• 0

BTW Buitenland

Beste lezer,

 

Ik ben van plan om voor mijn webshop de dropshipping methode te gaan gebruiken. Ik krijg 10% commissie over een product dat wordt verstuurd vanuit Frankrijk.

 

Dit product kost €1340,- inclusief btw en verzendkosten (BTW Frankrijk)

 

De klanten betalen op mijn website de 1340 euro en ik geef mijn order door aan de leverancier. Zij leveren het product aan mijn klant en ik krijg 10% commissie over dit bedrag, €134,-

 

Maar ik vraag mij nu af hoe moet ik dit regelen qua belasting aangifte. Moet ik aan hun een Ex BTW prijs vragen, of moet ik de BTW uit Frankrijk terugvorderen (dit is 19,6%) en dit weer doorberekenen aan mijn klant?

 

Ik heb al verschillende berichten doorgelezen en de belastingdienst geraadpleegd maar kom er niet helemaal uit...

 

Bedankt voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerst wat meer info graag:

 

De klant (dat zijn particulieren in NL, neem ik aan?) betaalt dus 1340,- euro aan jou.

Dat is stap 1.

 

Maar wat gebeurt daarna:

Maak je dat geld over aan F? Maak je dat geld minus 10% commissie over? Maak je helemaal geen geld over, maar plaats je een bestelling in F?

 

En aan wie factureert de leverancier in F? Aan jou? Of aan de particulier?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat jouw leverancier in Frankrijk zit, dat maakt helemaal niks uit voor de transactie tussen jou en jouw klant. Jij zit in NL neem ik aan. De prijs die je vraagt aan jouw klant is met Nederlandse BTW, niet met Franse BTW.

 

Vervolgens is er nog een bedrag wat gefactureerd wordt aan jou, door jouw Franse leverancier. Als daar BTW overheen zit, dan kan je die terug vorderen. De Franse leverancier kan ook intracommunautair, dus zonder BTW, factureren aan jou. In dat geval betaal je aan de leverancier geen BTW en hoef je die dus ook niet terug te vragen.

Link naar reactie
  • 0

De klanten zijn particulieren in Nederland. De leverancier in Frankrijk factureert aan mij en stuurt het pakket op met een factuur die ik heb gestuurd naar deze leverancier. Zij verzorgen de verzending maar regelen de financiële zaken met mij.

 

Eerlijk gezegd heb ik nog niet erover gehad hoe ik dit ga regelen qua commissie maar misschien kun je mij een tip geven hoe k dit het makkelijkst kan oplossen ook over welk bedrag zij in rekening brengen. En of mijn klant ex of incl. moet rekenen..

 

@ Wouter Hol, dit is een verduidelijking. En dan gewoon de 10% commissie gewoon van het over te maken bedrag afhalen? Incl. of ex btw dat maakt dan niet uit, lijkt mij de handigste optie?

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

De klanten zijn particulieren in Nederland. De leverancier in Frankrijk factureert aan mij en stuurt het pakket op met een factuur die ik heb gestuurd naar deze leverancier. Zij verzorgen de verzending maar regelen de financiële zaken met mij.

 

Nog even:

 

Dus jíj maakt een factuur van jouw bedrijf aan de particulier in NL?

En die factuur stuur je naar F zodat zij deze in het pakket naar de klant kunnen stoppen?

En dan krijg jouw bedrijf een factuur van F voor de inkoop? Minus 10% misschien…

 

Of begrijp ik je verkeerd...

 

Link naar reactie
  • 0

Ik maak de factuur deze email ik naar de Franse leverancier zij sturen dit op met mijn factuur op het pakket.

En zij mailen mij de factuur van het product, Ik krijg dan van F een factuur.

 

Klopt dus wat je zegt, dit is omdat ik de producten per stuk afneem en zo de transportkosten en levertijd zo laag mogelijk kan houden. Beetje ingewikkeld en niet een alledaagse manier zover ik weet.

 

Heb je misschien een aanbeveling?

Link naar reactie
  • 0

Om dit soort handel te mogen bedrijven heb je een BTW nummer nodig en zal je de onderneming moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Het BTW nummer en het KvK nummer moeten op je site terug te vinden zijn.

Ik hoop dat je dat geregeld hebt.

 

Kennelijk ben jij de verkoper van het product in NL. Want de particulier krijgt een factuur van jouw bedrijf en hij betaalt ook aan jou.

Jij koopt de goederen in uit F.

 

Omdat jij de leverancier bent moet je hier 19% BTW over afdragen aan de NL fiscus. Dat moet je dus ook zo op je factuur vermelden, uiteraard samen met je BTW nummer en alle andere verplichte vermeldingen.

 

De leverancier uit F (die aan jouw bedrijf verkoopt) berekent géén BTW aan jou, omdat dit een intracommunautaire transactie is. Dat moet jij zelf regelen met de NL fiscus. Dat doe je op je BTW aangifte. Je geeft de BTW aan en je trekt het ook meteen weer af, omdat je een BTW-plichtige ondernemer bent.

De F leverancier moet wel jouw BTW nummer (en uiteraard zijn eigen BTW nummer en alle andere verplichte zaken) op zijn factuur vermelden.

