• 0

VAR voor auteur

Hoi,

 

Op het forum ben ik veel vragen over de VAR tegengekomen. Helaas niet i.c.m. mijn branche. Vandaar toch maar de vraag.

Ik ben auteur van beroep. Het ene jaar doe ik meer titels dan het andere, maar voor 2011 krijg ik van mijn uitgever de vraag om een VAR in te dienen. Tot dusver heb ik dat nog nooit bij de hand gehad. Als ik de vragenlijst zie krijg ik de rillingen.

 

Het principe is dat de uitgever mij vraagt (n.a.v. verkoopcijfers, marktverkenningen etc.) een boekje te schrijven over een bepaald onderwerp, meestal een IT-onderwerp. Dat boekje schrijf ik dan, de uitgever geeft het uit (na screening op taalfoutjes etc.) en ik ontvang per kwartaal royalties. Daarover betaal ik dan weer inkomstenbelasting.

 

Ik voel me erg zelfstandig omdat ik zelf kan bepalen of ik wel of niet dat boek ga doen. Bovendien ben ik redelijk vrij in de inhoud. Het kader is weliswaar bekend (bijvoorbeeld Adobe Photoshop versie xxx), maar de uitgever laat me verder altijd volledig vrij (heeft waarschijnlijk ook geen verstand m.b.t. de inhoud van het boek).

 

Nu is me vrij voelen natuurlijk niet genoeg voor Jan-Kees cs. om daadwerkelijk als zelfstandige gezien te worden. Toch ben ik bang dat ik me in de vingers snij met het aanvragen van een VAR. Ik word dan in een hokje geplaatst wat in mijn beroep niet zo eenvoudig is. Als mijn uitgever bijvoorbeeld als één opdrachtgever gezien wordt, dan heb ik al een probleem toch? Ik zie allerlei vragen opdoemen als: moet ik noodzakelijkerwijs meerdere uitgevers zoeken terwijl ik nog wel 50 verschillende titels voor deze uitgever kan uitgeven de komende jaren.

 

Wie heeft goede raad?

 

Groetjes,

Irene

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ok, super. Dat ga ik direct navragen!

Ik doe het voornamelijk op royalty-basis. Wel doe ik af en toe wat commerciële activiteiten voor ze in boekhandels etc. Voornamelijk natuurlijk wel om eigen titels naar voren te schuiven. Die uren krijg ik per gewerkt uur betaald.

 

Zou ik daarvoor dan apart een VAR moeten aanvragen denk je?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.