• 0

Tekstschrijfster houd mij aan foutieve werkopdracht - wat nu ?

Via een bekend webmasterforum heb ik afspraken gemaakt met een tekstschrijfster.

 

Per mail spreken wij af dat ze wekelijks 1000 woorden schrijft voor 1,25 cent per woord (staat zo letterlijk in mail).

 

Echter...... in de opdracht bevestiging die ik verstuur vermeld ik abusievelijk € 0,125 per woord

 

Zij bevestigd dit zonder verdere opmerkingen en heeft inmiddels haar eerste 1000 woorden geleverd.

 

Nu krijg ik de kwitantie van haar en ik stuur vervolgens een voorbeeld in exel zoals ik de kwitantie wil hebben. Vervolgens komt ze met het verhaal dat ik daarin € 0,0125 vermeld ipv de € 0,125 van in de bevestiging.

 

Ik reageer dat dit een vergissing is en verwijs ook naar de eerdere mailwisseling. Nu zegt ze echter dat ze nooit accoord gegaan zou zijn als ik de juiste afgesproken prijs had vermeld. Het argument dat we over een verschil praten van 10x word van tafel geveegd, letterlijk zegt ze dat ik dan maar beter had moeten opletten.

 

Ik beaam dat het een scherp tarief is maar zeker niet abnormaal laag. De gemiddelde prijzen zijn 1 tot 3 cent. Dan lijkt me juist 12,5 cent absurd hoog.

 

Ik kom graag gemaakte afspraken na maar we moeten wel redelijk blijven vind ik.

 

Hoe zit dit nu? Ben ik verplicht dit te betalen?

 

Ze is overigens particulier en het was haar 1e opdracht voor mij. (die normaal wel een paar maanden zou lopen)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je was van plan 12,50 te betalen voor twee tijdschriftpagina's en door een tikfout heb je nu 125 euro geboden. Da's nog steeds een koopje. Wat voor armzalige idioot gaat twee pagina's tekst vullen voor een bedrag dat je bij McDonald's per uur verdient. Of koop je in India in?

 

1 cent per woord: slavendrijver!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
De gemiddelde prijzen zijn 1 tot 3 cent.

 

Huh? Wat zijn dat voor maffe teksten en tekstschrijvers waarover je middelt? Voor freelance tekstschrijvers moet je eerder denken aan 10 tot 40 cent per woord.

 

Ze is overigens particulier en het was haar 1e opdracht voor mij.

 

Misschien was het een heel naïeve particulier, die in eerste instantie aannam dat de eerste de beste opdrachtgever wel een redelijk en gangbaar tarief zou voorstellen. Na een beetje zoeken en schrijven kwam ze er waarschijnlijk achter hoe absurd de afspraak was, en heeft ze de kans maar aangegrepen om tenminste in de buurt van een normaal tarief te komen.

Link naar reactie
  • 0
Ik beaam dat het een scherp tarief is maar zeker niet abnormaal laag. De gemiddelde prijzen zijn 1 tot 3 cent.

De gemiddelde prijzen 1 tot 3 cent? Voor nieuw geschreven kwaliteitsteksten? Waar dan?

 

Een familielid van mij is vertaler en ik weet dat de tarieven voor zowel vertalen als voor editing al daarboven liggen. Dan kan je mij niet wijsmaken dat de gemiddelde tekstschrijver voor een tientje twee A4-tjes vol schrijft...

 

Kortom, volgens mij betaal je nu het normale tarief en zoniet, dan vraag ik me af waar haal je die prijzen vandaan?

Link naar reactie
  • 0

 

Jij hebt de opdracht bevestigd op een ander tarief. De ene fout valt tegen de ander weg. Als de tekst kwalitatief acceptabel is (daar hoor ik je niet over) heb je voor 125 euro alsnog een koopje.

 

Het blijft monkey business. Wat zijn de tarieven voor data-entry?

 

Het is de kwaliteit die je voor 1,25 cent mag verwachten. Ik heb 5 schrijvers op dit project zitten die gemiddeld hetzelfde krijgen.Dus voor die 125 euro heb ik voor 10 weken tekst.