 

Het lijkt mij het makkelijkste dat hij 90% van de waarde aan jou factureert, zodat jij meteen jouw 10% commissie/provisie ontvangt.

 

Link naar reactie
  • 0

Rekenvoorbeeldje:

 

Jij verkoopt iets van 100 euro.

 

Je factureert 119 euro aan je klant. Daarvan is 19 euro BTW.

 

Vervolgens bestel jij het product bij je leverancier en die verzend dat aan jouw klant.

Je leverancier factureert jou 90 euro intracommunautair, dus zonder BTW.

 

Dat jij verder de factuur van jou voor jouw klant door stuurt naar de leverancier zodat die hem in het pakketje kan doen, dat heeft verder niets te maken met hoe er gefactureerd wordt.

 

Lees ook deze column over dropshipping.

Link naar reactie
  • 0

bovenstaande berekeningen lijken me idd correct.

 

nl factuur met 19%

en de Fransoos laten factureren ex btw (btw 0 tarief) á 90%

 

Meen wel ergens iets te hebben gelezen over bovengrens import vwb intracommunautaire handel.

 

Weet het niet zeker, maar volgens mij was dat voor BE--NL max € 35.000 en moet je, als je daarboven komt één of andere BE inschrijving hebben. Iets anders dan onze kvk. Geen idee of dat ook voor FR geldt.

Ik weet dat niet zeker, maar er staat me iets van bij. Voor onszelf minder relevant, maar met artikelen van meer dan € 1300.- schiet dat plafond snel op.

 

hopelijk is er een importeur die daar meer van weet

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

Weet het niet zeker, maar volgens mij was dat voor BE--NL max € 35.000 en moet je, als je daarboven komt één of andere BE inschrijving hebben. Iets anders dan onze kvk. Geen idee of dat ook voor FR geldt.

Ik weet dat niet zeker, maar er staat me iets van bij. Voor onszelf minder relevant, maar met artikelen van meer dan € 1300.- schiet dat plafond snel op.

 

Nee, dat speelt hier niet. Dat is bij afstandsverkopen, dus als F zelf hier in NL aan de particulieren zou verkopen (en dan BTW in F zou afdragen).

Maar F verkoopt aan TS, die op zijn beurt hier in NL verkoopt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De klanten zijn particulieren in Nederland. De leverancier in Frankrijk factureert aan mij en stuurt het pakket op met een factuur die ik heb gestuurd naar deze leverancier. Zij verzorgen de verzending maar regelen de financiële zaken met mij.

 

Hallo,

 

Eerlijk gezegd is het mij niet helemaal duidelijk of dit nu wel of geen afstandsverkopen zijn. Hamvraag volgens mij is: wordt w4a nu eigenaar van de goederen of vindt er alleen een factuuruitwisseling plaats tussen de Fransen en w4a. De laatste zin van bovenstaande quote lijkt op het laatste te wijzen en dan leveren de Fransen de spullen blijkbaar rechtstreeks aan NL-particulieren: afstandsverkopen dus.

 

Misschien dat w4a nog even kan verhelderen of hij/zij eigenaar van de goederen wordt en ze vervolgens op eigen naam levert aan de klanten in NL.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

De Fransen leveren direct aan de NL klant, dus het is afstandsverkoop. Echter wordt w4a wel degelijk eigenaar van de goederen, want de klanten doen zaken met w4a en niet met de Fransen. De klant weet niet beter dan dat hij bij w4a iets koopt. Dit blijkt uit het feit dat w4a de factuur letterlijk verzend naar de Fransen, zodat die bij het pakketje naar de klant van w4a kunnen voegen. Zo heeft de pakket de uitstraling alsof het bij w4a vandaan komt. Dit is het principe van dropshipping.

Link naar reactie
  • 0

Dit is het principe van dropshipping.

 

Maar niet het principe van afstandsverkopen. Want dat gaat dan juist om het feit dat er (in het geval van afstandsverkopen dus) geen BTW in NL afgedragen wordt, alhoewel de levering aan een consument in NL verricht wordt.

 

Daarom heeft de EU de afspraken omtrent afstandsverkopen gemaakt. Als het al te gortig wordt, dan moet de verkoper zich in het land van de consument registreren en dan daar de BTW afdragen.

Maar in dit geval zit de verkoper (TS) dus al in het land van de consument (en moet uiteraard daar ook de BTW afdragen).

 

Link naar reactie
  • 0

De eindconsument koopt de producten bij(via) w4a, het Nederlandse bedrijf. Zij rekenen ook af bij het Nederlandse bedrijf. Het Nederlandse bedrijf stuurt de order door naar Frankrijk en zij factureren het bedrijf in Nederland. Het Franse bedrijf stuurt het product op naar de Nederlandse eindconsument met een aangehecht factuur van het Nederlandse bedrijf, w4a.

 

Ik draag dus in NL de belasting af. Ik lever dan de producten op eigen naam, vanuit w4a. w4a is eigenaar van het product en de directe contactpersoon voor de eindconsument. Zover ik weet is het op deze manier dan dropshipping en geen afstandsverkoop aangezien w4a in Nederland is gevestigd en w4a in NL belasting afdraagt. Geloof dat ik wel een duidelijk beeld heb gekregen van hoe of wat met de belasting, als bovenstaande natuurlijk klopt ;-)! Bedankt voor de info!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.