• 0

Eenmanszaak in NL, niet ingezetene en woonachtig op Filipijn, waar belastigen.

Beste leden,

 

 

 

Mijn situatie is nogal ingewikkeld heb ik opgemerkt maar ben hier gelukkig niet de enige, en zelfs de mensen bij de belastingdienst zijn verschillende in hun antwoord ook schriftelijk, dan speur ik hier graag even verder.

 

Werk vanuit een eenmanszaak in NL (postadres bij een vriend die heeft mij hiervoor gemachtigd), ben een niet ingezetene en woonachtig op de Filipijnen, werk als zzp-er op de internationale binnenvaart.

Aard van de werkzaamheden spelen zich af op verschillende schepen die veelal buiten Nederland varen en vaar onder verschillende vlaggen.

 

Wat zijn mijn rechten en plichten betrekkend tot:

 

1=Premieheffingen

2=Inkomstenplicht

3=Recht op kinderbijslag voor het kind op de Filipijnen wat mijn naam draagt (het is mijn kind).

5=Hypotheek aftrek voor mijn woning op de Filipijnen.

4=Nog recht op ondernemers aftrek en alles wat je normaal zou hebben als woonachtige nederlander in bezit van een eenmanszaak.

 

Zijn er hier toevallig mensen die in ongeveer hetzelfde patroon zitten of enig kennis van dit patroon hebben graag reacties.

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Maurice,

 

Alvorens jouw vraag te beantwoorden, zou ik je willen vragen kort uiteen te zetten wat de Belastingdienst schriftelijk op papier heeft gezet. Daaraan kun je nl vertrouwen en dus rechten ontlenen.

 

Ik ben met name geïnteresseerd in de vraag of je eenmanszaak wel fiscaal wordt erkend, want m.i. is een postadres alleen onvoldoende om van een eenmanszaak in Nederland te spreken. Als een postadres volstaat, kan iedereen op de hele wereld wel een eenmanszaak in Nederland beginnen ;)

 

Verder ben ik niet op de hoogte van de sociale verzekeringsregels tussen Nederland en de Filippijnen, maar mij lijkt dat je als ingezetene van de Filippijnen niet snel verzekerd bent in Nederland.

 

Ben benieuwd naar je antwoord.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Hoi Maurice,

 

Alvorens jouw vraag te beantwoorden, zou ik je willen vragen kort uiteen te zetten wat de Belastingdienst schriftelijk op papier heeft gezet. Daaraan kun je nl vertrouwen en dus rechten ontlenen.

 

Ik ben met name geïnteresseerd in de vraag of je eenmanszaak wel fiscaal wordt erkend, want m.i. is een postadres alleen onvoldoende om van een eenmanszaak in Nederland te spreken. Als een postadres volstaat, kan iedereen op de hele wereld wel een eenmanszaak in Nederland beginnen ;)

 

Verder ben ik niet op de hoogte van de sociale verzekeringsregels tussen Nederland en de Filippijnen, maar mij lijkt dat je als ingezetene van de Filippijnen niet snel verzekerd bent in Nederland.

 

Ben benieuwd naar je antwoord.

 

Odeon

 

Hoi Odeon,

 

Ik ontvang elk kwartaal een brief van de belastingdienst en een email waarin ik eventuele btw af moet dragen en dit doe ik ook, er zijn meerdere mensen waarvan ik gelezen heb een eenmanszaak te hebben en gewoon woonachtig te zijn in het buitenland heb een ondernemers nummer en wachtwoord voor ondernemers op de website van de belastingdienst, ben dus fiscaal erkend. Of iedereen van de wereld dit kan geen idee ik ben i.i.g een Nederlander dit zou misschien een doorslag kunnen zijn?

 

Antwoord van de belastingdient:

 

Op grond van het verdrag tussen Nederland en de Filipijnen, ter voorkoming van dubbele lasten wordt de heffig van belasting over genoten winst toegewezen aan het land waar de vaste inrichting ( postadres?) is gevestigd, in dit geval Nederland.

Voor wat betreft de sociale verzekeringen kan ik stellen dat u in verschillende landen werkzaam bent; in zo'n situatie bent u verzekerd in het land waar uw onderneming gevestigd is, dus Nederland.

 

Met het laatste ben ik het niet eens zeker niet gezien ik hierover meerdere verhalen heb gelezen dat als men daadwerkelijk aan kan tonen woonachtig te zijn in het buitenland men vrijstelling kan krijgen voor premieheffingen.

 

link.

 

En voor Peter cinfo,

 

Richt me niet meer op een LTD maar zet mijn werkzaamheden gewoon voort middels mijn eenmanszaak dus de koek smaakt nu iets anders, en dus ook andere ingredienten en daar ben ik naar op zoek.

 

Dank u

 

Edit: link gemaakt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.