met marge goederen. ik betaal dus btw over winst en inkoop.

volgens mij zit dat dan toch anders, ik mag geen btw door bereken aan klaten. dus dan wel over portokosten ??

 

gr. marco

 

Je moet uiteindelijk over de "marge" omzetbelasting (19%) afdragen. De marge wordt berekend over de verkoopprijs min de inkoopprijs van de artikelen in het belasting tijdvak (= het belastingjaar bij toepassing globalisatie). De verzendkosten zijn een onderdeel van je verkoopprijs. Voorbeeld:

Totale verkoop platen 5.000,00

Totale "doorberekende verzendkosten 300,-

Inkoopkosten 2.000,-

 

Omzetbelasting wordt dan: 5.000 + 300 = 5.300 min 2.000 = 3.300 x 100/199 = omzet voor de BTW 2.773 BTW 19% 526 (rubriek 1a). Hierop mag je in mindering brengen de overige betaalde omzetbelasting (rubriek 5b)

Op basis van deze bedragen is eventueel de vermindering kleine ondernemersregeling van toepassing als rubriek 1a hoger blijkt dan rubriek 5b. Dat bedrag behoort dan uiteraard wel tot je winst.

 

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 1

Portokosten maken onderdeel uit van de hoofddienst. de hoofddienst word op basis van de marge regeling geleverd en dus de portokosten ook.

Dus als jij portokosten inkoopt voor 10 euro en verkoopt voor 10 euro is je marge 0 en bereken je effectief geen btw over je portokosten. Als jij de portokosten voor 12 euro doorberekend dan betaal je dus btw over 2 euro marge. (net als bij je goederen)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb trouwens altijd begrepen dat portokosten (alsook postzegels) 0% BTW zijn ?

 

Inkoop zijn je postzegels 0% btw, en voor volgens mij is voor kantoorvakhandel/postagenstschappen die postzegels (door)verkopen dit ook zo. (moet wel anders zouden postzegels verschillende prijzen hebben bij het postkantoor en bij de servicepunten)

 

Maar voor alle andere ondernemers is het aanbieden van verzending gewoon onderdeel van de hoofddienst en je moet btw rekenen over die dienst. De btw volgt de hoofddienst. dus als je 19% goederen verkoopt en 6% als je 6% goederen verzend en 0% als je vrijgestelde goederen levert.

 

 

Link naar reactie
  • 0

hoi frelo, mag ik dan niet de betaalde porto kosten mee rekenen als inkoop

 

Totale verkoop platen 5.000,00

Totale "doorberekende verzendkosten 300,-

Inkoopkosten 2.000,-

betaalde verzendkosten 300,-

 

wordt het dan niet Omzetbelasting wordt dan: 5.000 + 300 = 5.300 min 2.000 - 300 = 3.000

 

gr. marco

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik snap m bijna....

 

Maar ik wil nu een pakje verzenden en koop hiervoor 10 postzegels bij de kantoorvakhandel. 0% dus. Dan kan ik hierover toch geen 19% gaan rekenen richting mijn afnemer ??

 

(voor mij ook altijd een grijs en vaag gebied geweest en gebleven)

Helaas moet dat wel, deed ik in het begin ook bijna fout en kom hier wel weleens vaker topics tegen. Reden is omdat ik anders bv kraaltjes voor 10 cent zou kunnen verkopen maar met 10,- verzendkosten, dus btw over 10 cent en geen over 10,- verzendkosten. Nu ben ik ermee eens dat je ook precies het bedrag kan vragen wat je zelf kwijt bent, maar daar maken ze geen onderscheid in.

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik snap m bijna....

 

Maar ik wil nu een pakje verzenden en koop hiervoor 10 postzegels bij de kantoorvakhandel. 0% dus. Dan kan ik hierover toch geen 19% gaan rekenen richting mijn afnemer ??

 

 

Nou ja dat moet juist wel. Jij levert als btw ondernemer verzenddiensten en je bent door de overheid geen aangewezen postbedrijf met vrijstelling dus moet je de postzegels met btw doorverkopen. Je koopt dus in voor 42 cent met 0% en moet doorverkopen voor 50 cent incl 19% btw of zelf 7 cent voor eigen rekening nemen.

