• 0

Rechtsvorm evenementenorganisatie

Hallo allemaal.

 

Ik ben een 17 jarige student bedrijfseconomie bezig met het oprichten van een evenementenorganisatie (ik ben 18 ten tijde van het 1e evenement).

Het 1e evenement staat al gepland voor volgend jaar eind mei, ongeveer in maart gaat de organisatie in bedrijf.

Alleen nu loop ik tegen een probleem aan, namelijk de rechtsvorm.

 

De keuze bestaat uit een eenmanszaak, BV of stichting.

Een eenmanszaak heeft de voorkeur vanwege de fiscale voordelen,

maar een BV of een stichting is een rechtsvorm.

 

Nu zit ik hier mee, want een evenement organiseren is, zeker het 1e evenement, zeer risicovol want nog niemand is bekend met je bedrijf en het evenement.

Dit verhaal werd mij ook vertelt door een bestuurslid van een stichting die vanwege een groot ongeval (ramp in Enschede) bijna geen omzet maakte, en als stichting keihard in de schulden stond op dat moment. (op dit moment gaat het zeer goed met diezelfde stichting)

 

 

De kostenpost bedraagt ongeveer 20k, en als er niemand op komt dagen sta ik met een eenmanszaak dus diep in de schulden.

 

Nu wil ik van de evenementenorganisatie een commercieel bedrijf maken, en er in de toekomst mijn loon uit halen. (Jaar 3)

Dus voor mij zou een stichting onhandig zijn, want een stichting mag toch geen winst uit keren?

 

Een BV zou ook niet handig zijn in het eerste jaar, want de verwachting is dat de winst nb, mits de evenementen wel goed verlopen, ongeveer ter hoogte is van het DGA. Maar ik wil de winst het 1e jaar volledig reserveren, zodat ik in de komende jaren de evenementen enorm kan uitbreiden.

 

 

Wat zouden jullie aanraden?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je enige beweegreden om geen eenmanszaak (emz) te nemen het risico zou zijn wat je persoonlijk draagt, dan is misschien het geen goed idee om een onderneming te starten. Het risico mag nooit de reden zijn om een BV te willen.

 

Stel dat je het toch voor elkaar krijgt om een BV te starten (Waar haal je het benodigde startkapitaal vandaan? Hoe ga je het DGA loon betalen?) dan nog zal je waarschijnlijk persoonlijk verantwoordelijk gehouden worden als het evenement flopt en het bedrijf als gevolg daarvan failliet gaat. Dat is kan namelijk onder onbehoorlijk bestuur vallen want er was dan kennelijk een te hoog risico genomen.

 

Verder mag een stichting geen winstoogmerk hebben. Aangezien je het vast niet voor een goed doel wilt doen (anders dan je eigen portemonnee ;) ) is dat geen optie.

 

Ga gewoon aan de bak bij een bestaand evenementenbureau om bekend te worden in het wereldje als je denkt dat het op naamsbekendheid aan komt. Verder zitten er op dit forum wel een aantal podiumbouwers en andere mensen die je kunnen helpen bij het organiseren van een evenement.

Link naar reactie
  • 0

Werken in loondienst lijkt mij niks, ik heb voor dit schooljaar begon 5 maanden een bijbaan gehad, en het beviel me niet. Niet zozeer het soort werk, maar vooral de structuur en hoe je behandeld word als werknemer.

 

Het risico dat ik bedoel is alleen het startrisico, wanneer het publiek de evenementen eenmaal kennen is het risico vele malen kleiner.

 

Ik denk dat ik dan voor een EMZ zal gaan, en hopen dat het niet flopt.

Uiteraard ga ik wel uitzoeken hoeveel mensen er zouden komen, en het risico proberen te verkleinen.

 

 

Dankjewel voor het verduidelijkende antwoord.

Link naar reactie
  • 0

De 20k aan kosten, maak je die voorafgaande aan (mogelijke) opbrengsten ? -> zoja, hoe ga je die financieren (eigen geld?)

 

Verder ben ik het geheel met Wouter eens. Zomaar 'ff' een EMZ oprichten en 'f'f 20k kosten boeken i.v.m. organisatie evenement (zonder dat bekend is of het evenement aan gaat slaan) vind ik behoorlijk 'ambitieus'.

