• 0

Zakelijke kilometers notering hiervan

Beste mensen,

 

Ik heb een vraag over hoe ik de kilometers nu precies moet noteren.

 

Wat ik inmiddels weet:

voor de inkomsten belasting €0,19 cent per zakelijke kilometers.

 

Voor de omzet belasting is er sinds 17-10-2011 een nieuwe regeling die vaststeld dat naar het werk toe rijden als privé gerekend wordt.

 

Ik heb een hondenuitlaatservice met het bedrijf op mijn huis adres.

Ik heb de belastingdienst gevraagd of ik dan al thuis aan het werk ben (loop immers naar beneden naar het kantoor) en vanuit dus het werk naar mijn eerste klant rij ik die km direct als werk km kan beschouwen, hier moest ik echter een inspecteur over laten beslissen.

 

Indien iemand eenzelfde situatie heeft laten beoordelen hoor ik hier graag meer over!

 

Nu zei een bevriende fiscalist dat ik iedere verplaatsing aan km moet noteren, maar dat lijkt mij in mijn situatie onbegonnen werk, daar ik vele (korte) verplaatsingen heb om honden op te halen.

Bv ik ga A ophalen, 400m, van A naar B 850m, van B naar C 1,4 km, van C naar D 400m, enz.

 

Mag ik , nadat ik bij mijn eerste klant gearriveerd ben de totale km berekenen, dus van A tot D naar de bossen en terug tot A, zodat ik alleen hoef te noteren 400m tot A prive km, 90km totaal terug tot A zakelijke km en 400m privé tot thuis?

 

Heeft iemand hier meer inzicht en informatie over zodat ik het duidelijk kan krijgen?

 

Alvast vriendelijk bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

Michelle

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb de belastingdienst gevraagd of ik dan al thuis aan het werk ben (loop immers naar beneden naar het kantoor) en vanuit dus het werk naar mijn eerste klant rij ik die km direct als werk km kan beschouwen, hier moest ik echter een inspecteur over laten beslissen.

 

Ik begrijp niet waarom je daarover een oordeel vraagt. Bij bedrijf aan huis is de rit van huis naar een klant uiteraard een zakelijke rit, zou ik denken. Bepalend is het doel van de rit (zakelijk, privé), niet de status van het begin- of einddadres.

 

Nu zei een bevriende fiscalist dat ik iedere verplaatsing aan km moet noteren, maar dat lijkt mij in mijn situatie onbegonnen werk, daar ik vele (korte) verplaatsingen heb om honden op te halen.

 

Zo luidt inderdaad de regel. Ik zou het met wat gezond verstand oplossen door zo'n ophaalreeks als één zakelijke rit te noteren, van je bedrijfsadres (=woonadres) naar het uitlaatgebied, met in de omschrijving "via klant 1, klant 2, klant 3" etc. Als je contracten, afspraakbevestigingen en facturen in je administratie bewaart met daarin de adressen en uitlaatdata, dan lijkt het me zo allemaal prima verantwoord.

Link naar reactie
  • 0
Nu zei een bevriende fiscalist dat ik iedere verplaatsing aan km moet noteren, maar dat lijkt mij in mijn situatie onbegonnen werk, daar ik vele (korte) verplaatsingen heb om honden op te halen. Bv ik ga A ophalen, 400m, van A naar B 850m, van B naar C 1,4 km, van C naar D 400m, enz.

 

Liever noteer je dat natuurlijk niet, maar een goede app op je telefoon met gps maakt ritregistratie wel makkelijker.

 

Bijvoorbeeld de ING Car Lease app

 

PS: Ik heb geen aandelen ING of er anderzins belang bij ;-)

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de reacties!

 

Ik begrijp niet waarom je daarover een oordeel vraagt. Bij bedrijf aan huis is de rit van huis naar een klant uiteraard een zakelijke rit, zou ik denken. Bepalend is het doel van de rit (zakelijk, privé), niet de status van het begin- of einddadres.

 

Dit is dus ook wat ik dacht, ik kan lopend naar mijn werk (bv van boven naar beneden) en dan ga ik toch vanuit mijn werk mijn zakelijke ritten rijden?!

Deze ook uitgelegd aan de belasing maar die vermelde dus dat dit beoordeeld moest worden.

 

Zo luidt inderdaad de regel. Ik zou het met wat gezond verstand oplossen door zo'n ophaalreeks als één zakelijke rit te noteren, van je bedrijfsadres (=woonadres) naar het uitlaatgebied, met in de omschrijving "via klant 1, klant 2, klant 3" etc. Als je contracten, afspraakbevestigingen en facturen in je administratie bewaart met daarin de adressen en uitlaatdata, dan lijkt het me zo allemaal prima verantwoord

 

Dit lijkt mij alsnog veel administratie, doordat de klanten nog steeds vernoemd moeten worden.

 

Ik heb dit geheel tevens besproken met mijn broer (tevens ondernemer), ook hij vind het een regel die moeilijk controleerbaar is (of ze moeten mij achterna rijden).

Als ik het algemeen noteer aantal gereden km per uitlaatronde verwacht ik verder weinig problemen.

 

Wel zit ik dus met de thuis/werk situatie, mag ik het rekenen vanaf thuis/werk of pas na eerste klant?

 

Dus mijn nieuwe vraag is:

Als je een bedrijf aan huis hebt mag je dan vanuit huis de km als zakelijk gaan rekenen (uitgaande van een zakelijke afspraak)?

Link naar reactie
  • 0

Bedrijf aan huis moet je zien als huisadres en bedrijfsadres.

 

Van huisadres naar bedrijfsadres (is in dat geval 0 km) is prive, van bedrijfsadres naar klant = zakelijk.

Je vertrekt niet van huis, maar van je bedrijf.

 

(zoals Renep overigens al aangaf)

 

Heb je thuis 2 parkeerplaatsen, 1 zakelijk en 1 prive, dan moet je natuurlijk wel eerst van je priveparkeerplaats naar je zakelijke parkeerplaats rijden. ;D

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedrijf aan huis moet je zien als huisadres en bedrijfsadres.

 

Van huisadres naar bedrijfsadres (is in dat geval 0 km) is prive, van bedrijfsadres naar klant = zakelijk.

Je vertrekt niet van huis, maar van je bedrijf.

 

(zoals Renep overigens al aangaf)

 

Heb je thuis 2 parkeerplaatsen, 1 zakelijk en 1 prive, dan moet je natuurlijk wel eerst van je priveparkeerplaats naar je zakelijke parkeerplaats rijden. ;D

 

Bedankt dit is duidelijk!

Ik zal een keer voor en achteruit rijden ;)

 

Wat zij al die regeltjes toch verwarrend ???

Het wordt een kleine ondernemer niet makkelijk gemaakt! :'(

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt mij alsnog veel administratie, doordat de klanten nog steeds vernoemd moeten worden.

 

Dat klopt, maar de overheid verlangt op dit punt nu eenmaal veel administratie van je.

 

Ik heb dit geheel tevens besproken met mijn broer (tevens ondernemer), ook hij vind het een regel die moeilijk controleerbaar is (of ze moeten mij achterna rijden).

 

Dat is precies de reden waarom de overheid een nogal specifieke administratie vraagt en niet een globaal aantal kilometers. De bewijslast wordt in de vorm van een administratieplicht bij jou gelegd.

 

Als ik het algemeen noteer aantal gereden km per uitlaatronde verwacht ik verder weinig problemen.

 

Het probleem is dat een belastinginspecteur bij een controle vermoedelijk zal oordelen dat dit niet voldoet aan de regel dat je elke rit met beginadres, eindadres én gereden route (indien afwijkend van de gebruikelijke route) moet verantwoorden.

 

In jouw geval kun je volgens mij de ongebruikelijke route alleen verantwoorden met de adressen van de klanten waar je honden ophaalt en terugbrengt. Dat moet dus op een redelijke manier uit je administratie af te leiden zijn en kloppen met andere feiten (betalingen e.d.).

Link naar reactie
  • 1

Heeft iemand hier meer inzicht en informatie over zodat ik het duidelijk kan krijgen?

 

Volgens mij is hier toch sprake van een misverstand:

 

Je hoeft helemaal geen rittenadministratie te voeren, je moet slecht jouw zakelijke km’s noteren en aannemelijk maken. Want je rijdt (begrijp ik uit het verhaal) in een privé-auto voor de onderneming en mag daarvoor 19 cent per km ten laste van de winst brengen.

Er zijn geen specifieke eisen op de manier die je kiest om de km’s te verantwoorden.

Uiteraard mag je niet zomaar iets roepen: je moet het bijhouden (ik zou het per dag doen – schrijf het in je agenda, zou ik zeggen) en het moet aannemelijk zijn gezien je omzet etc (dus niet dat je in een bepaalde week 2000 zakelijke km’s gereden hebt, hoewel je maar 2 honden uitgelaten hebt).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben totaal niet thuis in boekhoudkundige dingen, maar van wat ik begrepen heb:

 

Even een (ongeloofwaardig) voorbeeld:

Indien ik beslis om vanuit Maastricht naar Friesland te rijden om 2 honden uit te laten, dan is het mogelijk dat ik (zoals Peter CVinfo vermeld) 2000km rij voor 2 honden.

 

In mijn agenda staan mijn geplande honden, indien controle komt en ik heb een begin/eindkilometer stand dan is dit toch te verandwoorden met de genoteerde honden in de agenda?

 

@ Peter CVinfo:

Helaas ben ik zo niet thuis in boekhouding dat ik vele termen vergeet, maar de bevriende fiscalist had het over het volgende:

Ik heb de auto op privé staan, maar ik dien dus wel de benzine en onderhouds bonnen in.

Dan moet ik dus verandwoorden dat ik zakelijk gereden heb, toch?!

De €0,19 cent gaat over de inkomsten belasting en dat andere over de omzetbelasting (ik heb GEEN idee wat het verschil is). en daar is die km verandwoording voor (of zoiets).

 

Ik ben een stuk onbenul die uit hobby een uitlaatservice is begonnen, dit is inmiddels uitgegroeit met een Hondenschool en gedragstherapie, de groei betekend ook meer administratie en daarvoor is meer inzicht nodig in boekhouding.

Ik ben bij het begin blijven hangen het simpele: noteer wat er binnen komt en verzamel de bonnetjes, het kasboek kan nooit in de min komen.

Nu lijkt dat niet meer voldoende en moet ik een ondernemer worden.

Het duizeld me allemaal en de boekhouding en administratie lijkt me over het hoofd te zijn gegroeit.

Ik kan toch niet de enigste zijn die het allemaal niet meer snapt?! ??? :-\ :'(

 

Sorry mensen

 

 

Link naar reactie
  • 0

In mijn agenda staan mijn geplande honden, indien controle komt en ik heb een begin/eindkilometer stand dan is dit toch te verandwoorden met de genoteerde honden in de agenda?

 

Nogmaals: Je mag 19 cent per zakelijk gereden km ten laste van de winst brengen.

Je moet dan je zakelijke km’s bijhouden en aannemelijk maken.

 

Er zijn hierbij geen formele eisen waar je aan moet voldoen, behalve dat je de km’s moet kunnen specificeren (bijvoorbeeld het doel ervan) en dat het aannemelijk is dat je deze op grond van zakelijke motieven hebt gereden.

 

Tip: houdt de km's bij in je (zakelijke) agenda.

Link naar reactie
  • 0
Volgens mij is hier toch sprake van een misverstand:

 

Je hoeft helemaal geen rittenadministratie te voeren, je moet slecht jouw zakelijke km’s noteren en aannemelijk maken. Want je rijdt (begrijp ik uit het verhaal) in een privé-auto voor de onderneming en mag daarvoor 19 cent per km ten laste van de winst brengen.

 

Inderdaad, ik vergiste me, dankjewel voor de correctie. Door de geciteerde opmerking van de bevriende fiscalist nam ik aan dat het om het verhaal kilometerregistratie voor <500 km privé in auto op de zaak ging om bijtelling te vermijden. Maar dat is niet het geval (denk ik, al is Michelle daar niet helemaal duidelijk over). Voor het verantwoorden van zakelijke kilometers in de privéauto zijn de regels milder.

 

Sorry Michelle, vergeet wat ik gezegd heb in deze discussie (als je inderdaad zakelijke kilometers maakt in een privéauto).

Link naar reactie
  • 0

 

Sorry Michelle, vergeet wat ik gezegd heb in deze discussie (als je inderdaad zakelijke kilometers maakt in een privéauto).

 

Ik maak idd zakelijke km in mijn privé auto.

 

Ik ben hier niet duidelijk over omdat ik het zelf helemaal niet snap.

Mijn vroegere boekhouder zei altijd heel simpel, maar zo veel mogelijk onkosten aan je auto en hoefde geen km registratie bij te houden en that was it! En dat deed ik dus ook.

Toen kwam mijn huidige boekhouder met de vraag of ik de km registratie toe kon zenden anders kreeg ik een aanslag!!! ???

Nadat ik vermeld had dat mijn auto privé geregistreerd staat was het goed.

Nu had ik een geprek met een fiscalist en die begon dus over het verhaal wat ik als begin post heb geschreven.

 

De onduidelijkheid komt doordat ik niks van boekhouding weet en ik eerst altijd simpel en helder te horen kreeg wat ik wel en niet moest doen.

Toen ik eneens allemaal termen en regeltjes om mijn oren kreeg raakte ik in paniek, vanuit daar ben ik eravhteraan gegaan, maar kreeg ik ook via de belasting geen duidelijkheid (dit waarschijnlijk omdat zij geen touw aan mijn verhaal vast konden knopen omdat ik ook niet wist waarover ik sprak).

Vandaar mijn onduidelijkheid ;)

 

Mijn broer heeft mij al goed geholpen en mij een aantal heldere vragen gegeven waarmee in naar de fiscalist kan gaan.

