• 0

2 auto's bezitten als éénmanszaak

Dag allemaal,, ik ben nieuw op dit forum. Wel haal ik al jaren mijn antwoorden op vragen van dit forum af. En raadpleeg ik altijd dit forum als ik ergens over twijfel. Ik heb nu een stelling waar ik nergens direct antwoord op kan vinden.

 

Ik heb een éénmanszaak in de bouw. Ik heb prive een bestelbus met dubbele cabine op naam staan. Deze gebruik ik natuurlijk zakelijk, daarbij schrijf ik de gebruikelijke 0,19ct p/km en de 75% regeling voor de btw. Deze constructie was voor mij de voordeligste gezien de bus 2e hands is aangeschaft.

 

Nu wil ik er een tweede kleine (zeer zuinige) personenauto bij kopen. Deze wil ik nieuw en geheel zakelijk aanschaffen, dus op de balans zetten. Deze wordt ook prive gebruikt. Hiervoor geld de 14% bijtelling (zeer zuinige auto)

 

Eerlijk gezegd zal ik er zakelijk niet mega veel inrijden gezien ik de bestelbus heb. Hier en daar een offerte ritje. Ik wil hem wel laten bedrukken met bedrijfstekst en logo. En mijn vrouw zal hem regelmatig gebruiken voor de boodschappen etc. Doordat hij bedrukt zal worden is hij tevens bedoeld als reclame object voor bekendheid bij mij in het dorp.

 

1: Ik vraag mij af of de belastingdienst hier moeilijk over zal doen.

En tuurlijk zegt mijn boeren verstand dat ik het de belastingdienst "aannemelijk" moet maken waarom ik 2 auto's nodig hebt.

maar de bus is eigenlijk privé,, en de nieuwe wordt netjes bedrukt met bedrijfslogo's. is dat aannemelijk genoeg?

 

 

2: Weet iemand of er een minimale aantal km's is voorgeschreven om een auto zakelijk weg te kunnen zetten.

 

Ik hoor graag of iemand hier meer over weet.

 

Alvast bedankt

 

mvg winfred

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Zover ik weet kan de belastingdienst moeilijk doen als het niet aannemelijk is dat de aanschaf van de auto een zakelijk belang dient en

2. de auto dient minstens 10% zakelijk gebruikt te worden om als zakelijk geëtiketteerd te kunnen worden

 

Maar, hier op het forum zitten verschillende specialisten die er meer ervaring mee zullen hebben.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

1. Zover ik weet kan de belastingdienst moeilijk doen als het niet aannemelijk is dat de aanschaf van de auto een zakelijk belang dient en

2. de auto dient minstens 10% zakelijk gebruikt te worden om als zakelijk geëtiketteerd te kunnen worden

 

Maar, hier op het forum zitten verschillende specialisten die er meer ervaring mee zullen hebben.

 

 

Volgens mij geef je de oplossing zelf al: als de auto meer dan 10% zakelijk gebruikt wordt kan het als zakelijk geëtiketteerd worden. Volgens mij zou de BD inderdaad kunnen vragen om aan te tonen dat in ieder geval die 10% gehaald wordt. Maar ja, als dat al niet lukt is de auto dus gewoon niet zakelijk ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dank voor de snelle reactie's.. dat gebeurd zelfs in de nachtelijke uurtjes ;) top!

 

Als je de auto zakelijk hebt staan en daarbij prive bijtelling betaald,, hoef je volgens mij geen km-registratie bij te houden.

Dus is het niet te controleren of aan te tonen dat ik aan de 10% kom.

 

Dat is verkeerd gedacht Winfred. Als je een tweede auto op je eenmanszaak hebt staan zal je, ondanks de bijtelling, wel op de één of andere manier moeten aantonen dat je de auto voor minimaal 10% zakelijk gebruikt. Door bijvoorbeeld een administratie voor zakelijke ritten bij te houden.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dank voor de snelle reactie's.. dat gebeurd zelfs in de nachtelijke uurtjes ;) top!

 

Als je de auto zakelijk hebt staan en daarbij prive bijtelling betaald,, hoef je volgens mij geen km-registratie bij te houden.

Dus is het niet te controleren of aan te tonen dat ik aan de 10% kom.

Het klopt op zich dat als je bijtelling betaald je niet meer met bewijzen hoeft te komen, je hebt dan immers het recht er ook privé mee te rijden. Echter, als de belastingdienst met argumenten komt dat je de 10% wellicht niet haal moet je met tegenbewijzen komen om te laten zien dat je het wel haal. Ik kan me voorstellen dat 2 auto's voor zzp-er genoeg argumenten kan zijn om toch met tegenbewijs te moeten komen.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik dacht laat ik de belastingtelefoon eens bellen..

 

Daar mijn casus voorgelegd. Het antwoord was:

 

Als u meer dan 500km prive rijdt, dan heeft u zelf de keuze mogelijkheid. Op de vraag hoeveel ik er dan zakelijk mee moet rijden werd geantwoord.. dat maakt niet uit als het doel van aanschaf maar zakelijk bedoeld is en u hem maar zakelijk gebruikt. Maar ik zal hem prive meer gebruiken dan zakelijk. Als u het doel heeft hem prive veel te gebruiken en de auto wilt aanschaffen om zo doende het belasting voordeel te genieten moet u hem prive aanschaffen. Maar ik zal hem wel zakelijk gebruiken... Dan heeft u zoals ik al zei de keuze mogelijkheid...

 

tja waar ligt die grens dan ???

Link naar reactie
  • 0

Minimaal 10% zakelijk. Vaak Soms krijg je 'n onduidelijk antwoord van de belastingdienst zelf, maar de minimale 10% heb ik al heel vaak gehoord. Ik weet niet meer hoe ze het precies noemen maar het is anders als het ware alleen profiteren van de fiscale voordelen terwijl het niet echt voor de zaak is gekocht. Het zou heel erg duur uitpakken als iedereen het zo zou mogen doen, vooral bij de auto's met 14% bijtelling, je bespaard door de hoge afschrijfmogelijkheden belasting voor jezelf.

Link naar reactie
  • 0

Je moet anders voor jezelf op 'n rij zetten wanneer je er zakelijk mee zou kunnen rijden en of je daarmee de 10% haal. Ritje naar je boekhouder, naar klanten, misschien als je weleens onderdelen moet inkopen, etc. En als je het idee heb dat je de 10% red en de auto dus koopt voor de zekerheid maar wel rittenadministratie bijhouden.

Link naar reactie
  • 1

de 75% regeling voor de btw.

Die goedkeuring is inmiddels ingetrokken.

 

De Hoge Raad heeft zich alleen uitgelaten over de andere grens, verplicht zakelijk vermogen. Die ligt bij (thans) 500 privé-kilometers. Voor wat betreft het onderscheid verplicht privé of keuzevermogen geldt dat er "enige band met de bedrijfsuitoefening" moet zijn. Die 10% stamt uit 1954 (nagenoeg uitsluitend = 90%), maar niet duidelijk is welke lijn in deze moet worden aangehouden.

 

Geen zekerheid dus.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen zin in een compleet aansluitende km registratie.

 

 

Dat hoeft ook niet. Wat je moet bijhouden is de km-stand aan het begin en aan het einde van het OB-tijdvak. De zakelijke kilometers hield je toch al bij i.v.m. de € 0,19/km. Met deze gegevens kun je eenvoudig de verhouding zakelijke kilometers/privé kilometers bepalen, en dit is het percentage BTW dat je terug kunt vorderen. Niemand verplicht je om al je privéritten bij te gaan houden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Dennis,, Dat zou inderdaad makkelijker zijn zoals jij dat omschrijft

Echter wordt er gesproken over:

 

Btw-aftrek bij zakelijk gebruik privé-auto Vanaf 17 oktober 2011 moet u de btw-aftrek bij gebruik van een privé-auto voor de zaak baseren op een sluitende ritadministratie.

