• 0

Advies gevraagt: Douanekosten voor importeren noten

Beste mensen van het Higherlevel forum,

 

Ik heb een aantal vragen over het importeren van producten uit Turkije. Ik weet dat er al veel topics zijn met diverse informatie over importeren, maar werkelijkwaar ik zie door de bomen het bos niet meer. Misschien wordt het wat duidelijker als ik een nieuwe topic open en zou het erg waarderen als ik nuttige info zou krijgen.

 

Het gaat om volgende; een vriend van mij heeft in Turkije eigen pistaches plantage. Wij willen nu graag de pistachenoten van eigen oogst naar Nederland importeren. Alle waarden en eisen waar de pistachenoten aan moet voldoen is in orde. (Goederencode 0802 50) Het gaat nu om de vraag wat de noten mij gaan kosten tot ik ze hier in de opslag kan plaatsen.

 

Wij willen voor de eerste keer rond de 5000 kilo laten transporteren. Inkoopprijs per kilo gaat mij ongeveer € 6 euro kosten. (1e kwaliteit) Totaal inkoopprijs zit ik dus rond de € 30000. Transport kan ik regelen voor € 1750. Wat gaat dit nu mij kosten aan douane, BTW etc etc.. Kan ik ergens een gedetailleerd berekening uit laten voeren?

 

Ik hoop echt dat ik hier wat wijzer word. Bedankt alvast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste taksu,

 

Invoerrechten

Pistachenoten (inderdaad GN code 0802 5000), ingevoerd vanuit derdelanden, zijn in beginsel onderworpen aan een invoertarief van 1,6%. Turkije kent echter een tariefpreferentie, dat wil zeggen dat pistachenoten afkomstig uit Turkije kunnen worden ingevoerd tegen 0% invoerrechten.

 

BTW

De invoer van goederen moet worden belast met btw, volgens hetzelfde tarief als een normale levering, in het geval van pistachenootjes dus 6% btw. Indien je de pistachenootjes weer doorverkoopt (in Nederland of daarbuiten), kun je de btw op invoer weer als voorbelasting in je aangifte in aftrek brengen.

 

Expediteurs

Ik zou je adviseren een douane-expediteur in de hand te nemen. Dergelijke expediteurs rekenen doorgaans een vaste fee (inklaringskosten e.d.), die zeer uiteen kan lopen, dus wees kritisch op de prijzen, maar zij beschikken wel over alle vergunningen en overige kennis die je nodig hebt. Op deze manier blijven jouw nootjes niet op de kade staan, maar kunnen ze direct worden ingevoerd door je expediteur. Daarnaast beschik je (nu in ieder geval) nog niet over een regelmatige invoervergunning, waardoor je bovengenoemde btw aan de Nederlandse grens verschuldigd bent. Expediteurs hebben wel zo'n vergunning, waardoor ze de btw niet direct hoeven af te tikken, maar pas later in de aangifte. Zij brengen dit dan, samen met alle andere kosten, bij jou in één keer in rekening. Bij de expediteurs kun je hier en daar dus ook wat volledige prijsopgaven doen.

 

Gezondheidscertificaten

Gezien het noten betreffen, zou ik verwachten dat je ook een certificaat voor plantaardige levensmiddelen nodig hebt (waarmee wordt verklaard dat de goederen in orde zijn). Of je dit nodig hebt, en hoe je dit moet regelen, kun je mijns inziens het beste even navragen bij de Voedsel & Waren autoriteit, of een van de productschappen.

 

Hoop dat je hiermee geholpen bent, en als dat het geval is, houd ik me uiteraard altijd aanbevolen voor zo'n zakje pistachenootjes ;). Succes met je handel!

 

Groet,

 

Ilona

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vergelijkbare vraag. In plaats van pistachenoten, zou ik graag hazelnoten willen importeren. Nu is me echter verteld dat niet iedereen hazelnoten vanuit Turkije mag exporteren. In hoeverre klopt deze informatie? Is er een bepaalde quota die geëxporteerd mag worden?

 

Met vriendelijke groet,

 

Önder

Link naar reactie
  • 0
Daarnaast beschik je (nu in ieder geval) nog niet over een regelmatige invoervergunning, waardoor je bovengenoemde btw aan de Nederlandse grens verschuldigd bent. Expediteurs hebben wel zo'n vergunning, waardoor ze de btw niet direct hoeven af te tikken, maar pas later in de aangifte
Even er van uitgaand dat TS een Nederlandse ondernemer is, is bovenstaande quote onzin. Een expediteur kan alleen de BTW verlegging van artikel 23 WOB toepassen als hij optreedt als algeheel of beperkt fiscaal vertegenwoordiger. Een NL bedrijf kan in NL geen fiscaal vertegenwoordiger aanstellen, dat is alleen bedoeld voor niet in Nederland gevestigde bedrijven.

 

Kun je ook aangeven of pistachenoten uit iran wel onder de 1,6% vallen of kent Iran ook een tariefspreferentie?
Nier meer, dus 1,6%. De correcte goederencode is trouwens 0802 5100 of 0802 5200.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.