• 0

Dochter in de US, maar naam bestaat al in die staat

Hallo,

Wij willen een dochter onderneming oprichten onder onze eigen naam (maar dan een inc in plaats van bv) in Californië.

Nu blijkt er al een bedrijf te zijn met die zelfde naam, maar ze maken totaal iets anders, iets met plastiek terwijl wij software maken.

Ons initieel onderzoek zei ons dat dit alleen mocht met toestemming van dat bedrijf, maar zij willen hier heel veel geld voor hebben. Ik heb al wat rond gekeken op het forum maar ik kon alleen dingen vinden over dubbele merk namen en ik denk dat dit niet het zelfde is?

We zijn dus op zoek naar alternatieven, en duidelijkheid of ze ons überhaupt mogen dwars zitten om dat ze geen vergelijkbare producten maken?

We hadden bijvoorbeeld ook gehoord dat je misschien in en andere staat als nog de onderneming in die naam kan oprichten als er daar geen is met die naam.

Heeft hier iemand ervaring mee? Tips? Of suggesties waar we meer informatie kunnen vinden?

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

tip...

geef je bedrijfsnaam aldaar een toevoeging

X Europe

X Software

X Netherlands

etc..

Als toevoeging kan je altijd natuurlijk een flitsende tekst bijschrijven die verwijst naar je echte/kortere naam

a X company

a subsidiary of X

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
  • 0

Er zijn er twee verschillende dingen die hier in de spel komen:

1) naam van een corporatie, deze valt onder de wet van de staat California.

2) trademark of service mark, deze vallen over het algemeen onder de wet van de VSA.

Over de naam: Ik weet er helemaal niks over de wet van California. Maar over het algemeen, als er een bestaande corporatie is met dezelfde naam of een naam die voor het publiek verwarrend zou kunnen zijn, dan mag je die naam simpelweg niet gebruiken voor je inc. Ook al krijg je toestemming van het bedrijf, kan het de staat niets schelen en je krijgt je corporaat documenten netjes terug zonder certificaat.

Tip 1: Over California gesproken: het komt er niet vaak voor in California, de meesten doen er van alles aan om in California zich niet te moeten oprichten. Het kan zijn dat er hier een reden voor is, *koff*. Maar ik ga er vanuit dat je een advocaat of accountant hebt die bekend is met je situatie en dat het niet anders kan.

Tip 2: Het kan zijn dat je je bestaande BV gewoon kan registreren in de VSA zonder een inc op te richten, er zijn er verdragen over bedrijfsvoering en belasting in de VSA door nederlandse bedrijven en wederzijds. Maar deze geeft je geen recht om dezelfde naam te gebruiken naar het publiek toe.

Over de trademark: Zou de ander een trademark of service mark al geregistreerd hebben, dan mag je die naam alleen met toestemming als handelsnaam of in je communicatie naar het publiek toe gebruiken. Dan maakt het niet uit wat je bedrijfsnaam is want deze is gecontroleerd door de wet van de VSA en niet van de staat.

Voor een goede, niet al te complex uitleg over deze onderwerp, zie hier: How screwed am I? En hier nog een: Corporate Names, Trade names, and Trademarks. Een buitenlandse rechtsvorm is in de meeste staten gezien als hetzelfde als een rechtsvorn van een andere staat (foreign corporation).

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar