• 0

Wonen in Duitsland, VOF starten in Nederland vanuit WW

Onderstaande vraag heb ik ook gesteld aan antwoordvoorbedrijven.nl Zij verwezen me door naar higherlevel omdat ze me eigenlijk niet kunnen adviseren. Wie o wie kan mij verder helpen in de wirwar van de NL/DE regelgeving?

Ik woon sinds een aantal jaar in Duitsland, op steenworp afstand van de Nederlandse grens. Ik heb de Nederlandse nationaliteit en in Nederland altijd gewerkt. In oktober is mijn laatste arbeidscontract beëindigd (mijn jaarcontract liep af en werd niet verlengd).

Sinds vorig jaar is er een wetswijziging en moet ik mijn WW uitkering aanvragen in Duitsland. Dat heb ik nu gedaan.

Echter, vanaf januari start ik samen met een compagnon die in NL woont een VOF. Het betreft een NL bedrijf met een vestiging in NL.

Ik wil graag gebruik maken van een voorschot op de startersuitkering van 26 wkn, zodat ik de mogelijkheid krijg om het bedrijf vanuit de uitkeering op te starten.

Ik ben inmiddels 4x bij het Agentur fur Arbeit geweest in Duitsland. Zij geven aan dat ik in DE een soort startersuitkering kan aanvragen. Echter daarvoor moet ik het bedrijf in Duitsland inschrijven, ondanks dat het een NL bedrijf betreft.

Het is nogal een ingewikkelde constructie. Als ik het bedrijf zowel in NL als in DE inschrijf dan moet ik in beide landen belasting afdragen.

En omdat het een VOF is, kan ik niet anders dan het ook in te schrijven bij de Nederlandse KvK.

Kunt u mij aub advies geven hoe ik dit kan oplossen? Kan ik niet in aanmerking komen voor de NL startersuitkering?

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar