• 0

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post op het forum, ik heb gezocht maar kan in oudere topics mijn specifieke vraag niet terugvinden.

Ik ben werkzaam bij werkmaatschappij A die voor 100% eigendom is van beheer bv B.

Beheer bv B heeft een aandelenkapitaal van circa 3.600.000,- 5% cumulatief preferente aandelen en 19.000,- gewone aandelen. Met mijn persoonlijke holding bv heb ik een belang van 6,7% gewone aandelen in beheer bv B. Nu blijft er na betaling van 5% cumpref dividend en afstempeling nog een bedrag van circa 17000,- over dat als dividend aan mijn holding uitgekeerd zal worden. Mijn vraag is nu of de fiscus mijn 6,7% belang aanmerkt als aanmerkelijk belang en ik met mijn holding dus geen vpb hoef te betalen. Of kijkt de fiscus naar het totale aandelenkapitaal, dus inclusief de cumpref aandelen wat zou betekenen dat er geen sprake is van aanmerkelijk belang en er vpb betaald moet worden over het te ontvangen dividend?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34381-aanmerkelijk-belang-en-cum-prefs/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

om verwarring te voorkomen even de structuur samengevat:

jij privé

|

| 100%

Holding BV

|

| 6,7% van 19.000 gewone aandelen, verder heeft Beheer BV B 3,6 mjn cumprefs

Beheer BV B

|

| 100%

Werkmaatschappij A

klopt dit?

En nu wil je weten of jouw Holding BV een deelneming (niet aanmerkelijk belang, dat heb je privé) heeft in Beheer BV B waarop de deelnemingsvrijstelling van toepassing is?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dag Victor

Dan moet ik je teleurstellen. In de IB (aanmerkelijk belang) kennen we wel een onderscheid naar soortaandelen, maar in de VPB voor de toepassing van de deelnemingsvrijstelling (DVS) niet. Jouw belang van 6,7% in de gewone aandelen is voor de DVS niet relevant.

Jij bezit 1.273 aandelen op een totaal van 3.619.000 stuks (aangenomen € 1 per aandeel) = 0,35%.

Of bezit jouw holding naast de gewone aandelen ook nog cumprefs?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar