Ga naar inhoud
  • 0

Gevolgen inschrijven buitenlandse onderneming in KvK

Goedemorgen,

De Engelse onderneming gaat zijn activiteiten naar NL uitbreiden.

Ik wil een bankrekening openen bij een nederlandse bank om de centjes op te ontvangen.

Er wordt vanuit Engeland gefactureerd.

Engelse Bank zegt: u bent te klein (qua omzet) voor onze afdeling die internationale ondernemingen beheert.

Nederlandse bank zegt hetzelfde met de mededeling: neem contact op met een lokale vestiging van onze bank.

Lokale vestiging zegt: prima, maar u moet wel een KvK- inschrijving hebben.

Kvk zegt: bij inschrijving krijgt u NL-s BTW nummer en moet u BTW in rekening brengen.

Belastingdienst zegt: interessant! Weten we niet! Schrijf een brief naar de inspecteur en die moet een stelling nemen.

Zo moeilijk kan dit toch niet zijn? Een buitenlandse onderneming wil een nederlandse bankrekening om centjes op te ontvangen. Er wordt vanuit Engeland gefactureerd. Onderneming en activiteiten/ bestuur vindt ook daadwerkelijk plaats in Engeland. Er hoeft dan toch geen BTW gerekend te worden? (ook al krijg ik er 1 van de KvK)

Wat denken de geleerden hier?

Alvast bedankt.

Ferry

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Deze geleerde (als ik zo onbescheiden mag zijn) denkt dat als de bank niet zo moeilijk doet de rest van de vragen niet zo relevant zijn. Het zal toch niet zijn dat een bank bepaald of jij je moet inschrijven of niet, vrees dat de bankmedewerker weer eens leed aan 'protocolitis" dat is een ernstige aandoening die waarbij de vraag van de klant word herleid tot een standaard vraag zodat hij hem volgens een bestaand protocol of procedure kan afhandelen, deze aandoening verhinderd hem in oplossingen te denken of zich in te leven in de werkelijke vraag van de klant.

kortom de oplossing is een bank zoeken die niet moeilijk doet, of doorzeuren bij je huidige bank dat ze je wel een rekening geven.

De opmerkingen van de KvK en belastingdienst kloppen over het algemeen wel, als je je inschrijft bij de kvk word beoordeeld of je NL belastingplichtige bent voor de BTW ben je dat niet dan zul je vrijgesteld worden. Maar dan is ook de kans groot dat de inschrivingsplicht ontbreekt. Inschrijven uitsluiten om een bankrekening te krijgen is in elk geval onzin.

Overigens herken ik het probleem wel, ben er ook eens tegenaan gelopen. Indertijd is het probleem opgelost omdat we toen overwogen wegens betere financieringscondities over te stappen naar een andere bank, maar de bank wilde mijn toenmalig werkgever toch erg graag houden, de buitenlandse rekeningen (in Engeland en Duitsland) werden toen onderdeel van de deal om te blijven.

Link naar reactie
  • 0

gents,

De bank moet bepaalde Europese regels nakomen, regels vooral na 9/11. Helaas maar het is niet anders. Het openen van een NL rekening zal desondanks geen probleem zijn maar ook hier, vind maar een medewerker die dit wil doen.....

Het probleem van kleintje in de groter wereld (te klein voor het tafellaken te groot voor een servet is mij meer dan bekend, zeker op 'bank' gebied.... zo had ik ineens te maken met bankjongens die normaal Ahold afhandelen) is RBS geen idee?

Suc6!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.