• 0

Spaarloon boeken op tussenrekening bedrijf

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het moet gestort worden op een geblokkeerde (spaarloon) bankrekening.

 

De crux van dit artikel bij FNV is nu juist dat je de bank niet nodig hebt, zij beweren dat je het spaarloon als werkgever in december kan inhouden en daarna netto doorstorten in januari.

 

Ik ben ook altijd in de veronderstelling geweest dat het doorstorten op een geblokkeerde rekening verplicht onderdeel van de voorwaarden was. Maar kennelijk heeft een fnv jurist een gaatje in de wet gevonden, jammer dat ze geen bron vermelden of wat dieper ingaan op waarom het mag.

 

Ik weet niet of ik mijn klanten zou adviseren hierin mee te gaan. Dit soort bliksemacties vlak voor het afschaffen van een maatregel ben ik niet zo'n voorstander van..

Link naar reactie
  • 1

Beste Roel,

 

De FNV heeft geen gat in de wet gevonden hoor, de mogelijkheid van het in eigen beheer houden van het spaarloon is altijd in de wet opgenomen geweest, alleen niet erg bekend geworden.

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Uitvoeringsregeling Werknemersspaarregelingen en winstdelingsregelingen (URWW) mag het spaarloon door de werkgever in eigen beheer worden gehouden. Beheer van het spaarloon bij een externe instantie is dus niet noodzakelijk.

 

In het Besluit van de Staatssecretaris van Financiën van 23-10-2003 (CPP2003/2058M) staat onder meer: 'Een inhoudingsplichtige (=werkgever) stelt zijn werknemers in de gelegenheid deel te nemen aan een spaarloonregeling. De inhoudingsplichtige (=werkgever) houdt in zijn eigen boekhouding per werknemer bij welke bedragen de werknemers sparen. Jaarlijks verhoogt hij die gespaarde bedragen met een afgesproken rentevergoeding. De werknemers kunnen niet vrij over het door de werkgever beheerde tegoed beschikken. Het van de werknemers ingehouden spaarloon stort de werkgever op zijn eigen betaalrekening bij de bank'. Op de vraag of op deze manier wordt voldaan aan de voorwaarde van artikel 15, eerste lid, van de URWW, luidt het antwoord: 'Ja. Van het per kalenderjaar afzonderlijk administreren is sprake wanneer per werknemer het verloop van het tegoed wordt geadministreerd, op een voor de Belastingdienst controleerbare wijze. Van een bijzondere rekening in de zin van de URWW is sprake wanneer het tegoed op de rekening niet vrij opneembaar is door de werknemer en wanneer op de rekening geen andere bedragen worden geadministreerd dan het spaarloon en de rente daarover'.

 

Groeten,

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Dat moet via de de loonadministratie. bied je nu al een spaarloon regeling aan?

 

Je moet hoe dan ook het spaarloon verlonen, daarvoor heeft het salarispakket een salariscomponent waar je bepaalde grootboekrekeningen aanhangt.

 

Het uit te betalen bedrag van 613 euro per medewerker is nettoloon en daar heb je al een rekening voor op de balans. het mag alleen niet in december uitbetaald worden. Dus het is handig als je in het salarispakket laat aangeven dat dit bedrag per kas word uitbetaald, dan krijg je de uitbetalingen netjes gesplitst in nettoloon per bank en nettoloon per kas, het bedrag per bank betaal je uit in december, het bedrag per kas betaal je begin januari pas uit. Dan blijft op de rekening nettolonen het spaarloon hangen tot januari.

 

In je W&V rekening bepaal je zelf waar je het boekt, je hebt als werkgever de kosten van de eindheffing dus ik maak meestal een rekening eindheffing spaarloon, maar je kunt ook een andere al bestaande rekening gebruiken

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat moet via de de loonadministratie. bied je nu al een spaarloon regeling aan?

 

Je moet hoe dan ook het spaarloon verlonen, daarvoor heeft het salarispakket een salariscomponent waar je bepaalde grootboekrekeningen aanhangt.

