• 0

Rente- en bankkosten exploitatiebegroting

Eigenlijk in het verlengde van mijn vorige topic over afschrijvingen nu een vergelijkbare vraag over rente- en bankkosten, want hoe stel je deze voor een exploitatiebegroting op? Als toevoeging er even bij vermelden dat de bedoeling is dat de exploitatiebegroting uiteindelijk bij een financierder terecht komt voor een financieringsaanvraag. Ik zal hieronder even mijn redenering laten zien. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of ik zo goed denk.

 

Stel dat ik - neem fictieve getallen - 100.000 lening bank (voor verbouwing, inventaris en apparatuur) en 30.000 krediet (voor zaken die minder dan 1 jaar in bedrijf aanwezig zijn: o.a. voorraad) zou krijgen.

Nu zou ik moeten opzoeken hoeveel de rente voor de lening en krediet bedraagt. De rente voor de lening staat vast, maar de rente van het krediet is variabel.

Als aflossingstermijn van de lening zou volgens mij de afschrijvingstermijn als richtlijn genomen kunnen worden? Uit een gesprek van de bank is namelijk gebleken dat bij een afschrijvingstermijn van 10 jaar een aflossingstermijn van 10 jaar wordt genomen. Maar hoe doe ik dat dan als ik bij de afschrijving voor verbouwing 10 jaar en voor inventaris + apparatuur 5 jaar neem? In de exploitatiebegroting zou ik de jaarlijkse aflossing en rente voor de lening dus moeten opnemen. Ik neem aan dat er lineair wordt afgelost en dat betekent dat de rentekosten iedere jaar dalen.

Wat het krediet betreft is het moeilijker om daarvoor de jaarlijkse kosten te begroten. Hoe dieper in het rood, hoe meer kosten aan jaarlijks te betalen rente. De bedoeling is natuurlijk dat dit krediet zo snel mogelijk weer uit de rode cijfers gaat, maar hoe lang dat gaat duren vind ik moeilijk in te schatten. Iemand een idee hoe ik dat zou kunnen doen? Van de ene kant zouden deze kosten na 1 jaar terug horen te zijn, aangezien er zaken mee worden gefinancierd die minder dan 1 jaar in het bedrijf blijven. Zou ik een inschatting kunnen maken adhv. het resultaat voor belastingen in de exploitatiebegroting? Stel dat deze het eerste jaar op 30.000 wordt geschat, dan zou dit het krediet kunnen dekken???

 

Alvast bedankt weer!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat die financierder één lening verstrekt voor zowel verbouwing als inventaris, en het totaal in een periode van 10 jaar terug wil zien. Dat jij een deel van de aanschaffingen sneller afschrijft doet dan m.i. niet ter zake, die 10-jaars-termijnv an de lening bepaalt aflossing (en rente).

 

Voor je krediet: Op basis van je voorraadbehoefte kun je als het goed is wel een liquiditeits-prognose op stellen (of op laten stellen). Simpel gesteld: hoeveel geld gaat er in, hoeveel geld gaat er uit. Dat is iets anders dan een exploitatiebegroting, want het aanschaffen van bijvoorbeeld voorraad heeft wel effect op je liquiditeit (geld is weg) maar nog geen effect op je exploitatie (in principe wordt je niet rijker of armer van het aanschaffen van voorraad).

 

Op basis van die liquiditeitsprognose kun je het benodigde krediet in redelijke mate voorspellen. En vallen dus ook de rentelasten in redelijke mate te voorspellen.

 

Zou ik een inschatting kunnen maken adhv. het resultaat voor belastingen in de exploitatiebegroting?

Nee dus, volgens mij niet.

Kun je hier wat mee?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de informatie!

 

Mijn boekhouder vindt het niet echt nuttig dat er een liquiditeitsbegroting wordt opgesteld.

 

Momenteel zijn de rente- en bankkosten voor de eerste drie jaar van de exploitatiebegroting als volgt bepaald: het totale bedrag (lening+volle krediet) maal rentepercentage. Boekhouder had 6% genomen, maar de bank was het daar niet mee eens en ik heb het daarom nu naar 11% veranderd.... Maar mijn gevoel zegt dat deze manier niet echt klopt. Er zit toch wel verschil tss lening en krediet, met name de aflossing ontbreekt op deze manier in de begroting (of telt die niet mee in deze post). Het feit dat de kosten ieder jaar hetzelfde zou blijven klopt ook niet, gezien het feit dat er afgelost wordt en verwacht kan worden dat de omvang van het gebruikte krediet afneemt.

Link naar reactie
  • 0

Mijn boekhouder vindt het niet echt nuttig dat er een liquiditeitsbegroting wordt opgesteld.

>:(

 

De aflossing is geen kostenpost en neem je dus niet op in de exploitatiebegroting, het is een uitgave, dus neem je hem wel mee in de liquiditeitsprognose, die ik zeer belangrijk acht. Je wilt immers weten of je voldoende middelen hebt om alle kosten/uitgaven te voldoen. Ik snap daarom ook helemaal niet waarom de boekhouder in deze de liq. prog. ondergeschikt vindt. Je zou bijna gaan denken dat hij/zij niet weet hoe dit moet...

 

Als je aflost op een lening/krediet is de rente niet ieder jaar gelijk. Zoals Marcel aangeeft bepaal je aan de hand van je liq. prog in feite het benodigde krediet en op basis van het benodigde krediet bepaal je de rentelast.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een liquiditeitsprognose is iig niet verplicht bij een financieringsaanvraag. En verder heeft mijn boekhouder als reden aangegeven dat ik niet te maken heb met rekeningen die door klanten pas na een bepaalde termijn worden voldaan en dat zodoende een liquiditeitsprognose niet zo belangrijk is. Ten minste zo heb ik het begrepen. Ik weet wel dat het bij seizoensarbeid bijvoorbeeld wel belangrijk is om een liquiditeitsprognose op te stellen. Maar hij zou hem wel kunnen opstellen als ik er expliciet om zou vragen ;-)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met je boekhouder dat een liquiditeitsprognose voor jouw bedrijf niet zo belangrijk is (althans, ik ken je bedrijf niet, maar op basis van wat ik er over gelezen heb hier).

Maar voor een financieringsaanvraag is een liquiditeitsprognose volgens mij wel belangrijk, misschien zelfs wel belangrijker dan een exploitatiebegroting. Ik heb niet de illusie dat ik banken begrijp, maar volgens mij denken die in kasstromen en niet in winst/verlies.

 

Ik weet niet of de bank heel kritisch naar je verhaal kijkt, of dat ze 'gewoon' een gedegen plaatje willen zien?

Ik kan me het standpunt van je boekhouder wel indenken, als je alles tot achter de komma narekent wordt de rentelast misschien een paar tientjes hoger, maar over drie jaar is alles een paar tientjes duurder, dus dat haalt niet zo uit.

 

Als ik het goed begrijp, wil de bank dus een exploitatiebegroting zien alvorens jou een lening van 100k en een krediet van 30k te verstrekken. Ik krijg het gevoel dat de bank dus vooral bevestiging wil zien van het idee dat het hier om een winstgevende onderneming gaat. Als dat zo is, zou ik niet te lang mieren voor deze exploitatiebegroting.

 

WEL raad ik je aan om voor jezelf zo'n liquiditeitsprognose op te stellen (of op te laten stellen). Het zou namelijk wel erg jammer zijn als je de financiering rond krijgt en het blijkt dat het bedrag wat jij maandelijks zou willen onttrekken om van te eten nu ineens naar de bank moet als rente en aflossing...

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.