Ik zal dan voorbereid vragen kunnen stellen en andwoorden geven (dit keer hopenlijk zonder tranen).

 

Zo heeft de fiscalist er wellicht in zijn verhaal geen rekening mee gehouden dat mijn bedrijf op mijn thuis adres staat (heb ook een loods voor de hondenschool, maar de hondenschool is op mijn thuis adres bijgeschreven).

 

Waarschijnlijk (mischien/hopenlijk) verklart dat veelen krijg ik het helder.

 

Bedankt iedereen voor jullie gedachtes, inzet, ideën en hulp!

Ik zal zeker een update maken als ik de fiscalist gesproken heb.

Link naar reactie
  • 0

Als je kunt kiezen tussen wat moet, wat mag en wat praktisch is...

 

Ik zou een klembord kopen. Vervolgens elke dag/rit een velletje met welke hond je op gaat halen, in welke volgorde. Kan met pen, of even uitprinten. Als je instapt noteer je (eventueel) de km-stand, zet de dagteller op 0 en bij ieder adres krabbel je even de stand van de dagteller erachter. Terugrit (zal in omgekeerde volgorde zijn?) gewoon van onder naar boven doornoteren, heb je dus twee standen naast elkaar. En tenslotte als je weer terug bent vermeld je nog even de eindstand van de km-teller (en de dagteller, voor het totaal). Heb je een pracht van een administratie en je weet meteen zeker dat je geen hond vergeet. Ook handig als iemand ooit eens beweert dat je niet langs bent geweest. En het is nauwelijks extra werk, want je schrijft nu neem ik aan ook ergens op welke honden je wanneer uit gaat laten?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog een klein vraagje: Ik werk iedere dag in loondienst bij bedrijf X, ze helpen we dagelijks bij het runnen en opzetten van mijn eigen bedrijf Y. De 25 kilometers die ik dagelijks af moet leggen naar bedrijf X, zou ik deze ook als zakelijke kilometers aan mogen geven? Ik blijf na mijn werk bij bedrijf X altijd een uur om dingen aan mijn eigen bedrijf te doen in het gebouw van bedrijf X.

 

Verder heb ik een vennoot die ook heel wat zakelijke kilometers aflegt in een privé auto. Maar deze privé auto staat op naam van zijn oma. Mag hij ook gewoon zijn zakelijke kilometers op tellen voor de 0,19 cent per kilometer als autokosten en de BTW die hij betaald op brandstof?

 

Mvg, Boy S.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog een klein vraagje: Ik werk iedere dag in loondienst bij bedrijf X, ze helpen we dagelijks bij het runnen en opzetten van mijn eigen bedrijf Y. De 25 kilometers die ik dagelijks af moet leggen naar bedrijf X, zou ik deze ook als zakelijke kilometers aan mogen geven? Ik blijf na mijn werk bij bedrijf X altijd een uur om dingen aan mijn eigen bedrijf te doen in het gebouw van bedrijf X.

 

Verder heb ik een vennoot die ook heel wat zakelijke kilometers aflegt in een privé auto. Maar deze privé auto staat op naam van zijn oma. Mag hij ook gewoon zijn zakelijke kilometers op tellen voor de 0,19 cent per kilometer als autokosten en de BTW die hij betaald op brandstof?

 

Mvg, Boy S.

 

Waarvoor leg je die 25km af, om in loondienst te kunnen werken of om aan je eigen zaak te bouwen? Ik neem aan het eerste en zie dan geen mogelijkheid om de kilometers zakelijk op te voeren. Als jij de tweede reden ziet ben ik benieuwd naar jouw motivatie.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik leg ze voor beide af. Ik moet iedere dag naar dat bedrijf toe om dingen voor mijn eigen bedrijf te doen. Dat ik toevallig daar ook heel de dag werk doet daar niets aan af.

 

Misschien dat ik ogv deze redenering het als zakelijke kilometers mag tellen?

Het voelt ook aan alsof het niet mag, maar ik wil toch even zekerheid.

Link naar reactie
  • 0

Ik leg ze voor beide af. Ik moet iedere dag naar dat bedrijf toe om dingen voor mijn eigen bedrijf te doen. Dat ik toevallig daar ook heel de dag werk doet daar niets aan af..

 

Ik denk, en ik vermoed met mij de inspecteur, dat je de causaliteit omdraait. Je bent daar niet ook omdat je daar toevallig een loondienstverband hebt, je bent daar ómdat je een loondienstverband hebt. Dat je toevallig nog een uurtje overblijft omdat je aan je eigen onderneming werkt doet daar niets aan af.

 

Tenzij je een oeverloze discussie met de Belastingdienst hoog op je lijstje van leuke dingen of je bucketlist hebt staan zou ik er gewoon niet aan beginnen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.