 

Het uit te betalen bedrag van 613 euro per medewerker is nettoloon en daar heb je al een rekening voor op de balans. het mag alleen niet in december uitbetaald worden. Dus het is handig als je in het salarispakket laat aangeven dat dit bedrag per kas word uitbetaald, dan krijg je de uitbetalingen netjes gesplitst in nettoloon per bank en nettoloon per kas, het bedrag per bank betaal je uit in december, het bedrag per kas betaal je begin januari pas uit. Dan blijft op de rekening nettolonen het spaarloon hangen tot januari.

 

In je W&V rekening bepaal je zelf waar je het boekt, je hebt als werkgever de kosten van de eindheffing dus ik maak meestal een rekening eindheffing spaarloon, maar je kunt ook een andere al bestaande rekening gebruiken

 

 

 

Roel,

 

is het niet zo dat als je het netto loon deel (creditzijde op de balans) vervangt voor een schuld je op de balans de nog te betalen waardering krijgt, als je deze dan in januari weer betaald deze dan tegenboeken naar netto loon? dus:

 

4... Spaarloon 613

4... Eindheffing spaarloon 153,25

@ 00.. nog te betalen spaarloon 613

@ 1700 eindheffing spaarloon 153,25

 

Dan heb je op 31-12-2011 het nog te betalen spaarloon opgevoerd.

 

En als je dan gaat betalen in januari (kan dan ook per bank)

 

00.. nog te betalen spaarloon 613

@ 2000 netto lonen 613.

 

Of denk ik nu te moeilijk?

 

gr.erik

Link naar reactie
  • 0

Of denk ik nu te moeilijk?

 

Het spaarloon moet verwerkt worden in loonrun ‘december’ (of periode 13, week 52 of ‘whatever’).

Dan komt daar een ander nettoloon uit dan normaal gesproken, zonder spaarloon.

 

Vervolgens wordt het nettoloon niet helemaal aan de werknemer uitbetaald, want 613,- wordt op een geblokkeerde bankrekening gestort of (zoals Louis zo vakkundig uitgelegd heeft) in eigen beheer gehouden.

Uiteraard is de eindheffing spaarloon over de maand december verschuldigd. Die komt natuurlijk ook op de balans te staan.

 

Als het goed is (liever gezegd: als je programma goed is en je doet het goed), dan staan alle relevante bedragen op het journaalpost van december.

 

Link naar reactie
  • 0

Of denk ik nu te moeilijk?

 

Het spaarloon moet verwerkt worden in loonrun ‘december’ (of periode 13, week 52 of ‘whatever’).

Dan komt daar een ander nettoloon uit dan normaal gesproken, zonder spaarloon.

 

Vervolgens wordt het nettoloon niet helemaal aan de werknemer uitbetaald, want 613,- wordt op een geblokkeerde bankrekening gestort of (zoals Louis zo vakkundig uitgelegd heeft) in eigen beheer gehouden.

Uiteraard is de eindheffing spaarloon over de maand december verschuldigd. Die komt natuurlijk ook op de balans te staan.

 

Als het goed is (liever gezegd: als je programma goed is en je doet het goed), dan staan alle relevante bedragen op het journaalpost van december.

 

 

Ik had het ook alleen over het vervangen van het netto loon voor een reservering aangezien het geen netto loon is totdat je het uitbetaald, hetzij aan de werknemer bij vrijvallen hetzij op een geblokeerde rekening (in beide gevallen wordt nu niet voldaan) dus is het een reservering die je als werkgever doet.

 

Feitenlijk is het gewoon een spaarloonregeling waar je voorzieningen in je administratie voor moet treffen, als is het maar een keer.

 

gr.erik

Link naar reactie
  • 0

Ik had het ook alleen over het vervangen van het netto loon voor een reservering aangezien het geen netto loon is totdat je het uitbetaald, hetzij aan de werknemer bij vrijvallen hetzij op een geblokeerde rekening (in beide gevallen wordt nu niet voldaan) dus is het een reservering die je als werkgever doet.

 

Feitenlijk is het gewoon een spaarloonregeling waar je voorzieningen in je administratie voor moet treffen, als is het maar een keer.

 

Dus jij wil de inhouding van het spaarloon niet meenemen in 2011?