Link naar reactie
  • 0

hoi frelo, mag ik dan niet de betaalde porto kosten mee rekenen als inkoop

 

Totale verkoop platen 5.000,00

Totale "doorberekende verzendkosten 300,-

Inkoopkosten 2.000,-

betaalde verzendkosten 300,-

 

wordt het dan niet Omzetbelasting wordt dan: 5.000 + 300 = 5.300 min 2.000 - 300 = 3.000

 

gr. marco

 

ja natuurlijk mag dat het zijn gewoon inkoopkosten.

Link naar reactie
  • 0

In de omzetbelasting belasten we de prestatie. De prestatie waar het om gaat is het verzenden van post (van de brievenbus naar de voordeur). Deze prestatie is dus belast met 19% BTW. Dit klopt niet helemaal, omdat besteldiensten tot een bepaald gewicht vrijgesteld zijn van BTW, maar voor het verhaal maakt het niet uit.

 

De wijze waarop je diensten betaalt is niet belast met BTW. Een postzegel is een manier waarop je de dienst betaalt en is eigenlijk een soort waardebon. Het kopen en verkopen van waardebonnen is niet belast met BTW, het is eigenlijk hetzelfde als het verkopen of kopen van geld (omruilen). Dus als je ergens postzegels koopt koop je de mogelijkheid om een dienst te betalen.

Op het moment dat je de postzegel op de enveloppe plakt en deze in de brievenbus deponeert wordt er met de te leveren dienst begonnen en ontstaat er een met BTW belaste prestatie. Tot dit moment is er nog geen belaste prestatie en wordt er geen BTW gerekend.

 

Als je bijvoorbeeld kijkt naar telefoonkaarten dan zijn die in principe ook niet met BTW belast. Dit is een betaalmiddel. Pas op het moment dat je gebruik maakt van de dienst (heb bellen) ontstaat er een met BTW belaste prestatie en zal de telefoonmaatschappij BTW af gaan dragen.

 

Op het moment dat jij als ondernemer portokosten in rekening brengt aan jouw klant is er daadwerkelijk een dienst geleverd (jij zorgt er voor dat het pakket of de brief verzonden wordt). Dit is een met BTW belaste prestatie en hier moet je dus BTW over afdragen.

 

Leuker kunnen we het niet maken...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Leuker kunnen we het niet maken...

 

…maar wel makkelijker. :)

 

Dennis heeft natuurlijk helemaal gelijk, maar toch een aanvulling hierop (want het verhaal wordt een beetje wollig in mijn ogen):

 

Het maakt dus niet uit hoe je de prestatie die je in rekening brengt noemt. Als je 5.300,- van de klant wil hebben (zoals in het voorbeeld van TS), dan maakt het voor de omzetbelasting niet uit hoe je dit specificeert, voorbeeld:

- Je kan 5.300,- in rekening brengen voor platen,

- Je kan 5.000,- in rekening brengen voor platen en 300,- voor portokosten,

- Je kan 3.000,- in rekening brengen voor platen en 2.300,- voor administratie.

 

Allemaal geen verschil voor een BTW-plichtige ondernemer.

 

Als de prestatie onder de margeregeling valt (zoals in het voorbeeld van TS kennelijk het geval is) en de inkoop van het goed 2.000,- is (wederom het voorbeeld van TS), dan moet je dus BTW afdragen over 3.300,-. Daarnaast heb je misschien onkosten gemaakt (voorbeeld: 300,- aan postzegels), of je hebt het zelf gebracht misschien, maar dat doet er verder niet toe voor de verschuldigde BTW.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik snap m bijna....

 

Maar ik wil nu een pakje verzenden en koop hiervoor 10 postzegels bij de kantoorvakhandel. 0% dus. Dan kan ik hierover toch geen 19% gaan rekenen richting mijn afnemer ??

 

(voor mij ook altijd een grijs en vaag gebied geweest en gebleven)

 

Jawel

 

Stel jij koopt voor 5 euro postzegels voor een pakket (met 0% btw)

En jij wil die 5 euro door rekenen aan de klant.

Moet je over die 5 euro gewoon weer btw rekenen.

(Btw tarief van het product met het hoogste btw percentage) Dus dat zal vaak 19% zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dennis heeft natuurlijk helemaal gelijk, maar toch een aanvulling hierop (want het verhaal wordt een beetje wollig in mijn ogen):

 

 

;D Thnx!

 

Mijn antwoord was bedoeld op de vraag van QuDo en de grijze gebieden in zijn kennis. Maar soms schiet ik een beetje door...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.