Ga naar inhoud
  • 0

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) bij voorbereidende kosten?

Een vraag mbt de KIA:

Dit jaar doe ik een investering >3000 in software maar verwacht pas volgend jaar of daarna winst te maken. Ik ben startend parttime ondernemer naast loondienst, dus geen ondernemer voor de IB en voldoe dit jaar niet aan het urencriterium.

Uit de informatie op dit forum lees ik dat voor de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) geen urencriterium geldt. Betekent dit dat ik de KIA dit jaar kan toepassen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Voor de inkomstenbelasting ben je volgens jou geen ondernemer. Je inkomsten en je kosten dien je aan te geven in box I onder resultaat uit overige werkzaamheden.

Omdat je (volgens jou) geen IB-ondernemer bent kan je geen aanspraak maken op de KIA.

Weet je overigens zeker dat je geen IB-ondernemer bent ?

Link naar reactie
  • 0

De criteria die je noemt zijn op zich niet relevant voor de vaststelling of je IB ondernemer bent of niet. Ook verlies draaiend (maar wel met winstverwachting t.z.t.), gedurende (nog) een beperkt aantal uren werkzaam voor de eigen onderneming en startend kun je als IB ondernemer aangemerkt worden.

Omdat je niet aan het urencriterium voldoet kun je alleen geen aanspraak maken op de zelfstandigenaftrek.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Oké, maar ik heb nog geen klanten, etc.: ben echt nog in voorbereiding en wil het eerst naast mijn loondienst opzetten, dus het lijkt me een lastige discussie om als ondernemer voor de IB aangemerkt te worden. Ik betwijfel of de belastingdienst daarin mee zou gaan. Daarnaast vraag ik mij af wat voor voordeel dit voor 2011 nog zou kunnen hebben?

Link naar reactie
  • 0

Het ondernemersbegrip uit art. 3:4 wet IB 2001 is als volgt beschreven:

Een ondernemer is de belastingplichtige voor rekening van wie een onderneming wordt gedreven en die rechtstreeks wordt verbonden voor verbintenissen betreffende die onderneming.

Dan volgt natuurlijk gelijk de vraag: Wat is een onderneming ?

Het begrip onderneming komt in de wet IB 2001 niet als zodanig voor, maar er is wel een beschrijving die de fiscus hanteert, welke door jurisprudentie is ontstaan. Een onderneming is:

- Een min of meer duurzame organisatie van kapitaal en arbeid;

- die deelneemt aan het economisch verkeer;

- met het doel om winst te halen;

- terwijl die winst ook redelijkerwijs kan worden verwacht.

Bij het bepalen of je al dan niet ondernemer bent voor de IB houd de fiscus onder meer rekening met de volgende zaken:

- Het aantal klanten/opdrachtgevers;

- De hoogte van de omzet;

- De omvang en continuïteit van de activiteiten;

- De bekendheid naar buiten toe (bijv. website/flyers/folders/visitekaartjes);

- Het totaalbedrag van investeringen;

- De mate van debiteurenrisico (ondernemen = risico dragen).

Of je ondernemer bent voor de IB hangt dus af van de invulling van bovenstaande.

Wanneer je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting en je voldoet niet aan het urencriterium, mede doordat je nog in de opstartfase zit, heb je wel recht op de MKB-winstvrijstelling. 12% van je winst is dus onbelast. Voor 2011 kan je voordeel dus liggen in deze 12% onbelaste winst. Tevens heb je recht op de KIA wanneer je voldoet aan de vereisten van ondernemer. Je hebt geen recht op ondernemersaftrek (zelfstandigenaftrek, S&O aftrek, meewerkaftrek, startersaftrek en stakingsaftrek), want je voldoet niet aan het urencriterium.

Link naar reactie
  • 0

Overigens nog even dit.

Stel dat je in 2011 dus de software aanschaft, en je bent in 2011 geen ondernemer voor de IB (hetgeen ik waarschijnlijk acht, zie criteria vorige posting). Je verwacht pas in 2012 of 2013 omzet te genereren. Je maakt echter nu al 3.000 kosten voor je op te starten onderneming, zonder dat daar opbrengsten tegenover staan. Met die kosten kan je nog wat doen, dus zorg dat je de facturen goed bewaard !

Ingevolge artikel 3:10 wet IB 2001 mag je de kosten die je maakt in de vijf kalenderjaren die onmiddellijk voorafgegaan zijn aan het eerste kalenderjaar als ondernemer, voor zover deze verband houden met het starten van de onderneming en niet ten laste van het belastbaar inkomen uit werk en woning konden worden gebracht aftrekken van de eventuele winst in 2012 of 2013 (als je pas in 2013 omzet genereert).

Je schaft software aan, waarvan waarschijnlijk aannemelijk gemaakt kan worden dat deze verband houdt met je bedrijf i.o. Stel dat je in 2012 10.000 omzet genereert en je voldoet aan de criteria voor IB ondernemer. Ingevolge artikel 3:10 mag je dan dus de kosten ad 3.000 die je in 2011 hebt gemaakt in zijn geheel t.l.v. het resultaat in 2012 brengen. Je winst wordt dan dus 7.000 (behoudens andere kosten).

Conclusie: In 2011 geen IB ondernemer, in 2012 mogelijk wel -> kosten gemaakt in 2011 (3k) mogen in 2012 t.l.v. het resultaat worden gebracht (art. 3:10 IB).

Link naar reactie
  • 0

FRM bedankt voor je uitgebreide reacties. Uiteraard bewaar ik de specificaties van de kosten goed om dit als kosten te kunnen opvoeren. Goed om te weten dat dit tot 5 jaar na dato nog kan! Overigens zal het in denk ik obv afschrijving opgevoerd moeten worden (tegenwoordig minimaal 5 jaren?).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.