Jij wil dit pas gaan verwerken in januari 2012…

 

Dat gaat nooit goed.

 

Link naar reactie
  • 0

Eric,

 

Jou methode kan ook, is boekhoudkundig netter, ik had het ook al bijna zo opgeschreven en als er al een spaarloonregeling bestaat zal het meestal al ongeveer zo verlopen, maar toen dacht ik omdat het éénmalig is benoem ik even een simpel trucje die in nagenoeg alle loonsoftware zit, als je de betaalwijze kas gebruikt word het bedrag afgesplitst van de bankbetaling en blijft het vanzelf hangen op de balans.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jou methode kan ook, is boekhoudkundig netter, ik had het ook al bijna zo opgeschreven en als er al een spaarloonregeling bestaat zal het meestal al ongeveer zo verlopen, maar toen dacht ik omdat het éénmalig is benoem ik even een simpel trucje die in nagenoeg alle loonsoftware zit, als je de betaalwijze kas gebruikt word het bedrag afgesplitst van de bankbetaling en blijft het vanzelf hangen op de balans.

 

Roel,

Ik snap hier niets van. Ligt dat aan mij?

 

Als je inhouding spaarloon (613,-) verwerk in loonrun december, dan worden toch alle inhoudingen anders?

Loonheffingen, premies, nettoloon, alles…

 

Het is niet zo dat je het gewone, normale nettoloon van de werknemer kan nemen om vervolgens gewoon 613,- minder uit te betalen. En de rest op de balans laten staan.

 

Maar misschien begrijp ik je niet goed…

 

Link naar reactie
  • 0

Jou methode kan ook, is boekhoudkundig netter, ik had het ook al bijna zo opgeschreven en als er al een spaarloonregeling bestaat zal het meestal al ongeveer zo verlopen, maar toen dacht ik omdat het éénmalig is benoem ik even een simpel trucje die in nagenoeg alle loonsoftware zit, als je de betaalwijze kas gebruikt word het bedrag afgesplitst van de bankbetaling en blijft het vanzelf hangen op de balans.

 

Roel,

Ik snap hier niets van. Ligt dat aan mij?

 

Als je inhouding spaarloon (613,-) verwerk in loonrun december, dan worden toch alle inhoudingen anders?

Loonheffingen, premies, nettoloon, alles…

 

Het is niet zo dat je het gewone, normale nettoloon van de werknemer kan nemen om vervolgens gewoon 613,- minder uit te betalen. En de rest op de balans laten staan.

 

Maar misschien begrijp ik je niet goed…

 

 

Peter,

 

Als je goed kijkt naar de door mij voorgestelde journaalpost (die komt uit de salarisadministratie), zie je dat de wijzigingen mbt tot de salarisadministratie en dus ook inhoudingen gewoon zijn geboekt,

 

ik vind het alleen boekhoudkundig netter en wellicht overzichterlijker om de ontstane schuld niet op de netto lonen te laten hangen maar op een reserveringsrekening, om zo het hele spaarloontraject inzichterlijk te maken.

 

De verwerking van het spaarloon zit gewoon op de loonstrook ingebakken.

 

@Roel, als je het spaarloon niet uitbetaald maar reserveert, krijg je zo wie zo een verschil op je netto loon, aangezien de netto uitbetaling afwijkt van de LJP boeking, maar zoals al aangegeven ik ben een voorstander van duidelijkheid en overzichtelijkheid en ben er dus ook een voorstander van de ontstane spaarloonopbouw als zodanig te administreren.

Link naar reactie
  • 0

 

Roel,

Ik snap hier niets van. Ligt dat aan mij?

 

 

ehm, ja ik vrees van wel .. Ik denk dat je mijn beide reacties even moet combineren.. in mijn eerste reactie schreef ik.

 

Je moet hoe dan ook het spaarloon verlonen, daarvoor heeft het salarispakket een salariscomponent waar je bepaalde grootboekrekeningen aanhangt. ... enz...

 

mijn 2e bericht was puur een reactie naar Erik om mijn gedachtegang in het 1e bericht uit te leggen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.