 

Data-entry ? tussen de 1 en 5 euro.

Link naar reactie
  • 0

Per mail spreken wij af dat ze wekelijks 1000 woorden schrijft voor 1,25 cent per woord (staat zo letterlijk in mail).

...

Nu zegt ze echter dat ze nooit accoord gegaan zou zijn als ik de juiste afgesproken prijs had vermeld.

De dame in kwestie was accoord met 1,25 cent per woord, ze heeft dit schriftelijk bevestigd.

Lijkt mij in tegenspraak met elkaar. Hoe ziet die schriftelijke bevestiging eruit?

Link naar reactie
  • 0

John,

zie de discussie, waarbij ik wil benadrukken dat het voor die community normale tarieven zijn.

 

De bevestigingsmail die ik verstuur is formeel en beschrijft ook de werkzaamheden in detail.

 

Dat is prima, als u mij verteld om welke site het gaat, dan zal ik kijken wat ik kan doen.

Of wilt u misschien eerst een voorbeeld hebben over een bepaald onderwerp?

 

Hoi XXXXXXX,

 

Ik betaal op dit moment 1,25 cent per woord.

 

Het is een start-up waarbij het nu vooral gaat om content vullen. Als er straks diepgaande teksten geleverd moeten worden dan kan dat veranderen.

 

Gr.Derek-Jan

 

 

Om eerlijk te zijn ben ik er een tijdje uit geweest, dus zou zo niet weten wat je kunt vragen.

Heb je zelf iets in gedachten?

 

Daar komen we denk ik samen wel uit.

 

Groetjes XXXXXXX

 

Hoi XXXXXXX,

 

Heb je een prijsindicatie voor mij ?

 

Gr.Derek-Jan

 

 

 

Heeft u de website voor mij, zodat ik even een kijkje kan nemen?

 

 

Hoi XXXXXXX,

 

Ongeveer 1000 woorden per week, verdeeld over minimaal 3 berichten. Zelf te plaatsen op de site, die draait op wordpress. Je kunt de berichten in één keer plaatsen en agenderen of gewoon per keer.

 

De kosten hoor ik graag van je dan kijk ik of het in het budget past.

 

Als het goed loopt is het een project voor langere termijn met wellicht nog meer werk.

 

Gr.Derek-Jan

 

 

Uit hoeveel woorden de teksten moeten bestaan? Tijdsbestek? Kosten? Waar moeten ze geplaatst worden? Etc.

 

Groetjes XXXXXXX

 

 

 

Hoi XXXXXXX,

 

Wat wil je precies weten? De onderwerpen zijn oa beauty, gezondheid, uitgaan etc etc. Alles waar de doelgroep in geinteresseerd is.

 

Gr.Derek-Jan

 

 

Zou u iets meer kunnen vertellen over de blogs die geschreven moeten worden?

 

Groetjes XXXXXXX

Link naar reactie
  • 0
Dat is prima, als u mij verteld om welke site het gaat, dan zal ik kijken wat ik kan doen.

 

Een tekstschrijver die dt-fouten op basisschoolniveau maakt, dat verklaart misschien het lage tarief.

 

Ik betaal op dit moment 1,25 cent per woord.

 

Ik lees hier geen eenduidige overeenkomst over het te betalen tarief in. Als de later gestuurde opdrachtbevestiging daar wel duidelijk over is, dan geldt die, lijkt mij.

Link naar reactie
  • 0

Ik betaal op dit moment 1,25 cent per woord.

 

Ik lees hier geen eenduidige overeenkomst over het te betalen tarief in. Als de later gestuurde opdrachtbevestiging daar wel duidelijk over is, dan geldt die, lijkt mij.

 

Dit staat in de mail :

 

Afgesproken tarief voor deze opdracht is €0,125 per woord

 

Ze had mij hier op kunnen wijzen aangezien dat niet de afspraak was.

 

Vul eens andere getallen in, bv 50 cent per woord en € 5,00 per woord. Procentueel gezien hetzelfde verschil, maar toch duidelijk fout, of niet?