 

NB: Het lijkt mij verstandig om alles nog eens goed voor jezelf op papier te zetten, dus een ondernemingsplan op te stellen. Hoe dat moet kan je elders op dit forum wel vinden, en waarschijnlijk staat het ook wel in je studieboeken.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het eerste evenement, misschien zelfs de eerste drie, door een stichting laten organiseren.

Zoek een paar ervaren mensen uit die het hart hebben om je ongenadig op je flikker te geven als je het niet goed doet en vraag of ze het bestuur van die stichting willen vormen.

Als er geld is, zou de stichting jou vervolgens in dienst kunnen nemen.

Als de stichting achterlijke risico's neemt waardoor de schuldeisers (de bierbrouwer is vaak de grootste) naar hun geld kunnen fluiten zullen ze het bij het bestuur proberen te halen, dat is voor het bestuur een 'incentive' om de risico's binnen de perken te houden.

 

Maar het mag gezegd, een evenement is nooit risicoloos, temperatuur en bezoekersaantallen kunnen fluctueren.

 

Als dit een paar keer goed gaat, kun je, met je opgedane ervaring, verder als eenmanszaak of als BV.

 

Ook maar een mening...

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

De 20k aan kosten, maak je die voorafgaande aan (mogelijke) opbrengsten ? -> zoja, hoe ga je die financieren (eigen geld?)

 

Verder ben ik het geheel met Wouter eens. Zomaar 'ff' een EMZ oprichten en 'f'f 20k kosten boeken i.v.m. organisatie evenement (zonder dat bekend is of het evenement aan gaat slaan) vind ik behoorlijk 'ambitieus'.

 

NB: Het lijkt mij verstandig om alles nog eens goed voor jezelf op papier te zetten, dus een ondernemingsplan op te stellen. Hoe dat moet kan je elders op dit forum wel vinden, en waarschijnlijk staat het ook wel in je studieboeken.

 

 

Ja voorafgaande.

 

Ik breng zelf een groot bedrag in, toekomstige sponsors financieren met geld en activa, net zoals andere zaken.

Daarnaast hoop ik ook omzet te maken met de voorverkoop.

En een mogelijk financieringsgat word aangevuld met een rekening courant krediet.

 

Zo op papier is het allemaal goed geregeld, alleen nu moet het nog gerealiseerd worden.

 

 

Voor het geval ik de indruk wek dat ik 'ff' een EMZ wil oprichten en het allemaal 1 2 3 wil regelen, dat is niet zo.

Ik heb tot nu toe al wel zo'n 30 uur gestopt in het projectplan, communicatie met de locatie, en algemene informatie uitzoeken voor het festival info zoeken over bv vergunningen, en ik verwacht dat het in totaal nog wel 3x zoveel tijd gaat kosten.

Het ondernemingsplan is ook al bijna klaar, ik was alleen onzeker over de rechtsvorm van de organisatie vanwege het grote startrisico.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het eerste evenement, misschien zelfs de eerste drie, door een stichting laten organiseren.

Zoek een paar ervaren mensen uit die het hart hebben om je ongenadig op je flikker te geven als je het niet goed doet en vraag of ze het bestuur van die stichting willen vormen.

Als er geld is, zou de stichting jou vervolgens in dienst kunnen nemen.

Als de stichting achterlijke risico's neemt waardoor de schuldeisers (de bierbrouwer is vaak de grootste) naar hun geld kunnen fluiten zullen ze het bij het bestuur proberen te halen, dat is voor het bestuur een 'incentive' om de risico's binnen de perken te houden.

 

Maar het mag gezegd, een evenement is nooit risicoloos, temperatuur en bezoekersaantallen kunnen fluctueren.

 

Als dit een paar keer goed gaat, kun je, met je opgedane ervaring, verder als eenmanszaak of als BV.

 

Ook maar een mening...

 

 

Dit is een heel goed idee,

ik ken wel een aantal voormalig organisatoren, misschien dat die zouden willen helpen.

 

Bedankt voor de tip. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.