• 0

Scholingsaftrek ten laste van de winst, wie weet er meer over?

Wie heeft er kennis van/ervaring met scholingsaftrek ten laste van de winst?

Ik heb hierover o.a. met de belastingdienst contact gehad, maar nog steeds geen duidelijk antwoord. Ik hoop dat iemand van jullie mij dit antwoord kan geven. Ik doel overigens niet op de Wet vermindering afdracht of particuliere scholingsaftrek, maar om de actuele regels rondom scholingsaftrek ten laste van de winst van de onderneming.

Wie kan mij verder helpen? Heel erg bedankt alvast!!!

Groeten,

Manon Barten

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Bedoel je misschien het verantwoorden van kosten van opleidingen ten behoeve van de onderneming als zakelijke kosten? Wat is precies je vraag daarover?

• 0

Wie heeft er kennis van/ervaring met scholingsaftrek ten laste van de winst?

Scholingsaftrek (een extra aftrekpost boven op de scholingskosten van personeel) werd een kleine 10 jaar geleden afgeschaft, meen ik mij te herinneren. Geen wonder dat niemand bij de belastingtelefoon begrijpt waar je het over hebt.

• 0

De concrete vraag is dus of je als werkgever de kosten van scholing (van de in de onderneming werkende personen) kan aftrekken van de winst (en daarmee dus de winst verlagen en daarmee dus ook de VpB verlagen).

Hierover vind ik wat tegenstrijdige berichten terug:; ik heb ook gelezen over afschaffing hiervan medio 2004 (waar al naar gerefereerd wordt in deze discussie), maar o.a. op dit forum ook een bericht dat de kosten wel volledig afgetrokken kunnen worden van de winst. Dat bericht stamt uit 2007, dus dat is ook weer een tijdje terug.

En als je het wel kan aftrekken van de winst zijn er dan nog bepaalde regels waaraan die scholing zou moeten voldoen?

• 0

Als de studiekosten vrijgesteld zijn (dus ze behoren niet tot het loon van de werknemer), dan zijn deze gewoon zonder beperkingen aftrekbaar voor de VPB.

Als de kosten wél tot het loon behoren (omdat zij niet voldoen aan de voorwaarden van de vrijstelling dus), dan moet daar natuurlijk loonheffingen over ingehouden worden.

Maar nog steeds zijn de kosten aftrekbaar voor de VPB.

Zoals ik al zei: scholingsaftrek bestaat al een tijd niet meer. Je maakt het jezelf lastig als je vraagt naar scholingsaftrek, wanneer je studiekosten/scholingskosten bedoelt.

Lees dit maar:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_vormen_van_loon/lb22_vormen_van_loon-63.html#P914_113464

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar