• 0

Wat is de waarde van Google zoekresultaten?

Beste mede-HLers,

 

Ik heb een hele hypothetische (en eigenlijk niet echt goed te beantwoorden, vrees ik) vraag die toch heel interessant en belangrijk is in sommige situaties. Graag hoor ik de mening van kenners of ervaringdeskundigen, ook is het misschien meer een gevoel of een ‘natte vinger’:

 

- Stel dat je via een website een bepaalde dienst aanbiedt, laten we zeggen “Kies de opleiding die voor jou de beste is”.

- Stel dat er per maand in Google 50.000 zoekers zijn die de zoekwoorden “keuze opleiding” intikken.

- Stel dat jouw site, wanneer je “keuze opleiding” in Google intikt, op de eerste pagina van de zoekresultaten komt te staan.

- Stel dat Google hierbij zoiets als “Voor de beste opleidingskeuze kijk je bij…etc, etc” laat zien en dat dit dan ook een goede omschrijving is van wat de website biedt en dus hopelijk ook het verhaal vertelt waar de zoeker werkelijk naar op zoek is.

 

Hoeveel bezoekers zullen dan naar inschatting ook daadwerkelijk op de site gaan kijken?

 

Over de inhoud van de site zelf heb ik het hier niet over. Dus of de bezoeker de site goed of slecht vindt, dat doet er hier niet terzake. Het gaat hier puur over de vraag hoeveel mensen überhaupt een kijkje zullen gaan nemen, nadat de site op pagina 1 van Google (met een goede en relevante omschrijving) getoond wordt.

 

Iemand enig idee…?

 

Peter

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat met name wat er achter "kijk je bij ..." staat heel erg essentieel is. Is dat een bekende naam, een naam die vertrouwen uitstraalt of een naam met een bepaalde klank of associatie.

 

Bedenk maar eens waar je (het eerst) op zou klikken als je zoekt op "boek kopen":

 

- "alle boeken vind je bij Jacques Janssen"

- "alle boeken vind je bij bol punt com"

- "alle boeken vind je bij de boekenconcurrent"

Link naar reactie
  • 0

Dit was vroeger veel makkelijker te zeggen als nu. Nu bestaat Google namelijk niet meer uit alleen websites in de SERPS. Er worden ook video's, maps, afbeeldingen en nog meer getoond. Deze zaken snoepen ook al kliks weg.

 

Als je het puur over een site resultaat hebt zijn zaken als titel, beschrijving en snippets van doorslag gevend op het doorklik percentage. Er zijn wel algemene cijfers te vinden over deze percentages maar uit ervaring weet ik dat ze niet voor elke branche gelden.

 

Dit zou je echt moeten gaan meten in GA of Webmaster Central.

 

Succes.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de inputs zo ver. Ik proef hieruit dat volgens “wetenschappelijk onderzoek” (of volgens sommige berekeningen in ieder geval) een gemiddelde/normale gang van zaken als volgt zou (kunnen) zijn:

 

- Als je op positie 1 komt bij Google dan is de CTR (misschien) 18%.

- Op positie 2 wordt het 10%.

- Vanaf positie 5 zakt het naar 3% en lager.

En dat ruim 50% van de bezoekers die überhaupt klikken iets uit de top 10 uitkiezen.

 

Uiteraard is het ook afhankelijk van het feit of er een grote speler aanwezig is (in het voorbeeld van John Bouwmans: Als je boeken verkoopt zal het lastig zijn als Bol.com boven je op dezelfde pagina staat. Als er géén grote speler op jouw gebied is, dan zijn je kansen natuurlijk groter).

En natuurlijk moet datgene bezoekers op de SERP te zien krijgen ook aanspreken en relevant zijn. Maar in dit hypothetische geval gaan we daar maar van uit.

 

Is er iemand die deze cijfers een beetje herkennen (bijvoorbeeld uit eigen ervaring) of pertinent onjuist vinden?