 

http://www.dezaak.nl/artikel/-/journal_content/56_INSTANCE_VG8i/10157/2625031

 

Ik vraag mij trouwens ook af hoe dat in mijn geval zit met de woonwerk ritten.

Voor de ib zijn deze namelijk wel zakelijk en voor de btw niet.

 

Nu is dat voor mij misschien discutabel gezien ik altijd op het adres van mijn klanten werk en dus niet van huis naar een vast bedrijfspand/lokatie ga. Mijn zakelijke ritten bestaan voornamelijk uit werken bij klanten thuis. Als dat als woon/werk zal worden gezien.. blijft er met deze regeling weinig btw aftrek voor mij over. :(

Link naar reactie
  • 0

 

Btw-aftrek bij zakelijk gebruik privé-auto Vanaf 17 oktober 2011 moet u de btw-aftrek bij gebruik van een privé-auto voor de zaak baseren op een sluitende ritadministratie.

 

http://www.dezaak.nl/artikel/-/journal_content/56_INSTANCE_VG8i/10157/2625031

 

Ik vraag mij trouwens ook af hoe dat in mijn geval zit met de woonwerk ritten.

Voor de ib zijn deze namelijk wel zakelijk en voor de btw niet.

 

Nu is dat voor mij misschien discutabel gezien ik altijd op het adres van mijn klanten werk en dus niet van huis naar een vast bedrijfspand/lokatie ga. Mijn zakelijke ritten bestaan voornamelijk uit werken bij klanten thuis. Als dat als woon/werk zal worden gezien.. blijft er met deze regeling weinig btw aftrek voor mij over. :(

 

Bijhouden van zakelijke ritten en overige kilometers kwalificeren als privé is m.i. sluitend mits begin en eindstanden bijgehouden worden. Ik doe dit per jaar. Zakelijke ritten zijn in de agenda controleerbaar en het gaat de ficus geen moer aan wat ik privé doe.

 

Woon-werk betreft de standaard ritten van je woonadres naar je werkadres. Is je vaste werkadres thuis (zaak op dat adres gevestigd) dan heb je geen w-w verkeer en zijn alle ritten naar klanten per definitie zakelijk.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag Winfred,

 

Ik, en met mij meerderen hier op het forum, ben het niet eens met de interpretatie van De Zaak. Een sluitende rittenadministratie is gewoon niet noodzakelijk, ik zie geen enkele reden waarom je dit zou moeten bijhouden. De privé ritten zijn helemaal niet relevant voor jouw aangifte OB. Waar het om gaat is welk deel van de totale kilometers zakelijk is (en dit deel kun je aantonen d.m.v. de rittenregistratie die je toch al bijhoudt). Als je dit afzet tegen de totale kilometers weet je welk deel van de autokosten zakelijk is en dus voor BTW teruggaaf in aanmerking komt. Veel ingewikkelder dan dat is het niet en ik denk dat de schrijver van dit stuk een beetje doorschiet.

 

Als het gaat om woon/werk lijkt het mij niet moeilijk in jouw geval. Jouw standplaats (eigenlijk een werknemersterm maar goed) is jouw thuisadres. Dit is waar het bedrijf gevestigd is en van waaruit jij opereert. Vanuit jouw bedrijf (waar je toevallig ook woont) vertrek je naar de klant. Dit is dus geen woon/werk verkeer (dat deed je al door van de slaapkamer naar je bureau te lopen) maar zakelijke kilometers.

Anders gezegd: als jij op nummer 10 in jouw straat woont en je houdt kantoor op nummer 12 dan is nummer 12 jouw werkadres. Dan zou jij de kilometers van nummer 12 naar jouw klanten toch ook als zakelijke kilometers zien?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.