 

Of we kopen een tv voor 500 euro en de cassiere tikt 50 euro in, u geeft 50 euro en de cassiere merkt het verschil op en zegt dat de koop niet doorgaat.verkeerd voorbeeld

 

Het gaat even niet om het bedrag maar om het feit dat er duidelijk een typefout is gemaakt.

Link naar reactie
  • 0
Echter...... in de opdracht bevestiging die ik verstuur vermeld ik abusievelijk € 0,125 per woord

 

Allerlei verwijten ... volgens mij maak jij de fout. Ga geen energie steken in die 100 euro als betrokkene je daarin niet tegemoet komt, dat hoeft ze immers ook niet. Neem je zelf veroorzaakte verlies .. klaar

 

Gr

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 1

Als ik rechter was van de incassozaak die zou kunnen komen, en ik zag staan:

 

In de onderhandelingsfase die voorafgaat aan de overeenkomst:

Ik betaal op dit moment 1,25 cent per woord.

 

In de bevestiging van de bereikte overeenkomst:

Afgesproken tarief voor deze opdracht is €0,125 per woord

 

... dan zou ik er niet veel moeite mee hebben om te oordelen dat kennelijk €0,125 per woord is afgesproken. Dat staat er namelijk.

 

Bij een verschil van een factor 10 zou ik bovendien naar de redelijkheid kijken. € 0,125/woord komt in de buurt van normale tarieven voor tekschrijverij, € 0,0125/woord krijg je alleen bij kinderarbeid in lagelonenlanden en moet kennelijk een typefout zijn.

 

Maar ik zou je wel in de gelegenheid stellen om met contracten, teksten en facturen aan te tonen dat het in jouw sector gebruikelijk is om € 0,0125/woord te betalen en dat de tekstschrijver dat zo begrepen moet hebben. Dan zou het aan de tekstschrijver zijn om uit te leggen waarom ze "dat is prima" zei na de absurde mededeling "Ik betaal op dit moment 1,25 cent per woord", hoe volgens haar de overeenkomst een factor 10 hoger is uitgekomen en hoe ze dat (bijvoorbeeld met e-mails) kan onderbouwen. Als zij zou zeggen "we hebben er nog eens over gebeld en toen bleek dat de opdrachtgever een typefout in die 1e mail had gemaakt, in de opdrachtbevestiging heeft hij dat gecorrigeerd", dan zou ik geneigd zijn dat te geloven.

 

Dat zou eigenlijk best een interessante rechtszaak zijn :)

Link naar reactie
  • 0

Het zou een ondernemer sieren wanneer er een fout is gemaakt, dit ook tijdig te melden bij de andere partij. Om zo narigheid te voorkomen. In jouw geval zou ik, alleen als het marktconform is, het bedrag betalen en niet te veel energie in steken. Voor beide partijen een wijze les.

 

Succes!

Ice76 - The Ice Cream Dealer

Rockin The World

www.ice76.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zelfs kunnen aantonen dat ze voorheen al voor een soortgelijk tarief gewerkt heeft, heb bij een oud opdrachtgever van haar geinformeerd namelijk.

 

En die facturen + tientallen topics over de door mij genoemde tarieven kan ik zo aantonen.

 

@renep, het gaat mij niet om de 100 euro, zo sportief ben ik wel. Maar ik wil wel weten hoe het zit. Jullie antwoorden zijn gebaseerd op het blijkbaar in jullie ogen absurd lage tarief. Zet er andere getallen neer en kijk er dan nog eens naar.

Link naar reactie
  • 1
Maar ik wil wel weten hoe het zit.

 

Ik denk dat dat nu eenmaal niet eenduidig is. Je kunt kijken naar wat er staat, maar er staan twee verschillende dingen. Je kunt kijken naar wat mensen redelijk vinden, maar dat kan kennelijk nogal uiteen lopen. Wat overblijft is wat iedereen ervan vindt, en dat kan ook nogal uiteenlopen.

