• 0

Na failliet doorstarten op naam vrouw

Zoals ik eerder poste is mijn VOF met één andere compagnon op sterven na dood.

 

Stel nu dat deze VOF failliet gaat is het dan mogelijk om een zelfde soort bedrijf op naam van mijn vrouw te beginnen.

We zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd.

 

Dus zij neemt één personeelslid van die VOF in dienst en zelf ga ik natuurlijk ook voor haar eenmanszaak werken.

Het idee is om dit bedrijf kort na een eventueel failliet van de VOF op te starten.

 

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor de supersnelle reactie.

 

Wij hebben een huurhuis, dus die zorg heb ik gelukkig niet.

Wel weet ik dat ik persoonlijk failliet ga en mijn vrouw dus niet.

 

Ook zullen ze flink wat boedel kunnen weghalen omdat we van het meeste niet geen bewijs hebben of het van mij of van mijn vrouw is.

Leuk is het niet maar van het weghalen van wat Ikea kasten lig ik niet echt wakker.

 

Ik denk zelfs dat de meeste leveranciers ook niet moeilijk gaan doen.

Ik heb een goede band met ze en geef altijd 100% eerlijkheid van zaken.

 

Even kort over de eerdere post van mij:

Mijn compagnon ligt in scheiding en zijn koopwoning staat op Funda.

 

Inmiddels zal mijn advovaat beslag hebben gelegd op huis en boedel.

Link naar reactie
  • 0

Hallo BasEs,

 

(Je andere post heb ik uitvoerig gelezen)

Een zeer vervelende, lastige en ingewikkelde situatie.

 

Lees dit topic even.

 

Als er nog een redelijke winst in 2011 gedraaid is zou ik een einde van de vof forceren op basis van de voorwaarden in het vof contract. In de bijlage bijlageeen redelijk standaard voorwaarde die wellicht ook in jullie overeenkomst staat. (zie met name 5a)

 

Imho is er meer leven in deze situatie dan in een persoonlijk faillissement!

Vanuit een onderneming heb je meer mogelijkheden om 50k bij elkaar te sprokkelen dan vanuit een persoonlijk faillissement iets op te bouwen...

 

groet en veel succes,

 

pewede

voorbeeld_art_ontbinding_vof.thumb.jpg.ea019c1033445d3110a2a4b359063181.jpg

Link naar reactie
  • 0

@Pewede:

 

Aan zo'n actie heb ik ook gedacht maar ik blijf tot de datum dat ik me laat uitschrijven bij de VOF mede hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schuld van de VOF.

 

@Jasper: Meer als twee oude auto's bezit ik niet, boten al helemaal niet.

Het loonbeslag heb ik ook aan gedacht maar uit de zaak van mijn vrouw hoef ik geen loon te hebben.

Of mag ik in dit geval niet "gratis" werken?

 

Maar ik ben bang dat een curator moeilijkl gaat doen over de zaak van mijn vrouw op dat moment.

Link naar reactie
  • 0

@Pewede:

Aan zo'n actie heb ik ook gedacht maar ik blijf tot de datum dat ik me laat uitschrijven bij de VOF mede hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schuld van de VOF.

 

Ehm... het zit iets anders. Jij blijft in ieder geval hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden van de VoF die tot aan de datum van uittreding zijn ontstaan Dat geldt overigens ook voor je mede-vennoot. Dus op het moment dat jij geen vennoot meer bent kunnen de schuldeisers gewoon bij jou aankloppen om de schuld die is ontstaan toen jij nog wel vennoot was bij jou te verhalen.

 

 

@Jasper: Meer als twee oude auto's bezit ik niet, boten al helemaal niet.

Het loonbeslag heb ik ook aan gedacht maar uit de zaak van mijn vrouw hoef ik geen loon te hebben.

Of mag ik in dit geval niet "gratis" werken?

 

Maar ik ben bang dat een curator moeilijkl gaat doen over de zaak van mijn vrouw op dat moment.

 

Als je in loondienst bent wordt er loon betaald. Maar je hoeft niet in loondienst te gaan. Als meewerkend echtgenoot kun je een deel van de winst bij jou belasten als ROW of jouw vrouw een extra aftrekpost voor de IB geven. In beide gevallen is er geen sprake van loon dus er is ook geen loonbeslag.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Maar bijzo'n constructie zullen ze wel bij je vrouw gaan aankloppen denk ik.

 

 

Aankloppen kan best. Maar als de huwelijkse voorwaarden goed in elkaar zitten en nageleefd zijn (jaarlijkse verrekening) zie ik niet in op welke basis ze ook iets juridisch kunnen afdwingen bij haar. Maar ik kan natuurlijk e.e.a. over het hoofd zien.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Wel weet ik dat ik persoonlijk failliet ga en mijn vrouw dus niet.

 

 

 

Dat kan maar dat hoeft (uiteindelijk) niet, alle verrekeningen JUIST gedaan? Check, dubbel check! Zonder dat je partner -meteen- failliet gaat kan de curator misschien nog wel wat bij haar gaan claimen

 

sterkte!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al jullie reacties!

 

Inmiddels heb ik contact gehad met mijn advovocaat over deze vraag.

 

Zijn reactie was als volgt:

Het kan.

Maar het is wel van belang dat ik bij mijn vrouw op de loonlijst kom te staan.

Mijn vrouw moet dat loon dan ook daadwerkelijk overmaken naar een rekening op mijn naam.

Als ik met een schuld zou blijven zitten zal men daar loonbeslag op leggen.

 

Als ik niet op de loonlijst sta dan kán de curator van de VOF stellen dat ik zaakvoerder ben en op deze manier de zaak van mijn vrouw treffen.

Ook kan het zijn dat hij stelt dat ik meewerkend echtgenoot ben en dat 50% van de winst van de zaak van mijn vrouw van mij is en deze in beslagnemen en gebruiken om mijn schuld mee af te lossen.

 

Het slimste is dus om voor bijvoorbeeld 20 uur op de loonlijst van mijn vrouw te staan.

Dan nemen ze tot de beslagvrije voet beslag op mijn loon

Maar dit zal een klein bedrag zijn in de praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.