 

Link naar reactie
  • 0

Herken me wel in die cijfers. Zo'n gemiddelde zegt ook wel wat, maar de CTR is van zo ontzettend veel zaken afhankelijk

dat ik me afvraag of het zin heeft om uit te gaan van die gemiddelden.

 

Naast dat uitgaan van die gemiddelden niet verstandig is, is de CTR ook niet constant. Bijvoorbeeld Personalized Search wordt steeds belangrijker. En hoe beter de zoekresultaten worden voorgeschoteld aan zoekers, hoe beter de CTR. Ook andere technische zaken zoals Rich Snippets worden veel sneller ingezet door Google tegenwoordig. Die verhogen ook de CTR. En anderzijds lijkt Google de advertenties belangrijker te willen gaan positioneren. Wat absoluut ten koste gaat van de CTR.

 

Ook je eigen invloed is van belang. Vaak kun je beter focussen op het behalen van een eerste positie op een term met minder zoekverkeer, dan op een nr 4/5 positie met drie keer zo veel zoekverkeer. Vanwege die CTR. Puur strategische overwegingen, maar wel met veel effect op het te behalen resultaat.

 

Een van de meest gemaakte fouten bij scoren in de SERP is de website die er achter zit. Als die niet in orde is kun je nog zo'n hoge SERP CTR halen maar dat is nog al nutteloos als mensen na 3 seconden al weer van je site af zijn. Maargoed je geeft zelf al aan dat we daar geen rekening mee hoeven te houden in het antwoord.

 

Ben wel benieuwd waarom je dit wilt weten. Probeer je te beslissen of je wel of niet moet gaan focussen op scoren in de SERP?

 

 

Ik geloof dat we elkaar horen te helpen. Met Cliendo maken wij het werk van coaches, zorg & hulpverleners makkelijker.

 

Ons doel is het maken van het makkelijkste online ECD / Cliëntvolgsysteem.

 

http://cliendo.nl

Link naar reactie
  • 0

Ben wel benieuwd waarom je dit wilt weten. Probeer je te beslissen of je wel of niet moet gaan focussen op scoren in de SERP?

 

Dank je!

Goede reactie, waar ik ook het nodige uit kan halen.

 

Ik kan niet zo specifiek aangeven waarom ik dit wil weten. Het is meer dat ik wil proberen om grip te krijgen op de belangrijk(st)e zaken die het mechanisme van de SERP bepalen.

Uiteraard probeer ik ook diverse bezoekersaantallen te verbeteren.

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien kan ik iets bijdragen gezien je laatste opmerking, het mechanisme wat de SERP bepaald, ofwel het algoritme. Er zijn een aantal belangrijke factoren ik som ze even op;

 

- Pagina niveau link waardes (inkomende relevante links)

- Domein niveau autoriteit (leeftijd & inkomende links) (waaronder PR)

- Zoekwoord optimalisatie pagina niveau (interne optimalisatie)

- Domein optimalisatie op zoekwoord / zoekwoord relevantie over hele site

- Social media invloeden, wordt er gesproken over de pagina met linkjes er naar toe

- Zoekgedrag invloeden zoals weigeringspercentages & doorklik percentages

- Overeenkomst zoekwoord met pagina inhoud

- Overeenkomst zoekwoord met volledige website inhoud

- Verhouding daadwerkelijk leesbare tekst, inhoud ten opzichte van de broncode

 

De cijfers die ik heb vanuit mijn klanten, laten echter voor de top 3 veel hogere ctr's zien, zelfs ctr's van 50% op positie 1. (eigen merken en handelsnamen niet meetellend) Wat ook van belang is, is het type zoekopdracht, commercieel (product zoeken/dienst afname/ product huren etc.), informatie zoekend (kennis verrijken), specifiek regionaal (regionale zoekopdracht) ga zo maar door.

 

Hoe meer zoekwoorden er gebruikt worden (longtail) hoe hoger het ctr op de topposities, zijn ook weer allerlei maren en uitzonderingen, maar over het algemeen is dit wel het geval.

 

Dus een gemiddelde of een verwachting kun je pas geven als je weet om wat voor een site en welk zoekwoord het gaat, dus de 18% is te makkelijk, voor hetzelfde geld zit er als je alles heel goed doet een dikke 30% in.