 

Ik vind eerlijkgezegd dat je moet meewegen dat je een kind inhuurt (nou ja, misschien een student) dat bovendien handelt als particulier en niet als professioneel ondernemer. Als je die per abuis € 0,125 hebt toegezegd, dan zou ik dat fatsoenshalve nakomen, zeker bij de al-geschreven tekst. Je hebt misschien wel redelijke argumenten in handen om de overeenkomst vervolgens te ontbinden, zodat je niet verplicht bent dit tarief in de toekomst te blijven betalen.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht mosterd na de maaltijd, maar je kunt er ook op deze manier naar kijken:

 

Bij het zien van het tarief in de mailwisseling vond opdrachtneemster wellicht dat het aan de lage kant was, maar omdat ze na een lange periode weer actief op de markt kwam, heeft ze dat ofwel over het hoofd gezien of gedacht "laat ik het maar doen, dan kom ik er weer in". En bij het zien van de opdrachtbevestiging was ze blij verrast doordat daar een hoger tarief in vermeld stond.

 

Dat ze daar niet op gereageerd heeft kan komen omdat het voor haar logischer was dat je een tik- of denkfout maakt in een eenmalige mailwisseling dan in een opdrachtbevestiging die je waarschijnlijk voor meerdere schrijfopdrachten gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

 

Zo'n fout heb ik ook een keer gemaakt, maar dan in tegenovergestelde richting. Uit de losse pols een begroting gemaakt op basis van tarieven en waarschijnlijke tijdsbesteding. Daar rolde 30.000 uit, wat me iets teveel leek. Dus ter plekke voor 3.000 geoffreerd. Bleek dat eerste bedrag wel correct. Opdrachtgever accepteerde een honest mistake en de opdracht werd voor 6.000 aanvaard.

 

Was achteraf een rotklus die veel tijd kostte en weinig inspanning. Alle presentaties op een congres uitschrijven en samenvatten voor een bundel. Het transcript heb ik uitbesteed om op basis daarvan de redactie te doen.

 

Voor genoemde tarieven besteed ik zelfs transcripts niet uit. Een en kwart cent per woord. Wat een schraperij. Drie berichten van 333 woorden, samen goed voor iets meer dan een tientje. Dan ga je dus voor copy-paste. Geen wonder dat het internet gevuld is met rotzooi.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Hallo Derek-Jan,

 

Zelf vind ik dat de vermelding 1,25 cent en 0,125 beiden lastig. Waarom niet vanaf vandaag een 1.000 woordenprijs afspreken(dit is de grootheid die jullie beiden gebruiken, dus € 12,50/1.000 woorden. Een verschil € 125,-/1.000 en € 12,50/1.000 valt dan veel meer op) Het is even wennen maar in vele branches wordt dit zo gedaan.

In jou specifieke geval zou ik op het standpunt van 1,25 cent blijven staan, de rekening betwisten en betalen wat in jouw optiek betaald moet worden. (dat 1,25 cent marktconform is kun je onderbouwen)

Indien mevrouw er een probleem mee heeft dan schakelt ze maar een incassobureau in maar dan krijgt ze geen opdrachten meer.

 

groet,

 

pewede

Link naar reactie
  • 0

Als je die per abuis € 0,125 hebt toegezegd, dan zou ik dat fatsoenshalve nakomen, zeker bij de al-geschreven tekst.

 

En dat zal ik dan morgen ook doen.

 

Ook ik zou zeker niet meer betalen dan de afgesproken prijs. Deze is inderdaad (heb het even opgezocht) weliswaar belachelijk laag maar niet ongebruikelijk

Coulant moet je zijn als de situatie daar om vraagt. In dit geval is het tegenovergestelde aan de hand.

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer altijd mijn afspraken na te komen en heb zojuist mijn leergeld betaalt. Wel heb ik de betreffende persoon op dat forum feedback gegeven zodat haar volgende opdrachtgever hopelijk iets beter oplet.

 

Het is mij nu ook wel duidelijk dat het moeilijk is om een typefout te herstellen, misschien toch ergens een clausule neerzetten?

 

@pewede - dat is inderdaad een minder foutgevoelige optie.

 

@twabla - mijn publiek is tevreden met de kwaliteit die ik voor die prijzen krijg.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.