Link naar reactie
  • 0

Ben wel benieuwd waarom je dit wilt weten. Probeer je te beslissen of je wel of niet moet gaan focussen op scoren in de SERP?

 

Dank je!

Goede reactie, waar ik ook het nodige uit kan halen.

 

Ik kan niet zo specifiek aangeven waarom ik dit wil weten. Het is meer dat ik wil proberen om grip te krijgen op de belangrijk(st)e zaken die het mechanisme van de SERP bepalen.

Uiteraard probeer ik ook diverse bezoekersaantallen te verbeteren.

 

Peter

 

 

Peter,

 

Wat betreft die ranking factoren, die kun je vinden op:

http://searchengineland.com/seotable/

 

En op (iets moeilijker):

http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors

 

Als je iets niet snapt mag je me wel PM'en.

Succes ermee!

 

 

Ik geloof dat we elkaar horen te helpen. Met Cliendo maken wij het werk van coaches, zorg & hulpverleners makkelijker.

 

Ons doel is het maken van het makkelijkste online ECD / Cliëntvolgsysteem.

 

http://cliendo.nl

Link naar reactie
  • 0

Er zijn een aantal belangrijke factoren ik som ze even op;

 

Ook bedankt voor deze nuttige reactie!

 

Je noemt een paar dingen die heel relevant (voor mij dan) zijn:

 

‘Longtail’ – in principe is dat waar ik me in dit geval op richt. Dus combinaties van drie/vier woorden, want met 1 a 2 verdrink je (althans ik) volledig in het enorme aanbod.

Een bijkomstigheid is dat ik nergens (maar dat kan aan mij liggen) informatie bij Google heb kunnen vinden over zoekaantallen bij woordencombinaties van meer dan twee woorden.

 

Ik richt mij uitsluitend op wat jij ‘commercieel’ noemt, dus zoekers die op zoek zijn naar een bepaalde dienst/product of (min of meer) per ongeluk er over struikelen en dan denken “Hé, die dienstverlening zou ik kunnen gebruiken…”.

Dus geen kennisverrijking. Dat is meer een bijkomstigheid in dit geval.

 

En eigenlijk mik ik alleen op de 1e pagina, niet de 1e positie (wordt heel/te moeilijk). Maar daar ben ik een beetje van “geschrokken” doordat de CTR dan kennelijk onderaan de 1e pagina toch erg laag is.

Maar ja…

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 1

Ja makkelijk is het niet inderdaad, vooral het commerciële is heel lastig, maar niet onmogelijk. Als ik je goed begrijp heb je een aanvullende dienst en niet direct een probleemoplossende dienst?

 

Dan is het wat lastiger om je middels de title en description tag te onderscheiden. Mocht je wel probleemoplossende diensten bieden, optimaliseer je title tag op de zoekstreng (de 3/4 woorden combi's) en gebruik het resterende title tag stuk en de description tag om te laten zien dat jou dienst een probleem oplost.

 

Bijvoorbeeld je wel met je website gevonden worden op gratis cv plaatsen;

 

- Maak een landingpage aan

- Maak wat linkjes aan naar die pagina

- Optimaliseer de pagina zodat de zoekwoord relevantie hoog is (je site is dit al)

- Zorg voor een goede call to action (een duidelijke button voor de cv plaatsing module/ pagina)

- Optimaliseer vervolgens je title tag, start met je zoekwoorden > gratis cv plaatsen

- Optimaliseer vervolgens de title tag en description tag steeds verder totdat je in Google webmaster tools je CTR ziet stijgen, kwestie van testen, optimaliseren, testen enzovoorts.

 

Je kunt wel degelijk topposities halen als je alles doet zoals ik in mijn opsomming aangaf en de linkjes die jorisL opgaf, haal ik ook veel kennis vandaan. Het nadeel van de enige juiste werkwijze is dat het lang duurt voordat je resultaat ziet, seo heeft tijd nodig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.